Ga naar inhoud
GENEGEERD

TUSK - The Universal Survival Knife


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Best een mooi mes maar de eerste zaken die mij opvallen zijn:

-gepolijst micarta handvat (lijkt mij niet bevorderlijk voor grip)

-440C roestvrij staal. Afhankelijk van de tempering niet een ideale keuze naar mijn smaak. Ik zou een meer koolstof houdend staal prefereren. Maar dat hangt dan ook weer af van de prijs, als die laag is dan is het wellicht acceptabel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Best een mooi mes maar de eerste zaken die mij opvallen zijn:

-gepolijst micarta handvat (lijkt mij niet bevorderlijk voor grip)

-440C roestvrij staal. Afhankelijk van de tempering niet een ideale keuze naar mijn smaak. Ik zou een meer koolstof houdend staal prefereren. Maar dat hangt dan ook weer af van de prijs, als die laag is dan is het wellicht acceptabel.

 

Voor $145 heb je er nu 1 op kickstarter, zal nog wel duurder worden daarna. Vind het ook wel een mooi mes maar een losse inbussleutel om het handvat er af te halen is toch wel het laatste wat je wilt? Of je raakt de schroefjes kwijt, of de sleutel (of beide) en weg zijn de extra opties. Daar hadden ze wel iets innovatiefs voor mogen bedenken, zeker voor 'het ultieme survival mes'... Net als de losse slijpsteen, zelfs Gerber heeft die al ingebouwd in de sheet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die micarta kan je eraf laten en gewoon een paracord wrap doen met extra randerband en dan heb je geen torx of imbus nodig.

Al heb ik altijd een bit setje bij voor m'n leatherman.

 

de gepolierde micarta kan je terug ruw maken of er een rangerband rond doen.

 

Het mes doet me hard denken aan Reeve meets Schrade

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die micarta kan je eraf laten en gewoon een paracord wrap doen met extra randerband en dan heb je geen torx of imbus nodig.

Al heb ik altijd een bit setje bij voor m'n leatherman.

 

de gepolierde micarta kan je terug ruw maken of er een rangerband rond doen.

 

Het mes doet me hard denken aan Reeve meets Schrade

 

Kortom je vindt het ook een gemankeerd ontwerp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stainless. Hoe maak dan een vuurtje?

 

Aansteker, lucifers,.... maar stainless kan je ook een firesteel aanstrijken als er een scherpe 90° rugkant is zonder coating.... en anders kan je nog met de rug van dat mes glas(flesje, raam,...) kapot slaan en kan je daar je firesteel mee aanstrijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper Glad handvat, geen rechte snede (lastiger slijpen/wetten in het veld) 440C staal, wat op zich goed is, maar er staat niet bij wie de harding gaat doen en hoe ze dat gaan doen. Met 440C is de juiste harding van belang....Hill Knives heeft dit goed onder controle en ik zou blind weer een mes van 440C van ze kopen..... Teveel vragen om nu meteen te zeggen dit is hét mes....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaly Useless Shitty Knife. Had een betere afkorting kunnen zijn :cool:

 

Ik begrijp nooit zo goed wat je met al die malle uitsnedes moet die iemand dan de naam "multifunctionele steeksleutel" geeft ..... Hebben die mensen zelfs als eens iets geprobeerd vast te draaien met hun eigen bedenksel ????

of ook erg handig een "bithouder" , die bitjes liggen natuurlijk overal voor het oprapen als je wat wil schroeven, om maar te zwijgen over de scherpe kanten aan de bithouder die ook nog eens dubbel dienst doet als lanyard hole..... Dan is je touwtje snel doorgesleten of je bitje past niet lekker als ze die kanten afronden....

 

En de inbussleutel om bij je " gereedschap" te komen ....hoe verzin je het , hebben die mensen wel eens geprobeerd zulke klusjes te doen als je vermoeid of koud bent ??

 

Nou ja , er zullen wel weer genoeg mensen intrappen om ook dit project weer rendabel te maken...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik er 1 ga kopen. Wat mij tegen staat:

- Te lang. Ik vind 5" een betere maat.

- Glad micarta handvat? Wie verzint zoiets...

- Ik heb liever een scandi grind, makkelijker te slijpen (en daar ben ik toch al geen ster in).

- Imbus sleuteltje nodig om het handvat open te maken.

- Je kunt de tools in het handvat alleen veilig gebruiken als je de sheet om het lemmet laat zitten, maar dan kun je maar slecht bij de tools en het lijkt mij ook niet erg handig werken. Kortom, dat ga je niet gebruiken.

