Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bug Out tijdens de winter. Wie is er klaar voor?


homerun

Bug out in de winter. Red jij het?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. Bug out in de winter. Red jij het?

    • Ja ik weet het zeker. Ik heb ook geoefend
    • Ja. Maar ik heb niet geoefend
    • Nee ik zal het niet redden.
    • Nee ik zal een bug out nier reden. Zelfs niet in de zomer
      0
    • Nee ik ga dan voor een Bug in!


Aanbevolen berichten

Nee dit is geen uitnodiging om een weekend de BOB uit te testen.

Nee, dit is een vraag over wie er klaar is voor een bug out in de winter.

 

De scenario:

 

Het is hartje winter in Januari met een dik pak sneeuw.

En er komt een EMP dus je kan niet in je autootje met verwarming stappen en de zon tegemoet rijden.

 

Dus wie is hier klaar voor?

Hou er wel rekening mee dat er sneeuw ligt en dat het glad is en je zal steeds weg zakken als je geen sneeuwschoenen hebt.

Je kan erg gemakkelijk vallen dus je moet rekening houden met eventuele moeilijkheden. Bijv een verzwikte enkel.

 

Dit topic heb ik geopend om een aantal mensen aan het nadenken te zetten over de winter. (voor de gene die dat niet doen :p)

En die mensen er aan te helpen herinneren dat een shtf situatie elk seizoen kan plaatsvinden.

 

Ik hoop dat ik hier wat mensen mee aan het nadenken zet!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen het weer.

Ook van naar welke BOL ik moet gaan (Lees familie halverwege, of aan de andere kant van het land, of naar het buitenland, of zelfs Europa uit.

Maar wat het weer betreft zit mijn grootste probleem in het warm houden van mijn zoontje, aangezien ik (en tegen die tijd hopelijk mijn vriendin ook weer) dan zal lopen en het dus zelf warmer hou.

Maar mijn zoontje zal het grootste deel in de kar (of bij erg veel sneeuw omgebouwd tot slee) zitten.

Dus het is heel erg afhankelijk hoe lang en ver ik van huis moet.

 

Sneeuwschoenen heb ik niet, wel van die anti-glij dingen voor onder je gewone schoenen.

en ik kan (ervaring) ze indien echt nodig maken.

Verwarming tijdens de overnachtingen via houtkacheltje, maar tijdens transport is dat lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen het weer.

Ook van naar welke BOL ik moet gaan (Lees familie halverwege, of aan de andere kant van het land, of naar het buitenland, of zelfs Europa uit.

Maar wat het weer betreft zit mijn grootste probleem in het warm houden van mijn zoontje, aangezien ik (en tegen die tijd hopelijk mijn vriendin ook weer) dan zal lopen en het dus zelf warmer hou.

Maar mijn zoontje zal het grootste deel in de kar (of bij erg veel sneeuw omgebouwd tot slee) zitten.

Dus het is heel erg afhankelijk hoe lang en ver ik van huis moet.

 

Sneeuwschoenen heb ik niet, wel van die anti-glij dingen voor onder je gewone schoenen.

en ik kan (ervaring) ze indien echt nodig maken.

Verwarming tijdens de overnachtingen via houtkacheltje, maar tijdens transport is dat lastig.

 

 

Ah oke.

Het klinkt dat je wel goed voorbereid ben.

Maar over die locatie betreft.

Waar zou je naar toe gaan als je nu moest gaan?

Dat is dan de locatie waar deze vraag over gaat.

En weet je ook hoe je de kar om moet bouwen tot slee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker in de Bug in.. noem het maar een Bug inn.. haha gezellig de kachel(s) aansteken, genieten van kaarslicht of via de offgrid solar set van tv ofzo.. (heb een schotel en als de satellieten er ook uitliggen pak ik een goed boek..)

We houden het lekker warm hier er is genoeg te eten en te drinken dusss. wel lekker er op uit met de zware sneeuwlaarzen, wandelstokken (Leki) gamaschen en wind en waterdichte jas en broek.. Komt helemaal goed dus.. Heerlijk veel sneeuw en geen verkeer..top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal niet zeggen dat ik alles voor elkaar heb, maar ik denk dat ik wel een paar nachtjes buiten in de kou zou kunnen uit houden als dat gevraagd zou worden.

