Ga naar inhoud

Freddy

Aanbevolen berichten

Goedendag dames en heren!

 

Wat ik zelf wel een interessant onderwerp vind en mogelijk ook een nuttige skill tijdens SHTF, is lockpicking. Oefenen sommigen van jullie hier al mee? Zelf vind ik het best een leuke 'hobby' en kan ik ondertussen de meeste hangsloten en fietssloten wel openen zonder sleutel.

 

Ik zal even een korte introductie tot lockpicking samenstellen;

 

Wat is lockpicking?

Lockpicking is het openen van sloten zonder het gebruik van een sleutel en zonder het slot te beschadigen.

Er is een hele sport om heen gebouwd waarbij wereldwijd lockpickers samenkomen op kampioenschappen. Deze moeten dan zo snel mogelijk één of een reeks sloten openen. Ook in Nederland is er een club die lockpickers bij elkaar brengt.

 

Ethiek

Er zijn regels in de lockpickingsport;

- Open nooit sloten van een ander.

- Open nooit sloten die in gebruik zijn. Koop wat losse sloten en ga daar lekker mee aan de gang. Sloten kunnen kapotgaan tijdens het lockpicken.

 

Wat heb je nodig?

- Om te beginnen heb je een slot nodig. Neem om te oefenen een goedkoop hangslotje. Bij het merk Abus heb ik redelijk moeite om de sloten te openen, dus als je blanco begint; die nog even vermijden.

- Een lockpicksetje. Je kan enorm uitgebreide setjes kopen of een setje met 4 soorten 'picks' en een tension wrench. Je kan ook zelf maken, maar daar moet je zelf even naar kijken.

- Wat handig is, is een klem waarin je je slot vast kan zetten. Dat maakt het makkelijker om te voelen wat je doet en gaat je hand niet in de kramp.

 

Hoe werkt een slot?

Een slot heeft 4, 5, 6 of zelfs meer pinnetjes.

Deze pinnetjes bestaan ieder uit 3 delen. Een veertje, en 2 pinnetjes.

Hieronder vind je een plaatje waar je een slot ziet in rust en daar onder een met een passende sleutel;

Figure-01.jpg.76022646e2fe863877b303290ee7e0bb.jpg

Zoals je ziet zorgt de sleutel er voor dat de ruimte tussen de 2 pinnetjes op een bepaalde lijn komt te staan. Als alle pinnen kloppen, en staan die ruimtes allemaal op die bepaalde lijn, dan kan je het slot draaien.

Figure-02.jpg.eac55e697e74362f4d55a3b979513f28.jpg

 

Hoe open je dan een slot met lockpicks?

Met lockpicks probeer je pin voor pin die eerder genoemde ruimtes op de juiste lijn te krijgen. Dat lijkt moeilijker dan het is; Als je een beetje druk uitoefent op het slot met een tension wrench (in de richting waarin de sleutel normaal zou draaien) dan blijven de pinnen vaak vanzelf steken op de juiste hoogte.

lockpick.jpg.bbb62c189b21b8ee79246b524bd2b12d.jpg

 

 

Dat was een kleine handleiding over lockpicking. Als je nog vragen hebt of je wilt een verhitte discussie starten, be my guest! :)

 

En niet vergeten, gebruik lockpicking ALLEEN en ALLEEN op je eigen sloten die niet in gebruik zijn!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

""@ partizan: Ik ken genoeg plekken waar ik na SHTF zal gaan "winkelen". Dus zal je moeten weten hoe je je toegang zult moeten verschaffen. Tip: http://kraakhandleiding.squat.net/ ""

 

bushtucker dat is de reden waarvoor we preppen zodat we niet hoeven te ""winkelen"" waar jij het over hebt is gewoon PLUNDEREN

hoop dat je eerste winkeltochtje ook je laatste wordt:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met Partizan eens, dit soort berichten moet je of niet plaatsen of nuanceren.

Na tshtf en als 1 op de tien nog maar leeft dan lijkt het me heel normaal om verlaten huizen schuren winkels enz te bezoeken naar iets bruikbaars.

Maar dit zijn gevoelige zaken en de meeste kunnen een shtf scenario niet voorstellen laat staan dat er nog maar 1 op de tien of minder in leven zijn en wat je dan zoal zult doen.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne heren,

 

Ik zie preppen toch wel iets ruimer dan enkel het zelf stockpilen van eigen spullen. Preppen is voor mij óók het in kaart brengen van alle resources in de buurt. Niet alleen natuurlijke resources, maar in de ruimste zins des woords.

