Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water protocol


anonimoes

Aanbevolen berichten

Ik overweeg een water protocol waarbij ik elke dag een jerrycan (of 2) vul uit de kraan en water van 3 dagen oud gebruik.

Het doel is eventuele besmetting via het water te voorkomen omdat tegen die tijd het nieuws al zal berichten van een aanslag op de watervoorziening.

 

Jullie gedachtes hierover?

Is 3 dagen 'vertraging' genoeg? (letop ik heb het niet over 3 dagen nood rantsoenen maar enkel nog kraanwater van 3 dagen oud drinken).

Heeft een (bio)chemische aanval op het water gevolgen voor wassen/tandenpoetsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

is een waterfilter op de leiding dan niet een meer praktische oplossing?

 

er zijn diverse bedrijven die waterfilters met kool kunnen leveren.

ook kun je er zelf een bouwen op internet zijn hierover diverse howto's te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu een stel food-grade jerrycannetjes scoort, dan vul je die eenmalig en heb je er de komende dagen geen omkijken naar.

Ook als de shit wat groter is dan een vergiftiging van het water.

Want als dat gebeurt, wat heb je dan aan drie dagen water?

Met hoeveel liter per dag reken je? vijf is een aardig begin, neem dan voor een maandje water als voorlopig afdoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu een stel food-grade jerrycannetjes scoort, dan vul je die eenmalig en heb je er de komende dagen geen omkijken naar.

Ook als de shit wat groter is dan een vergiftiging van het water.

Want als dat gebeurt, wat heb je dan aan drie dagen water?

Met hoeveel liter per dag reken je? vijf is een aardig begin, neem dan voor een maandje water als voorlopig afdoende.

 

Als het water slecht wordt gemaakt heb ik niets aan 1000 liter schoon water in de schuur ;) ik ben dan namelijk al besmet/ziek/dood doordat ik ebola water heb gedronken. Vandaar het 'buffer' idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best een mogelijkheid en daarbij heb je dus altijd een watervoorraad van 60 liter als je jerrycans gebruikt van 20 liter. Of het de meest praktische en gebruiksvriendelijk is laat ik even buiten beschouwing.

 

Exact, daarnaast kun je naast 20L ook nog een paar 1,5 liter flessen vullen en dan is het net of je altijd bronwater drinkt. Enkel tandenpoetsen en (eten) wassen blijft dan ff lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Maar dan elke paar dagen naar de winkel of bijvullen en wegzetten voor 3 dagen :p ? that's the question.

 

als ik voor mezelf spreek ben ik bang dat na een week de klad er wel in komt.

je vergeet het een dag, eerst even wat anders komt straks wel etc.

filter systeem lijkt me echt het simpelste en meest zekere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg een water protocol waarbij ik elke dag een jerrycan (of 2) vul uit de kraan en water van 3 dagen oud gebruik.

Het doel is eventuele besmetting via het water te voorkomen omdat tegen die tijd het nieuws al zal berichten van een aanslag op de watervoorziening.

 

Jullie gedachtes hierover?

Is 3 dagen 'vertraging' genoeg? (letop ik heb het niet over 3 dagen nood rantsoenen maar enkel nog kraanwater van 3 dagen oud drinken).

Heeft een (bio)chemische aanval op het water gevolgen voor wassen/tandenpoetsen?

 

Ik heb dit al op bescheiden schaal reeds geïmplementeerd maar dan in 3 gieters (10 L) i.p.v. jerrycans. Werkt vooral in de zomer erg goed.

Voorts is het zo dat de zenuwgassen niet lang in water 'houdbaar' zijn. Deze gaan langzaam kapot. Anders is dat met biochemische wapens die uitstekend in water 'houdbaar' zijn. Water dat besmet is met pathogenen (dus ook biochemische wapens) kunnen gewoon met dunne bleek worden vernietigd. Je kunt het daarna gewoon drinken. Verschillende draadjes hierover op dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf in onze Ger geen wateraansluiting (wel buiten, maar m.b.t. bewustheidsfactor daar gehouden), dus werken wij met een roulatiesysteem van 6 jerry cans van 20 liter en bij dreiging uit te breiden met 10 liter waterzakken die hier op voorraad liggen (15 st) die tevens zijn te koppelen met elkaar, 30 liter vat in de auto en nog een zak van 15 liter met kraantje in de schuur,...

