Ga naar inhoud
GENEGEERD

Amerikaanse financiële meltdown: hoe voorbereiden? Welke gevolgen?


Roodhaar

Aanbevolen berichten

Een flinke tijd geleden was het een trending topic hier op de site: het schuldenplafond van Amerika.

Iedereen hield zijn hart vast hoe het land met de meeste schulden ter wereld de hoeveelheid schulden die het mocht maken overschreed, en vervolgens doodleuk op dezelfde voet doorging.

Inmiddels heeft de Amerikaanse schuldenberg een nieuw hoogtepunt (of beter: dieptepunt) bereikt: Amerika heeft vandaag de dag een schuld van 18,5 biljoen dollar.

Hierbij duizelt het me om eerlijk te zijn. 18,5 biljoen dollar! Hoeveel nullen zijn dat wel niet?

 

In 2009 was de schuldenberg een ‘schamele’ 10,6 biljoen. In 6 jaar tijd hebben de Amerikanen er maar liefst bijna 8 biljoen bijgeleend.

Het is inmiddels zo erg dat Obama het schuldenplafond (tijdelijk) heeft opgeheven. Dit is toch te zot voor woorden?

Hoe kan iemand deze munteenheid nog serieus nemen?

 

Inmiddels beginnen wij hem hier echter wel te knijpen...

 

Wat zijn de gevolgen als het vertrouwen in de dollar wordt opgezegd?

Wat als de dollar valt?

Valt de Euro dan ook?

Wat gebeurd er dan met ons spaargeld?

Wat gebeurd er dan met onze schulden?

Wat is een financieel strategisch goed plan?

We hebben de basic preps in orde: er is een goed waterfilter, er is voldoende voedsel, we hebben alternatieven om te koken, er zijn voldoende tools, we kunnen de keet warm houden, we hebben zaden om te poten en grond om te verbouwen, we kunnen onze oogst (houdbaar) verwerken en hebben geen schulden (behalve de hypotheek).

 

Maar hoe zit het met onze financiële zekerheid?

Moeten we onze hypotheek versneld aflossen, of juist niet?

Moeten we ons spaargeld gebruiken om edelmetalen te kopen?

Kunnen we ons spaargeld beter gebruiken om nu alvast diverse aankopen te doen die in de nabije toekomst ook gedaan moeten worden (Nieuwe koelkast, wasmachine, droger etc.)

kunnen we beter onze preps nog verder verdiepen? En waarmee dan?

 

Met andere woorden: stel dat je in de luxe positie zit met een leuk bedrag aan spaargeld, een relatief kleine hypotheek en je basis preps in orde.

Wat moet je dan doen om je spaargeld te beschermen tegen een financiële meltdown?

Welk plan moet je volgen om te zorgen dat je deels afbetaalde huis ook van jou blijft?

Wat zijn de risico’s van een samenleving waarbij geld geen betekenis meer heeft?

 

Ik weet dat er al diverse keren een soortgelijk onderwerp de revue heeft gepasseerd en ik heb ze waarschijnlijk ook allemaal wel eens gelezen.

Ik ben echter heel erg benieuwd hoe jullie je hier persoonlijk op voorbereiden.

Mijn grootste zorg is dat de bank ons huis afpakt omdat we te laat zijn met betalen van de hypotheek, hoewel dat ook weer onlogisch lijkt als de tegoeden bevroren zijn.

Ruilhandel lijkt me logisch, maar welke produkten? (Sigaretten, alcohol, eten, snoep, lampolie, kaarsen etc. lijken me logisch, maar wat nog meer?) en hoeveel moet je ervan gaan opslaan?

Zoals gezegd zijn we redelijk goed voorbereid. De basis is in orde.

De hamvraag is wat we nog meer kunnen doen met ons spaargeld.

 

Liefs,

Roodhaar

 

Bronnen:

http://beurs.com/2015/11/05/amerikaanse-schulden-stijgen-met-339-miljard-in-een-dag/71217

http://www.washingtonexaminer.com/u.s.-national-debt-jumps-339-billion-after-ceiling-is-lifted/article/2575568

http://www.bloombergview.com/quicktake/the-debt-ceiling

 

Ps, ik ben niet heel veel online. Mijn excuses als ik laat reageer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je de hypotheek volledig aflost kun je bij de notaris de hypotheekakte laten doorhalen (royeren). Dan heeft de bank niks meer met je huis te maken. Dat zou mij wel een fijn gevoel geven.

Wij moeten nog 90.000 aflossen en dan zijn we zover. Gaat nu niet zo snel ivm ziekte/gezondheid/parttime werk maar ja.

