Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vitamineboost PrEpStO


Gast martin

Aanbevolen berichten

Hoewel ik deze post op de kortste dag van het jaar wilde posten, heb ik het iets naar voren geschoven.

 

Als we het hebben over vitamines, dan denken we als snel aan sinaasappels, citroenen en ander fruit. Er zijn veel mensen die ook weten dat diverse groenten een rijke bron aan vitaminen kunnen leveren. Maar dat sommige (verse)kruiden een stuk meer vitamine C bevat dan een sinaasappel is bij de meesten onbekend.

 

Nu kan je als prepper natuurlijk een flinke voorraad vitamine C (ascorbinezuur) hebben ingeslagen, maar waar ik het over wil hebben is de fictieve situatie dat je te maken krijg met een langdurige SHTF in april, en dat je rond november/december de bodem van je voorraad heb bereikt.

 

Als we rond dit tijdstip een blik op de moestuin werpen dan zien we een lege vlakte met misschien nog wat prei, maar veel keuze zal er niet meer.

Als ik in mijn tuin kijk dat zie ik nog wel een flinke hoeveelheid Oost-Indische kers, die ik ooit met 3 zaadjes 2 jaar geleden als bodembedekker had gepland.

 

oik.jpg.723bc98dd3c9a368d174b118317fb72b.jpg

 

De Oost-Indische kers is een eetbare plant, die geheel eetbaar is (stengel/blad/bloem/zaad) en deze plant heeft een zeer hoog vitamine C gehalte. (ook ijzer, jodium en fosfor)

 

Nu moeten we natuurlijk niet alles geloven wat er in deze link vermeld staat.

 

Maar dat de bloemen van deze plant ongeveer 130mg vitamine C per 100 gram bevatten kunnen we denk ik wel voor waarheid aannemen.

De bladeren zitten zo rond de 100mg vitamine C per 100 gram, en dat is 10 keer meer dan sla, en zelfs 2 keer zoveel als een sinaasappel.

Meer dan 75 mg heb je dagelijks niet nodig, dus met 100 gram Oost-Indische kers heb je voldoende aan de ADH.

 

Nu is het mogelijk om deze bladeren gewoon als sla te eten, het proeft als waterkers.

Maar om nu wat losse bladeren tussen een paar boterhammen te plaatsen is niet echt praktisch.

 

Pesto, maar dan net iets anders.

 

Pesto is oorspronkelijk een Italiaanse saus,

Het bestaat uit: olijfolie, basilicumblaadjes knoflook zeezout, Parmezaanse kaas, en pijnboompitten.

Omdat ik vind dat je minimaal het originele recept moet proberen voordat je aan de slag gaat met een alternatief heb ik vorige maand mijn laatste basilicum geplukt, en ben aan de slag gegaan.

 

Basilicum.jpg.17c16164ca7560d4ce0a7d6875fb3405.jpg

 

De gele bloemetjes zijn bloemen van rucola, zijn eetbaar en is mooi als garnering, dat andere is oregano, en heb ik niet gebruikt.

 

Het recept is als volgt:

 

  • 1 eenheid basilicum (ik zat op 30 gram)
  • Zelfde eenheid gewicht aan pijnboompitten
  • Zelfde eenheid gewicht aan Parmezaanse kaas (geraspt)
  • 1 teen knoflook
  • Scheutje goede olijfolie
  • Een snufje zout
  • Een beetje peper

 

Hierna het geheel via een houten of keramische vijzel tot een smeuïge massa fijnstampen.

 

1epoging.jpg.f02ae4cf43d634d34b4c6d187c1a864a.jpg

 

De pesto smaakte heerlijk. Zo heerlijk dat ik niet eens de kans heb gehad om er een foto van te maken.

 

Maar dat was dus vorige maand, vandaag aan de slag gegaan met een pesto gebaseerd op Oost-Indische kers.

 

Ik hou het lekker simpel en niet teveel, namelijk:

 

oogst.jpg.1db3f7fe9013162c2708e48ccde24746.jpg

 

  • 40 gram bloem/blad
  • 40 gram kaas (gedroogde Parmezaanse kaas)
  • 40 gram “pijnboompitten voor de armen” oftewel walnoot
  • 1 teen knoflook
  • Een goede olijfolie
  • Snufje zout
  • Geen peper!

 

Ing_overz.jpg.24c276579d7e29bc255d223cd45297cf.jpg

 

Staafmixer is voor watjes, dus we gaan aan de slag met het koksmes.

