Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is de ideale bijl?


koningsjef

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik heb nog een bijl (en wellicht meerdere) nodig. Heb er nu nog geen maar wil er minimaal 1 en wellicht meerdere hebben. Maar waar moet ik nu als leek op letten bij de aanschaf? Ik wil uiteraard een bijl die niet zomaar afbreekt. Ik heb zodoende begrepen dat een Hickory steel erg goed is?

 

Maar wat willen de verschillende gewichten van een bijl nu precies zeggen? Is bijv. een bijl van 550 gram minder dan een van 700?

 

Wat ik zoal met de bijl zou willen doen is brandhout hakken, bomen omhakken maar bijvoorbeeld ook hout uithakken om er iets van te maken. Voor de eerste twee activiteiten kan ik me indenken dat ik een grotere, zwaardere bijl nodig heb en voor het laatste, fijnere werk heb ik waarschijnlijk meer aan een kleinere lichtere bijl.

 

Maar zoals dus al eerder gevraagd wat is dan goed? Welke staalsoort? Gewicht? Steel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 199
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo Koningsjef. Ik heb geen verstand van bijlen, maar Gransfors schijnt goed te zijn. In ieder geval 20 jaar garantie. Hierbij een link naar hun te downloaden bijlen boek.

 

http://www.gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_nl.pdf

Goh wat een goed boekje Dick ! Nooit geweten dat er nog zoveel verschil zat in die bijlen. Heb er nu misschien meer nodig dan ik dacht ! Erg prettig ook dat er allerlei tips instaan over het gebruik enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er een gewicht bij staat is dat meestal het gewicht van de kop

en een bijl steel breekt niet zomaar af dan moet je er toch echt dingen mee doen waar hij niet voor bedoelt is

voor bomen om te hakken zo ik toch voor een gränsfors bruks forest axe of Gränsfors American Felling Axe gaan en en als je dingen wil gaan maken van hout zou ik je de handbijl, mini bos bijl of de beeldhouwbijl aanraden

en als je budget wat kleiner is kan je kijken naar fiskars die hebben ook hele goede bijlen alleen stel je zou met de steel tegen iets hards aan komen is er een hele kleine kans dat de steel breekt en kan je die niet zo reapareren dat je je hem nog goed kan gebruiken bij een gränsfors bruks zou je een nieuwe steel kunnen kopen of zelf maken(let er dan wel op dat de nerf goed loopt)

en als je een bijl hebt met een houten steel moet je hem niet vergeten te behandelen anders kan die breken of scheuren

je kan ook bij john neeman tools kijken en hij maakt echt hele mooie bijlen ga misschien zelf ook 1 bij hem bestellen

https://www.facebook.com/neemantools

ik hoop dat je er wat aan hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop gewoon deze en stop met zeuren: http://www.promobutler.be/nl/winkels/Aveve/freund-keukenbijl-1123875

 

In Nederland te koop bij de Welkoop, evenals zijn grotere broer. Voor minder dan 90 euro twee prima bijlen, das redelijk veel geld. Nadeel van al die 'lichtgewicht plastic stelen' is dat als steel breekt, je lastig even een houten eraan zet. Zelfde is met die Buck en Gerber bijl het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bijl waarbij je makkelijk de steel kan vervangen is zeker voor mensen die er niet regelmatig mee in de weer zijn wel heel handig. Toen ik als puber voor het eerst hout ging kloven voor m'n pa, had ik in no time een bijl gemold door vol met de steel op het te kloven hout te rossen. Pa niet happy maar gelukkig makkelijk te repareren. Ik heb zelfs een houten steel een keer kunnen lijmen (zuivere breuk) + ijzerdraad er omheen, ook die doet het (opmerkelijk genoeg) nog prima! Wat jaartjes en duizenden gekloofde houtjes verder zal dat me niet weer gebeuren maar het is toch zonde als je in een SHTF wat regelmatiger een bijl ter handen moet nemen en die door zo'n stom ongeluk sneuveld.

 

Ik denk niet dat je een fancy merk nodig hebt. Beter voor hetzelfde geld twee eenvoudige handbijlen en twee grotere (kloof/hak bijlen) kopen en eventueel nog een reservesteel of twee. Redundancy FTW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 2 van deze

470132.gif

 

Deze blijven met mijn DC4 mooi scherp en doen hun werk perfect.

Voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

 

In mijn ogen het meeste (mobiele) bijl voor dit geld.