 

Zelf heb ik voor dit soort dingen een Goretex pak een uitstekende slaapzak en voldoende thermische kleding voor warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuwschoenen met meer profiel als de gemiddelde tractor band...

Wandelstokken die ook eventueel als krukken te gebruiken zijn..

Slaap systeem die behoorlijke temperaturen kan weerstaan zeker voor een Koukleum als dat ik zelf ben :o

Soort van bol locatie met houtkachel binnen, en genoeg water voorziening

Ik denk dat we hier best wel een heel eindje mee voorruit kunnen komen ;)

 

Nu even zonder gekheid, met sneeuw kan het lastig zijn om vuur te maken, echter wanneer het begint te dooien heb je heel veel meer geduld nodig om een vuur aan te krijgen en is onderweg geschikt aanmaakhout te zoeken en dat tijdens het lopen te drogen onder je kleding echt een aanrader anders zit je al snel aan je ongekookte pasta met tomatenpoeder en dat is best hard om op te knagen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuwschoenen met meer profiel als de gemiddelde tractor band...

Wandelstokken die ook eventueel als krukken te gebruiken zijn..

Slaap systeem die behoorlijke temperaturen kan weerstaan zeker voor een Koukleum als dat ik zelf ben :o

Soort van bol locatie met houtkachel binnen, en genoeg water voorziening

Ik denk dat we hier best wel een heel eindje mee voorruit kunnen komen ;)

 

Nu even zonder gekheid, met sneeuw kan het lastig zijn om vuur te maken, echter wanneer het begint te dooien heb je heel veel meer geduld nodig om een vuur aan te krijgen en is onderweg geschikt aanmaakhout te zoeken en dat tijdens het lopen te drogen onder je kleding echt een aanrader anders zit je al snel aan je ongekookte pasta met tomatenpoeder en dat is best hard om op te knagen :p

 

Kijk dit is een soort antwoord dat ik zocht.

Een antwoord + een tip.

 

Maar ik wist wel dat jullie het zouden redden @Vempain.

En mij hoef je niet uit te leggen dat jullie wel hebben geoefend want dat weet ik zelf ook wel.

Jullie kwamen zelfs nog op bezoek toen ik het "probeerde".

Voor mij is het iig wel duidelijk dat jullie het wel zullen reden.

Als er iig geen gekkigheid gebeurd onderweg. Maar dat kan je nooit weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de sneeuw gaan lopen . Ik weet het niet . Ik loop al moeilijk op asfalt. Al train ik al een paar weken . Twee of drie maal per week gaan wandelen liefst met slecht weer . Vandaag een 10 tal km. in 82min niet slecht voor een mankepoot .

Toch kies ik voor de bug in maar ik oefen ook op bug out.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar ik op moet stemmen. Heb ik geoefend? nee, niet in de vorm van een Bug out tijdens een EMP met 80cm sneeuw.

 

Wel heb ik met sneeuw buiten geslapen, 30km gewandeld met bepakking, heb ik een bug out plan voor alle jaargetijden en weersomstandigheden, heb ik rekening gehouden met sneeuw en ook met een mogelijke EMP.

In volgorde van afwerking, een oude diesel, een aanhangwagen met fiets, oude brommer, kruiwagen en voldoende brandstof gear en eten om onder normale omstandigheden het te verwachten traject 2x af te leggen, zomerschoenen en winterschoenen, allebei ingelopen voor ons beiden.

 

Kampeeruitrusting in neutrale groene kleuren geschikt voor +30tm -10, Alle gear en uitrusting zodanig klaar dat we binnen 10 minuten lopend op pad kunnen. 30 minuten met de diesel.

Vuur gemaakt met spiritus, lucifers, aansteker, firesteel en zelfs een vuurboog(wat een kloteklus). 4 messen, 2 backupmessen, 3 handbijltjes, 5 firesteels enz.enz.

 

Je kunt oefenen wat je wilt, maar dat zal je niet redden. Wat je wel kan redden is creativiteit, ervaring, weerstand, wilskracht en vooral vertrouwen.

 

Natuurlijk kan gear je helpen, maar uiteindelijk kun je gear kwijtraken, niet beschikbaar hebben, net die specifieke omstandigheid niet geoefend of voorzien hebben, en dan komt het op jou aan.