 

lekker_handwerk.jpg.a453ad8d8643652834862334dd1ec476.jpg

 

Knoflook fijn kneuzen/stampen in de vijzel

Blad fijn snijden/hakken, eerst met een snijbeweging, en hierna lekker hakken/choppen.

 

Chop_chop.jpg.d18d439958f003e60969200a5231d95a.jpg

 

Plaatsen in de vijzel.

Hierna de kaas, walnoot, snufje zout, en wat olie om het een smeuïge massa te maken.

 

2015-11-28-00.07.54.jpg.70699097589badcd8c452ac001aeb1bc.jpg

 

Deze Pesto even proeven en naar smaak wat extra zout toevoegen.

Deze Pesto is verrassend lekker, en bevat meer vitamine C dan een vol glas sinaasappelsap.

 

De kans dat je tijdens een SHTF sinaasappelsap kan bemachtigen acht ik overigens een stuk kleiner dan het bemachtigen van oost-Indische kers.

 

Deze pesto kan je ongeveer 1 week bewaren op een koele plaats, maar zorg ervoor dat er een laagje olie op staat.

 

gewicht_minus_100gram.jpg.6070c6926f18bb070b5defd807020345.jpg

(dit is 148 gram pesto, gewicht schaaltje is 100 gram)

 

Waarom niet met rucola of iets anders?

 

Dat kan wel, maar rucola bevat ongeveer 15mg vit c per 100 gram.

Peterselie zou wel kunnen, dat zit rond de 100mg per 100 gram, maar lijkt me niet zo smakelijk.

 

Toepassing:

 

Pesto is lekker op een toastje, maar je kan er zoveel meer mee doen.

Toevoegen aan een pastagerecht, op een pizza, maar ook als broodbeleg.

 

Je hoeft niet te wachten op een SHTF om dit recept uit te proberen, het is erg eenvoudig om het te maken, binnen 5 minuten ben je klaar, en je hoeft niks te verwarmen/koken.

 

Oost-indische kers is in ons klimaat 1 jarig. Dit komt omdat hij geen vorst kan verdragen. Echter zal de plant in het voorjaar weer terugkomen door de zaden die de plant heeft achtergelaten.

 

Tip:

Deze ultieme preppers plant heeft een zeer hoge WAF

Want deze plant past prima in de bloementuin, en je moet ook een stuk minder onkruid wieden.

Dus mijn advies is om alvast wat zaden te bemachtigen zodat je volgend jaar een prima (natuurlijke) bron aan vitamine C in je eigen tuin bezit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heerlijk pesto... :o fijne foto's @martin , dat is waarom ik veel baslilcum kweek, blijft voor mij de lekkerste pesto. Maar inderdaad ook van allerlei ander groen te maken. (Het woord pesto betekend "gestampt" dus is niet persé met basilicum zoals veel mensen denken.)

Zelfs van Zevenblad... wat door de meeste mensen als onkruid wordt gezien. Maar bevat ook vitamine C. Zou wel alleen de jonge blaadjes gebruiken want die oudere zijn wel erg taai en smaken erg groen...

 

Die in (kruiden)azijn ingemaakte zaadhulsjes van de Oost Indische Kers zijn echt heerlijk. Smaken net als echte kappertjes... :D

Dat van die antibiotica wist ik dan weer niet.

 

Blaadjes van de OI Kers kan je ook toevoegen als je zoet/zuur inmaakt.

 

OI Kers is trouwens niet vorstbestendig... dus in de winter moet je het dan van je ingemaakte versie hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter kun je Riet gebruiken om aan je dosis vitamine C. te komen.

Je kunt dan de wortels van riet eten. er zit 4 keer zoveel vitamine C in riet dan in een citroen....

 

je kunt de jonge wortels rauw eten of net als wortelen koken.

óf droog de wortels, stamp ze fijn en maak er een meel van.

de jonge scheuten en de kernen van volwassen riet zijn mals en zoet. heerlijk in een salade.

De zaden (uit de pluimen) kun je gebruiken in granen, gruwel en in meel.

 

de precieze waarden weet ik niet maar ik weet dat er veel zetmeel, suikers en caroteen in riet zit.

en het aller belangrijkste aan riet? je hebt niet eens een tuin nodig! het groeit bijna overal....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En van dan de rozenbottels in het najaar kan je vitamine-C rijke jam maken. Van de pitjes van de rozenbottel kan je jeukpoeder maken.

Ook kan je rozenbottelsiroop ofwel roosvicee maken.

 

rozenbotteljam.png

 

Rozenbottelsiroop (ca. 1 liter)

500 gram rozenbottels | 1,5 liter water | 350 gram suiker | gesteriliseerde flessen

 

-Was de rozenbottels en ontdoe ze van steeltjes en knopjes. Pureer ze in een keukenmachine.

