Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Convex mes slijpen

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014

Convex mes slijpen

Hoi allemaal,

Aangezien ik binnenkort een mes met een convex snede ga krijgen zat ik me af te vragen hoe ik zo'n mes het beste kan slijpen. Welke materialen heb ik nodig, en welke techniek kan ik het beste gebruiken?

Ik heb een tijd zitten zoeken op het internet en kom vooral veel het advies tegen om een mousepad met schuurpapier er op te gebruiken. (Water)stenen lijken dan weer erg weinig gebruikt te worden voor convex snedes. Op steen lijkt het mij vooral lastig dat je eigenlijk de hoek moet variŽren om de originele hoek op de snede te houden.

En is het nodig om een mes te stroppen (dus met leer en een stropping compound)?

Ik hoor graag wat jullie vinden en zelf gebruiken.

Groetjes,
    elloco

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ikzelf gebruik geen pasta's of compound en zal ook niet zo snel een echte mirror edge krijgen maar een mooie lap leer of een echte leren riem kan al genoeg zijn voor de meeste dingen. Als je een goed mes hebt zou regelmatig stroppen al genoeg zijn.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Je kan een muismatje (zachte kant) en een stukje schuurpapier nemen in verschillende korrels.
    Youtube linkje klikkerdeklik

Verder is inderdaad een stuk gewoon leer (oude leren riem) voldoende, compound is leuk als je het heb, het maakt hem zeker scherper maar moet zeker niet.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Als het iets meer mag kosten en het moet vrij snel gaan kan je opteren voor een bandschuurmachine met een geleidingswiel op veerspanning en enkel op de band neemt deze automatisch de vorm van je convex aan. je kan ook de steun aanpassen of verwijderen

Laatst gewijzigd door carismo; 03-12-15 om 15:55.
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Als je een met scherp geleverd krijgt en je stropt hem iedere keer na gebruik hoef je hem zelden de slijpen
    Even a tiny acorn becomes a mighty oak..............

If you dont take care of your gear, How can your gear take care of u

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zie ook post: Aluminium oxide op aquarel papier. Ik krijg mijn victorinox en Opinel er chirurgisch scherp mee.
    Concave messen zoals mijn snoeimes kan ik er niet mee slijpen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014
    wat me nou al even bezig houd, waarom zou je een convex/ concaaf geslepen mes willen hebben ? en dan ga ik uit van een shtf situ.
    Saxon 7:2 Believe what is right
    Indeed, The Peaceful Majority Is Irrelevant !

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Bedankt voor de reacties allemaal!

Een machine zie ik niet zo zitten maar dat is vooral door de ruimte die dat in neemt. Ik heb gewoon geen plek om hem te laten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dubbel0 Bekijk Berichten
    wat me nou al even bezig houd, waarom zou je een convex/ concaaf geslepen mes willen hebben ? en dan ga ik uit van een shtf situ.
    Omdat een mes een erg nuttige tool is waar je heel erg veel mee kunt doen. Nou moet ik zeggen dat ik niet zo snel een concaaf/ hol geslepen mes zou nemen, maar waarom zou je geen convex mes willen?

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dubbel0 Bekijk Berichten
    Die convex vorm zorgt ervoor dat het mes het meeste materiaal bevat tegenover een flat, scandi of hollow grind > Hoe meer materiaal hoe sterker.
    Ik slijp tools in een materiaal dat je niet kan harden maar door die convexvorm kan je er veel meer mee doen tegenover een andere grind.

Convex is voor voor mij het beste om mee te batonnen en te choppen. Snijden gaat ook maar een mes vanaf 5 mm dik met een convex snede ga je geen filterdunne tomaat of komkommerschijfjes mee kunnen snijden (niet dat je dat nodig hebt in noodsituatie)
    If it looks stupid and it works, it ain't stupid.

Don't blame it on the tool while the user is a fool.

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carismo Bekijk Berichten
    Snijden gaat ook maar een mes vanaf 5 mm dik met een convex snede ga je geen filterdunne tomaat of komkommerschijfjes mee kunnen snijden (niet dat je dat nodig hebt in noodsituatie)
    Daarom zijn keuken messen ook niet 5mm of meer dik (met een mogelijke uitzondering voor hakmessen dan)

Vergelijkbare onderwerpen

1. Slijpen van keramische messen
    Door kwakster in forum Messen
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 03-08-15, 11:57
  2. [DIY] Messen slijpen
    Door GuywithAplan in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 73
    Laatste Bericht: 21-04-14, 20:51
  3. Messen slijpen op slijpsteen
    Door USAfan in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 30
    Laatste Bericht: 05-01-14, 19:10
  4. messen slijpen
    Door Facepalm in forum Messen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 12-07-13, 00:38
  5. Messen slijpen
    Door Simurgh in forum Messen