 

 

Er zijn mensen op dit forum die naast me kunnen staan met een vrachtwagen vol spullen uit (bijvoorbeeld) de prepshop, en dan nog zal ik niet ingaan op hun uitnodiging om samen de gevaren het hoofd te bieden, en er zijn forumleden die op blote voeten en alleen de vege kleren aan het lijf voor mij kunnen staan, en ik zal geen moment aarzelen om met hun de strijd om te overleven aan te gaan.

 

 

Maar het liefst zie ik een video van jullie Bug out op Youtube terwijl ik met een glas goede whiskey in de hand bij de houtkachel zit te genieten.:p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke.

Het klinkt dat je wel goed voorbereid ben.

Maar over die locatie betreft.

Waar zou je naar toe gaan als je nu moest gaan?

Dat is dan de locatie waar deze vraag over gaat.

En weet je ook hoe je de kar om moet bouwen tot slee?

 

Waar ik heen zou gaan hangt totaal van de situatie af,

Ik woon zelf in het midden van het land, maar heb meerdere locatie's waar wij (zowel mijn gezin, als een aantal anderen die binnen mijn prepgroep vallen) waar we terecht kunnen.

Van Limburg, tot Groningen, en indien nodig zelfs Italië en Roemenië.

Echter, waar ik naar toe uit zal wijken, als ik al uit zal wijken, is enorm afhankelijk van de situatie.

Bij overstromingen (ten gevolgen van EMP) zou ik waarschijnlijk richting het zuiden gaan, maar dat is ook afhankelijk van welke informatie ik verder heb.

 

Ik heb die kar destijds zelf gebouwd, en de basis was een slee. ;)

Dus dat is kwestie van de wielen eraf halen. (en paar kleine andere aanpassingen, wat bouten en moeren loshalen)

Ik heb hem zo ontworpen dat de staanders van de wielen "op hun kop" gemonteerd kunnen worden zodat de slee ook onderweg weer tot kar te bouwen is.

hierdoor kan hij zelfs (met lichte bepakking) en 4 lege 10L jerrycans drijvend gemaakt worden, waarbij het platform boven water blijft (blij kleine golfslag).

Multifunctionaliteit stond bij mijn ontwerp voorop.

Ik zal er binnenkort eens een topic over maken! ;)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar ik op moet stemmen. Heb ik geoefend? nee, niet in de vorm van een Bug out tijdens een EMP met 80cm sneeuw.

 

Wel heb ik met sneeuw buiten geslapen, 30km gewandeld met bepakking, heb ik een bug out plan voor alle jaargetijden en weersomstandigheden, heb ik rekening gehouden met sneeuw en ook met een mogelijke EMP.

In volgorde van afwerking, een oude diesel, een aanhangwagen met fiets, oude brommer, kruiwagen en voldoende brandstof gear en eten om onder normale omstandigheden het te verwachten traject 2x af te leggen, zomerschoenen en winterschoenen, allebei ingelopen voor ons beiden.

 

Kampeeruitrusting in neutrale groene kleuren geschikt voor +30tm -10, Alle gear en uitrusting zodanig klaar dat we binnen 10 minuten lopend op pad kunnen. 30 minuten met de diesel.

Vuur gemaakt met spiritus, lucifers, aansteker, firesteel en zelfs een vuurboog(wat een kloteklus). 4 messen, 2 backupmessen, 3 handbijltjes, 5 firesteels enz.enz.

 

Je kunt oefenen wat je wilt, maar dat zal je niet redden. Wat je wel kan redden is creativiteit, ervaring, weerstand, wilskracht en vooral vertrouwen.

 

Natuurlijk kan gear je helpen, maar uiteindelijk kun je gear kwijtraken, niet beschikbaar hebben, net die specifieke omstandigheid niet geoefend of voorzien hebben, en dan komt het op jou aan.

 

 

Er zijn mensen op dit forum die naast me kunnen staan met een vrachtwagen vol spullen uit (bijvoorbeeld) de prepshop, en dan nog zal ik niet ingaan op hun uitnodiging om samen de gevaren het hoofd te bieden, en er zijn forumleden die op blote voeten en alleen de vege kleren aan het lijf voor mij kunnen staan, en ik zal geen moment aarzelen om met hun de strijd om te overleven aan te gaan.

