Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 68
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2012

Belgische kerncentrale - Doel 4

Ik heb totaal geen verstand van kerncentrales maar als er een een paar weken geleden stilgelegd werd vanwege scheurtjes in het reactorbad en er vandaag erosie in de buitenste beschermingslaag gemeld worden dan denk ik toch niet echt direct aan "geen zorgen voor de omwonenden". Wat mis ik hier?

Naam:     128-01.jpg
Bekeken:  367
Groote:   18,9 KB

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Een kerncentrale bevat o.a. een reactorvat van staal (reactor vessel) met daaromheen een betonnen wand (containment vessel). Het nieuwsbericht is niet volledig, deze betonnen wand is ůůk bestemd om bij een ongeluk met het reactorvat de straling en radioactief besmet materiaal binnen te houden. Daarnaast heeft de het reactorvat van Tihange, net als de kerncentrale bij Doel, ůůk nog eens lasfouten in het reactorvat zťlf.

Bij langdurig gebruik wordt dit metaal van het reactorvat doorlopend blootgesteld aan een neutronenbombardement die dit staal verzwakt (wordt broos), zeker op de lasnaden. Hoe zwakker het reactorvat, hoe belangrijker de betonnen wand wordt.

Er wordt nu gesteld dat er geen gevaar is omdat de reactor stilligt. Ook onder normale (in) bedrijfsomstandigheden is er niks aan de hand, echter bij een lek of meltdown kan de druk dusdanig hoog oplopen dat deze betonnen wand bezwijkt. Lees over Fukushima en Tsjernobyl voor de effecten.
    "Pray for the best, prepare for the worst"

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Bedankt voor de uitleg Bushtucker. Ik zat me dus af te vragen wat het gevaar kon zijn geweest omdat beide defecten niet spontaan zullen zijn opgetreden en de boel lang gedraaid zal hebben met beide defecten aan boord...

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012