 

Geen idee of het wijsheid is maar ik heb de neiging om de ouderwetse linnenkast goed op orde te hebben. Dus extra handdoeken en beddegoed ( wat we nu dus niet gebruiken)

Ook heb ik daar een extra box met nieuw ondergoed, sokken, basisshirts etc op voorraad. ( nog in plastic, ons prive winkeltje voor slechte tijden zeg maar)

 

Zelf heb ik waxinelichtjes en volle handzeepompjes als ruilmiddel geprept.

Blikjes cola zijn ook handig maar dan moet je letten op houdbaarheid

 

aanvulling : als je nog geld over hebt en het echt niet meer weet, zou je ook nog kunnen denken aan dingen voor tijdsverdrijf ( speelkaarten, dobbelstenen etc)

we kijken nu zoveel schempjes .......als dat om wat voor reden ook wegvalt........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je je eigen zaken voor elkaar hebt, prep dan ook voor eventuele familieleden. In een economic collapse is het misschien wel wijsheid om op een adres te wonen met meerdere mensen zodat de toko betaad kan blijven. Je financiële assets samenvoegen en schulden minimaliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roodhaar,

 

Je hebt je zorgen mooi verwoord, en hoewel het al vaker is gepasseerd, is het thema actueler dan ooit.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan kun je inderdaad niet veel méér doen, dan je al gedaan hebt. Een deel van je spaargeld omzetten in PM wordt door velen sterk aangeraden. Want hoe je het ook went of keert, er zal inflatie komen, waarschijnlijk zelfs een hyperinflatie. Dat kan eigenlijk ook niet anders, er is teveel geld bijgedrukt.

 

Bij een financiële meltdown, ben jij natuurlijk niet de enige, noch de eerste die achter zal raken met betalingen. Waarschijnlijk gaan banken zelf op de fles. Er gaan dan heel andere regels gelden. Indien bijna niemand zijn hypotheek nog kan betalen, heeft het voor een bank ook niet veel zin iedereen uit z'n huis te zetten. Aan wie moet de bank al die huizen slijten? Daar verwacht ik niet direct een probleem.

 

Wat verder belangrijk is in dergelijk geval, is dat je de gemeenschap gaat mobiliseren. We worden dan echt teruggeworpen op de lokale voorzieningen. Iedereen zal gaan sjacheren, en iedereen kan wat anders. Daarom is het ook belangrijk iets te kunnen naast je gewone werk. Schoenmaken bijvoorbeeld, of smeden. Groente verbouwen, kleding verstellen. Tandheelkunde. Noem maar op. Hoe exclusiever je skill, des te meer die waard zal blijken. Dat denk ik.

 

En de beste producten voor ruilhandel, dat is wel een apart draadje waard. Sigaretten en alcohol doen het altijd goed. Maar wat denk je van medicijnen als pijnstillers en antibiotica?

 

Hier nog een mooi artikel over inflatie versus deflatie: Deflation on the Horizon

 

Prep ze

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Met andere woorden: stel dat je in de luxe positie zit met een leuk bedrag aan spaargeld, een relatief kleine hypotheek en je basis preps in orde.

Wat moet je dan doen om je spaargeld te beschermen tegen een financiële meltdown?

Welk plan moet je volgen om te zorgen dat je deels afbetaalde huis ook van jou blijft?

..

 

Aangezien je meer betaalt aan je hypotheek(rente), dan je spaargeld zal opleveren lijkt het me erg voor de hand liggend dat je per direct contact opneemt met de bank, en vraagt naar de mogelijkheden van boetevrij aflossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je meer betaalt aan je hypotheek(rente), dan je spaargeld zal opleveren lijkt me het er voor de hand liggend dat je per direct contact opneem met de bank, en vraag naar de mogelijkheden van boetevrij aflossen.
Ik ben helemaal voor versneld aflossen, maar zorg dat je jezelf eerst goed inleest in wat de mogelijkheden zijn met jouw specifieke hypotheek. Banken zullen jou echt niet de beste oplossing op een presenteerblaadje geven. Een goed boek mee te beginnen is Hypotheekvrij van Gerard Hormann.

Heb je een woekerhypotheek, dan heb je nog meer te doen, ontwoekeren...veel mensen zijn hier nog niet mee bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je meer betaalt aan je hypotheek(rente), dan je spaargeld zal opleveren lijkt het me erg voor de hand liggend dat je per direct contact opneemt met de bank, en vraagt naar de mogelijkheden van boetevrij aflossen.

