Ga naar inhoud
GENEGEERD

Delfstoffen en chemie .. from scratch


apex

Aanbevolen berichten

Ik ben erg benieuwd of het mogelijk is om met slechts absolute basiskennis van chemie en misschien alleen wat literatuur een lab/fabriekje op te zetten waar een aantal belangrijke stoffen gemaakt kunnen worden zoals (en ik noem er zomaar een paar, dus ga niet te diep in op de voorbeelden :p)

 

- zeep

- alcohol

- medicijnen

- flesvoeding

.. etc

 

Waar haal je alle grondstoffen vandaan in de natuur en hoe behandel je dit met vrijwel niets om mee te beginnen? Bestaat er geen literatuur over hoe je bij wijze van spreken in het bos een lab kunt beginnen om de eerste 'luxe' producten te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Alcohol maken in het bos is niets nieuws (kijk maar eens bij Discovery/Moonshiners). Medicijnen zijn veelal beschikbaar in de natuur mits je weet welke. Babyvoeding word al lastiger maar zou in theorie door de moeder worden geproduceerd en zeep is ook vanuit planten te maken mits je weet welke.

 

Luxe producten zijn niet echt een eerste noodzaak tijdens een SHTF, wel belangrijker voor er na...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeep kun je maken van as uit het kampvuur en dierlijke of plantaardige vetten, de klimop kun je in water koken en heb je een prima afwasmiddel. Wanneer je maag van streek is kun je een stukje houtskool gebruiken. Bij pijn kun je van de wilgenbarst aspirine maken. En dan zijn er nog vele medicinale planten en kruiden te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@apex voor dit soort dingen moet je bij @vheeswijk zijn , dit is de huis-chemicus hier en hij heeft er veel verstand van en ook al aardig wat over

geschreven op dit forum lijkt mij , maar ik wil wel een kanttekening zetten bij dit soort dingen als je zelf wilt gaan experimenteren ,namelijk

dat je je eigen er goed in verdiept en goed weet wat je doet .Want zelfs dingen als zeep , als dit verkeerd is gemaakt kan zelfs vervelende geviolgen

hebben (voor je huid) Ik ben wel met je eens dat ik er de meer waarde van inzie als je bepaalde dingen zelf kunt maken , net als zout of suiker ed

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al zei, ga niet te diep op de voorbeelden in, want ik kan er nog wel 100 noemen ;-)

 

Het gaat er me meer om hoe je zoiets als amateur organiseert, welke literatuur en benodigdheden je minimaal zou moeten preppen en welke benodigdheden je kunt improviseren. Het gemiddelde chemieboek gaat er vanuit dat je naar de winkel kunt rijden en dat amazon nog online is. Maar wat als dat niet het geval is? Hoe ga je dan te werk?

 

@Wafels je hebt helemaal gelijk, ook de triviale benodigdheden kunnen gevaarlijke grondstoffen nodig hebben, zoals je bij zeep van (hardhout) as werkt met hoog alkalische natronloog. http://www.survival-manual.com/homemade-soap.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...