Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Hoe overleef ik een crisis?


Chinook

Aanbevolen berichten

Eindelijk is 'ie er dan, mijn review over Dick Berts' boek 'Hoe overleef ik een crisis'.

 

Eindelijk is 'ie er dan, precies wat ik denk wanneer het boekje bij mij op de deurmat valt. Vol ongeduld pak ik het uit en begin er in te lezen.

Van te voren reken ik erop dat ik het interessant, maar misschien wat saai ga vinden. Heb namelijk geen idee wat ik er van kan verwachten.

Anderzijds kan Dick lappen tekst op het forum schrijven wat nog steeds leuk is om te lezen, dus ik heb toch goede hoop.

En het blijkt ook goed weg te lezen te zijn. De ene na de andere eyeopener komen voorbij, allemaal dingen waar ik nog nooit over nagedacht heb.

Ik begin me te beseffen dat Nederland toch nog wel iets minder crisis-proof is dan ik dacht.

Onrustig geworden blader ik door naar het 3e (en laatste) deel van het boekje. Even checken wat ik al heb van het lijstje en waar ik toch nodig achteraan moet.

Na van de eerste schrik bekomen te zijn lees ik verder en verder. Het boekje is fris geschreven, goed onderbouwd, en dat maakt het ook goed leesbaar. Het blijkt allesbehalve een saaie uiteenzetting te zijn.

Het boekje reist vervolgens een aantal weken met mijn ouders mee naar Frankrijk, alwaar het door verschillende personen gelezen wordt. Als het boekje weer terugkomt vindt het zijn plek in mijn handtas en wordt hij er af en toe uitgehaald om ergens (on)opvallend te liggen zodat er regelmatig mensen in kijken.

Voor mij is dit een handige manier het onderwerp aan de orde te brengen, aangezien mensen vanzelf nieuwsgierig worden bij het zien van de titel. Wie weet heeft het nog wat extra paar ogen geopend in de tussentijd..

 

Nu nog even kort:

Een duidelijk en soms humoristisch geschreven boekje, met goede argumentatie. Dat maakt het een goed boekje om weg te geven aan mensen die altijd alles bewezen willen hebben.

Ik lees veel dat mensen het lettertype groter hadden gewild; ja dat had gekund. Maar nu past het boekje uitstekend in mijn tas, en dat vind ik dan weer een voordeel. Zelf heb ik ook echt geen probleem met kleine letters.

Een lijst met basisdingen en ook bij verschillende producten waar je dat kunt kopen; vind ik fijn, vind ik vooral fijn voor 'beginners' die net beginnen en zich nog totaal niet georiënteerd hebben.

 

Ik mis een beetje de eyeopeners over de crisis, de economische crisis wel te verstaan. Maar heb Dick zelf al aan zien geven dat hij dit in een herdruk anders zou doen. Dat lijkt me een waardevolle aanvulling voor beginnende preppers, en ook voor de mensen die daar toch al in geïnteresseerd zijn en dan een bevestiging krijgen d.m.v. het boekje.

 

Ik heb er in ieder geval van genoten, en hoop het boekje aan nog heel veel mensen te slijten. :)

Op naar deel 2!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Dank je voor je fijne commentaar Chinook. Het boekje heeft nogal lang bij de uitgever gelegen. Het is een van de redenen waarom ik helaas te weinig focus op de bankencrisis. Toch is het boekje beslist niet verouderd, ook al heb ik zelf inmiddels ook het nodige bijgeleerd, mede dankzij deze site. Wat de bankencrisis betreft kan ik heel kort zijn. We gaan er aan, dat staat vast. De vraag is alleen hoe lang dat nog duurt. Martin schreef me; elastiekjes kunnen vaak veel langer uitgerekt worden dan je denkt. Een perfecte vergelijking. Maar ik zou daar aan toe willen voegen, dat er maar een oneffenheidje in het elastiekje hoeft te zitten en hij knapt toch. De banken en de winkels kunnen binnen een uur gesloten zijn. Daarom zou ik beginnende preppers op het hart willen drukken, maak een vliegende start, ook al duurt het misschien nog een paar jaar voor de boel klapt. Mijn eigen gevoel zegt me, dat we dicht bij een allesvernietigende klap zitten, maar dat gevoel heb ik al een tijdje....

 

Chinook, ik ben blij dat je review af is. Nu kan ik eindelijk mijn neiging om de vriendschapsknop in te drukken uitleven. Dat zou ik ook gedaan hebben als je het een slecht boek zou hebben gevonden. Ik wilde de knop alleen niet indrukken voordat je klaar was. Er is in jou een schitterende vorm van mildheid, waar ik nog een hoop van kan leren. Zelf word ik veel te gauw kwaad, ook al duurt dat gelukkig nooit langer dan drie minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je woorden en graag gedaan Dick. Het duurde erg lang en daarvoor excuus! Je vriendschapsverzoek uiteraard meteen geaccepteerd.