 

Je kan maar beter de fiscale gevolgen van je beslissing meenemen in je overweging. Persoonlijk vind ik dat ook schulden een plaats hebben in je vermogensbeheer. Omdat je 'leverage' krijgt als je met schulden een project realiseert, omdat geld nu bijzonder goedkoop is én omdat goederen bij inflatie fors duurder worden. Dus kan je door (een gezond percentage) schulden aan te houden, ook welvarender worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan maar beter de fiscale gevolgen van je beslissing meenemen in je overweging. Persoonlijk vind ik dat ook schulden een plaats hebben in je vermogensbeheer. Omdat je 'leverage' krijgt als je met schulden een project realiseert, omdat geld nu bijzonder goedkoop is én omdat goederen bij inflatie fors duurder worden. Dus kan je door (een gezond percentage) schulden aan te houden, ook welvarender worden.

 

Ik ben niet tegen elke vorm van schuld, maar in Nederland is het zo dat je in geval van een hypotheek geen eigenaar bent van je huis.

Zelfs met een restbedrag van 2 euro heeft de bank het recht om je huis openbaar te verkopen.

(is in theorie, zal in de praktijk uiteraard niet zo snel voorkomen)

Ik ben (zover ik het kan inschatten) redelijk op de hoogte van de fiscale gevolgen. Het is fiscaal gezien goedkoper om af te lossen als het gaat tussen spaargeld versus aflossing.

Met geleend geld kun je uiteraard meer doen dan alleen een huis kopen.

 

Zelf ben ik overigens een watje, en heb helemaal geen schuld. Het is onderdeel van mijn opvoeding geweest. Eerst sparen, dan kopen.

Mijn huis was de enige uitzondering, en is ondertussen afgelost.

Ik had uiteraard het advies kunnen opvolgen van diverse adviseurs die me voor gek verklaren, maar dat heb ik niet gedaan.

Ik ken 2 mensen die dat advies wel hebben opgevolgd, en die zitten nu in de schuldsanering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal ontzettend bedankt voor de uigebreide reacties en duidelijke antwoorden op mijn (inderdaad) vele vragen.

 

Hetgeen @Charlie schreef over de gevolgen voor banken bij een financiële meltdown was wel een eye-opener en heeft me echt aan het denken gezet.

Het is inderdaad zo dat een bank niet iedereen die achterloopt met betalen uit het huis kan gooien bij het vallen van het financiële systeem.

Stel dat de Euro zou vallen is er naar mijn idee zelfs geen enkel betalingsverkeer mogelijk. Er is immers geen betaalmiddel.

Het is dan afhankelijk van de snelheid waarmee eventueel een nieuwe valuta in het leven wordt geroepen, wanneer men weer aan betalingsverplichtingen kan voldoen. En dat is het ook nog eens onbekend of spaartegoeden en/of schulden naar deze nieuwe valuta worden herwaardeerd.

Over het versneld aflossen van de hypotheek gaan we ons dus voorlopig even geen zorgen meer maken.

Punt blijft dat we nu geld hebben dat ook op dit moment waarde heeft.

 

PM zijn een logische stap om kapitaal te beschermen en dat heeft zeker onze aandacht.

Verder gaan we eens goed nadenken over het uitbouwen van de voorraad. Ook met het oog op familieleden die niet zo goed voorbereid zijn (Dank je voor de tip @DRD28)

En wellicht gaan we op korte termijn investeren in zaken die binnenkort aan vervanging toe zijn. Waarom de dingen voor je uit schuiven als je nu de middelen en mogelijkheden hebt?

 

@martin: petje af hoor! Er zijn maar weinig Nederlanders die zonder hypotheekschuld zijn. En ja, die ouderlijke wijsheid van “eerst sparen, dan kopen” is er hier ook met de paplepel ingegoten en wordt dagelijks toegepast ☺.

 

Nogmaals, iedereen enorm bedankt voor de vele en gefundeerde reacties.

We kunnen hier echt wat mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hypotheek aflossen in NL is helemaal niet zo slim zoals @Stuudje al aangaf. Ten eerste heb je dan geen aftrekbaarheid van de betaalde rente (meer belasting betalen) en ten tweede ga je dan vermogensbelasting betalen (nog meer betalen) elk jaar weer omdat je meer bezittingen dan schulden hebt. Praat met je bank hoe je dit kunt oplossen, vaak kun je geld in een depot stoppen die de hypotheek aflost na het einde van de looptijd (meestal 30 jaar). Of je moet ervoor zorgen dat je na afloop van 30 jaar je hypotheek in 1x kunt aflossen. Of je stopt geld in een goede lijfrentepolis die uitkeert aan op het moment dat je het geld nodig hebt om je hypotheek af te lossen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een pensioentekort dus de inleg van die lijfrente is dus ook aftrekbaar. Dus rente hypotheek aftrekbaar EN je lijfrente = win win. Legio aan mogelijkheden dus waarmee je gebruik maakt van de huidige financiële regels.