-Voeg de pulp toe aan 750 ml kokend water. Draai zodra de puree kookt het gas uit en laat 15 minuten staan.

-Giet de puree door een schone theedoek en vang het vocht op. Breng het in de theedoek achtergebleven residu opnieuw met 750 ml water aan de kook en herhaal het proces.

-Kook het opgevangen vocht op met de suiker, totdat die is opgelost. Giet de siroop in schone flessen.

-Na opening moet de siroop koel worden bewaard.

 

Vreeken verkoopt rozenbottelstruik met hoog vitamine-C gehalte.

De struiken hebben een flinke groeikracht op alle gronden en worden 1-2 meter groot, ze groeien breed uit en bevatten heel weinig stekels. De donkerrode bottels zijn 3x1,5 cm, donkerrood en hebben een vitamine-C gehalte van 1150 mg per 100 g vruchtgewicht. Vergeet het voorafgaande wonder niet: de talrijke bloemen (3-4 cm, enkelbloemig) zijn lichtroze en bloeien in juni.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon uit nieuwsgierigheid: @houthe , bedoel je dan de "pesto uit een potje" of "verse pesto" (met hoogst waarschijnlijk basilicum)?

Want tussen vers en uit een potje zit een enorm verschil en die uit het potje heeft inderdaad een duidelijk typisch (vies) luchtje/smaakje...

 

Maar als je hem dus zelf maakt heb je zelf controle over wat je er in doet en of je dat lekker vindt. Als je de ingrediënten allemaal lust dan zal de pesto die daaruit ontstaat ook lekker moeten zijn.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon uit nieuwsgierigheid: @houthe , bedoel je dan de "pesto uit een potje" of "verse pesto" (met hoogst waarschijnlijk basilicum)?

Want tussen vers en uit een potje zit een enorm verschil en die uit het potje heeft inderdaad een duidelijk typisch (vies) luchtje/smaakje...

 

Maar als je hem dus zelf maakt heb je zelf controle over wat je er in doet en of je dat lekker vindt. Als je de ingrediënten allemaal lust dan zal de pesto die daaruit ontstaat ook lekker moeten zijn.:cool:

 

Pesto zoals deze in de winkels verkocht word, of gerechten waar 'winkel' pesto in/op zit :) De doordringende geur alleen al wil mij het liefst zo ver mogelijk van dit spul weghebben, maar ook de smaak is verschrikkelijk, allesoverheersend waardoor de rest van de ingrediënten volledig overschaduwd worden. Zelfgemaakt nog nooit gedaan, vanwege de afgunst zal dit ook niet snel gebeuren (old habits die slow)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk... dat vieze spul zou geen pesto genoemd mogen worden. ;)

Probeer anders eens een potje Basilicumpasta van de Xenos, dit is pure Basilicum op olie zonder dat vervelende luchtje en smaakje.

En eigenlijk zou je op zn minst 1x in je leven echte verse pesto (met groen naar wens, bijvoorbeeld bovenstaand recept) moeten proeven. :cool: (Stel je voor dat je het lekker vindt en dat dan al die tijd hebt moeten missen... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pesto zoals deze in de winkels verkocht word, of gerechten waar 'winkel' pesto in/op zit :) De doordringende geur alleen al wil mij het liefst zo ver mogelijk van dit spul weghebben, maar ook de smaak is verschrikkelijk, allesoverheersend waardoor de rest van de ingrediënten volledig overschaduwd worden. Zelfgemaakt nog nooit gedaan, vanwege de afgunst zal dit ook niet snel gebeuren (old habits die slow)..

 

dat is dus duidelijk....we zullen gewoon eens verse (anti) pesto voor je moeten maken!

 

je kunt natuurlijk een afkeer hebben van bijvoorbeeld (verwerkte) basilicum. smaak ervaring is behoorlijk persoonlijk.

zo vind ik rucola te vies om aan te zitten. voor mij ruikt het duidelijk naar hondepis....ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dat vrijwillig in z'n mond stopt:eek:

dus als ik een recept heb waar die rommel in moet doe ik er zelf gewoon wat waterkers of veldkers in.

(on topic) veldkers zit ook boordevol vitamine C en groeit vaak in de winter nog in overvloed.

 

even een alternatief pesto recept....

Brandnetelpesto

 

500 gr brandnetelpunten

4 tenen knoflook

half kopje pijnboompitten

mespuntje zout

versgemalen zwarte peper

1 eetl citroensap

50 gr Parmezaanse kaas

1 dl goeie olijfolie

Blancheer de brandnetels 2 minuten in een ruime pan kokend water met wat zout. zo haal je de brandhaartjes weg.

