Ga naar inhoud
GENEGEERD

Off-grid solar setje, de trip en realisatie


Aanbevolen berichten

Vandaag is het dan zover, we gaan de spullen die verzameld zijn in een eerder draadje ook daadwerkelijk installeren met een compleet bouw team.

 

http://preppers.nl/forum/threads/13427-Off-grid-solar-setje-wat-heb-ik-nodig

 

Vanmiddag vlieg ik richting Catalunya en drie anderen ( @Charlie, @Flow en El Andries) rijden ook vanmiddag met een bus vol spullen richting de finca. Ik zal vanavond op de bestemming zijn en zij waarschijnlijk morgenochtend of begin van de middag. Als hoofddoel hebben we om de finca van buurman Rogan te voorzien van een off-grid solar systeem, maar als het allemaal een beetje meezit zullen we mogelijk nog een paar andere klusjes oppakken. Uiteraard zullen we voldoende tijd over hebben om het een en ander te bekijken, lekker te eten en drinken en de boel onveilig te maken.:eek::p

 

 

Een eerste planning:

 

Dag 1: verzamelen materialen, gereedschap en definitieve plaats bepalen voor de panelen. Mogelijk al voor monteren panelen en vastzetten aan het dak en boren dak doorvoer.

Dag 2: het dak voorzien van een laagje beton (dat gedeelte was nog niet gedaan) ook met vlechtijzer \ accu's , laadcontroller en omvormer plaatsen en mogelijk al aansluiten zover mogelijk.

Dag 3: afmaken zodat systeem werkend wordt opgeleverd en zorgen dat in het huis elektra op gewenste punten gaat werken.

 

Dit is het belangrijkste en ons primaire doel voor de trip. Uiteraard maken we pixies voor in dit topic.

 

Verder kunnen we eventueel ook nog andere klusjes oppakken bij Rogan, er zijn er zat.:( Zelf wil ik proberen een dak op mijn buiten bar te realiseren. Eerder zaagde ik voor Rogan al een oude trailer in grove stukken. Hierin zit "plywood", laten we zeggen heel dik watervast multiplex wat nog over 30 jaar nog niet zal gaan rotten. Ik mag hier twee stukken van gebruiken voor het dak en het lastigste deel is het ophalen en vervoeren van dat hout naar de finca. Het op maat zagen en op het dak plaatsen is zo gebeurd.

 

Op donderdag wil ik een BBQ plannen voor de bouwers en wat Catalaanse vrienden. Enerzijds een beetje socializen en anderzijds de mensen bedanken die Rogan hebben bijgestaan in deze lastige periode. Door drukte de afgelopen weken ga ik nu pas bedenken wat ik in de koffer moet proppen.:eek:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Succes man. Zal je wel nodig hebben.:) Helaas is er niet veel van gekomen om mee te gaan richting het zuiden.;) Komt vast nog een keer:)

 

Tot spreeks,

 

C

 

Komt vast wel een volgende keer. Rogan heeft veel houtwerk in zijn deuren en kozijnen, waar wel eens een echte timmerman naar zou kunnen kijken.;) Door alle drukte was ik vergeten dat het vliegtuig een uur eerder vertrekt. ben ik nog eerder in Spanje, hahaha.:rolleyes:

 

Na de trip weer eens even afspreken, ik heb veel potten kunnen verzamelen voor moeders ook.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de jongens uitgezwaaid, en ik hoop dat ze een hele goede reis hebben.

Hond zit nu al voor het raam zuchtend, waar baasje @Charlie blijft.

Ben benieuwd hoe dat gaat deze week, het is de eerste keer dat de baas zo lang bij de hond vandaan is.

 

De sfeer zat er al goed in, je had ze moeten zien zitten, met zijn drietjes voorin.

Natuurlijk hebben voor voldoende lekkere proviand gezorgd, dus dat zit wel snor.

Ook voor Rogan wat makkelijk klaar te maken proviand meegegeven, samen met Moeder Theresa, ook wat zeep, en een zelfgebreide muts voor hem.

 

Het zijn maar kleine dingetjes, die wij konden bedenken, maar hoop dat Rogan er een beetje gemak van heeft, in deze moeilijke tijd voor hem.