 

En wat Amerika betreft ...... dat land bestaat niet echt.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VS kan blijven doorgaan met hun geldcreatie systeem zolang mensen nog vertrouwen in de dollar houden en zolang overheden, banken en pensioenfondsen hun staatspapieren blijven opkopen. Aangezien het de eigen Amerikaanse banken en pensioenfondsen zijn die deze papieren opkopen en zij zelf de rente bepalen (FED = VS overheid), kunnen ze nog wel een tijdje doorgaan. Want ze houden elkaar in leven, de banken, de roverheid en de FED die zelfs "verdiend" aan dit piramidespel.

 

Is er een bank in nood, dan springt de FED bij met miljarden. Diezelfde bank koopt vervolgens weer Amerikaans staatspapier. ect. etc. Daarnaast is de dollar ook de wereldreservemunt, dus daar kom je niet zo snel van af. Iedereen wordt meegezogen in het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hypotheek aflossen in NL is helemaal niet zo slim zoals @Stuudje al aangaf. Ten eerste heb je dan geen aftrekbaarheid van de betaalde rente (meer belasting betalen) en ten tweede ga je dan vermogensbelasting betalen (nog meer betalen) elk jaar weer omdat je meer bezittingen dan schulden hebt. Praat met je bank hoe je dit kunt oplossen, vaak kun je geld in een depot stoppen die de hypotheek aflost na het einde van de looptijd (meestal 30 jaar). Of je moet ervoor zorgen dat je na afloop van 30 jaar je hypotheek in 1x kunt aflossen. Of je stopt geld in een goede lijfrentepolis die uitkeert aan op het moment dat je het geld nodig hebt om je hypotheek af te lossen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een pensioentekort dus de inleg van die lijfrente is dus ook aftrekbaar. Dus rente hypotheek aftrekbaar EN je lijfrente = win win. Legio aan mogelijkheden dus waarmee je gebruik maakt van de huidige financiële regels.

 

En wat Amerika betreft ...... dat land bestaat niet echt.:p

 

Je hebt geen renteaftrek meer, maar ook geen bijtelling woonforfait, dat is , vooral bij lage rentelasten, soms dus een voordeel. De meesten hier zullen weinig extra ruimte hebben vanwege een pensioentekort, en lijfrentes vallen alleen buiten box 3 als ze aan zeer strenge eisen voldoen.(en je kunt er pas na je 67ste weer over beschikken) In alle andere gevallen telt het opgebouwde vermogen gewoon mee voor de vermogensbelasting.

Ik hanteer het principe: wat ik niet uit hoef te geven, dat hoef ik dus ook niet te verdienen, dus elke besparing op de uitgaven geeft mij een extra mogelijkheid om minder te verdienen, minder te moeten werken, of meer kunnen investeren in nog lagere maandelijkse lasten, eerder te kunnen stoppen met werken, en dus per saldo meer netto over te houden.

 

Mensen staren zich altijd blind op de vermogens kant van het verhaal, maar je kunt vaak veel meer besparen door aan de loonbelasting en btw kant minder kwijt te zijn.

Los daarvan, als je een huisje hebt met een relatief gunstige WOZ waarde, en jij investeert b.v. in energiebesparende en opwekkende maatregelen zonder daarvoor een lening aan te gaan( registratie) kun je effectief een overwaarde creeren die niet zichtbaar en niet belastbaar is. Daarnaast geef je minder geld uit, dus dat mes snijd aan 2 kanten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geen renteaftrek meer, maar ook geen bijtelling woonforfait, dat is , vooral bij lage rentelasten, soms dus een voordeel. De meesten hier zullen weinig extra ruimte hebben vanwege een pensioentekort, en lijfrentes vallen alleen buiten box 3 als ze aan zeer strenge eisen voldoen.(en je kunt er pas na je 67ste weer over beschikken) In alle andere gevallen telt het opgebouwde vermogen gewoon mee voor de vermogensbelasting.

Ik hanteer het principe: wat ik niet uit hoef te geven, dat hoef ik dus ook niet te verdienen, dus elke besparing op de uitgaven geeft mij een extra mogelijkheid om minder te verdienen, minder te moeten werken, of meer kunnen investeren in nog lagere maandelijkse lasten, eerder te kunnen stoppen met werken, en dus per saldo meer netto over te houden.

