Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Leatherman Signal


Longmen

Aanbevolen berichten

Mijn eerste review op Preppers.nl. Tevens mijn laatste (denk ik) omdat typen vanwege mijn ziekte haast niet (meer) te doen is. Was iig leuk om te doen. De getoonde foto's zijn niet van mezelf maar heb ik her en der van het www geplukt (zie bron foto's).

 

De Leatherman Signal is een in januari 2015 aangekondigde Multitool die ik pas 12 november jl thuis gestuurd kreeg (als pre-order met korting kunnen bestellen). In de USA kwam de Signal in september 2015 op de markt. De Sheath heb ik er los (via E-Bay) bijbesteld.

 

De Signal is de ideale outdoor multitool die speciaal ontwikkeld is voor Bushcraft en Survival liefhebbers. De Signal onderscheidt zich door enkele specifieke gereedschappen (19 in totaal) die van pas (kunnen) komen wanneer je de wildernis in gaat. De Signal is volgens mij ook uitstekend bruikbaar als EDC. Wat je (dagelijks) nodig hebt is aanwezig. Voorheen was Bushcraft mijn lust en mijn leven maar sinds kort bestaat mijn leven uit een rolstoel. De Signal heb ik dan ook niet aangeschaft om te gebruiken maar om het feit dat ik nog steeds 'Knife (met name custom build) - Bushcraft en Survival addicted' ben. Helaas is dit dan ook geen 'gebruikers review'.

 

Naast hetgeen je mag verwachten van een Multitool zoals een mes (recht/gekarteld met 420HC-staal), een zaag, een fles- en blikopener, een punt combinatietang, een priem en bithouder met bits, heeft deze tool een uitneembare diamantslijper, een Firesteel met signaal fluitje (komt nauwelijks geluid uit. Je kunt beter een Nitecore NWS10 fluitje kopen), een clip, een hamer en musketon/karabijn haak. De Signal is vast te zetten d.m.v. een kleine metalen sluiting.

 

Alle tools op een rijtje

 

1 - Neuspunt tang

2 - Normale tang

3 - Draadtang

4 - Kniptang

5 - Draad Stripper

6 - Mes (recht/gekarteld) *

7 - Zaag *

8 - Blik opener

9 - Flessen opener

10 - Moersleutel houder

11 - Karabijn haak / Musketon *

12 - Bit houder met kruiskop bit

13 - 1/4" Moersleustel *

14 - 3/16" Moersleutel *

15 - Hamer *

16 - Naaipriem

17 - Fluitje

18 - Firesteel *

19 - Diamand Slijpsteen *

 

* = Te gebruiken in gesloten toestand

 

Lengte mes (cm): 7.20

Lengte zaag (cm): 7.20

Lengte geopend (met mes): 18.5 cm

Lengte geopend (met tang): 17.3 cm

Lengte handgreep (cm): 11.30

Breedte: 3.9 cm

Hoogte: 1.7 cm

Gewicht (gram): 215

 

De Leatherman Signal in zijn geheel

[ATTACH=CONFIG]21971[/ATTACH]

 

 

Gesloten

[ATTACH=CONFIG]21972[/ATTACH]

 

 

Blikopener, Bit driver (met Kruiskop en schroevendraaier) en de Awl w/ Thread Loop

[ATTACH=CONFIG]21973[/ATTACH]

 

 

Mes (met gekarteld gedeelte) en Diamantslijper

[ATTACH=CONFIG]21974[/ATTACH]

 

 

Flesopener, Hamer, Musketon, 1/4” Hex Bit Driver, 1/4" en 3/16" Box moersleutels

[ATTACH=CONFIG]21975[/ATTACH]

 

 

Een korte introductie van de Signal en zijn (Bushcraft)mogelijkheden:

[video=youtube;eAb-o0VkJ9s]

 

Voor de liefhebbers hier de link voor de User Guide (PDF)

 

Bron foto's:

 

http://indefinitelywild.gizmodo.com/leatherman-signal-review-can-this-multitool-survive-1738360340

http://toolguyd.com/leatherman-signal-multi-tool/

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lijkt me echt een hele mooie multitool met een paar zaken die preppers echt leuk vinden, zoals de firesteel en het slijpertje.

