Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 41

Onderwerp: Het vuurkitje

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De kleinste unit (zit in mijn portemonnaie) zijn "Strike Anywhere" lucifers ingesmolten in rietjes (waterdicht).

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Even hier een andere post van onze huischemicus plaatsen.
    Waxinelichtjes met sterker lont, het Konijnlont, voor de liefhebbers van waxinelichtjes.
    http://preppers.nl/forum/threads/100...l=1#post267348
    So Long, and Thanks for All the Fish

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ik heb ooit daar al een topic over geopend. Mijn firebox F.B. ik weet niet hoe ik een link hier krijg .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
    Ik heb ooit daar al een topic over geopend. Mijn firebox F.B. ik weet niet hoe ik een link hier krijg .
    Alsjeblieft Geert.
    http://preppers.nl/forum/threads/815...jn+firebox+F.B.
    So Long, and Thanks for All the Fish

DRD28
    Guest
    In elke bob een kitje met lucifers kaarsjes aanstekers en een pakje sterretjes

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik heb verschillende fire kitjes (in mijn bob, mijn ghb, mijn edc in de noodpakketten thuis en in de auto's) maar de meeste bevatten het volgende:

- 1 of meerdere gas aanstekers (zowel met wieltje + vuursteentje als met elektrische ontsteking)
    - waterbestendige lucifers
    - vaseline watten
    - tampon
    - firesteel
    - aluminium folie

In een aantal kitjes zit ook:
    - benzine aansteker (zippo, peanut lighter)
    - charcloth
    - puntenslijper
    - lens
    - experimentele firestarters zoals watten met vaseline in kaarsvet, (strike anywhere) lucifers in kaarsvet en andere dingen die ik op het internet heb gezien en mijn eigen variaties daarop
    - waxine lichtjes/ kaarsjes

Watten met vaseline zijn een fantastische firestarter, maar zijn ook best rommelig. Verpak ze dus goed want je wilt niet al je spullen onder de vaseline hebben zitten. Ik gebruik hiervoor oude doosjes voor foto rolletjes (kun je gratis bij de meeste foto speciaal zaken krijgen) of ik verpak ze in rietjes zoals [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] doet mijn zijn lucifers.

De aluminium folie kan gebruikt worden om een droge basis te maken als de grond nat is. En het reflecteert de hitte ook nog eens omhoog waardoor alles sneller vlam vat.

De puntenslijper kun je gebruiken om van een droog takje snel een lading dun tondel te maken dat makkelijk vlam vat. Gaat sneller dan met een mes krullen schaven of feathersticks maken en het resultaat is ook veel dunner dan ik het met een mes kan krijgen.

Ik wil nog even een kanttekening plaatsen bij het gebruik van pluis uit de droger. Dit werkt inderdaad erg goed maar houd er rekening mee dat hier vaak ook materiaal in zit dat niet goed brand of erg kan stinken wanneer het verbrand (haar, synthetische vezels, wol) Daarom gebruik ik liever 100% katoenen watten. Bij b.v. de action voor heel weinig te koop (0,60 voor een pak o.i.d.).

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik heb een firesteel aan mijn mes zitten.
    Het heeft niet veel zin om te pogen vuur te maken als je geen mes bij je hebt om tondel te schrapen.
    Je hebt meestal ook een mes nodig om brandbaar materiaal te verzamelen.

Schraap een paar keer met je mes over je spijkerbroek en je hebt genoeg pluis om als tondel te gebruiken.
    Een stukje van je onderbroek of Tshirt zo klein mogelijk scheuren en je hebt je tondel.

Heb je wat meer tijd om spullen te verzamelen voordat je de bossen in vlucht, ga dan niet moeilijk doen en neem een aansteker en aanmaakblokjes mee.
    Een blik gevuld met zand en benzine is een perfect alternatief voor een kampvuur.

Spullen verzamelen is leuk. Kennis en ervaring opdoen is veel belangrijker.
    Ik heb erg vaak de openhaard aangestoken met zelf gemaakte tondel en een firesteel om te oefenen.

Naast de openhaard staat een fles brandgel.
    Die gaat als eerste in mijn tas wanneer ik moet vluchten.

P.s. Brandgel kan je ook heel makkelijk zelf maken door piepschuim op te lossen in benzine.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maurits Bekijk Berichten
    P.s. Brandgel kan je ook heel makkelijk zelf maken door piepschuim op te lossen in benzine.
    oftewel de home-made napalm?

een blik met zand en benzine? Nog nooit gezien. Jouw bobbie word lekker zwaar haha.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Napalm klinkt gelijk weer zo gevaarlijk maar het is inderdaad wat ik bedoel.

Preppen met kennis kost veel minder dan preppen met gadgets.

Truukje met blikje zand en benzine is al erg oud.
    Google maar eens op Benghazi burner

Pak een blik/ijzeren beker/whatever vul die met zand en giet daar benzine over heen.
    Steek dat aan en je hebt een mooi vuurtje om iets op te koken.

Zand en benzine heb ik niet in mijn BOB maar een blik wel.
    Ik heb ook 3 meter accu slang in mijn BoB zitten. Daar kan ik heel makkelijk benzine mee aftappen en zand kan je overal vinden.

Adventurer
    Ingeschreven
    Mar 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DRD28 Bekijk Berichten
    In elke bob een kitje met lucifers kaarsjes aanstekers en een pakje sterretjes
    waarom sterretjes? Om de sfeer te verhogen?
    Ik heb nog nooit wat aangestoken gekregen met een sterretje... Maar misschien heb ik het niet goed genoeg geprobeerd

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten