Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Elementary prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014

Post Je maintiendrai

Heel interessant artikel!
    Toevallig dat ik in precies dezelfde thread zelf ook een soortgelijk probleem heb aangekaart:
    N.a.v de recent ontstane media-interesse in de problematiek in BelgiŽ, Schilderswijk en Frankrijk. Misschien wel leuk om ook even te lezen.
    http://preppers.nl/forum/threads/118...821#post397821

Vergeef me de aankomende essay, maar ik ben onlangs door een aantal redelijk intense ervaringen en gesprekken me van veel dingen bewust geworden die ik eerder misschien niet zag of wilde zien, en wil het graag delen.
    Ik heb veel buitenlandse vrienden vanuit letterlijk elke hoek van de planeet. En heb door de jaren altijd veel gehoord over de (vaker ongewenst dan gewenste) menging van onze "Westerse Empire" in hun moederlanden die ik verbazingwekkend genoeg nooit in het nieuws of andere bronnen zou terug vinden. Daardoor ben ik eigenlijk ook heel erg geÔnteresseerd geraakt in de wereldpolitiek en wat er achter de schermen speelt.

Het is mij helaas ook al eerder opgevallen dat wij in ons les systeem eigenlijk heel weinig inhoudelijk ingaan op hoe wij nou echt aan onze "Westerlijke" welvaart zijn gekomen (hier begint dus al de doctrinatie van wat wel en niet relevant is voor ons).
    veel van mijn Surinaamse, Molukse en Antiliaanse vriend(inn)en voelden zich vaak achtergesteld en zelfs ontkent als Nederlander wanneer ze erachter kwamen dat ze bij onze geschiedenislessen nog niet eens 1 volledige pagina vernoemd worden, dit heeft in mijn vroegere klas de nodige discussies met de geschiedenis docent opgeleverd wat weer leidde tot interessante presentaties die uiteindelijk toch geen toegevoegde waarde voor het "examenprogramma" hadden.
    Echter zegt het veel over hoe wij denken over een periode waaruit wij vrijwel al onze welvaart te danken hebben als westers land.
    Namelijk letterlijk over de ruggen van miljoenen mensen uit onze oude kolonies, Over-overgroot ouders van veel mensen die hier nu wonen en werken.
    Onbewust draagt dit allemaal bij in onze ignorance jegens onze medelanders, zien we allochtonen vaak onbewust toch nog als "gasten" of "profiteurs" als puntje bij paaltje komt. Maar staan we er verder totaal niet bij stil dat juist wij tot de dag van vandaag nog steeds profiteren van wat "wij" van "hun" hebben afgepakt.
    Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. (Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader). Het feit dat wij dan bijvoorbeeld wel de 2e wereld oorlog en de slachtoffers herdenken elk jaar, maar nog geen seconde stilte houden voor de miljoenen doden in naam van onze welvaart, heeft me veranderd als mens en hoe ik in de wereld ben gaan zien.

Het feit dat wij dit als natie bijvoorbeeld pas vorig jaar na jarenlang verzoek in een korte speech "sorry" hebben gezegd voor het slavernij verleden, maar zelfs tot de dag van vandaag weigeren om daadwerkelijk een formeel excuus te geven (zelfs na jarenlang aandringen van instanties en zelfs regeringen die onze ex kolonies vertegenwoordigen) is al een zeer zorgwekkend teken van hoe scheef ons Westerse denkbeeld eigenlijk is.
    Besef dat we het vervolgens wel elk jaar in hun gezicht blijven duwen als een gangster die met jouw gestolen auto elke maand even rustig langs je huis rijdt nadat je een recht zaak erover tegen hem verloren hebt.

Elk jaar dat de koninklijke met Surinaams goud beplakte koets door de straten van ons land paradeert word dit weer in onze "niet westerse allochtone" medelanders hun gezicht gedrukt. Terwijl wij als een stel blinde zakken patat dit staan te applaudiseren.
    Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen.
    Ondertussen gaan we wel allemaal met een bepaald messias-syndroom een maandje vrijwilligerswerk in Afrika doen en voor facebook foto's maken met die lachende negerkindjes. Zo, hebben we ons deel wereldverbetering ook weer gedaan.