Zeef de groente en wring het uit. net als spinazie slinkt de brandnetel dus er blijft niet heel veel van over.

 

stamp de knoflook en pijnboompitten fijn in een vijzel. Voeg nu beetje bij beetje de brandnetels en de olie toe. Maak af op smaak met de parmezaan, citroensap, peper en zout.

 

 

Zevenblad pesto

 

Zevenblad, ongeveer 4 flinke handenvol

beetje citroensap

2 tenen knoflook

half kopje pijnboompitten (of gehakte walnoten)

snufje zout

zwarte peper naar smaak

50 gram verse Parmezaan.

1 dl goeie olijfolie

Was en droog het zevenblad (grote steel verwijderen)

Rooster de pijnboompitten een beetje in een droge koekenpan.

 

Stamp de knoflook en pijnboompitten fijn in een vijzel.

Voeg fijn gesneden zevenblad toe.

Voeg nu de geraspte kaas en beetje bij beetje de olie toe.

Breng op smaak met peper en zout en nog wat citroensap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de vele positieve reacties.

 

(ik geef toe dat ik hierdoor extra gemotiveerd ben om dit soort posts te blijven maken)

 

Enkele reacties:

 

@houthe

Indien je zeker weet dat je pesto heb geproefd, en het niet heb over tapenade dan ga je dit recept ook niet lekker vinden.

Pesto gebaseerd op basilicum geef ik een 8, Pesto gebaseerd op Oost-Indisch kers (met walnoot) krijg van mij een 7+, maar ik geef het een 10 als ik echt honger heb, en een gebrek aan vitamine C zou hebben opgelopen.

 

Zoals @Erny terecht aangeeft is pesto uit de winkel niet vergelijkbaar met eigen gemaakte pesto, maar het is uiteraard altijd mogelijk dat je sommige dingen niet lekker vind.

 

Wel 1 tip, en dat is dat het soms mogelijk is dat je iets wat je vroeger walgelijk vond, nu ineens wel kan waarderen.

Vroeger vond ik olijven vies. Zo extreem vies dat ik het niet in mijn hoofd haalde om dit nogmaals te proberen.

Echter heb ik enkele jaren geleden nogmaals wat olijven gegeten, en tot mijn verbazing vind ik olijven nu wel zeer smakelijk.

 

 

@!EVA!

Het was me niet bekend dat je de wortels van riet verantwoord kunt eten, bedankt voor de tip.

Misschien dat ik er eens een post aan zal wagen, maar dan uiteraard alleen met een echte praktijktest.

 

 

@Stuudje

Ik was bijna vergeten dat rozenbottels ook een zeer hoog gehalte aan vit-c hebben.

Ik vond ze altijd zeer vies, misschien wordt het tijd om uit te proberen of ik het nu wel kan waarderen.

 

@alternatief

 

Als je een afkeer heb aan pesto (kan ik me voorstellen, want de combinatie van kaas en olijfolie kan voor sommige mensen niet goed uitpakken) heb ik nog een alternatief

 

 

Je gebruikt uiteraard wat bloem/blad van de Oost-indische kers

Je hakt/snijd deze zo fijn mogelijk

Je pakt 1/2/3 (afhankelijk van de hoeveelheid blad) hard gekookte eieren

Hierna prak je de eieren (met een vork) en meng je het geheel met wat mayonaise, peper, zout.

 

Dit mengsel kan je gebruiken als een soort sandwich spread, en als je het nu niet kan wegkrijgen, dan wordt het tijd om zelf wat te gaan experimenteren met smaken die je wel goed kan verdragen

(toevoegen van zure augurk/ui kan soms het verschil maken tussen vies en lekker)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Helaas zijn door de hitte deze zomer al mijn rozebottels verschrompeld, bloesem zat, maar nauwelijks bottels, helaas.

Vroegah vond ik het heerlijk, rozenbottels snoepen.

 

Van riet had ik nog nooit gehoord dat dat ook hoge doses vitamine C heeft, Gewoon uit de plaatselijke vijver trekken? 

Hoe kom ik aan riet? 

 

Prachtige foto`s, @martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, het zaad van brandnetel schijnt ook heel gezond te zijn, het heeft een beetje een nootachtige smaak, vind ik.

 

Hondsdraf en dovennetel kan je ook in je salade gebruiken, ook de bloemen, vooral hondsdraf heeft een zeer eigen smaak, daar moet je van houden/ aan wennen, miss?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...