Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het vuurkitje


Dauntless

Aanbevolen berichten

Ik wil een topic starten over het vuurkitje, waarin iedereen het zijne kan tonen en mij advies en tips kan geven. Ik heb er namelijk nog geen en ik wil het niet zou houden. Ik ben echter niet zo'n fan van bushcraftsetjes met hele brokken vuursteen, stalen strikers, en verkoolde stof, aangezien het een setje is om in noodgevallen snel en makkelijk een vuurtje te maken. Ik heb nog een oud fotozakje waar het inkan.

 

Dit vind ik een goed voorbeeld:

http://willowhavenoutdoor.com/featured-wilderness-survival-blog-entries/build-a-guaranteed-fire-kit/

 

Brand los,

 

Dauntless

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb eerlijk gezegd geen vuurkitje. Wel de overbekende op zippo lijkende turbo aansteker altijd op zak. Deze is bij te vullen en gaat zeer lang mee. Natuurlijk heb ik er ook meer van liggen thuis.

Verder heb ik natuurlijk lucifers, zowel storm als waterproof. Ik heb een blikje met watten met kaarsvet. Dat was een heel leuk kadootje waar ik nog steeds erg blij mee ben. En ik heb mayasticks, en firesteel. En secondelijm.

Ik ga eens serieus bedenken of ik een setje wil samenstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog geen vuurkitje maar wel twee ideeën die ik ergens heb opgedaan

 

1. Het pluis uit het filter van de wasdroger staat bekend als goed materiaal om een vuur mee aan te maken

 

2. Waxinelichtjes zijn handig om nat, lastig te ontbranden materiaal te drogen en doen ontbranden.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook standaard droger-pluis in mijn kitje zitten, gedoopt in vaseline. Da fungeert het pluis meer als lont. Goede ontsteker voor vuurtjes, en efficiënt op te bergen. Verder heb ik een firesteel, magnesiumblok, waterbestendige lucifers, een normale hervulbare aansteker, en (als ik hem niet vergeet) een zippo. :)

 

Het zit enkel niet echt verpakt in 1 kit, maar meer verspreid over mijn uitrusting van dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap die vuursetjes nooit zo. Ik verspreid m'n kritieke gear zodat ik niet in 1 keer alle vuurspullen kwijtraak of alles in 1 keer onbruikbaar wordt (kapotte ziplock oid)

 

- bic aansteker

- UCO stormlucifers

- sparklite+tinderquick

- esbit tabletten

- ranger flint

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. En volgens mij noem ik twee dingen op die onderdeel kunnen uitmaken van deze samenstelling? Waxinelichtjes zullen zeker in mijn samenstelling zitten

 

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

 

Waxine lichtjes in je vuurkit?

 

@Jim90 ik heb ook altijd een aansteker,lucifers en firesteel op zak maar wel een vuurtje met flint and steel plus wat extraatjes.

 

Zo ook maar even plaatsen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waxine lichtjes in je vuurkit?

 

@Jim90 ik heb ook altijd een aansteker,lucifers en firesteel op zak maar wel een vuurtje met flint and steel plus wat extraatjes.

 

Zo ook maar even plaatsen dus

Ja :) Waxinelichtjes zijn handig om nat, lastig te ontbranden materiaal te drogen en doen ontbranden.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto2.jpg.32e47777489204a8d2077ace038cf4d6.jpg

Dit is mijn vuurkit. Heel basic, maar wel doeltreffend :)

Ow en het zit overigens gewoon in een ziplockzakje :o

 

2 aanstekers (op de foto dus maar 1), doosje tinderdust, zak petromax granulaat, zak wattenschijfjes met vaseline, gewone lucifers, stormlucifers, firesteel (niet op de foto), waterproof lucifers en berkenschors (maar een klein stukje op de foto).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap die vuursetjes nooit zo. Ik verspreid m'n kritieke gear zodat ik niet in 1 keer alle vuurspullen kwijtraak of alles in 1 keer onbruikbaar wordt (kapotte ziplock oid)

 

Zelf heb ik in een heuptasje twee aanstekers zitten, een doosje lucifers en een firesteel, maar daarnaast heb ik in de BOB dus ook een zakje waar alles bij elkaar zit. Wel zo handig als je eten wil maken en een kampvuur, om gewoon alles dat je nodig hebt bij elkaar te hebben (vond ik zelf tenminste wel). Als ik echter om wat voor een reden dan ook toch de kit kwijtraak, heb ik dus alsnog die spullen in de heuptas. Idem voor mijn kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als het opdreunen van een zin uit een boekje. Zeg nou eens even wat je er precies mee doet @HTD93

Ik heb het idee een keer opgepikt, maar nog niet geprobeerd. Maar in theorie als je lastig onbrandbaar materiaal hebt dat vochtig is zet je er een waxinelichtje onder en droogt en ontbrand het.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb standaard 2 aanstekers in me jas (nooit meer dan 3 meter van me vandaan)

 

en in me tas:

- Vaseline

- doosje Lucifers (in een ziplock)

- nog een aansteker

- pakje zakdoekjes

- 1 waxine lichtje (in een ziplock)

 

samen met paracetamol, valeriaan, loperamide, norit, zout, peper, suiker, pakje kauwgom, Dextro en een staal pepermuntdoosje wat maar niet leegkomt maar dat terzijde.

 

Met een beetje creativiteit kan ik hier een groot vuur mee maken (mits wenselijk en genoeg brandstof en zuurstof aanwezig is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee een keer opgepikt, maar nog niet geprobeerd. Maar in theorie als je lastig onbrandbaar materiaal hebt dat vochtig is zet je er een waxinelichtje onder en droogt en ontbrand het.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

Jaaaaaa, dat dacht ik al. Je hebt niets aan theorie. Je moet het hebben van wat werkt in de praktijk. Ga er maar eens mee oefenen joh.
Link naar reactie
Delen op andere sites

foto2.jpg.32e47777489204a8d2077ace038cf4d6.jpg

Dit is mijn vuurkit. Heel basic, maar wel doeltreffend :)

Ow en het zit overigens gewoon in een ziplockzakje :o

 

2 aanstekers (op de foto dus maar 1), doosje tinderdust, zak petromax granulaat, zak wattenschijfjes met vaseline, gewone lucifers, stormlucifers, firesteel (niet op de foto), waterproof lucifers en berkenschors (maar een klein stukje op de foto).

Check

Check

Wissel watteschijf metvaseline om naar wattenschijf met kaarsvet, wissel doosje tinderdust in staafje mayatinder.

Stop de tijd.

 

Ik mis dus alleen petromax granulaat...even googelen wat dat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check

Check

Wissel watteschijf metvaseline om naar wattenschijf met kaarsvet, wissel doosje tinderdust in staafje mayatinder.

Stop de tijd.

 

Ik mis dus alleen petromax granulaat...even googelen wat dat is.

 

Het was goedkoop en licht haha XD

Maar de berkenschors was by far mijn favoriet in Zweden :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...