Er zijn ook al verschillende reviews geschreven, maar hierbij nogmaals - guys het boekje is het echt waard! Het ligt hier nu weer midden in de kamer, alle visite ziet het, ik lach in mijn vuistje.

Al is het niet voor jezelf maar voor een ander; it's worth it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Beste mensen, ik heb dit boekje absoluut niet geschreven om er wat aan te verdienen. Er moet geld bij, maar dat geeft niks. Wel hoop ik dat uitgeverij De Papieren Tijger in Breda, een wat erg linkse, maar verder echt fantastische en zeer idealistische uitgever, die de prachtigste boeken uitgeeft, niet met een deel van de oplage blijft zitten. Beloon de Papieren Tijger voor hun moed om dit afwijkende boekje tegen de stroom in uit te geven. Zelf word ik al genoeg beloond door alle positieve reacties. Ik word helemaal blij van het verhaal van Chinook, die het boekje af en toe onopvallend ergens neerlegt, in de hoop dat mensen het lezen en ook prepper worden. Dat is nou precies mijn bedoeling met het boekje! Als ik niet aan het overleven van uitgeverij de Papieren Tijger denk -wat in deze tijd niet meevalt- dan heb ik zelf veel liever dat het boekje 100x gelezen wordt, dan dat het 100x verkocht wordt. En als shtf werkelijkheid wordt en er is nog tijd voor, dan ga ik overleggen met de Papieren Tijger om de hele zooi hier op de site te zetten. Maar die beslissing kan ik niet in mijn eentje nemen. Anders had mijn hele boek hier al lang gratis gestaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast Dick Berts

Recensie van bibliotheken vereniging:

 

 

 

NBD/BIBLION, E. Westerhuis

Journalist en reserve-officier Dick Berts plaatst kritische kanttekeningen bij de voorbereidingen en de flexibiliteit van de overheid als het gaat om snel en adequaat te handelen bij grote calamiteiten. Of het nu gaat om ernstige storingen in onze vitale infrastructuur als de elektriciteitsvoorziening of het drinkwatersysteem, of om ernstige rampen als overstromingen of chemische explosies in industriegebieden, Nederland is er niet klaar voor. Het ontbreekt ons land aan voldoende ulpmiddelen en een duidelijke eenhoofdige leiding. Het boek bestaat uit drie delen. Naast zijn theoretische inleiding en zijn onderbouwde kritiek op de overheid geeft de auteur in het tweede deel praktische adviezen hoe de burger zelf eenvoudig maatregelen kan nemen om de kwetsbaarheid van het individuele huishouden bij een landelijke crisis te verminderen. In het derde deel heeft hij een aantal handige checklists opgenomen van basisartikelen, waarvan het nuttig is deze in huis te hebben. Doelstelling van het vlot geschreven en handzame boek is om de zelfredzaamheid van de burger te vergroten. Dick Berts is er met dit boek zonder meer in geslaagd om de lezer omtrent deze materie duidelijk te informeren.

Voor een groot publiek. Kleine druk; geïllustreerd in zwart-wit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

Ik heb het boekje vanmiddag gekregen en bij pag. 34 maar een rennie genomen :(

Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was maar dus lekker niet, het is eigenlijk nog erger dan ik al dacht.

Als ik het eerste deel brengt me toch eigenlijk tot inzicht dat een BUG-in niet zoveel zin heeft als ik had aangenomen.

Het boek is prettig te lezen naar niet prettig wat ik lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
Ik heb het boekje vanmiddag gekregen en bij pag. 34 maar een rennie genomen :(

Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was maar dus lekker niet, het is eigenlijk nog erger dan ik al dacht.

Als ik het eerste deel brengt me toch eigenlijk tot inzicht dat een BUG-in niet zoveel zin heeft als ik had aangenomen.

Het boek is prettig te lezen naar niet prettig wat ik lees.

 

Heb het boek gelezen en de lijstjes doorgenomen en er waren toch een aantal dingen die ik nog niet had of in onvoldoende mate.

Zoiets als rubberlaarzen een scheerkwast (wel scheermesjes) de details zoals Dick al vermelde in zijn boek.

23 in totaal waar zaterdag er 12 van aangeschaft zullen zijn.

Een leuk boek met een deel 1 dat ik een wakkerschut moment noem.

 

Mijn buurt wordt met naam genoemd als grappig moment in het boek.

 

Nu is de vraag, wanneer komt deel 2?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...