Ga naar inhoud
GENEGEERD

F150 wordt Zoé


f150

Aanbevolen berichten

Het is geen geheim dat we een Ford F150 rijden. Voorzien van 4x4, M+S all season banden, skid plates, genoeg koppel en vermogen, een afsluitbaar bed, extra accu's en veel rijcomfort. Met 136 liter benzine en 130 liter LPG genoeg voor een enkeltje Stockholm of Barcelona zonder te tanken. En voldoende ruimte voor 6-7 personen (twee banken) en veel bagage.

 

Omdat we sinds deze zomer met meer mensen zijn op ons terrein, en minimaal 15.000kWh van het dak halen, gaan we de auto's anders verdelen.

 

De F150 houden we (anders moet ik mijn avatar hier aanpassen). Maar de Jeep en Polo gaan eruit en moet wijken voor twee elektrische Renault Zoé's. We zijn met vijf regelmatige bestuurders en schatten in dat 90% van alle ritten en 70% van alle kilometers met de elektrische auto's gemaakt kunnen worden. Om de accu's goed vol te houden wordt nog 6.500Wp aan extra zonne-energie aangesloten. Door zonne-energie met het grid en voorzien van smart charging kunnen we een 2x22kW laadpaal aansluiten.

 

We gaan meedraaien in een beta-project voor smart charging; er is nog weinig vraag naar in Nederland vanwege de goede salderingsregeling. Uiteindelijk zullen de auto's - behalve voor mobiliteit - ook gebruikt worden als energiebuffer. Om de kennis te delen komt hier nog een eigen draadje voor; het zijn oplossingen die nog niet eerder zijn toegepast.

 

Uiteindelijk draagt het rijden op elektriciteit bij aan de vermindering van fossiele brandstoffen, en - ook niet onbelangrijk - maakt het off grid thuisladen (onafhankelijk van aanwezige netspanning) het mogelijk om volledig autarkisch te tanken.

 

De actieradius blijft beperkt, ergens tussen de 120-150 per 'tankbeurt'. Maar met twee snelladers op het erf voldoet het voor een groot deel aan de mobiliteitsvraag van ons gezin.

 

Zijn er meer EV rijders op het forum?

 

[ATTACH=CONFIG]21678[/ATTACH]

(gedeelte van de energie installatie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben best wel jaloers op jullie :) Al die topics over wat jullie nu allemaal klaarspelen, daar moet ik minimaal een loterij voor winnen, lijkt me geweldig om zo onafhankelijk en vrij te kunnen leven. Afgezien van het feit dat ik de Renault Zoé een super auto vind heb ik er verder weinig kennis over, maar ik had er graag 1 gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben best wel jaloers op jullie :) Al die topics over wat jullie nu allemaal klaarspelen, daar moet ik minimaal een loterij voor winnen, lijkt me geweldig om zo onafhankelijk en vrij te kunnen leven. Afgezien van het feit dat ik de Renault Zoé een super auto vind heb ik er verder weinig kennis over, maar ik had er graag 1 gehad.

 

Vergeet niet dat we met ruim 4 full time inkomens op een heel aantal punten fors besparen. Niet in de laatste plaats op woonlasten en vervoerskosten. Zoals een scheiding heel veel geld kost, bespaart het samen-leven ook veel geld. En er is geen sprake meer van specifiek persoonlijk bezit; uitsluitend van collectief gebruik.

 

Als meer mensen een succesvol community initiatief starten, wordt er veel meer mogelijk. Er zijn best leuke initiatieven, zoals het Ecodorp Bergen (http://www.ecodorpbergen.nl) alleen vraag ik me als hardwerkende ondernemer altijd af hoe je met wat kunst en muziek je boterham moet verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat we met ruim 4 full time inkomens op een heel aantal punten fors besparen. Niet in de laatste plaats op woonlasten en vervoerskosten. Zoals een scheiding heel veel geld kost, bespaart het samen-leven ook veel geld. En er is geen sprake meer van specifiek persoonlijk bezit; uitsluitend van collectief gebruik.

