Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen bosperceel - Kamp - Houtwallen.


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

binnenkort begint de bouw van een nieuwe shelter bij mijn stukje bos. Ik heb natuurlijk het ontwerp al klaar maar in mijn eentje kan ik nooit zulke mooie dingen bedenken als iedereen van het forum hier dus als jullie een leuk idee hebben of andere tips hoor ik het erg graag maar foto's zijn natuurlijk het leukste:)

 

dan nu even het tweede deel van mijn topic namelijk houtwallen.

 

binnenkort gaan er flink wat kleine dunne boompjes om die de groei van andere bomen tegenhouden en dus zit ik binnenkort met heel veel dun hout en hier wou ik dus houtwallen van gaan maken. Alleen nu is de vraag: waar plaats je deze, gooi je er aarde overheen, gooi je er aarde tegenaan, hoe hoog moeten ze zijn en hoe lang? Ook hier kan ik jullie kennis en ervaring maar natuurlijk ook foto's goed gebruiken:)

 

ik zal hier af en toe ook een update plaatsen met foto's/video's van hoe het bouwen en plaatsen van houtwallen gaat.

 

groetjes,

 

de bosjesman

aangepast door Mr. Gold
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zou die houtwallen rondom je bosperceel bouwen, dan is je bos lekker ontoegankelijk voor vreemden. Wel uit het zicht van de bosrand, maar een meter of tien-vijftien daarbinnen. Je hoeft er geen aarde op te gooien. Die houtwallen zijn een prima plek voor allerlei kleine dieren, van egels tot vogeltjes, dus je biotoop gaat er met sprongen op vooruit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan nogal wat verschillende soorten houtwallen. Ik bedoelde gewoon losse takken en omgevallen bomen in de lengte richting op en over elkaar leggen. Dit kost alleen wat sjouwwerk, en kleine dieren vinden er een schuilplaats in. Ook is het goed voor paddenstoelen, schimmels en insecten, wat weer andere dieren aantrekt. Bovendien vormt zo'n stapel takken een barriére voor mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die houtwallen rondom je bosperceel bouwen, dan is je bos lekker ontoegankelijk voor vreemden. Wel uit het zicht van de bosrand, maar een meter of tien-vijftien daarbinnen. Je hoeft er geen aarde op te gooien. Die houtwallen zijn een prima plek voor allerlei kleine dieren, van egels tot vogeltjes, dus je biotoop gaat er met sprongen op vooruit.

De grens van mijn bos is alleen aangegeven door bomen met een merk erop verder omringd door nog meer bos dus het zou best op de grens kunnen. Loopt namelijk een nogal nieuwsgierige boer rond daar........

 

Ik heb het 'boekje' Plant een Boom van Pieter Boxman, een gids voor het aanleggen van een houtwal.

Destijds besteld bij de 12ambachten en het bleek geen gebonden boekje, maar stapeltje A4'tjes met een nietje. Kan die volgende maand wel meenemen @MyronPrps.

 

Heel erg graag!

 

Er bestaan nogal wat verschillende soorten houtwallen. Ik bedoelde gewoon losse takken en omgevallen bomen in de lengte richting op en over elkaar leggen. Dit kost alleen wat sjouwwerk, en kleine dieren vinden er een schuilplaats in. Ook is het goed voor paddenstoelen, schimmels en insecten, wat weer andere dieren aantrekt. Bovendien vormt zo'n stapel takken een barriére voor mensen.

 

Ik wil verschillende soorten maken dus zoals jij ze nu beschrijft maar ook de echte muurtjes waarbij je eerst wat takken de grond inslaat en deze hier tussen vlecht of simpel neerlegt.

@DRD28 mijn shelter zit voor de helft "ondergronds" in een uitgegraven cirkel maar houten muren daarin zou nog best kunnen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het wel leuk om verschillende soorten houtwal aan te leggen. Ook voor de verscheidenheid van flora en fauna in je bos.