 

 

Maar het liefst zie ik een video van jullie Bug out op Youtube terwijl ik met een glas goede whiskey in de hand bij de houtkachel zit te genieten.:p

 

Ik denk wel dat je kan zeggen dat je hebt geoefend iig meer dan velen van ons hierzo.

Ik ben het met je eens dat niet alles om je gear gaat.

Maar om te oefenen kan het geen kwaad. En natuurlijk kan je het kwijt raken. Maar dan ben je iig wel al een beetje bekend met wat je moet doen. (niet helemaal natuurlijk).

Maar dan komt de andere factor die je al noemde in het spel. Dat is creativiteit. Dit zal je in mijn ogen zeker nodig hebben tijdens een langdurige shtf.

Net als vertrouwen in de mensen die je op dat moment om je heen hebt.

 

En @Geert respect!

Dat heb je dan toch erg snel gedaan voor een Balgier!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem in de winter,doen wij bijna jaarlijks in Zwitserland.

Alles in de rugzak voor vier dagen,1 tent per drie personen en iedereen sneeuwraketten

natuurlijk.Vorig jaar dikke shit voor mij,matje ging snachts plat.Was ongeveer min 10.

Volgende dag matje plakken,heeft 1 uur gehouden,terug plat weer niet kunnen slapen

van de kou.Ieder heeft ook lawine biepers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het in mn woonhuis uiteindelijk onhoudbaar koud zou worden in zo'n situatie, heb ik de mogelijkheid naar mn volkstuinhuisje te vertrekken. Daar heb ik sowieso geen elektriciteit. Wel een o.a. gaskachel en fornuisje, ;petroleumstelletjes, rocketstove en meer hout voor vuur en kaarsen, olielampjes, zonneoplaadbare lampjes (Sunnan, Ikea, helaas en onbegrjipelijk uit het assortiment gehaald) en zelfs een generator (en natuurlijk benzine en petroleum).

 

De looptocht daarheen (ga er nu vanuit dat fietsen onmogelijk is) zal dan wel even afzien worden gezien mn zwakke ondergestel (afgelopen februari nog een drievoudige enkelfractuur opgelopen). Iets in de trant van sneeuwschoenen maken lijkt me dan ook niet overbodig om beter vooruit te komen, die kan ik vast wel fabriceren. (Ik ga nu even uit van meters sneeuw...)

 

En eigenlijk had ik al die tijd mn slee (uit mn jeugd) bewaard om eventueel bij dikke sneeuwlagen (á la mijn eerste, schrik schrik) winter 1978/79 hier in het Noorden) voor boodschappen of anderszins te kunnen gebruiken. Lag ergens achter in de schuur. Tot ik hem afgelopen week hem tegenkwam en bleek dat deze niet meer te gebruiken valt maar is opgegeten door houtwormen. :rolleyes:

En hij was nog maar bijna 40 jaar oud!?

 

IMG_8044m_258x600.jpg.e9333a92b8a2ddc84346ea997cd55e78.jpg

 

Dus de sneeuwBOV is wijlen. Dat wordt dan dus een soort nieuwe slee bouwen voor het transport naar het huisje in die situatie. Voedsel mee etc. Tape en bandages heb ik nu al overal liggen voor het geval het weer fout gaat.;)

Maar denk dat ik het dan wel een poosje zou kunnen uithouden zonder dood te vriezen of te hongeren of te verdorsten.

 

En dat voor iemand die geen "prepper" is maar toch behoorlijk veel "prep geschikt materiaal" blijkt te hebben.:cool:

Nadeel alleen is dat alles overal ligt... niet echt voorhanden. Dus heb wel even de tijd nodig om het nodige bij elkaar te zoeken.

Voor als, bij ultieme nood, ook dat huisje verlaten moet worden dan heb ik genoeg kampeermateriaal om een rugzak mee vol te stoppen of de slee mee vol te laden.

 

Tip van vroeger tegen uitglijden op ijzige wegen: zakjes van sinasappels/mandarijnen om je schoenen doen. (denk die dikkere en niet die hele dunne...).

 

Edit: ik lees nog iets over overstromingen... mn oude surfplank ligt in de achtertuin en heb peddels bij de hand mochten we hier de voeten niet droog houden. Dan heb ik iig.iets dat drijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bug-out in de winter, hier in Zweden, is zonder voertuig een dodelijke fout. Met -25 door een stevig pak sneeuw gaan wandelen is niets anders dan zelfmoord.

