Ga naar inhoud
GENEGEERD

Internet in Spanje


Appi Calypso

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heeft iemand hier op het forum ervaring met internet via sateliet in Spanje?

 

Nee geen satelliet, want als je download schijnt dat behoorlijk duur te zijn. Mijn buurman heeft een redelijk signaal van een antenne die 6 km verder op een berg staat, ook al zit hij net achter de berg, 7km schijnt de grens te zijn. Wanneer ik dezelfde optie zou kiezen zit ik 5,5km van de antenne, maar door open ruimte. Dat zou dus nog beter moeten gaan.

 

Je zou ook kunnen overwegen te wachten totdat overal 4G is. Dat is ook harstikke snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht trouwens dat via de satelliet sterk was verbeterd de afgelopen jaren.

Verbeterd heeft niet veel te maken met prijs; het is de markt die bepaald wat de prijs is.

Internet (downstream) over de satelliet wordt dusdanig (relatief) weinig gebruikt, dat het (relatief) duur is, net zoals dat met alles in de markt gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das precies wat ik bedoel. Googlen kan ik ook en dan zie ik dat de prijzen meevallen. Wat maakt het dan zo duur? Een beetje georakel over marktwerking heb ik natuurlijk niks.

Overigens vraag ik ook naar mensen die er ervaring mee hebben. Als je er geen ervaring mee hebt vraag ik vriendelijk geen bijdrage te leveren aan deze draad.

Verder zijn alternatieven zoals mifi wel welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met (DirecWay) 2-weg (dus up en down) via satelliet was rampzalig. Nooit meer. Nog liever dialup dan satelliet.

 

Door de afstand die het signaal moet afleggen en de manier waarop tcp/ip werkt, heb je een zeer hinderlijke vertraging in alles wat je doet op internet.

 

c = 300.000.000 m/s

afstand naar sat = minimaal 30.000.000 m

opzetten tcp/ip verbinding gebruikt een zogeheten 3-way handshake, oftewel het signaal moet 6 keer de afstand tussen de aarde en de satelliet afleggen.

6 * 30.000.000 = 180.000.000 m af te leggen => 0.6 seconden voor het opzetten van een verbinding, in het meest gunstige geval; daarna moet de daadwerkelijke data nog verstuurd worden, in het meest gunstigste geval is dat 1 packet van je pc naar de server en 1 terug; 4 * 30.000.000 = 120.000.000 m => 0.4 sec.

 

Optimaal geval heeft alles dus minimaal 1 seconde vertraging. Dat lijkt niet veel, maar het is in de praktijk extreem hinderlijk.

 

Daarnaast heb je belachelijke datalimieten.

 

Nee, nooit meer satelliet. 3g/4g is bijna overal wel verkrijgbaar en anders zijn er vaak wel radiolinks op te zetten naar een plek waar dat wel gaat.

Zo niet, dan woon je in de middle of nowhere en heb je gewoon niet nagedacht over wat je gekocht hebt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das precies wat ik bedoel. Googlen kan ik ook en dan zie ik dat de prijzen meevallen. Wat maakt het dan zo duur? Een beetje georakel over marktwerking heb ik natuurlijk niks.

Overigens vraag ik ook naar mensen die er ervaring mee hebben. Als je er geen ervaring mee hebt vraag ik vriendelijk geen bijdrage te leveren aan deze draad.

Verder zijn alternatieven zoals mifi wel welkom.

 

Wat ik altijd vraag aan mensen die vragen stellen is om hun vraag zo concreet mogelijk te maken.

Het is een onmogelijke opgaaf om een algemenen vraag zoals "ik ben op zoek naar een vervoermiddel" te beantwoorden.

Net zoals het onmogelijk is om zonder meer informatie van jouw kant antwoord te geven op je vraag

 

Wat relevante informatie is:

 

- Waar zit je in Spanje?

(want Spanje is nogal groot, en sommige satellieten kunnen net een stukje van noord Spanje voorzien van een goed signaal)

SES-broadband-coverage-map.jpg

of :

A2Cfootprint_767.jpg

 

- Wat is je budget

- Voor welke internettoepassing is het (voornamelijk) van toepassing.

(want zoals @Enki aangeef is er een redelijk irritante vertraging die voor sommige toepassingen zoals een videostream geen probleem zal zijn, maar voor het gewone internetsurfer redelijk irritant is)

- Mobiele oplossing, of vaste opstelling.

- Individueel gebruik, of gebruik voor een compleet gezin/camping/hotel ?

 

 

En heb je de link al doorgenomen waar wat informatie wordt gegeven over mifi en andere alternatieven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, om te beginnen kun je mijn vraag (dus nogmaals, of iemand hier op het forum ervaring heeft met internet via satelliet in Spanje) simpel met ja of nee beantwoorden. Dat is kennelijk al te ingewikkeld.

