Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stinkstash, rotte rijst ( bruine).


Aanbevolen berichten

Er kwam vanmiddag een muffe lucht onder m'n buro vandaan waar ik nu aan zit te tikken, er bleek bruine rijst aan het rotten te zijn en er zaten wat kleine zwarte keverbeestjes in de opslaglades, alle stinkzooi dus weg gemieterd en de lades uitgesopt van 1 kastje, de andere twee was niks mis mee, mn mond viel open van de hoeveelheid die ik heb liggen, onderste foto is inhoud van 1 kastje en daar heb ik dan drie van, dat nog buiten mijn keukenkastjes om lol. Viel me niks niet tegen, werd er helemaal rustig van.

 

DSCN1598.jpg.05635e8b96b0e93a49230f74e6483e0d.jpg

 

DSCN1594.jpg.99e2d4e748b5fdf8e4f7e966d57ebee4.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Er kwam vanmiddag een muffe lucht onder m'n buro vandaan waar ik nu aan zit te tikken, er bleek bruine rijst aan het rotten te zijn en er zaten wat kleine zwarte keverbeestjes in de opslaglades, alle stinkzooi dus weg gemieterd en de lades uitgesopt van 1 kastje, de andere twee was niks mis mee, mn mond viel open van de hoeveelheid die ik heb liggen, onderste foto is inhoud van 1 kastje en daar heb ik dan drie van, dat nog buiten mijn keukenkastjes om lol. Viel me niks niet tegen, werd er helemaal rustig van.

 

Ik word ook rustig van volle pakken rijst xD!

 

/Ontopic, wat @Aalawok zegt ben ik ook wel benieuwd naar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dat bij rijst ook zo werkt maar de zelf geoogste droogboontjes en peul-erwetjes e.d. leggen we eerst een paar dagen in de vriezer om de besmetting met de bonenkever(larve) tegen te gaan.

Zou het dan zin hebben om jullie prep-rijst ook eerst een vriesbehandeling te geven?

 

Voorbeeld van de bonenkever (Bruchus rufimanus) in de erwten van @Piroska

 

IMG_3558_800x450.JPG.fad8a4c8bf602c73a4582ba2d66940f0.jpg

 

IMG_3561_800x450.JPG.ea74af1fb1db00d2ac0e6fce38d7e0b6.jpg

 

IMG_3568m_800x544.jpg.a950661cb8ae4de44453be6aec024aec.jpg

 

Misschien is het wel raadzaam om je stash wat meer gescheiden van elkaar te bewaren om kruisbesmetting te voorkomen.

Liggen nog veel meer beestje op de loer:

 

https://www.salusi.nl/beestjes-in-bloem-meel-tegengaan-voorkomen/

 

Je kunt beestjes in meel en bloem het beste voorkomen door graanproducten in afgesloten bakjes, bussen en trommels te bewaren van hard plastic of blik. Maak papieren zakken met meel, suiker bonen direct na aankoop open. Controleer de inhoud op reeds aanwezige beestjes en verpak deze in een hard, luchtdicht omhulsel. Bewaar graanproducten, meel en bloem bovendien op een koele, droge plek. Beestjes gedijen namelijk het beste op warme, vochtige plaatsen.

 

En in een reactie onder aan de pagina spreekt iemand van Neem Tree (bladeren) om ongedierte en beestjes in je kasten te bestrijden...

 

Edit: Deze site geeft meer informatie over de bewaartemperatuur van rijst en de cyclus van die rijstklanders.

http://www.eco2.nl/nl/ongedierte/voorraad-aantasters/rijstklander-sitophilus-oryzae-l/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn rijstklanders, tip alles goed uitzuigen en wat open ligt weggooien ook pasta.

Ze leggen eitjes in je producten en smeren het product dicht met een laagje dus ziet het niet.

Google even rijstklanders en wat te doen Succes

 

Merci Backschless, en ja het waren idd Klanders zie link naar kort wiki artikel voor foto van de boosdoenertjes.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstklander

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...