Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe kom je weg bij een 'nuke' ?


Grizzly

Aanbevolen berichten

Ongetwijfeld zal dit al eens eerder ter sprake zijn gekomen, alleen weet ik niet waar. Bovendien kan het nuttig zijn om het over dit 'worst case scenario' te hebben.

 

Stel je woont op 25km van een grote stad, waar een 'nuke' op gegooid wordt. Centrum stad wordt totaal verwoest. Nog voor de sirenes in jouw woonplaats aan (kunnen?) gaan, vindt er een blast plaats die alle ramen van jouw huis er uit blaast. Wat doe je dan?

Mij lijkt het beste om direct maar dan ook direct je klaarstaande rugzak te pakken, in de auto te springen en proberen weg te komen naar oost-Nederland of Duitsland. Als je tot de eersten behoort die dit doen kan je nog een eind weg komen denk ik. Misschien juist binnenwegen gebruiken en geen snelwegen die toch als eerste verstopt zullen raken.

 

Of kan je in zo'n situatie (met inname van kaliumjodide) beter eerst de situatie eens rustig bekijken en later beslissen wat te doen? Het hangt natuurlijk allemaal af van de schaal/afstand waar op zoiets afspeelt. Ook windrichting is belangrijk. Op een afstand van 50 of 100 km kan het allemaal anders zijn dan de 25km in mijn voorbeeld.

 

 

Ik heb geprobeerd om zo'n situatie eens voor te stellen, wat de gevaren en gevolgen van zoiets zijn. Gruwelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mij lijkt het dat als er met zulke wapens word gestreden er niet 1 stad word aangepakt, maar meerdere plekken tegelijk zoals grotere steden en belangrijke toevoerwegen.

Hou er ook rekening mee dat je niet de enige bent die zal vluchten en files zult krijgen op de al te drukke wegen in Nederland omdat men maar aan 1 ding denkt: Wegkomen.

 

Ook denk ik dat overheidsdiensten hier snel op zullen inspringen en misschien zelfs juist wegen afsluiten.

 

Edit: Ook in bovengenoemde situatie zou ik inderdaad ook gewoon spullen pakken en weggaan, indien veilig en mogelijk,

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe kom je weg bij een 'nuke' ?

 

Wanneer dit is gebeurd, dan is het denk ik over! Er zal volledige paniek zijn denk ik, waar je ook komt of gaat. Dit is volgens mij een situatie waar je je bij neer moet gaan leggen dat de beperkingen vele vele malen groter zijn dan de mogelijkheden.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Grizzly en @MyronPrps

 

Weggaan bij een nuke detonatie lijkt mij niet de beste oplossing. Het is ook geheel afhankelijk hoe de detonatie plaatsvindt. Is het een grond of lucht detonatie? Tevens komt er in de directe omgeving een EMP vrij. (in de lucht 10-60Km hoogte) bestrijkt deze een zeer groot gebied). Die EMP kan er voor zorgen dat veel voertuigen en andere zaken die gebruik maken van IC's etc stil komen te vallen. Weggaan lijkt me dan de slechtste (zo niet onmogelijk) optie. Bij een detonatie op grond nivo ben je ook afhankelijk van de windrichting en zal er zeer veel materiele schade zijn in een groot gebied (afhankelijk van de kracht van de detonatie). Fallout is na enkele uren/dagen de grootste bedreiging! Tevens zal je bij een detonatie ook moeten oppassen voor rondvliegende stukken puin, de blastwave etc etc. Hierna heb je tussen de 5min- hooguit een paar uur om maatregelen te treffen om zoveel mogelijk materiaal tussen jou en de straling te krijgen, lees; schuilplaats vinden/betrekken. Vluchten/evacueren lijkt me niet zinvol. Stel dat je komt vast te zitten op een snelweg, dan ben je 100% onvoldoende beschermd!! Met name als je direct een detonatie meemaakt, zorg dat je niet in de flits kijkt en zoek direct dekking achter iets stevigs. Wacht de blastwaves af en ga hierna direct een plek zoeken om minimal 3-10dagen te schuilen.....Hierna zal de fallout overgewaaid zijn en of neer geslagen op de grond. De radioactiviteit neemt dan ook betrekkelijk snel af. En dan niet in een houten schuurtje gaan zitten maar in het midden van een groot betonnen gebouw oid. Tijd/afstand is je vriend in dit geval tov radioactiviteit.....