Vervolgens kun je besluiten om die ervaring dan te delen, of niet. Je kunt dan negatieve of positieve ervaringen hebben. Negatieve ervaringen kunnen de latency zijn. Enki is tot nu toe de enige die dat begrepen heeft.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Verder zijn het mooie kaartjes hoor.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, om te beginnen kun je mijn vraag (dus nogmaals, of iemand hier op het forum ervaring heeft met internet via satelliet in Spanje) simpel met ja of nee beantwoorden. Dat is kennelijk al te ingewikkeld.

Vervolgens kun je besluiten om die ervaring dan te delen, of niet. Je kunt dan negatieve of positieve ervaringen hebben. Negatieve ervaringen kunnen de latency zijn. Enki is tot nu toe de enige die dat begrepen heeft.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Verder zijn het mooie kaartjes hoor.

 

Als je het waardeer dat iemand de moeite heeft genomen om energie en tijd te steken in het beantwoorden van jouw vraag, dan kan je op de plus drukken.

(ik bedoel uiteraard de post van @Enki)

 

Als er iemand zit die je irriteer, dan kan je deze persoon op de negeerlijst zetten.

Ik heb (bedrijfsmatig) redelijk wat ervaring met internet via satelliet, en ook met de software die wordt toegepast om via intelligente caching proxy (dat de sublinks in artikelen al worden geladen) zodat je geen last meer heb van mogelijke latency, maar op een of andere vreemde manier ontbreekt me de motivatie om dit met je te delen.

 

Dat gaat ook niet lukken, want ik ga je feliciteren met je post wat me doet besluiten om je als 2e persoon onder de negeerknop te zetten.

 

Doei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer dat wanneer er een vraag wordt gesteld en een ander probeert je zo goed mogelijk daarmee te helpen er dan zo een negatieve reactie op terug komt. Hierdoor zullen een aantal mensen niet meer de behoefte hebben om verder mee te denken met eventuele andere vragen om te beantwoorden en dat zou in mijn ogen juist heel erg zonde zijn, aangezien ze hier best met hele verfrissende ideeën kunnen komen. Maar uiteraard is dit de keuze van de topic starter zelf wat deze met bovenstaande info doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja kijk het is natuurlijk nooit mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Maar van de andere kant krijg ik posts naar mijn hoofd geslingerd met een "hoe werkt google" link en een les in marktwerking. Het beviel mij niet hoe ik weg werd gezet en werd daar een tikkeltje kribbig van moet ik eerlijk zeggen. Martin deed daar m.i. wellicht onbedoeld een schepje bovenop met de vergelijking "ik ben op zoek naar een vervoermiddel". Dus Martin, als ik je gekwetst heb spijt me dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageerde met de Google zoekfunctie simpelweg op jouw vraag "wat kost dat dan?"

 

Nu zal ik daar wat dieper op ingaan:

 

Internet via de schotel kost (Volgens http://www.arobantennebouw.nl/internet-via-de-satelliet-in-nederland-en-europa/) € 29,- per maand.

Hierbij heb je (theoretische) een downsnelheid 22 Mbit/s en mag je 5 GB verbruiken.

 

Internet via 4G in Spanje (Via de spaanse Vodafone, in verband met eventuele extra kosten voor een buitenlandse aansluiting ( https://www.vodafone.es/tienda/particulares/es/catalogo/ficha/particular/movil/tarjeta/sim_contrato/?subtipoContrato=1&idPrecio=1027674 ) Kom je op € 35,- per maand.

Hierbij heb je een downloadsnelheid van 225 Mbit/s en kan je tot 6 GB verbruiken.

Zelfs de gemiddelde snelheid van 4G ligt boven de theoretische snelheid van de satelliet/schotel verbinding.

 

Daar komt de eerder genoemde vertraging op het satellietverbinding bij.

 

Dus ja, in mijn ogen is een satelliet verbinding erg duur voor de snelheid die je ervoor krijgt.

 

Maar dat is mijn Mening, uiteraard hoef je daar niks mee te doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja kijk het is natuurlijk nooit mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Maar van de andere kant krijg ik posts naar mijn hoofd geslingerd met een "hoe werkt google" link en een les in marktwerking. Het beviel mij niet hoe ik weg werd gezet en werd daar een tikkeltje kribbig van moet ik eerlijk zeggen. Martin deed daar m.i. wellicht onbedoeld een schepje bovenop met de vergelijking "ik ben op zoek naar een vervoermiddel". Dus Martin, als ik je gekwetst heb spijt me dat.

 

Via bericht van @Vempain, je weer uit de negeerlijst gehaald, want er moet natuurlijk ruimte blijven om een mogelijke miscommunicatie tussen zender/ontvanger op een volwassen manier recht te zetten.

Ik ben gelukkig niet gekwetst hoor, voor overgevoelige mensen adviseer ik dit filmpje:

 

 

Dus 2e poging.

Met wat meer detailinfo kan ik je misschien je vraag beantwoorden.

 

  • Waar zit je in Spanje?
  • Wat is je budget?
  • Voor welke internettoepassing is het (voornamelijk) van toepassing?
  • Mobiele oplossing, of vaste opstelling?
  • Individueel gebruik, of gebruik voor een compleet gezin/camping/hotel?

 

En klik eens op deze link, zodat je kan kijken of er op je locatie 3g bereik is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...