 

Ik ga dus absoluut voor een bug-in. In de kelder is makkelijk een warme plek te creeren, echt vriezen zal 't daar het eerste jaar niet. Daarnaast heb ik geen electra nodig om het huis te verwarmen dus die EMP zal me in zo'n geval weinig kunnen schelen.

 

Overigens is het onzin dat auto's massaal stoppen bij een EMP, dat gebeurt alleen in Hollywood. Een rijdende auto zal uitvallen; na opnieuw starten doet 'ie het gewoon weer. Misschien dat de autoradio stuk is, met z'n mooie lange antenne...

 

Wat betreft geoefend, deels. Vorige winter een week zonder pelletketel gezeten wegens een kapotte ontsteker en kapotte aanvoer-motor, stoken op blokken hout is wat behelpen maar goed te doen, het lastigste was nog om het niet te warm te krijgen in huis :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan voor een bug in. een kamer uitgezocht waar het gemakkelijk warm te krijgen is, voedsel, water, kooktoestel op gas en andere toebehoren dicht bij de hand.

ik heb een aggregaat en verschillende elektrische kacheltjes maar ik wil per se een houtkacheltje in deze kamer waar ik evt ook op kan koken.

door het scheve dak kan met gemak een schoorsteen geplaatst worden.

Bug in geoefend in mijn huisje op de moestuin. het was erg gezellig, wel wat tochtig:p....met krantenpapier en duct tape heel ver gekomen.

in de kast bij de achterdeur staan twee scheppen, een sneeuwschuiver en een bijl zodat we ons zelfs uit meters sneeuw kunnen graven. in het hok staan kilo's en kilo's strooizout omdat we altijd de stoep van de hele straat sneeuw en ijzel vrij maken.

 

Voor een eventuele bug out enkele sledes staan. de (kleine) bob's hangen ernaast.

Er moeten nog wel een paar aanvullingen bij voor een echte winter bug out maar die zijn zo bij elkaar geharkt.

Áan éen slede een harnas bevestigt zodat de hond kan helpen trekken. hond moet nog iets meer oefenen:p tis tenslotte geen husky...

sneeuwschoenen hebben we niet maar ik heb wel eens sneeuwschoenen gemaakt met tennisrackets.

Werkt prima, wel goed touw of leren bandjes gebruiken. alleen geschikt voor sneeuw want ze lopen sh*it op harde ondergronden.

Bij ijzel doe ik liever m'n geitenwollen sokken over mijn schoenen... daarbij heb ik nog van dat harde geplastificeerde gaas waar je ook snel ijzelschoenen mee kunt maken

 

zelf heb ik absoluut geen ervaring in het overnachten in de sneeuw. dat ga ik ook niet voor de lol oefenen...

mijn man is er zeer ervaren in door zijn militaire training.

maar met een tarp, slaapzakken die geschikt zijn voor de noordpool en mijn ervaring in het bouwen van een 'boshut' komen we vast aardig ver.

 

Het enige wat ik écht als een minpunt zie is dat ik nog nooit vuur in de sneeuw gemaakt heb. dat moet ik dus duidelijk nog eens uitproberen...

 

Maar nog even voor de duidelijkheid....ik ben écht geen prepper hoor!;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het opvallend dat een SHTF-situatie met meters sneeuw door een aantal als plezierig gezien wordt. Ze gaan 'lekker' binnen zitten bij de open haard 'genieten' van alle rust die er ineens is. Ik zag zelfs de term vakantie voorbij komen.

 

Ik had altijd het idee dat als de situatie zodanig is dat je een bug-out overweegt een bug-in zeker geen pretje meer is. Ik zie hordes boze gewapende mensen voor me, klaar om de ramen van mijn huis in te slaan om mijn lekkere maaltijd en mijn droge haardhout te pikken. Misschien wel een (deels) ingestort huis of een bevriezende overstroming.

 

Ik wil absoluut niet beweren dat ik ergens klaar voor ben. Sterker nog, eigenlijk wil ik bedanken voor die luchtige posts want het heeft me meer aan het denken gezet over de mogelijke manieren waarop ze niet kloppen :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...