 

Wat dan weer wel handig is is dat je hem ook kunt gebruiken als huishoudtrapje:

TUSK-huishoudtrapje.jpg.0722d9879394dcc9fcc228a015fca322.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zag het mes op facebook voorbij komen .....vond het wel wat hebben, maar kopen zal ik het niet.

Deels door wat er hierboven door deze en gene is geroepen, deels omdat ik al ruim voorzien ben en deels omdat ik het niet zo heb op veel-in-één-gereedschap omdat dan alles het meestal nét niet is.

 

Wat ik me wel afvraag ..... "wat voor fantastisch mes hebben degene dan die deze zo enthousiast afzeiken?"

En dan bedoel ik niet degen die critisch kijken maar echt de afzeikerts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zag het mes op facebook voorbij komen .....vond het wel wat hebben, maar kopen zal ik het niet.

Deels door wat er hierboven door deze en gene is geroepen, deels omdat ik al ruim voorzien ben en deels omdat ik het niet zo heb op veel-in-één-gereedschap omdat dan alles het meestal nét niet is.

 

Wat ik me wel afvraag ..... "wat voor fantastisch mes hebben degene dan die deze zo enthousiast afzeiken?"

En dan bedoel ik niet degen die critisch kijken maar echt de afzeikerts.

 

De tegenvraag :) waarom zou je willen weten wat voor messen de afzeikerts hebben?

Als daar geen goede bijzitten heb je geen recht van spreken of kunnen en mogen die geen waardeoordeel vellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper @AWOL wat betreft het staal ben ik het zeker met u eens dat een koolstof staal een betere keus zou zijn voor zo'n mes .Wat betreft het gepolijste Micarta ,

van Micarta weet ik het niet maar bij een hardhouten gepolijst heft wordt dit eerder iets stroever dan gladder as het vochtig/nat wordt . Een voordeel van een glad

gepolijst heft (en dat glijdt echt niet uit je hand als de grip goed is ) is dat als je er zwaar werk mee moet doen je veel minder snel blaar vorming in je hand zult krijgen .

Ook wat betreft de ''tools '' waarbij je het heft eraf moet schroeven .Onder omstandigheden als thuis is dit geen enkel probleem maar als de omstandigheden veel minder zijn

kan een schroefje losdraaien toch voor problemen zorgen en het gebruik ervan om moeren lost te kunnen draaien heeft toch aardige beperkingen ,

Zodat ik denk dat je dit alles toch goed moet overwegen als je zoiets koopt .

Overigens lijkt het me een mooi mes waar men wel over na heeft gedacht .

Ik zou enkel de bovenste '' spearhole '' of voor het heft of in het heft open gelaten hebben om je mes te kunnen gebruiken als een ''Draw knife '' (soort spookschaafje)

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ontwikkel ik zelf een nieuw Survival/Bushcraftmes die met enkele weken klaar dient te zijn.

Geen fancy gadgets, maar een mes waar je een leven lang altijd op kan vertrouwen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best een mooi mes maar de eerste zaken die mij opvallen zijn:

-gepolijst micarta handvat (lijkt mij niet bevorderlijk voor grip)

-440C roestvrij staal. Afhankelijk van de tempering niet een ideale keuze naar mijn smaak. Ik zou een meer koolstof houdend staal prefereren. Maar dat hangt dan ook weer af van de prijs, als die laag is dan is het wellicht acceptabel.

 

440c is wel de beste in zijn klasse (440a, 440b en 440c).

Nog niet zo heel lang geleden, zworen messenmakers bij deze staalsoort omdat het niet roest en redelijk onverwoestbaar is.

De reden dat men er nu van af stapt is omdat het sneller bot word dan meer koolstofhoudende stalen, die overigens weer vatbaarder zijn voor roest.

Welke staalsoort je persoonlijk dan ook het liefste hebt, 440c is zeker geen slechte staalsoort en valt onder de categorie Toolsteel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

440c is wel de beste in zijn klasse (440a, 440b en 440c).

Nog niet zo heel lang geleden, zworen messenmakers bij deze staalsoort omdat het niet roest en redelijk onverwoestbaar is.

De reden dat men er nu van af stapt is omdat het sneller bot word dan meer koolstofhoudende stalen, die overigens weer vatbaarder zijn voor roest.

Welke staalsoort je persoonlijk dan ook het liefste hebt, 440c is zeker geen slechte staalsoort en valt onder de categorie Toolsteel...

 

Dat weet ik allemaal. Als het op survival aankomt heb ik liever een roestig scherp mes dan een blinkend bot mes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik allemaal. Als het op survival aankomt heb ik liever een roestig scherp mes dan een blinkend bot mes :)

 

Alhoewel ik het helemaal met je eens ben, heb jij toch wel een slijpsteen bij je als je op pad gaat :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...