 

Las iets over houtwallen waarvoor je eerst een greppel graaft en dan die grond als basis gebruikt voor je wal...

Las iets over de gevlochten versie...

Las ook iets over het aanplanten van eetbare (liefst inheemse) fruitstruiken op je houtwal, dat is natuurlijk wel erg handig én lekker.

 

En je bosperceel omheinen met snelgroeiende stekelige bramen/tayberry's (echt een venijnig ding maar heerlijke bessen) is misschien wel handig om o.a. die nieuwsgierige boer op een afstandje te houden. ;)

 

Van de Tayberry heb ik straks wel een snoeischeut van voor je, Doornloze Braam heb ik ook voor je en Japanse Wijnbes (ook lekker stekelig) ook. Deze snoeischeuten moet je dan nog wel zelf stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je de serie Victorian farm van de BBC aanbevelen.

In één van de afleveringen komt ook het bouwen van een houtwal voor. Was toendertijd een vak apart.

 

Verder leer je van de serie alles over off grid leven. De mensen toen hadden nl. geen elektriek nog stromend water etc.

Dus veel handwerk en allerlei tips van Ruth, Ben en die derde persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je de serie Victorian farm van de BBC aanbevelen.

In één van de afleveringen komt ook het bouwen van een houtwal voor. Was toendertijd een vak apart.

@-geanonimiseerd- Waarschijnlijk bedoel je het stukje (vanaf 41:41 min.) in aflevering 2 waarin Ruth een heg repareert door daar een hek te vlechten?

 

Heb de hele serie nóg maar een keer gekeken. Blijft mooi. Net als die andere series van hen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- Waarschijnlijk bedoel je het stukje (vanaf 41:41 min.) in aflevering 2 waarin Ruth een heg repareert door daar een hek te vlechten?

Heb de hele serie nóg maar een keer gekeken. Blijft mooi. Net als die andere series van hen.

 

Hoi,

Ik kan niet zo snel zien welk stuk je bedoelt.

Maar er was een stukje over een persoon die het vlechten van een heg/haag als beroep had met levend hout. Oud beroep.

"Kwestie" van op een bepaalde manier de jonge scheuten vlechten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik kan niet zo snel zien welk stuk je bedoelt. Maar er was een stukje over een persoon die het vlechten van een heg/haag als beroep had met levend hout. Oud beroep. "Kwestie" van op een bepaalde manier de jonge scheuten vlechten ;-)

 

Dit(zelfde) is te zien in één van de laatste seizoenen van "The River Cottage". Deze serie is overigens zeer de moeite van het kijken waard.

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je de serie Victorian farm van de BBC aanbevelen.

In één van de afleveringen komt ook het bouwen van een houtwal voor. Was toendertijd een vak apart.

 

Verder leer je van de serie alles over off grid leven. De mensen toen hadden nl. geen elektriek nog stromend water etc.

Dus veel handwerk en allerlei tips van Ruth, Ben en die derde persoon.

 

@-geanonimiseerd-

Dit bleek dus inderdaad de Edwardian Farm te zijn ipv de Victorian, aflevering drie vanaf minuut 46.20 tot ongeveer het eind.

Mooi voorbeeld van houtwal (achterstallig) onderhoud en het bijpassende gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heg vlechten is ook leuk. In Nederland is daar zelfs een kampioenschap voor. Het is een mooie manier om een moeilijk doordringbare haag te maken. Op mijn vorige werk ben ik begonnen een vlechtheg aan te laggen vanuit gemengde bosplansoen aanplant. Helaas was mijn contract afgelopen voor de struikjes groot genoeg waren om te vlechten. Ik heb geen idee hoe het met die heg/haag is afgelopen. Wat ik wel merkte was dat de aanplant van onder te weinig vertakking had om konijnen tegen te houden. Nu is dat bij jou in het bos ook niet nodig. Wij hadden dat opgelost door gaas van 50 cm hoogte te plaatsen.

 

Oh nog een linkje http://www.vlechtheggen.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...