Ik noem dit omdat het volgens mij een fundamenteel onderdeel is van onze problematische kijk op de wereld, met alle gevolgen van dien.
    Veel mensen praten over een "mislukte multiculturele samenleving" en dat heeft veel met dit soort onderliggende zaken te maken imo.
    We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun intended).
    Onze missionarissen vonden ook dat zij al die wilde beesten uit onze kolonies moesten bekeren terwijl wij hun land innamen (We geven ze het boek en nemen hun land), en dat zij ons daarom maar dankbaar moesten zijn omdat zij nu ons schrift konden lezen en een plekje in de hemel konden krijgen.
    We vergeten in een minuut wat voor onrecht er in onze naam is gedaan, maar verwachten dankbaarheid voor de "goede" daden die wij, vaak puur uit eigen belang, ongevraagd verrichten in andere landen.

En ja dit is vast nog maar een klein onderdeel van een groter verhaal, en ik noem nu als voorbeeld ons als Nederlanders en onze (voornamelijk christelijke) kolonies. De Amerikanen, andere Europeanen en Fransen hebben daar ook een groot aandeel in zoals ik in mijn andere post beschrijf.
    Maar het gaat dan wel ook om onze Westerse broeders van de EU, en wij staan voor elkaar (tenminste dat zeggen we), en als je daarnaast de 'niet-westerse' definitie van familie begrijpt, zou je zelfs kunnen zeggen dat wij in die zin dan ook voor elkaars daden in staan en verantwoording nemen.
    Wie weet zullen we ooit elkaar leren echt als broeders en zusters te behandelen, en daad bij het woord te voegen.
    Maar ja zoals we hier nog altijd zeggen.. "Je Maintiendrai"
    Naam:     gouden koets.jpg
Bekeken:  263
Groote:   214,3 KB
    Laatst gewijzigd door LudoSanders; 23-11-15 om 21:51.
    "Tot de leeuw zijn eigen geschiedschrijver vindt, zal de jager held zijn"

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LudoSanders Bekijk Berichten
    Heel interessant artikel!
    Toevallig dat ik in precies dezelfde thread zelf ook een soortgelijk probleem heb aangekaart:
    N.a.v de recent ontstane media-interesse in de problematiek in BelgiŽ, Schilderswijk en Frankrijk. Misschien wel leuk om ook even te lezen.
    http://preppers.nl/forum/threads/118...821#post397821

Vergeef me de aankomende essay, maar ik ben onlangs door een aantal redelijk intense ervaringen en gesprekken me van veel dingen bewust geworden die ik eerder misschien niet zag of wilde zien, en wil het graag delen.
    Ik heb veel buitenlandse vrienden vanuit letterlijk elke hoek van de planeet. En heb door de jaren altijd veel gehoord over de (vaker ongewenst dan gewenste) menging van onze "Westerse Empire" in hun moederlanden die ik verbazingwekkend genoeg nooit in het nieuws of andere bronnen zou terug vinden. Daardoor ben ik eigenlijk ook heel erg geÔnteresseerd geraakt in de wereldpolitiek en wat er achter de schermen speelt.

Het is mij helaas ook al eerder opgevallen dat wij in ons les systeem eigenlijk heel weinig inhoudelijk ingaan op hoe wij nou echt aan onze "Westerlijke" welvaart zijn gekomen (hier begint dus al de doctrinatie van wat wel en niet relevant is voor ons).
    veel van mijn Surinaamse, Molukse en Antiliaanse vriend(inn)en voelden zich vaak achtergesteld en zelfs ontkent als Nederlander wanneer ze erachter kwamen dat ze bij onze geschiedenislessen nog niet eens 1 volledige pagina vernoemd worden, dit heeft in mijn vroegere klas de nodige discussies met de geschiedenis docent opgeleverd wat weer leidde tot interessante presentaties die uiteindelijk toch geen toegevoegde waarde voor het "examenprogramma" hadden.
    Echter zegt het veel over hoe wij denken over een periode waaruit wij vrijwel al onze welvaart te danken hebben als westers land.
    Namelijk letterlijk over de ruggen van miljoenen mensen uit onze oude kolonies, Over-overgroot ouders van veel mensen die hier nu wonen en werken.
    Onbewust draagt dit allemaal bij in onze ignorance jegens onze medelanders, zien we allochtonen vaak onbewust toch nog als "gasten" of "profiteurs" als puntje bij paaltje komt. Maar staan we er verder totaal niet bij stil dat juist wij tot de dag van vandaag nog steeds profiteren van wat "wij" van "hun" hebben afgepakt.
    Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. (Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader). Het feit dat wij dan bijvoorbeeld wel de 2e wereld oorlog en de slachtoffers herdenken elk jaar, maar nog geen seconde stilte houden voor de miljoenen doden in naam van onze welvaart, heeft me veranderd als mens en hoe ik in de wereld ben gaan zien.

