Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ananas - Hurrikan Habanero HOT Sauce


Erny

Aanbevolen berichten

Vorig jaar november deze hotsauce gemaakt, geïnspireerd door verschillende recepten (vooral de Ananas/Habanero Hotsauce).

Verder heb ik alleen mijn gele pepers gebruikt waardoor de saus eruit zag als romige Advocaat.

 

==========================================================

 

Ananas - Hurrikan Habanero HOT Sauce:

 

Recept naar eigen keukeninhoud aangepast (had graag limoen in huis gehad ipv de mandarijntjes) en ging ongeveer zo:

 

- 1 blik Ananas (groot blik)

- Peper Hurrikan (C. Chinense, heel erg heet gelig pepertje)

- Peper Aji Habanero (erg heet, ook geel)

- Peper Yellow Pointy (erg mild geel pepertje)

- 5 grote tenen knoflook

- 4 grote bollen sjalot of 6 kleintjes

- zout/verse peper

- azijn

- 2 mandarijnen (grote)

- borrelglas citroensap

- 2 eetlepels eigengemaakte appelmoes

- snufje kerriepoeder

 

Alles beetje fijnsnijden, sjalotjes in de pan fruiten, knoflook erbij...

Rest er ook bij, ook het sap van de ananas.

Zout en azijn naar smaak bijvoegen.

Tijdje laten pruttelen, in de blender... tot moes, terug in de pan.

Opnieuw verhitten, weer ff pruttelen tot gewenste consistentie.

Proeven, eventueel nog wat bijvoegen.

In flesjes/potjes gieten.

 

====================================================

 

Deze versie van míj is behoorlijk heet geworden maar die hitte neemt ook al weer snel af en wordt gecompenseerd door het zoete van de ananas. Heerlijk sausje geworden. :cool:

 

Deze keer mét foto's:

 

IMG_4299_800x450.JPG.7211a717a2478da678804776d769d11a.jpg

 

En mooi klein flesje voor in de tas/onderweg/uit eten etc. :cool:

 

IMG_4308_337x600.JPG.250ade343dd5990f5eb343dc2dde0338.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Simurgh, de pepers verbouw/kweek ik zelf, dat proces begint al in januari/februari binnen onder lampen (TL) en op warmtematjes. (is daar al een topic over hier?) en is dit jaar pas afgelopen week geëindigd wegens de ingetreden nachtvorst.

De zaden heb ik vooral geruild, en gekregen want erg vrijgevig die peperfreaks, via het moestuin- en de beide peperfora. En met @Piroska uitgewisseld natuurlijk. :cool: En het is natuurlijk zaak om ook weer zaden te winnen van de eigen gekweekte pepers voor volgende jaren.

 

Voor degenen die ze zelf niet verbouwen en toch een eigen sausje willen maken, je kunt ze bijvoorbeeld ook bij Westland Peppers:

http://shop.westlandpeppers.com/product-categorie/verse-pepers/ bestellen.

 

@Geert : Ik zal die ene vraag in etappes beantwoorden. ;)

Vraag 1: Voor bij vlees, op broodje kaas, broodje ham, kaassoufle, tosti, flink wat in de burrito/wraps, bij de lamachun, tacochips, loempiaatjes, rijstgerechten... vis, etc. etc.... Echt bijna alles wordt er nóg lekkerder door (vooral als je drie weken in het ziekenhuis moet liggen en dat smaakloze eten weg moet zien te krijgen). :)

 

Vraag 2: Zou het gewoon koud eten, net als sambal of salsa en tabasco etc... Maar als het warm wordt, in je eten ofzo, lijkt me dat ook niet erg en smaakt het nog steeds goed, maar je hoeft het dus niet op te warmen oid.

 

Vraag 3: Dit recept is mijn variatie op een aantal andere hete sausjes. Vooral die Ananas/Habanero Hotsauce was de basisinspriratie, aantal opgezocht op internet, op de peperfora gekeken, en daaruit genomen wat mij aanstond.

Voor de rest aangepast naar eigen oogst (soorten pepers, veel sjalotten, veel knoflook) en naar wat ik in huis had op dat moment (zoals bijvoorbeeld die mandarijnen ipv limoen...) improviseren dus. En in deze saus geen donker gekleurde dingen omdat ik hem mooi lichtgeel wilde houden.

Ik kook nooit precies naar recepten... doe daar altijd toch wel weer mijn eigen ding mee. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh, de pepers verbouw/kweek ik zelf, dat proces begint al in januari/februari binnen onder lampen (TL) en op warmtematjes. (is daar al een topic over hier?) en is dit jaar pas afgelopen week geëindigd wegens de ingetreden nachtvorst.

De zaden heb ik vooral geruild, en gekregen want erg vrijgevig die peperfreaks, via het moestuin- en de beide peperfora. En met @Piroska uitgewisseld natuurlijk. :cool: En het is natuurlijk zaak om ook weer zaden te winnen van de eigen gekweekte pepers voor volgende jaren.

 

Voor degenen die ze zelf niet verbouwen en toch een eigen sausje willen maken, je kunt ze bijvoorbeeld ook bij Westland Peppers:

http://shop.westlandpeppers.com/product-categorie/verse-pepers/ bestellen.