Lijkt me een aardige buffer voor verschillende uitgangspunten;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf in onze Ger geen wateraansluiting (wel buiten, maar m.b.t. bewustheidsfactor daar gehouden), dus werken wij met een roulatiesysteem van 6 jerry cans van 20 liter en bij dreiging uit te breiden met 10 liter waterzakken die hier op voorraad liggen (15 st) die tevens zijn te koppelen met elkaar, 30 liter vat in de auto en nog een zak van 15 liter met kraantje in de schuur,...

Lijkt me een aardige buffer voor verschillende uitgangspunten;)

 

Wat is een Ger? :D

En wanneer is de dreiging dusdanig dat je de waterbuffer uitbreidt?

 

=)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een Ger? :D

En wanneer is de dreiging dusdanig dat je de waterbuffer uitbreidt?

 

=)

Een Ger is een mongoolse tentwoning, ook wel "Yurt"genoemd:)

 

De dreiging voor ons zou bijvoorbeeld zijn bij schaarste en/of verontreiniging van het drinkwaternet zijn en zo zijn er nog wel meer uitgangspunten te bedenken.

Omdat het voor ons niet mogelijk is om een extreem grote buffer aan te houden i.v.m. ruimtegebrek, hebben wij voor deze oplossing gekozen, daar wij ook in de gelukkige omstandigheid zitten dat we op héle korte afstand de beschikking hebben tot een aantal vennen met een behoorlijke inhoud aan "relatief schoon" (lees: wel eerst filteren) water buiten het drinkwaternet om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een oplossing zou kunnen zijn elke ochtend een fles water te tappen, daar wat dunne bleek in de druppen en dat te gebruiken tot je het nieuws hebt kunnen checken?

Het gaat TS er toch om dat hij wil voorkomen 'slecht' water te drinken zonder dat hij er erg in heeft :D

 

Exact daar gaat het om, en niet om lange termijn opslag zoals sommigen hier denken :)

 

Waterfilters en opslag is er in zekere mate, maar dat is pas voor NADAT het water niet meer drinkbaar is.

Eerst voorkomen dat ik niet perongeluk een slok urft naar binnen werk meteen nadat iemand heeft besloten een dosis (bio)chemische rotzooi in het drinkwater te mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt het koffiezetapparaat de avond voorzien klaar gezet . Pas na een bak koffie en een ontbijt worden er tanden gepoetst en dan heeft vrouwlief allang het nieuws gelezen of gehoord. Wij hebben flessen water staan . Hebben de mogelijkheid grond water te gebruiken en hebben regen water in voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact daar gaat het om, en niet om lange termijn opslag zoals sommigen hier denken :)

 

Waterfilters en opslag is er in zekere mate, maar dat is pas voor NADAT het water niet meer drinkbaar is.

Eerst voorkomen dat ik niet perongeluk een slok urft naar binnen werk meteen nadat iemand heeft besloten een dosis (bio)chemische rotzooi in het drinkwater te mengen.

 

Misschien heb je hier iets aan: https://www.salusi.nl/koolstoffilter-actiefkoolfilter-zuiver-kraanwater/

 

Staat een hele lap tekst boordevol info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat ik van velen hier hoor denkt men dat het risico beperkt is.....

 

Scenario:

 

Om 15:55 pleurt iemand 3 emmers (bio) chemische wapens na het laatste filter voor de watervoorziening voor een stad. Ik gok dat dat water dan binnen ~15 minuten in de straten ligt. De eerste paar liter in je eigen leidingen zijn misschien nog 'safe' de rest niet.

Detectie vindt pas plaats bij een meting of de eerste ziektebeelden / alarm door publiek.

 

Als jij om 16:10 thuis komt en zin hebt in een pilsje maar niet in de kater neem je eerst een paar flinke glazen water. Natuurlijk heb je net daarvoor het nieuws nog gechecked en er is niets aan de hand. Omdat jij om 16:30 uit je oren begint te roken wordt je naar het ziekenhuis gebracht waar een arts om 16:40 vaststelt dat je gif hebt binnen gekregen. om 16:35 is echter met de half uurlijkste test van ons drinkwater (als die al bestaat) ook vastgesteld dat er iets mis is en het lucht alarm gaat af en alle zenders zenden ramp-info uit.