Het feit dat wij dit als natie bijvoorbeeld pas vorig jaar na jarenlang verzoek in een korte speech "sorry" hebben gezegd voor het slavernij verleden, maar zelfs tot de dag van vandaag weigeren om daadwerkelijk een formeel excuus te geven (zelfs na jarenlang aandringen van instanties en zelfs regeringen die onze ex kolonies vertegenwoordigen) is al een zeer zorgwekkend teken van hoe scheef ons Westerse denkbeeld eigenlijk is.
    Besef dat we het vervolgens wel elk jaar in hun gezicht blijven duwen als een gangster die met jouw gestolen auto elke maand even rustig langs je huis rijdt nadat je een recht zaak erover tegen hem verloren hebt.

Elk jaar dat de koninklijke met Surinaams goud beplakte koets door de straten van ons land paradeert word dit weer in onze "niet westerse allochtone" medelanders hun gezicht gedrukt. Terwijl wij als een stel blinde zakken patat dit staan te applaudiseren.
    Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen.
    Ondertussen gaan we wel allemaal met een bepaald messias-syndroom een maandje vrijwilligerswerk in Afrika doen en voor facebook foto's maken met die lachende negerkindjes. Zo, hebben we ons deel wereldverbetering ook weer gedaan.

Ik noem dit omdat het volgens mij een fundamenteel onderdeel is van onze problematische kijk op de wereld, met alle gevolgen van dien.
    Veel mensen praten over een "mislukte multiculturele samenleving" en dat heeft veel met dit soort onderliggende zaken te maken imo.
    We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun intended).
    Onze missionarissen vonden ook dat zij al die wilde beesten uit onze kolonies moesten bekeren terwijl wij hun land innamen (We geven ze het boek en nemen hun land), en dat zij ons daarom maar dankbaar moesten zijn omdat zij nu ons schrift konden lezen en een plekje in de hemel konden krijgen.
    We vergeten in een minuut wat voor onrecht er in onze naam is gedaan, maar verwachten dankbaarheid voor de "goede" daden die wij, vaak puur uit eigen belang, ongevraagd verrichten in andere landen.

En ja dit is vast nog maar een klein onderdeel van een groter verhaal, en ik noem nu als voorbeeld ons als Nederlanders en onze (voornamelijk christelijke) kolonies. De Amerikanen, andere Europeanen en Fransen hebben daar ook een groot aandeel in zoals ik in mijn andere post beschrijf.
    Maar het gaat dan wel ook om onze Westerse broeders van de EU, en wij staan voor elkaar (tenminste dat zeggen we), en als je daarnaast de 'niet-westerse' definitie van familie begrijpt, zou je zelfs kunnen zeggen dat wij in die zin dan ook voor elkaars daden in staan en verantwoording nemen.
    Wie weet zullen we ooit elkaar leren echt als broeders en zusters te behandelen, en daad bij het woord te voegen.
    Naam:     gouden koets.jpg
Bekeken:  263
Groote:   214,3 KB
    Wat een goede post! Wakker worden iedereen!
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Wat een goede post! Wakker worden iedereen!
    Dank je Dreutel, door jou bump het stuk van Ludo gelezen, en zeker de moeite waard, goed stuk !!
    then came the lawyers and then came the rules, by Dire Straits

Samenlever

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    ..............
    We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn.
    ...............
    Geweldige post. De vinger op de zwerende zere plek.

