Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtskoolkoelkast


Erny

Aanbevolen berichten

Ben er niet zeker van of dit in dit onderdeel thuis hoort... maar gezien je er Eten én Drinken in bewaart leek het me wel logisch. :cool:

 

Kreeg van een moestuinvriendin (behoorlijk into de prep) het volgende krantenartikel toegestuurd over:

een zelfbouw Houtskool Koelkast.

En dacht dat dit ook wel interessant kon zijn voor hier.

 

Weet niet of het artikel te lezen gaat zijn... ff testen...

 

Houtskoolkoelkast.jpg.4a149ae3a8c8fce23cbfb43cbc1d3800.jpg

 

Ja, dat lukt... als ík het al kan lezen zonder bril dan komen anderen vast een heel eind. :cool:

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Erny je artikel is goed te lezen hoor (ik heb gewoon je plaatje gedownload en vergroot voor het gemak ) deze koelkasten werken zeker wel maar een

licht briesje in de zomer zal het verdampen zeker bevorderen . Ik kende je houtskoolversie niet , maar heb vroeger wel geexperimenteerd met gewoon verticaal opgehangen

linnen stukken stof die in een water hingen ,maar zo met houtskool zal inderdaad een stuk beter werken .

(In Amerika gebruiken ze ook zogenaamde ''misters''om te koelen mar dat is meer om de omgevingstemperatuur omlaag te brengen ,het principe is hetzelfde)

als je meer info erover wilt gewoon Googlen op charcoal fridge of charcoal cooler

(http://www.appropedia.org/Charcoal_Cooler

http://www.afrigadget.com/2008/08/22/evapocooler-invention-for-cooling-camels-milk-in-somalia/

etc )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, erg leuk die extra info! :cool:

@Wafels:

1e link... goed dat ik even door die enorme formuleberg gescrolled heb want toen kwam er een hele duidelijke "stap voor stap" handleiding. Als ik het goed zie dan is dit een combi van de charcoal en cloth versies.

2e link: "Linaweza kutamika kuweka vyakula kwa muda wa siku kadhaa pasi ha kuharibika" ... Dáár kan mijn talenknobbel niet tegenop... goed dat ze het ook even voordoen... :cool:

@Range: die pottenmethode ken ik al alleen heb helaas gebrek aan zulke prachtige grote potten (en geld daarvoor)... ;) En wil dan net weer iets te veel koelhouden zodat die methode met de kleinere plantenpotten niet voldoet. (Hoewel komende zomer een testrondje daarmee om de Rosé koel te houden misschien wel interessant is. )

Daar kwam ik toevallig net, in een topic hier, een link naar tegen, derde bericht van onderen.

http://preppers.nl/forum/threads/1628-Kun-jij-zonder-stroom/page4

 

Zelf heb ik bij het (volkstuin)huisje wel een ingegraven (plastic) ton maar daar loopt de temperatuur zomers toch wel op tot 17 graden. Dus hoop eigenlijk iets te vinden waar de boel iets kouder in blijft (zodat 's avonds mn vlees voor op mn rocketstove niet bedorven is na een dag hard werk en zweten op de moestuin).

 

Maar... in onze zomers hebben we natuurlijk wel veel bewolking... zou de charcoal/cloth methode dan ook werken? Op van die broeierige warme bewolkte zomerdagen zonder zon en minimale wind... Zou het dan wel koel blijven vraag ik mij af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny je hebt in principe geen zon nodig om het water uit het houtskool te laten verdampen ,( je kan zo'n ''koelkast'' ook in de schaduw zetten,maar

de zon helpt wel mee ,maar verhoogd ook de omgevingstemperatuur van de koelkast )

zolang de lucht niet 100 % verzadigd is van vocht heb je verdamping van je water en deze verdamping is hetgeen wat de omgevingstemperatuur

verlaagd . een klein beetje wind (zelfs tocht ) is wel iets wat de verdamping verbeterd . zoals je gezien hebt , er zijn koelkasten met enkel houtskool en gaas

, koelkasten met houtskool en stof als linnen of katoen maar ook koelkasten met een dunnen metalen binnen kant .

Het ligt eraan hoeveel geld deze mensen hebben om zoiets te maken want als je een metalen binnenkant hebt , heb je koele en drogere lucht binnen ,alsook dat

er geen insecten e andere dieren bij de groente en vleeswaren kunnen komen ,

Hier werkt zoiets ook prima . en zal in combinatie met je ingegraven vat ook zeker werken .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Interessant...

Perliet ipv houtskool.... Dan zou Vermiculiet ook moeten werken? Want dat neemt ook extreem veel vocht op. Is wel kleiner van structuur dan de houtskool natuurlijk dus kan dan niet tussen gaas. Of daar moet dan weer een laagje stof a/d buitenkant...

 

Dit roept eigenlijk om een test. ;) Aantal minikoelkastjes maken en dan steeds met andere bestanddelen testen.

Houtskool/kurk/Perliet/Vermiculiet

Stof/gaas/metaal

of combinaties hiervan... en dan maar meten waar het het koudst wordt.

Helaas ben ik altijd wel van de "goede ideeën" alleen mankeert het bij mij meestal aan de uitwerking. Dat komt er dan niet van. :rolleyes:

 

De versie met iig metalen binnenkant lijkt iig het meest geschikt voor mijn situatie, om ook het ongedierte buiten te houden inderdaad.

 

Flessen (Rosé, cola want moét koud zijn, en ander fris) koel ik op dit moment in een waterton die in de schaduw staat. Maar dat was niet afdoende toen het buiten boven de 30 graden werd afgelopen zomer.

En het meeslepen van koelelementjes van huis houdt de boel ook maar net een dag onder bederfelijke temperaturen (in koelbox). Voor meeslepen van grotere bevroren flessen oid heb ik niet genoeg ruimte in mn fietstassen.

Dus vandaar de interesse in de zelfbouwkoelkast. :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdlang een veldfles van kurk gehad. (Ooit eens gekocht in Portugal)

Doordat er een hele kleine hoeveelheid water verdampt (door het kurk heen) bleef het water in de veldfles erg koel.

Heb in Malaga rond gelopen met 45 graden in de schaduw en het water in de veldfles bleef koel ondanks dat de zon er vol opscheen.

 

Het kurk was ongeveer een halve cm dik en verbazend sterk.

Heb er zeker 10 jaar plezier van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens een variant hierop gemaakt met terracotta potten met zand hiertussen. Werkte wel maar enkel op een hete (30+) droge zomerse dag.

 

Op pagina 1 van dít topic wordt verwezen naar een topic waar de links naar de pottenmethode wordt gegeven. ;)

 

Wel goed om te weten (maar voor mij géén goed nieuws...) dat deze methode dus blijkbaar alleen bij, voor Nederland, extreme hitte werkt. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...