 

Als meer mensen een succesvol community initiatief starten, wordt er veel meer mogelijk. Er zijn best leuke initiatieven, zoals het Ecodorp Bergen (http://www.ecodorpbergen.nl) alleen vraag ik me als hardwerkende ondernemer altijd af hoe je met wat kunst en muziek je boterham moet verdienen.

 

Antwoord: subsidie .

 

Ik vind het een goed idee wat jullie doen. Op hoeveel m2 leven jullie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben best wel jaloers op jullie :) Al die topics over wat jullie nu allemaal klaarspelen, daar moet ik minimaal een loterij voor winnen, lijkt me geweldig om zo onafhankelijk en vrij te kunnen leven. Afgezien van het feit dat ik de Renault Zoé een super auto vind heb ik er verder weinig kennis over, maar ik had er graag 1 gehad.

 

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

 

Helaas is zo'n electrische auto voor mij niet een optie tenzij het bereik een stukje wordt opgeschroefd. Als ik met de auto naar mijn werk ga is dat 65km heen en 65km terug. En ik kan hier nergens in de buurt de auto opladen, dus dat is een 130km trip op volle accu. Dat is erg krap met de op dit moment verkrijgbare EV's. En ja, zolang mijn baas het OV 100% vergoed en voor een auto net voldoende om de verzekering en wegenbelasting te betalen blijf ik toch maar gewoon met de trein gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

 

Helaas is zo'n electrische auto voor mij niet een optie tenzij het bereik een stukje wordt opgeschroefd. Als ik met de auto naar mijn werk ga is dat 65km heen en 65km terug. En ik kan hier nergens in de buurt de auto opladen, dus dat is een 130km trip op volle accu. Dat is erg krap met de op dit moment verkrijgbare EV's. En ja, zolang mijn baas het OV 100% vergoed en voor een auto net voldoende om de verzekering en wegenbelasting te betalen blijf ik toch maar gewoon met de trein gaan.

 

Het laatste wat ik wil is je van OV reizen afbrengen. Vanuit ecologisch perspectief is dat nog steeds een van de minst belastende vormen van mobiliteit.

Maar als je elektrisch gaat rijden: de meeste werkgevers laten een of meer laadpalen plaatsen zodat de EV overdag bij kan tanken.

Leasecontracten voor de Zoé zijn ca. €380 per maand, dat is inclusief verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, huur van batterij en 12.000 km/jr. Reken voor de 'brandstof' nog een € 10-20 per maand extra en je hebt de (werkgevers)kosten gehad. De werknemer heeft niet meer dan een bijtelling van ca. € 35 per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste wat ik wil is je van OV reizen afbrengen. Vanuit ecologisch perspectief is dat nog steeds een van de minst belastende vormen van mobiliteit.

Maar als je elektrisch gaat rijden: de meeste werkgevers laten een of meer laadpalen plaatsen zodat de EV overdag bij kan tanken.

Leasecontracten voor de Zoé zijn ca. €380 per maand, dat is inclusief verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, huur van batterij en 12.000 km/jr. Reken voor de 'brandstof' nog een € 10-20 per maand extra en je hebt de (werkgevers)kosten gehad. De werknemer heeft niet meer dan een bijtelling van ca. € 35 per maand.

 

Tja, voor het plaatsen van laadpalen heb je wel ruimte nodig. Wij hebben een zeer kleine parkeergarage en that's it. De wachtlijst voor een parkeerplaats is zo'n 10 jaar (verloop is hier erg laag). Rondom het pand is ook geen ruimte voor parkeren, allemaal een vergunningszone zodat de bewoners in hun eigen straat kunnen parkeren. De collega's die met de auto komen (vooral externen met een lease auto) parkeren allemaal in de vrij parkeren zones maar die moeten dan ook gauw 10-20 minuten lopen.

 

Ze doen bij ons dan ook niet aan leaseauto's (met uitzondering van het hoger management uiteraard). OV willen ze juist stimuleren, vandaar de 100% vergoeding. We zitten ook pal naast het station dus dat is ook goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...