Het is natuurlijk geen canadian axe om bomen van 50 cm doorsnee om te leggen.

 

Waar is deze te koop??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het boekje van dick gelezen, dus je weet nu dat het handig is als je weet wat je met een bijl wilt doen.

Kloven is vrij specifiek, kampeer handelingen zijn vrij specifiek, en houtbewerking als zijnde om met hout te bouwen is specifiek.

Je kunt 1 compromie kiezen , een bijl die alles redelijk kan, maar nergens echt fijn voor werkt.

Het andere uiterste is 4 a 6 bijlen, waarmee je een perfecte bijl hebt voor bijna elke toepassing..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

gebruik nu toch al wel een paar jaar regelmatig een bijl. ben begonnen met zo een bouwmarkt ding, totdat de kop een keer losschoot, rakelings langs mijn enkel. Nummer 2 brak de steel al na een paar weken. Een paar jaar geleden een grote Wetterlings gekocht, en naast het feit dat het bijlblad van een veel betere kwaliteit is, is voor mij het belangrijkste de veel betere balans van de bijl waardoor je better, en met meer controle kunt hakken. Hiermee inmiddels toch al wel een 15 tal echte bomen mee omgehakt. Inmiddels ook de kleine keukenbijl van Wetterlings erbij aangeschaft voor het haardhout. Voor mij dus geen bouwmarktkwaliteit meer.

Het advies dat je beter 2 of 3 goedkope bijlen kunt kopen dan een goede vind ik dan ook geen goed advies.

Na een mes en zaklamp is een bijl een van de meest essentiele "tools"die je in mij optiek moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze bijl gekregen toen ik 17 was van mijn vader, recent heb ik de bijl zwart gespoten en geslepen.

Ik kan niks anders zeggen dat het een goed robust werkende bijl is

Bijl.jpg.15688f0e77dda30130365c720d5486e5.jpgbijl2.jpg.eebfb450d0a397c54e3e553432beae52.jpg

 

wat weegt dit bijltje als ik vragen mag?

ik vind hem er nogal zwaar uitzien maar, maarja je hebt wel 3 stukjes gereedschap in 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou ze scherp met het fiskars slijpmolentje.

Niet goedkoop, wel topmateriaal.

 

Bij IKEA heb je ze ook voor € 6,99 http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/57145296/

Als je op de achterkant kijkt dan staat er ingedrukt dat Fiskars de fabrikant is.

 

Bij Qvist (slechte service overigens) kost het apparaatje € 10,95 maar dan heb je wel het Fiskars logo :rolleyes: http://www.qvist.nl/fiskars-axe-knifesharpener.html

 

Adios Blanky,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb zelf een kleine handbijl. Weegt niet veel en is makkelijk mee te nemen. Maar het ligt er volgens mij vooral aan wat voor werk je ermee wilt verrichten. Wanneer je het wil gebruiken voor middel kleine takken is dit goed, maar voor het zwaardere werk heb je volgens mij toch echt een grote bijl nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel eens iets gehakt met een grote bijl? dat vergt echt veel oefening! Een houtje kloven met een kloofbijl is tot daar aantoe maar met een grote bijl een boompje omhakken.... success.

wedden dat er eerst 3 steken sneuvelen voor het eerste 20cm dikke boompje om is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel eens iets gehakt met een grote bijl? dat vergt echt veel oefening! Een houtje kloven met een kloofbijl is tot daar aantoe maar met een grote bijl een boompje omhakken.... success.

wedden dat er eerst 3 steken sneuvelen voor het eerste 20cm dikke boompje om is.....

 

Precies; naast dat hakken fysiek zwaar werk is, is het ook gevaarlijk met slecht materiaal: kop/steel kan breken en wegvliegen. Ook met een goede bijl kun je uitschieten en een lichaamsdeel raken. Zorg dus dat je de instructies kent hoe je een bijl vervoert, draagt en ermee gaat hakken.

 

Daarnaast: koop een goede opvouwbare zaag (prima t/m 10cm doorsnede van hout) en een boomzaag. Zoiets: http://www.dhzdiscount.nl/pictures_big/42-053.jpg

 

Zagen kost minder energie dan hakken, en maakt minder lawaai, ook kun je het hout vervolgens makkelijker splitsen. Dunnen takken verwijderen gaat prima met een mes. Bij het vellen van een boom zou ik pas overstappen op een bijl als je zaagblad niet lang genoeg is, of omdat hakken leuker is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...