Deze week zal hoop ik voor hem weer wat afleiding geven, de 4 musketiers zullen hem zeker met veel warmte omhullen, en ze brengen natuurlijk ook wat licht :)

 

Ook van hieruit zal ik bij nieuws, het doorgeven.

Ik mis Charlie nu al......................

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou je taai Dree. Ik ben 17.15 geland en een uur later zitten we al aan tafel met wat lokale vrienden. Rogan ziet er redelijk goed uit en voorzichtig heb ik hem wat foto's laten zien van de panelen. Hij kan het nog niet helemaal geloven wat we allemaal voor elkaar hebben gekregen. In eerste instantie had ik een kleine set in gedachten maar nu krijgt hij gelijk een super systeem met hulp van de community. Ik heb gezegd wacht maar tot het bouwteam er is. :p

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij probeert zijn mailbox weer bij de werken maar het kan nog ff duren. Je krijgt in ieder geval de groeten terug en hij hoopt je weer eens te zien.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 

Heel begrijpelijk dat hij daar even de tijd voor neemt. :)

Dank voor de groeten en we gaan elkaar vast nog wel eens zien. Kan ik ook die mooie installatie bewonderen die jullie gaan bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klusteam heeft de poten vastgezet op het dak en ook het frame met keilbouten en spanners met kettingen. Daarna hebben we het dak voorzien van ongeveer 5 cm beton het deel wat nog moest gebeuren. Zware klus na een verloren werkdag aan kapotte generatoren en pech. Het zit er nu helemaal in en Rogan is superblij en al nog een bedankje voor op het forum schrijven later.

 

Foto's volgen van flow en Charlie.

 

Gisteravond kreeg ik bericht van het gebeuren in Frankrijk, dus is het klusteam vannacht half twee al vertrokken i.v.m. mogelijke sluiting grenzen en dergelijke. Zij zitten momenteel al ver in Frankrijk en hebben besloten via Lyon te rijden en niet via Parijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

@Flow, El drieski en ik zijn weer thuis. Om 19.00 uur, om precies te zijn. We hebben de reis dus in 17,5 uur gedaan en dat had korter gekund, als ik niet zo slim was geweest te proberen via een sluiproute de Frans-Belgische grens te passeren.

 

Rond 5 uur in de ochtend passeerden we de Spaans-Franse grens. Tot onze verbazing stond de Guardia Civil bij de grens met automatische wapens. We konden zo doorrijden. Blijkbaar waren wij niet verdacht of pasten niet in hun plaatje. Het was heerlijk rustig op de weg en we konden goed doorrijden. Voordeel was dat we om beurten konden rijden en dat er steeds 1 achterin de bus kon liggen om wat uit te rusten.

 

Eenmaal dag, werd het steeds drukker op de weg. Ook in Frankrijk gaat het leven gewoon door, ondanks de aanslagen in Parijs. We werden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in Frankrijk door @Amazing Dree. Ondanks de milde controle aan de Spaanse grens, wisten we niet wat het zou brengen aan de andere kant, de Frans-Belgische. Ik was bang voor lange files en wachttijden. Dus een alternatieve route, via St-Armand les Eaux.

Alleen daar aangekomen, stond er al een file op de afslag die naar dat dorp leidde. Hadden meer mensen dat idee of was het altijd zo druk rond spitsuur?

 

We zijn dus weer omgekeerd om over Lille te rijden. Het werd donker, het begon te regenen en het was druk op de weg. We kwamen inderdaad in een file terecht, aangezien alle verkeer naar één baan geleid werd. Kostte ons ook weer een half uur. Niet alleen het uitgaande verkeer werd gecontroleerd, ook het inkomende. Ook daar een lange file. De controle zelf stelde niets voor. Men was duidelijk op zoek naar iets, maar zeker niet naar een blauwe jumbo Transit met Nederlands kenteken.

 

Eenmaal de grens gepasseerd konden we doorrijden, ondanks de drukte en het slechte weer. Aan de Belgische-Nederlandse grens stond... helemaal niets en niemand. En zo arriveerden we net na 19.00 uur bij mij thuis, waar het eten op tafel stond. Dat is lekker thuiskomen!