 

Iedereen die na 1500 nog water heeft gedronken wordt verzocht zich te laten checken.

Of ben ik nu vreemd en is de kans op binnen rennende aliens of EMP omdat de zon ontploft vele malen groter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat ik van velen hier hoor denkt men dat het risico beperkt is.....

 

Scenario:

 

 

Of ben ik nu vreemd en is de kans op binnen rennende aliens of EMP omdat de zon ontploft vele malen groter?

 

Op zich heb je best wel een punt, maar zoals met alle risico's is het een een afweging tussen kosten/baten realistisch/onrealistisch.

 

Er is een kans dat er in mijn huis brand ontstaat, maar ik heb geen brandblusapparaat naast mijn bed staan (wel op 3 andere plekken in huis)

Wel heb ik een koolmonoxide melder, en een brandmelder.

 

Als je dit risico dermate reëel vind, dan denk ik dat je er niet aan ontkom om een gescheiden systeem te maken tussen drinkwater en "vuil water"

Het drinkwater laat je dan lopen via 2 opslagtanks. (van bijvoorbeeld 1000 liter per opslag)

Je sluit het drinkwatersysteem aan via een hydrofoorpomp, zodat je niet moet rommelen met het aan en uitschakelen van een pomp.

Let er op dat de hydrofoorpomp geschikt is voor drinkwater!

 

De reden dat je 2 opslagtanks zal moeten nemen is omdat je altijd een "buffer" zal moeten hebben die voldoende tijd overbrugt tussen mogelijke verontreiniging, en melding hiervan via de media.

met 500 liter drinkwater kan je het naar mijn idee wel even uithouden.

We gebruiken ongeveer 120 liter water per persoon/dag

Als het puur gaat om drinkwater dan gebruiken we maar iets van 3 liter per dag/persoon

Dus stel je heb een gezin van 4 personen, dan zit je op 12 liter per dag. Wil je een buffer van 30 dagen dan kom je op een buffervat van 360 liter. (2 stuks)

 

Als je dit daadwerkelijk zou willen aanschaffen raad ik je aan om je heel goed te laten informeren over details zoals https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich heb je best wel een punt, maar zoals met alle risico's is het een een afweging tussen kosten/baten realistisch/onrealistisch.

 

Er is een kans dat er in mijn huis brand ontstaat, maar ik heb geen brandblusapparaat naast mijn bed staan (wel op 3 andere plekken in huis)

Wel heb ik een koolmonoxide melder, en een brandmelder.

 

Als je dit risico dermate reëel vind, dan denk ik dat je er niet aan ontkom om een gescheiden systeem te maken tussen drinkwater en "vuil water"

Het drinkwater laat je dan lopen via 2 opslagtanks. (van bijvoorbeeld 1000 liter per opslag)

Je sluit het drinkwatersysteem aan via een hydrofoorpomp, zodat je niet moet rommelen met het aan en uitschakelen van een pomp.

Let er op dat de hydrofoorpomp geschikt is voor drinkwater!

 

De reden dat je 2 opslagtanks zal moeten nemen is omdat je altijd een "buffer" zal moeten hebben die voldoende tijd overbrugt tussen mogelijke verontreiniging, en melding hiervan via de media.

met 500 liter drinkwater kan je het naar mijn idee wel even uithouden.

We gebruiken ongeveer 120 liter water per persoon/dag

Als het puur gaat om drinkwater dan gebruiken we maar iets van 3 liter per dag/persoon

Dus stel je heb een gezin van 4 personen, dan zit je op 12 liter per dag. Wil je een buffer van 30 dagen dan kom je op een buffervat van 360 liter. (2 stuks)

 

Als je dit daadwerkelijk zou willen aanschaffen raad ik je aan om je heel goed te laten informeren over details zoals https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellose

 

Zoveel ruimte heb ik helaas niet, ik zat te denken aan een accute tijdelijke oplossing ivm de situatie in parijs waar men de drinkwatervoorziening nogal in de gaten probeert de houden.

Een terrorist ziet mogelijk wel zijn kans in een van de andere Europese hoofdsteden, en laat ik daar nou net zitten ;)

 

Voor nu drinken wij ff luxe barleduc :) nog wat uitzoeken/inlezen hoe we dit op de iets langere termijn aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...