 

In normale omstandigheden is het op geen enkele manier te rechtvaardigen om andermans spullen te confisceren. Echter in een SHTF / WROL, zonder uitzicht op een terugkeer naar een "normale" situatie is het een heel ander verhaal, waarbij bij mij het van belang is te weten dat niemand zich meer om die spullen bekommert.

 

Kijk vooral eens naar Man, Woman, Wild, Episode: "Volcanic Destruction" (2011-09-23), waar Mykel Hawke en zijn vrouw op Montserrat overleven door in verlaten huizen naar bruikbare spullen zoeken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Freddy, wil je niet voor je hoofd stoten, al kwam het idd wat lomp over.

Lockpicking is een "edele" manier om ergens binnen te komen, maar in geval van SHTF ga je niet moeilijk doen maar wil gewoon snel van A => B of van dichte deur naar open deur.

Ik zie mijzelf dan echt niet met mijn lockpick setje voor een slot/cilinder staan klooien! Het is idd een leuke hobby voor sommige, maar in een SHTF geval niet iets wat ik zou gebruiken.

 

Cilinder breken blijft het gemakkelijkst.

Andere techniek is gaatjes boren van een 4 a 5mm onder in de cilinder, neemt wat meer tijd maar werkt ook prima.

Of de sluitplaat in het hout drukken met grote schroevendraaier en zo de nachtschoot er uit wippen.

Of in geval van veiligheidsbeslag + veiligheidscilinder, bout in de cilinder tappen en zo breken/trekken.

Of met de kloptechniek, maar vergt wel oefening en de het juiste profiel sleutel.

Of een ouderwetse grote koevoet.

Of, Of, Of...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik begrijp dit hele onderwerp niet. We zoeken hier geen nieuwe hobby's. Tijdens een shtf wil ik iedere deur kunnen openen. Niet om anderen te beroven, maar om anderen -en mijzelf- te kunnen redden. Dus heb ik een moedersteutel gekocht. Hij weegt een paar kilo en is heel lang, maar hij past op, of beter gezegd in iedere deur. Klaar, over en uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat lockpicking voor mij een goed idee lijkt;

 

Stel dat je benzine van een verlaten auto wilt aftappen in een SHTF, dan kan je moeilijk dat slot open breken bij de dop. Dat kan potentieel erg gevaarlijk zijn.

Mocht je een verlaten huis gaan betrekken omdat jouw Bug in locatie of bug out locatie geen optie meer is, dan moet je nog wel de deur dicht/op slot kunnen doen.

Het is veel stiller.

 

Voor een breekijzer of baco valt ook wat te zeggen, het is zeker lekker snel. Maar niet in alle situaties even handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tijd hebt om te picken kan je ook kijken of er iemand binnen is, of risico's inschatten, en als het eenmaal zover is zou ik toch graag eerst ff een locatie goed onderzoeken en weten wat er allemaal gebeurd... buitendat een breekijzer veel woede ook kan opbrengen en het net zo fout kan gaan :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast ancestral-viking

hallo mensen

 

wie heeft er in zijn B.O.B een bouwsleutel gestopt.

je kent ze wel die metalen en platic sleutels om sloten zonder cilinder en deurkrukken te openen.

op de duurdere versies zitten ook een driehoek/vierkant en een torx bitje .....

 

ik heb er een in mijn bob gestoken omdat je nooit weet waneer je eens een electrische kast o.i.d moet openen.

of als je onderweg een schuilplaats op een bouwterein wilt zoeken kun je toch de deueren openen.

 

verkrijgbaar bij de betere bouw handels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een sleutel zou voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben, voor deuren zonder klink is een schroevendraaier ook goed.

Je krijgt een deur alleen open als je de klink eraf krijgt.

En stroom kastjes zou ik me al helemaal niet aan wagen, als je er niks van weet (en als er nog stroom op staat) zeer gevaarlijk, er zijn veel andere manieren om aan stroom te komen. En als ik het goed heb krijg je binnen onder de meterkast pas 220 daarvoor is nog hoogspanning !

Daarbij lijkt mij een breekijzer of een lockpick setje een betere optie, meer universeel.

Maar goed dit is hoe ik er over denk, iedereen heeft zijn eigen manieren om zich voor te bereiden voor de shtf, en ieder heeft zijn eigen plan.

 

Groeten Vinny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...