 

We hebben een heerlijke week gehad, maar ons vertrek was wat onverwacht en overhaast. Anders waren we nu, om half elf in de avond, nog maar halverwege Frankrijk geweest. En wie weet wat de Fransen nog bedenken of wat er nog gebeurt voor de rust weerkeert.

Wij waren ons heel bewust van hoe snel zaken kunnen veranderen, hoe fragiel onze maatschappij is en eenvoudig het kan zijn om van huis en haard afgesneden te worden. Nu is het allemaal weer meegevallen, maar wat als? Maar wat als het allemaal een graadje erger was geweest en het hele land was vastgelopen, terwijl jij daarin zit en niet meer verder kunt? Als je halverwege strand?

 

Dat zet je wel aan het denken.

 

Charlie

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

@Flow, El drieski en ik zijn weer thuis. Om 19.00 uur, om precies te zijn. We hebben de reis dus in 17,5 uur gedaan en dat had korter gekund, als ik niet zo slim was geweest te proberen via een sluiproute de Frans-Belgische grens te passeren.

 

Rond 5 uur in de ochtend passeerden we de Spaans-Franse grens. Tot onze verbazing stond de Guardia Civil bij de grens met automatische wapens. We konden zo doorrijden. Blijkbaar waren wij niet verdacht of pasten niet in hun plaatje. Het was heerlijk rustig op de weg en we konden goed doorrijden. Voordeel was dat we om beurten konden rijden en dat er steeds 1 achterin de bus kon liggen om wat uit te rusten.

 

Eenmaal dag, werd het steeds drukker op de weg. Ook in Frankrijk gaat het leven gewoon door, ondanks de aanslagen in Parijs. We werden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in Frankrijk door @Amazing Dree. Ondanks de milde controle aan de Spaanse grens, wisten we niet wat het zou brengen aan de andere kant, de Frans-Belgische. Ik was bang voor lange files en wachttijden. Dus een alternatieve route, via St-Armand les Eaux.

Alleen daar aangekomen, stond er al een file op de afslag die naar dat dorp leidde. Hadden meer mensen dat idee of was het altijd zo druk rond spitsuur?

 

We zijn dus weer omgekeerd om over Lille te rijden. Het werd donker, het begon te regenen en het was druk op de weg. We kwamen inderdaad in een file terecht, aangezien alle verkeer naar één baan geleid werd. Kostte ons ook weer een half uur. Niet alleen het uitgaande verkeer werd gecontroleerd, ook het inkomende. Ook daar een lange file. De controle zelf stelde niets voor. Men was duidelijk op zoek naar iets, maar zeker niet naar een blauwe jumbo Transit met Nederlands kenteken.

 

Eenmaal de grens gepasseerd konden we doorrijden, ondanks de drukte en het slechte weer. Aan de Belgische-Nederlandse grens stond... helemaal niets en niemand. En zo arriveerden we net na 19.00 uur bij mij thuis, waar het eten op tafel stond. Dat is lekker thuiskomen!

 

We hebben een heerlijke week gehad, maar ons vertrek was wat onverwacht en overhaast. Anders waren we nu, om half elf in de avond, nog maar halverwege Frankrijk geweest. En wie weet wat de Fransen nog bedenken of wat er nog gebeurt voor de rust weerkeert.

Wij waren ons heel bewust van hoe snel zaken kunnen veranderen, hoe fragiel onze maatschappij is en eenvoudig het kan zijn om van huis en haard afgesneden te worden. Nu is het allemaal weer meegevallen, maar wat als? Maar wat als het allemaal een graadje erger was geweest en het hele land was vastgelopen, terwijl jij daarin zit en niet meer verder kunt? Als je halverwege strand?

 

Dat zet je wel aan het denken.

 

Charlie

 

Goed verwoord @Charlie

 

Ik stond ervan te kijken dat er meer zwaar bewapend personeel in Spanje klaar stond, ook bij een tol-overgang dan in Frankrijk zelf... Ik ben blij dat wij allemaal veilig thuis zijn! Daarom in "noodsituaties" eerst snel in overleg, zodra de neuzen gelijk staan direct handelen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...