Nogmaals, zorg voor solide bescherming! Pak je BOB en ga schuilen en NIET VLUCHTEN! Je hebt veel meer kansen dan iedereen aanneemt. Mits je snel en goed handelt!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Grizzly en @MyronPrps

 

Weggaan bij een nuke detonatie lijkt mij niet de beste oplossing. Het is ook geheel afhankelijk hoe de detonatie plaatsvindt. Is het een grond of lucht detonatie? Tevens komt er in de directe omgeving een EMP vrij. (in de lucht 10-60Km hoogte) bestrijkt deze een zeer groot gebied). Die EMP kan er voor zorgen dat veel voertuigen en andere zaken die gebruik maken van IC's etc stil komen te vallen. Weggaan lijkt me dan de slechtste (zo niet onmogelijk) optie. Bij een detonatie op grond nivo ben je ook afhankelijk van de windrichting en zal er zeer veel materiele schade zijn in een groot gebied (afhankelijk van de kracht van de detonatie). Fallout is na enkele uren/dagen de grootste bedreiging! Tevens zal je bij een detonatie ook moeten oppassen voor rondvliegende stukken puin, de blastwave etc etc. Hierna heb je tussen de 5min- hooguit een paar uur om maatregelen te treffen om zoveel mogelijk materiaal tussen jou en de straling te krijgen, lees; schuilplaats vinden/betrekken. Vluchten/evacueren lijkt me niet zinvol. Stel dat je komt vast te zitten op een snelweg, dan ben je 100% onvoldoende beschermd!! Met name als je direct een detonatie meemaakt, zorg dat je niet in de flits kijkt en zoek direct dekking achter iets stevigs. Wacht de blastwaves af en ga hierna direct een plek zoeken om minimal 3-10dagen te schuilen.....Hierna zal de fallout overgewaaid zijn en of neer geslagen op de grond. De radioactiviteit neemt dan ook betrekkelijk snel af. En dan niet in een houten schuurtje gaan zitten maar in het midden van een groot betonnen gebouw oid. Tijd/afstand is je vriend in dit geval tov radioactiviteit.....

Nogmaals, zorg voor solide bescherming! Pak je BOB en ga schuilen en NIET VLUCHTEN! Je hebt veel meer kansen dan iedereen aanneemt. Mits je snel en goed handelt!

 

Dankje voor de tips, waardeer ik zeker:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 kilometer? Ligt er aan wat voor nuke... Tonnage geeft nogal een verschil. Als het een 'aanslag' betreft blijft het wellicht bij 1 detonatie en zal ie niet al te groot zijn. Ook zal ie dan waarschijnlijk op de grond af gaan. Behoudens de windrichting en het type wapen zou je met je geigertellen even kunnen wachten wat er zoal gebeurt. Zowieso chaos in het begin, je zult het risico daarin gewond re raken moeten afwegen tegen het risico van straling. Is niet een kant en klaar scenario voor. IIg niet van mijn kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe kom je weg bij een 'nuke' ?

 

Wanneer dit is gebeurd, dan is het denk ik over! Er zal volledige paniek zijn denk ik, waar je ook komt of gaat. Dit is volgens mij een situatie waar je je bij neer moet gaan leggen dat de beperkingen vele vele malen groter zijn dan de mogelijkheden.

 

Daar is ooit eens een liedje over gemaakt, zo begin Jaren tachtig, koude oorlog bestond gewoon nog Enzo. Doe Maar - De Bom

Link naar reactie
Delen op andere sites

een blast die de ramen eruitslaat, en ondertussen in een ongeschonden auto stappen?. wat je ook kan doen is een stapeltje op maat gemaakte spaanplaten pakken en die in je kozijnen slaan, of met een balk en een schroef op je kozijnen klemmen. of je goeie ouwe vriend ductape ( zo werden onze ramen provisorisch gemaakt als er is een keer iets doorheen ging. )

 

kijk je kan ook weggaan ja, maar dat kan je met elk scenario doen ( behalve bij een grote EMP ) en bij elke situatie zal je dezelfde struggels ervaren, namelijk volgestouwde wegen, maar daaris die bob dan voor, als als je buren gehaast de tent van zolder pakken, en snel flesjes water vullen. pakt u uw tas en smeert em. daar prep je immers voor

 

altijd goed zo'n reminder, 'waar doe je het allemaal voor' nou om voorbereid te zijn op zulke situaties

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat de eerste fallout het ergste is, is wanneer dat eenmaal uit de lucht en op de grond terecht gekomen het dan een juist moment is om weg te wezen. Tussentijds natuurlijk ramen dicht etc... Je hebt straling op lange termijn en die kleine lastige deeltjes (jodium?) die je inademt de eerste paar uren na de detonatie. Voor zover ik er van weet ligt het er ook aan of het een uranium/plutonium, fissie/fusie etc... Ik denk dat ik gewoon (vanwege gebrek aan familie waar ik om geef en m'n katten waar ik wel om geef) binnen blijf met m'n geigerteller en even af wacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan alleen maar hopen dat we iets aan onze kelder hebben...