Verwisselbare knippers en heel handig, de haak is geïntegreerd, ik moet het doen met de bijgeleverde clip van mijn bescheiden Sidekick.

 

Goud waard, degelijke multitools en hij ziet er retecool uit! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik nog geen leatherman Wave hebben (ander kaliber dat weet ik) zou ik deze zeker kopen, goede tools, zeker het slijpertje lijkt mij een goede aanwinst.

 

Maakt idd niet uit, de kwaliteit in deze maakt het verschil, LM heeft een naam hoog te houden.

 

Ik heb verreweg de simpelste LM, de sidekick, toch knip ik hiermee door stukken Heras hekwerk heen, zonder blaren op mijn kantoor klauwtjes. Goedkopere multitools heb ik ook wel gehad, maar die konden zeker dat niet. Schroevendraaier (veel gebruikt) functies, het is allemaal slapper en slijt hard. Een degelijke multitool koop je voor jaren, waar o.a. LM goed in is, koop je voor jaren, zo niet decennia gebruik. Het blijft een multitool, ken freaks die alles met hun ene ding willen doen en tja, dan slijt hij harder. Ik pak gewoon m'n gereedschapskoffer als ik een echte klus heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt idd niet uit, de kwaliteit in deze maakt het verschil, LM heeft een naam hoog te houden.

 

Ik heb verreweg de simpelste LM, de sidekick, toch knip ik hiermee door stukken Heras hekwerk heen, zonder blaren op mijn kantoor klauwtjes. Goedkopere multitools heb ik ook wel gehad, maar die konden zeker dat niet. Schroevendraaier (veel gebruikt) functies, het is allemaal slapper en slijt hard. Een degelijke multitool koop je voor jaren, waar o.a. LM goed in is, koop je voor jaren, zo niet decennia gebruik. Het blijft een multitool, ken freaks die alles met hun ene ding willen doen en tja, dan slijt hij harder. Ik pak gewoon m'n gereedschapskoffer als ik een echte klus heb.

 

Dat is waar @Raycoupe. Zelf heb ik ook meerdere Multitools (van o.a. SOG, Gerber) maar die van LM steken er met kop en schouders bovenuit. Niet alleen in kwaliteit maar ze zijn ook innovatief. Als je ziet hoe LM de Signal gebouwd heeft, Wow. Hoe krijgen ze al die tools zo effectief en handzaam in 11.3 cm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar @Raycoupe. Zelf heb ik ook meerdere Multitools (van o.a. SOG, Gerber) maar die van LM steken er met kop en schouders bovenuit. Niet alleen in kwaliteit maar ze zijn ook innovatief. Als je ziet hoe LM de Signal gebouwd heeft, Wow. Hoe krijgen ze al die tools zo effectief en handzaam in 11.3 cm?

 

Ik weet het, maar mag hier niet te lang bij stil staan en kwijlen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Pre-order en korting kwam ik incl. verzending op €134,--

 

hmm ok. Alhoewel ik een echte lm fan ben word ik om een of andere reden niet wild van dit model... is het omdat ze nu meer de commerciele toer opgaan 'survival' dat het beetje overpriced lijkt? ik heb onlangs een nieuwe surge gekocht en dan een firesteel voor in de zijkant van het lm hoesje en heb voor minder dan 90 euro een tool met iets meer opties. de hamer en de carabiner hoef ik niet direct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit draadje schreef ik onderstaande en zo voel ik er nog steeds over: http://preppers.nl/forum/threads/12090-Nieuw-Leatherman-Signal-SURVIVAL-Bushcraft-Multi-Tool