 

@Geert : Ik zal die ene vraag in etappes beantwoorden. ;)

Vraag 1: Voor bij vlees, op broodje kaas, broodje ham, kaassoufle, tosti, flink wat in de burrito/wraps, bij de lamachun, tacochips, loempiaatjes, rijstgerechten... vis, etc. etc.... Echt bijna alles wordt er nóg lekkerder door (vooral als je drie weken in het ziekenhuis moet liggen en dat smaakloze eten weg moet zien te krijgen). :)

 

Vraag 2: Zou het gewoon koud eten, net als sambal of salsa en tabasco etc... Maar als het warm wordt, in je eten ofzo, lijkt me dat ook niet erg en smaakt het nog steeds goed, maar je hoeft het dus niet op te warmen oid.

 

Vraag 3: Dit recept is mijn variatie op een aantal andere hete sausjes. Vooral die Ananas/Habanero Hotsauce was de basisinspriratie, aantal opgezocht op internet, op de peperfora gekeken, en daaruit genomen wat mij aanstond.

Voor de rest aangepast naar eigen oogst (soorten pepers, veel sjalotten, veel knoflook) en naar wat ik in huis had op dat moment (zoals bijvoorbeeld die mandarijnen ipv limoen...) improviseren dus. En in deze saus geen donker gekleurde dingen omdat ik hem mooi lichtgeel wilde houden.

Ik kook nooit precies naar recepten... doe daar altijd toch wel weer mijn eigen ding mee. :cool:

Ok bedankt voor jou uitleg . Al staan er in jou lijst nog een aantal dingen die ik niet ken .

Ben niet zo bekend met wereld keuken .

Ik heb ( had ) ook een overvloed aan peper in mijn moestuin. Naam soort onbekend. Ik had er zoveel dat ik er niet wist wat ik er mee moest aanvangen. Naast weggeven heb ik een poging gedaan ze te drogen , in openlucht maar ook binnen huis . Ik heb er ook op olie gezet . En op azijn . En er natuurlijk in alle mogelijke manieren n onmogelijk gerechten gedaan .

Nu nog een vraag over jou saus. Hoelang bewaard dat ?

 

ps. Ik had ook een topic geopend over mijn pepers maar daar heb jij niet op gereageerd. Omdat je hier nog niet was .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor jou uitleg . Al staan er in jou lijst nog een aantal dingen die ik niet ken .

Ben niet zo bekend met wereld keuken .

Ik heb ( had ) ook een overvloed aan peper in mijn moestuin. Naam soort onbekend. Ik had er zoveel dat ik er niet wist wat ik er mee moest aanvangen. Naast weggeven heb ik een poging gedaan ze te drogen , in openlucht maar ook binnen huis . Ik heb er ook op olie gezet . En op azijn . En er natuurlijk in alle mogelijke manieren n onmogelijk gerechten gedaan .

Nu nog een vraag over jou saus. Hoelang bewaard dat ?

 

ps. Ik had ook een topic geopend over mijn pepers maar daar heb jij niet op gereageerd. Omdat je hier nog niet was .

 

@Erny deze bedoeld geert: http://preppers.nl/forum/threads/13402-Een-overvloed-aan-pepers

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@InfernoSis , ik heb voor vragen over pepers en pepers kweken even een ander topic geopend zodat die informatie later ook weer goed terug te vinden is.

 

http://preppers.nl/forum/threads/14051-Pepers-kweken-vragen?p=401014&posted=1#post401014

 

@Geert en @MyronPrps , dat topic was ik al tegengekomen:o en via het sambalrecept bracht het mij op het idee om mn Hotsauce-avonturen hier te delen.

Had er niet gereageerd omdat je al veel goede tips had gekregen en dacht dat de pepervloed nu wel wat gekeerd zou zijn. ;)

Je zou trouwens, weet even niet of je die tip al gekregen hebt, de gedroogde pepers kunnen fijnmalen in een koffiemolen oid (met mondkapje op!) tot een poeder of flakes zodat je deze goed kan doseren en over je eten kunt strooien. Lekker over een gebakken eitje bijvoorbeeld. Of het poeder weer vermengen met olie teneinde weer een peperolie te verkrijgen.

 

De houdbaarheid van de saus zou best wel lang kunnen zijn. Mits je schoon werkt, de potten en deksels goed steriliseert en de saus er heet in doet, de randen goed schoonmaakt en natuurlijk even op de kop zetten na sluiting zodat de eventuele nog aanwezige bacteriën door de hete saus moeten stijgen en daardoor (hopelijk) niet overleven.

Eigenlijk is het net zoals bij de rest van het inmaken.

Eventueel zou je de potjes nog een tijd in heet water kunnen koken om zeker te zijn (net als bij het wecken).

Geopende potjes in de koelkast bewaren en lekker snel leegeten (niet te grote potjes vullen als je er niet veel van eet).

Door de azijn en suiker en pepers heeft de saus natuurlijk óók een bepaalde houdbaarheid meegekregen.

 

En... wie weet.. als een potje toch nog aan het fermenteren slaat... wie weet komt daar weer een heel lekker sausje uit tevoorschijn... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...