Eén en al beton... behalve dan de vierkante meter ingang... tja...

 

Als die kelder ondergronds is én de bovenkantis ook van beton, dan is dat helemaal perfect. Ik ben er jaloers op.

Om die ingang af te schermen zou ik niet met lood gaan werken, ik zou een afscheiding maken met zandzakken. Of nog beter : containers met water. Heb je gelijk drinkwater ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die kelder ondergronds is én de bovenkantis ook van beton, dan is dat helemaal perfect. Ik ben er jaloers op.

Om die ingang af te schermen zou ik niet met lood gaan werken, ik zou een afscheiding maken met zandzakken. Of nog beter : containers met water. Heb je gelijk drinkwater ;)

 

Da's geen gek idee. Wordt dat water niet ondrinkbaar door de straling dan? Of gaan die eerste deeltjes niet door de container heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de uitermate zinnige post van @prepass:

 

Met de nuke simulator op http://nuclearsecrecy.com/nukemap3d/ krijg je een redelijk nauwkeurige inzage in de impact van een detonatie. Als voorbeeld heb ik een 10kt bom op Volkel geplaatst met een ZW wind. Hier is het belang van de windrichting goed te zien. De bom zou leiden tot tenminste 4.000 doden en 13.000 gewonden binnen 24 uur. Zolang er niet met Tsar Bombs wordt gegooid, is echt niet alles kansloos.

Vluchten zal in vrijwel alle gevallen een slecht idee zijn, niet in de laatste plaats omdat je in het verkeer onherroepelijk zult stranden.

 

We hebben thuis een draaiboek voor nucleaire rampen (of explosies) dat natuurlijk alleen kan werken als je niet onder de blast zit. De eerste drie minuten zijn cruciaal. Overleef je de hittegolf en de drukgolf heb je twee uur om je jodium te slikken en enige tijd om een heenkomen te zoeken waar je 6-10 dagen kunt verblijven. Een draaiboek geeft dan hopelijk enige houvast. Overleef je de blast, hou er dan rekening mee dat de fall out in een paar dagen 99% van zijn radioactiviteit verliest en een goede schuilplaats met voldoende voorraad het verschil tussen leven en dood is.

 

[ATTACH=CONFIG]21570[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, nog nooit lood gezien bij een ingang van een BB bunker. Ik noem bewust BB bunker want die waren voor dit soort scenario's gebouwd.

 

Een aantal zaken zijn al genoemd.

Maar alles hangt af van het tonnage, de hoogte, de afstand waarop zo'n. ding afgaat.

 

Als je last hebt van de drukgolf dan ben je , volgens mij, te dicht bij en kan je beter "genieten" van het schouwspel. De filmpjes zijn echt adembenemend.

Maar stel dan is een betonnen kelder handig, mits goed ingericht. Als je brandende huis er boven op ligt: veel succes.

Drukgolf gaat OVER land en niet er door heen.

Schokgolf gaat door de grond als een aardbeving maar dat ligt weer aan de detonatie hoogte. Als het de russen zijn: dan klapt ie hoog in de lucht> meer verwoesting geen /minder fall out.

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Beste tip: ga eens kijken in een BB bunker bij een open dag dan leer je in een dag heel veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht dat als het al gebeurt het een 'aanslag' is (ik zet dat steeds bewust tussen aanhalingstekens). Wat betekend een low yield wapen dat af gaat op de grond of in een iets erger geval op het dak van een hoog gebouw. In dat geval, meer fallout in de ommidelijke omgeving maar niet direct een reden voor mij om weg te wezen. Mocht het een oorlogsdaad betreffen gaan er zoals er al anderen vermeld hebben meer dan 1 af en dan ben je het haasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's geen gek idee. Wordt dat water niet ondrinkbaar door de straling dan? Of gaan die eerste deeltjes niet door de container heen.

 

Dat water wordt niet ondrinkbaar zolang de containers gesloten zijn en er geen fysieke deeltje in kunnen komen. De straling zelf wordt wél tegengehouden door de massa van het water, maar het water wordt er zelf niet radioactief van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...