Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheid gas


Roel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou dat vroeg ik me ook af. De flessen kun je natuurlijk een beetje vet houden, maar aan de binnenkant zit iets als een keerringetje van kunststof. Maar ik neem aan dat zoiets best lang mee gaat, ik dacht meer aan de samenstelling van het gas. @wodan geeft wel aan van eeuwig, maar hoe weet je dit dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het over blikjes of over flessen? Gasflessen moeten elke 10 jaar gekeurd worden. Dit is om oa. te controleren op putcorrosie, waardoor een fles kan gaan lekken. Corrosie kan ontstaan als er vocht in een fles terecht gekomen is.

Bij de bekende prikblikjes zou er in theorie geen vocht in kunnen komen, geen idee of daar een houdbaarheid datum op zit. Heb ik eerlijk gezecht ook nooit naar gekeken.

Bij de blikjes met ventiel kan ik me voorstellen dat die na verloop van tijd kunnen gaan lekken. De zittingen zullen wel niet het eeuwige leven hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat vroeg ik me ook af. De flessen kun je natuurlijk een beetje vet houden, maar aan de binnenkant zit iets als een keerringetje van kunststof. Maar ik neem aan dat zoiets best lang mee gaat, ik dacht meer aan de samenstelling van het gas. @wodan geeft wel aan van eeuwig, maar hoe weet je dit dan?

 

Omdat ik al 428 Jaar oud ben en dus weet waarover ik spreek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zit er dan een datum op de flessen? Gaat dat over erosie van de flessen waardoor lekken zouden kunnen ontstaan?

 

Je geef het antwoord zelf al.

En uiteraard het ontlopen van mogelijke aansprakelijkheid bij een mogelijke lekkage.

Op zout en suiker staat (meestal) ook een datum op de verpakking, maar ook dat bederft niet.

 

Wellicht kan @vheeswijk iets zeggen over de houdbaarheid van gas? Volgens mij is het langer houdbaar dan de fles waar het in zit.

 

Volgens mij heeft @wodan het juiste antwoord al gegeven.

Gas bederft niet.

Zuurstof ook niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gas bederft niet, net als zout is het een elementair iets, het kan alleen reageren, maar zal niet van zichzelf degraderen o.i.d.

het heeft al eeuwen onder de grond gezeten en is daar ook nooit bedorven ;)

de verpakking zal het eerder begeven dan de inhoud en de houdbaarheidsdatum is alleen omdat het wettelijk is verplicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht kan @vheeswijk iets zeggen over de houdbaarheid van gas? Volgens mij is het langer houdbaar dan de fles waar het in zit.

@martin en @wgh-reeper hebben, zie ik, deze vraag al beantwoord. Gas is miljoenen jaren houdbaar. Denk aan ons Gronings gas. Dit is weliswaar methaan, maar propaan en butaan zijn even stabiel. Hoe lang zit dat daar in de grond? Als er een 'houdbaarheidsdatum' op flessen zit dan slaat dat in de eerste plaats op het ventiel (corrosie) en op de 2e plaats de fles zelf. Men wil natuurlijk dat je een nieuwe fles koopt. Ook al is het ventiel OK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iemand die iets weet over de houdbaarheid van butaan/propaan/lpg?

Ik heb een leuk aantal bussen en busjes op voorraad, maar waar ik van petroleum weet dat er ergens een eind is aan de houdbaarheid, van gas weet ik niets.

Iemand...?

 

Roel ik denk inderdaad dat de verpakking het probleem is bij gas. Ik heb momenteel butaan en propaan gasflessen (grote) die tot 2028-2029 gaan qua datum. Mijn vermoeden is dat men in Spanje 15 jaar "garantie" op de flessen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van mijn schoonouders een gasflesje met brander en lamp ge-erft. hebben ze ooit gekocht in de jaren 60.

Maar de fles is nog redelijk gevuld en alles werkt nog net als in de jaren 60. type 901

 

[ATTACH=CONFIG]21505[/ATTACH]

 

Heb er ook nog zo een staan . Maar dan met veel meer roest aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roel ik denk inderdaad dat de verpakking het probleem is bij gas. Ik heb momenteel butaan en propaan gasflessen (grote) die tot 2028-2029 gaan qua datum. Mijn vermoeden is dat men in Spanje 15 jaar "garantie" op de flessen geeft.

 

zouden ze dan niet over 15 jaar moeten worden gekeurd? ik weet dat het in nl met duikflessen elke 5 jaar moet, industrie flessen lucht/co2 etc elke 10 jaar. en dat ze na een keur weer 15 jaar mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van mijn schoonouders een gasflesje met brander en lamp ge-erft. hebben ze ooit gekocht in de jaren 60.

Maar de fles is nog redelijk gevuld en alles werkt nog net als in de jaren 60. type 901

 

Ziet er inderdaad nog als nieuw uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...