 

Mensen staren zich altijd blind op de vermogens kant van het verhaal, maar je kunt vaak veel meer besparen door aan de loonbelasting en btw kant minder kwijt te zijn.

Los daarvan, als je een huisje hebt met een relatief gunstige WOZ waarde, en jij investeert b.v. in energiebesparende en opwekkende maatregelen zonder daarvoor een lening aan te gaan( registratie) kun je effectief een overwaarde creeren die niet zichtbaar en niet belastbaar is. Daarnaast geef je minder geld uit, dus dat mes snijd aan 2 kanten.

 

Hoe kom je hierbij? Rente is gewoon voor maximaal 30 jaar aftrekbaar.:confused:

 

https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/belastingen/hypotheekrenteaftrek/

 

Daarnaast moet je lijfrente, pensioen\AOW leeftijd en belastingtarief wat je na je 65e niet door elkaar halen.

 

Op 65 jarige leeftijd ga je gewoon 18,65% belasting tarief betalen, ook al werk je door tot 67 jaar en wordt dat je AOW leeftijd.

Lijfrente komt meestal vrij op 65+. Oud regime betekent van voor 1992 dus meer mogelijkheden uit te keren, dan na 1992 nieuw regime. Bijvoorbeeld het uitbetalen ineens. Bij nieuw regime kan dat over minimaal 5 jaar verspreid of kiezen tot je dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marieke Henselmans legt het in haar boek 'Eigenwijs je hypotheek aflossen' zo uit:

'Stel, je huurt een duur huis, voor € 640 per maand. Je hebt een laag inkomen en krijgt € 308 huurtoeslag. Je betaalt netto €332.

Nu kun je een goedkoper en even groot huis huren voor €340. Je krijgt dan minder huurtoeslag, namelijk €145. Netto betaal je dan €195. En je gaat dat huis afwijzen, omdat je dan niet meer maximaal profiteert van de huurtoeslag. Dat zou redelijk gek zijn. Toch redeneren we wel zo als het om de hypotheekrenteaftrek gaat. Ons is jarenlang verteld dat we er maximaal van moeten profiteren. Maar de cijfers liegen niet. Wie aflost gaat minder rente betalen' (Citaat Marieke Henselmans, Eigenwijs je hypotheek aflossen, pagina 20).

 

Of het altijd zinvol is om af te lossen, ligt natuurlijk geheel aan de hypotheekvorm en de verhouding tussen de waarde van je schuld en de waarde van je huis. En dan nog wil (kan) niet iedereen extra aflossen. Dat kan. Wat belangrijk is dat je een plan hebt dat realistisch is en dat bij je past.

Meer uitleg op dit blog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marieke Henselmans legt het in haar boek 'Eigenwijs je hypotheek aflossen' zo uit:

'Stel, je huurt een duur huis, voor € 640 per maand. Je hebt een laag inkomen en krijgt € 308 huurtoeslag. Je betaalt netto €332.

Nu kun je een goedkoper en even groot huis huren voor €340. Je krijgt dan minder huurtoeslag, namelijk €145. Netto betaal je dan €195. En je gaat dat huis afwijzen, omdat je dan niet meer maximaal profiteert van de huurtoeslag. Dat zou redelijk gek zijn. Toch redeneren we wel zo als het om de hypotheekrenteaftrek gaat. Ons is jarenlang verteld dat we er maximaal van moeten profiteren. Maar de cijfers liegen niet. Wie aflost gaat minder rente betalen' (Citaat Marieke Henselmans, Eigenwijs je hypotheek aflossen, pagina 20).

 

Of het altijd zinvol is om af te lossen, ligt natuurlijk geheel aan de hypotheekvorm en de verhouding tussen de waarde van je schuld en de waarde van je huis. En dan nog wil (kan) niet iedereen extra aflossen. Dat kan. Wat belangrijk is dat je een plan hebt dat realistisch is en dat bij je past.

Meer uitleg op dit blog.

In de reacties op dit blog een nog simpelere uitleg van haar over het waarom van aflossen ipv hra "profijt".

Marieke Henselmans28-10-15 12:25

 

Leuk dat je verwijst naar Éigenwijs hypotheek aflossen'..:) Ik hoorde laatst nog een mooie beeldspraak: 'willen profiteren van HRA is net zoiets als steeds frisdrank kopen om het statiegeld niet mis te lopen' ,

die vond ik zelf ZO duidelijk...Wát? Koop jij geen frisdrank? Maar dan loop je al dat statiegeld mis! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...