Ik vind het een mooie MT maar persoonlijk ik vraag mij af of het nou echt een betere 'survival tool' is dan bijvoorbeeld de Charge of Wave. Uiteindelijk heb ik liever de 2 lemmets dan de firesteel. In het tasje van de Charge kun je makkelijk een firesteel stoppen en een klein fluitje lukt ook wel. Voordeel van de Signal is dat deze een awl heeft, alhoewel je dit ook kunt maken van een bitje van de Charge. Tot slot heeft de signal een diamant vijl om het mes te slijpen. De Charge heeft ook een diamant vijl maar die zit natuurlijk vast aan de Charge. In nood kun je deze echter afbreken om er je messen mee te kunnen slijpen. Ik ben dus niet zo overtuigd door deze Signal in de context van 'survival tool' specifiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ok. Alhoewel ik een echte lm fan ben word ik om een of andere reden niet wild van dit model... is het omdat ze nu meer de commerciele toer opgaan 'survival' dat het beetje overpriced lijkt? ik heb onlangs een nieuwe surge gekocht en dan een firesteel voor in de zijkant van het lm hoesje en heb voor minder dan 90 euro een tool met iets meer opties. de hamer en de carabiner hoef ik niet direct.

 

@carismo Het staat je vrij een model te kiezen waar je interesse naar uitgaat. Voor mij was dat ditmaal de Signal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo Het staat je vrij een model te kiezen waar je interesse naar uitgaat. Voor mij was dat ditmaal de Signal.

 

Ieder zijn interesse. Mensen geven in reactie hun ervaring en kennis alsook hun bedenkingen met andere multitools mee. Ik gebruik al meer dan 6 jaar Leatherman tools en heb zelf een 8 tal verschillende modellen met elk z'n tools met pro's en con's. Zelf vind ik de MUT een heel mooie tool qua design maar er zijn te veel dingen op die ik niet gebruik... andere mensen zijn er dan weer laaiend enthousiast over.

 

Reviews worden ten zeerste gewaardeerd. Die van jou is lekker duidelijk en geeft de kwaliteiten van de tool goed weer waarvoor dank.

 

Ik heb de Signal in handen gehad en ben niet onder de indruk van de vijl en van de firesteel... m'n Fosco firesteel van 7 euro domineert de vonkenbattle tegen de firesteel van de Signal en past perfect in het foedraal van de multitools van leatherman.

Bij het hanteren van het mes en de zaag zorgde het gele stukje dat uitsteekt van de vijl voor irritatiepuntje, bij het verwijderen ervan zat de pin in de weg voor het comfort --> dat na veel gebruik blaren zal opleveren. (is op te lossen met een overgrip als je deze lang moet gebruiken)

 

Ik verwacht binnen een paar jaar een nieuwe generatie van dit model...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Signal in handen gehad en ben niet onder de indruk van de vijl en van de firesteel... m'n Fosco firesteel van 7 euro domineert de vonkenbattle tegen de firesteel van de Signal en past perfect in het foedraal van de multitools van leatherman.

Bij het hanteren van het mes en de zaag zorgde het gele stukje dat uitsteekt van de vijl voor irritatiepuntje, bij het verwijderen ervan zat de pin in de weg voor het comfort --> dat na veel gebruik blaren zal opleveren. (is op te lossen met een overgrip als je deze lang moet gebruiken)

 

Ik verwacht binnen een paar jaar een nieuwe generatie van dit model...

 

De Firesteel van de Signal doet zijn werk goed al is hij wat klein. Zou ik hem "in het veld'' vaak moeten gebruiken dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de Light My Fire 2.0 Coconut Army.

 

Hetgeen je verteld over het uitsteken van de vijl ben ik het niet eens. Deze steekt niet uit en zit in het geheel niet in de weg (bij het open/sluiten/gebruiken) van zowel het mes als de zaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...