De reden waarom ik dit artikel "aan de vergetelheid ontrukt" heb, is omdat het feitelijk gaat over de grote veranderingen wereldwijd.
    Dus niet alleen over IS/Daesh en terrorisme. Het gaat over het einde van "Het Westen".

(Overigens wordt Zuid Amerika niet vernoemd, maar mogen we dat er wel bij rekenen.
    Ook daar zijn ze het westen meer dan zat. Ook daar heeft het westen heel wat "geplunderd".
    En is van grote invloed geweest op politiek, economie, religie, en cultuur).

Het gaat over het drastisch veranderen van onze cultuur, van onze invloed op de wereld, en van onze manier van leven.
    We stevenen af op een wereld waar het er op z'n Russisch aan toe gaat. Of op z'n Chinees.
    Op z'n Zuid Amerikaans, of op z'n Indisch. Waarschijnlijk een combinatie daarvan.
    In ieder geval niet meer op z'n westers.

Ik hoop dat er een discussie losbarst over dit voor ons toch wel heel belangrijke onderwerp.

Passen we ons aan? Hoe?
    Houden we stand? Hoe?

Wat betekent het voor de huidige generaties westerlingen?

En waarom blijft het argument "Dat was ik niet, dat waren onze voorouders" terugkomen.
    Waarom denken velen dat dat ons het argument en de rechtvaardiging geeft om niets te veranderen?

Het wordt denk/vind ik hoog tijd dat wij die "Oost-Indische" oorpluggen eens verwijderen.
    Doen we dat niet, dan blijft de rest van de wereld ons haten. Met alle gevolgen van dien.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Idem. Ook ik ben opgegroeid met elke cultuur en elke nationaliteit die ons landje rijk is. Vele mooie gesprekken en omdat geschiedenis nu ook nog eens mijn interesse heeft, kun je al gauw een beetje meepraten over het onderwerp.
    Alhoewel slavernij verschrikkelijk is en never niet goed te praten, heeft dit voor den Hollanders maar een klein deel uitgemaakt van hun geschiedenis.
    De WIC was weinig winstgevend en de handel in Oost leverde veel meer op.
    De Indonesiers zijn door ons onmenselijk behandeld en met name toen Indonesie zich eigenlijk pas onafhankelijk wilde verklaren.
    De Nederlanders kwamen destijds met goedkeuring van de heerser op dat moment en heeft eigenlijk nooit heeel IndonesiŽ bezet.
    We hadden een fort (batavia) en eigenlijk kwamen we daar liever niet uit. Ziektes in de jungle, gevaarlijke dieren en IndonesiŽrs die ons weg wilden hebben, belette ons om ons als het niet nodig was verder het land in te trekken.
    De overwinnaar schrijft de geschiedenis zeggen ze wel eens. Onze geschiedenis is wat mooier gemaakt dan het destijds was en ook al werd er geroofd en gemoord, veel werd gewoon middels handel met de IndonesiŽrs verkregen.
    Toch hebben wij wrede dingen gedaan die een excusses zeker rechtvaardig zouden maken. Wij kwamen immers in hun land en hiewel dat in eerste instantie mocht, hebben wij ons nu niet bepaald als goede gasten gedragen.
    Wat betreft moederland van Surinamers. Je bedoelt zeker de oorspronkelijke Indianen? Want dat zijn de enigen die eigenlijk van moederland kunnen en mogen spreken.
    Hier ga ik nog wel eens een discussie mee aan als men praat over moederland.
    Want wanneer werd het dan precies het moederland van de Surinamers?
    Het was van de Indianen. Toen kwamen de Hollanders (nadat we het ruilden tegen New York met de Engelsen) en was het van Nederland. Pas na de onafhankelijkheid werd het van de Surinamers en Surinamers zijn altijd goed in het praten over racisme, doch vergeten nog wel eens hoe zij zelf de Indianen behandelen. Niet te vergeten hoe de Hindoestanen werden behandeld toen die naar Suriname kwamen.
    Racisme heeft vele vormen en is niet alleen een blanke uitvinding. Iets wat veel mensen nog wel eens vergeten...
    Slavernij valt echter niet goed te praten. Laten we wel vooropstellen dat het de Afrikanen waren die ons de eerste slaven aanboden omdat er verder niks te verhandelen viel en dat dit bij hun ook al een eeuwen oud gebruik was.
    De Noord Afrikaanse slavenhandel was nog vele malen erger, langduriger en wreder dan de Slavenhandel van den Nederlanders.
    De Noord Afrikanen haalden zwarte slaven op, castreerden de mannen zodat deze geen nakomelingen konden maken (tevens de reden dat het een vergeten geschiedenis is) en lieten de slaven helse tochten door de woestijn lopen waardoor meer slaven zijn omgekomen dan door de hele Westerse slavenhandel.
    Ik ben voor meer aandacht mbt slavenhandel op school. Ik onderwijs mijn eigen kinderen die van gemengde afkomsten zijn mbt tot dit onderwerp, doch leer ik ze de gehele waarheid en niet alleen dat alle schuld altijd alleen bij den blanken mensch ligt.
    Het waren wrede tijden waarin Jan met de Pet ook niet beter dan als een dier gebruikt werd door den regering.

Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. [SIZE=1](Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader)
    Wij leven anno 2015. Ik schaam me rot dat de Hollander vroeger ooit in slavenhandel gedaan heeft net zoals velen andere Nederlanders dit gevoel hebben.
    Natuurlijk vergeten wij dit liever en dat gevoel is dan ook niet vreemd.
    In hetzelfde 2015 ken ik geen vriend of familielid die zich onderdrukt voelt anders dan zoals wij allen onderdrukt voelen en worden door de Nederlandse staat.
    Natuurlijk bestaat racisme, maar zoals gezegd is dit niet enkel aan den blanke Nederlanders voorbehouden.
    Ik kan je talloze verhalen vertellen van blanke jochies en meisjes die onderdrukt en gepest werden/worden door gekleurde medelanders van alle afkomsten en nationaliteiten die zich superieur en verheven voelen boven hun blanke medelanders.
    Op een enkeling na, kan een ieder die hard werkt zich naar boven toe klimmen middels hard werken.
    Degenen die dit niet lukken en vaak het hardst schreeuwen om racisme zijn vaak ook wel de lieden met de broek op de kont en de pet scheef opgezet.
    Wat ook heel belangrijk is dat we wel het verleden kennen middels educatie, maar daar niet in blijven hangen.
    In plaats van me rot te schamen om het Slavernij verleden, ben ik liever trots op mijn voorouders die het afschaften.
    Ik ben trots op mijn vrienden met een kleurtje waar ik een moord voor zou doen en ben ook trots op een Nederland anno 2015 waar ik gewoon met mijn Antilliaans/Surinaamse vrouw heb kunnen trouwen en 4 kinderen mee heb kunnen krijgen.
    Ook ben ik gewoon nog steeds trots op mijn eigen afkomst en verlaag ik mijzelf niet aan de opgelegde schaamte die je tegenwoordig voor je blanke kleurtje dient te hebben.

Hmm oo de Molukkers na die wij nog heel wat verschuldigd zijn hebben wij met het afschaffen van slavernij al een eerste stap. Met de onafhankelijkheid van Suriname en het geven van een compleet land rijk aan grondstoffen en waarvan ten tijde van geven gezegd werd dat de straten van goud geplaveid waren, werd een behoorlijke tweede stap gezet.
    De reden dat de regering geen officieel excusses aan wil bieden, is omdat rechts extremistische Surinamers herstelbetalingen willen alszijnde ze zelf een slaaf geweest zijn.
    Van mij persoonlijk en van vrijwel elke Nederlander kun je zo een excuses krijgen als je wilt.
    Laten we ons focussen op een gezamenlijke toekomst en de overeenkomsten die we door alle jaren heen hebben gekregen.
    Je moer je verleden weten om je toekomst te kunnen plannen. Maar wie blijft leven in het verleden zal zijn toekomst nooit kunnen maken...

Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen
    De koets stelt zogenaamd juist de verbondenheid voor, maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk.
    Mooier zou zijn als we een nieuw plakaat maken waarbij dezelfde mensen rechtop en naast elkaar staan met de armen in elkaar in de lucht gehouden en zodoende het Nederland van 2015 en de toekomst symboliseren.

We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun

IZE][/QUOTE]

Het is altijd wat 'wij' gedaan hebben. Ja we kwamen verder en werden groter. Dankzij tecniek en ontwikkeling.
    Weet je hoe de kruistochten begonnen? Wat als de Afrikanen of IndonesiŽrs eerder schepen hadden uitgezonden en onze wapens hadden gehad? Wat als de Indianen niet ziek waren geworden door onze bacteriŽn? Waren zij anders omgegaan met ons blanken als het andersom was geweest?
    De wereld was en is wreed. De focus behoort te liggen op samenwerking en kijken naar de toekomst.
    Er staan namelijk alweer nieuwe naties klaar om hetzelfde te doen bij ons en waarschijnlijk nog wel heel wat wreder dan wij ooit geweest zijn...
    Slechts een reiziger in de tijd
    Si vis pacem, para bellum

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Je kunt de mensen van nu niet verantwoordelijk stellen voor de daden van hun voorouders. Het waren andere tijden en er golden andere regels. Je zou je moeten verplaatsen in de tijdsgeest en met de middelen van toen. In die tijd trok je niet een vriezer vol frikadellen open als je honger had. Je kunt iets hooguit betreuren en wensen dat het anders was gelopen. Onze voorouders hebben ook 5 jaar onder Hitler geleefd, we hebben 80 jaar met de Spanjaarden gevochten, de Fransen niet te vergeten en zo nog een hele boel ellende.

Vanuit humanitair gezichtspunt zijn wij velen malen erger dan bijv. onze voorouders uit de koloniale tijd. Kijk eens wat er momenteel in de wereld gebeurt en hoe we wegkijken en niet ingrijpen. Juist nu we wel over middelen beschikken er iets aan te doen.

Ik schaam me dus niet voor mijn voorouders en hun gedrag. Bovendien staan de geschiedenis boeken vol leugens. Het zijn de verhalen van de overwinnaars en ieder volk geeft er een andere draai aan. Allemaal BS dus.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gamble Bekijk Berichten
    ...........De focus behoort te liggen op samenwerking en kijken naar de toekomst.
    ..........
    En daar gaat het om. Zeker nu we steeds meer op 1 wereld leven. (Steeds afhankelijker van elkaar).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    ............
    Vanuit humanitair gezichtspunt zijn wij velen malen erger dan bijv. onze voorouders uit de koloniale tijd. Kijk eens wat er momenteel in de wereld gebeurt en hoe we wegkijken en niet ingrijpen. Juist nu we wel over middelen beschikken er iets aan te doen.
    ..........
    We hoeven heus de hele wereld niet te redden. Maar het zou mooi zijn als we een rol spelen in een betere wereld.
    We hebben heel wat te bieden.
    "Kennis geeft je macht over je omstandigheden". "Bij het overleven kun je niet zonder humor ". Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"
    "Of de wereld zoals wij die kennen nu wel of niet vergaat, kennis en genieten van overleven, geeft verdieping aan het 'gewone' leven".
    Arabisch spreekwoord: "Woorden zijn als water. Eenmaal in het zand, krijg je het niet snel terug".

*Disclaimer : Neem niets zomaar van mij aan. Zoek het ook zelf uit.*

In overleg met hogere entiteiten
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Guns germs and steel van Jared Diamond voor iedereen die wil weten waarom het westen zo'n voorsprong heeft genomen.
    keyserpreppersuze@gmail.com

Vergelijkbare onderwerpen

1. Gevaarlijk precedent in SyriŽ : Westen vs Rusland & China
    Door lewieke in forum Internationaal
    Reacties: 305
    Laatste Bericht: 04-02-15, 13:52
  2. Het Westen of het Oosten ?
    Door Kans in forum Macro algemeen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 19-04-14, 11:10

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten