Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kippen


tijgertje19

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wij hebben na lang denken en rekenen en meten toch de knoop door gehakt, en nemen kippen. Dinsdag word het hok gebracht dan kunnen we hem lakken en de week erna kunnen we de kipjes ophalen.

 

Nu heel veel lezen en leren over kipjes :-).

 

Best leuk om te zien hoeveel je kunt doen met een kleine tuin :-)

 

Kippenforum.nl al ontdekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben na lang denken en rekenen en meten toch de knoop door gehakt, en nemen kippen. Dinsdag word het hok gebracht dan kunnen we hem lakken en de week erna kunnen we de kipjes ophalen.

 

Nu heel veel lezen en leren over kipjes :-).

 

Best leuk om te zien hoeveel je kunt doen met een kleine tuin :-)

 

goed bezig! 1 van de beste investeringen die je kan doen :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu tijdelijk 2 barnevelders bij een andere prepper lopen. En er komen nog 2 barnevelders bij volgend jaar dus intotaal straks 4

 

Volgens @Geert moet je altijd een oneven aantal kippen houden. Heeft iets met onderlinge band te maken. Precies weet ik het niet.

Ik neem aan dat dat vooral voor kleine aantallen geldt, hoewel ik niet kan zeggen waar een kip de tel kwijt raakt. Is dat bij 7, of 15 of 313? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens @Geert moet je altijd een oneven aantal kippen houden. Heeft iets met onderlinge band te maken. Precies weet ik het niet.

Ik neem aan dat dat vooral voor kleine aantallen geldt, hoewel ik niet kan zeggen waar een kip de tel kwijt raakt. Is dat bij 7, of 15 of 313? :confused:

 

Heb er nog nooit van gehoord haha. Maar dat kan helaas ook niet meer. Heb maar ruimte voor max 4 kippen en om bij die andere 2 er nu maar 1 bij te zetten die gaat het dan niet overleven ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het hok en hun uitloop?

Heb ook wel interesse in verse eieren :-)

 

In de zomer zullen ze alleen op een afgeschermd stuk kunne. Lopen hoe groot geen flauw idee. En als het moestuin seizoen voorbij is mogen ze vrij rond lopen :-).

Scheelt mij ook weer hoef ik doorgeschoten sla er niet zelf uit te halen whaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er nog nooit van gehoord haha. Maar dat kan helaas ook niet meer. Heb maar ruimte voor max 4 kippen en om bij die andere 2 er nu maar 1 bij te zetten die gaat het dan niet overleven ben ik bang.

 

Het heeft te maken met de rangorde onderling van de kippen. Per twee kippen kan, maar met drie gaat het beter. Per eventuele haan ook minimaal 3 kippen, anders gaat het ook mis. Vier kippen zal best gaan maar drie of vijf had beter geweest voor de verhoudingen onderling. Wordt er één steeds gepest, kun je er altijd nog soep van maken.:p

 

http://www.hetkanwel.net/2015/02/19/10-vragen-aan-de-stadskippenboer/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met de rangorde onderling van de kippen. Per twee kippen kan, maar met drie gaat het beter. Per eventuele haan ook minimaal 3 kippen, anders gaat het ook mis. Vier kippen zal best gaan maar drie of vijf had beter geweest voor de verhoudingen onderling. Wordt er één steeds gepest, kun je er altijd nog soep van maken.:p

 

http://www.hetkanwel.net/2015/02/19/10-vragen-aan-de-stadskippenboer/

 

Eerst over ander halve week de eerste 2 maar is hier heen halen en dan zien we wel weer verder hoe of wat haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst over ander halve week de eerste 2 maar is hier heen halen en dan zien we wel weer verder hoe of wat haha.

 

Een tip.

Zodra je de kippen gaat plaatsen, zet ze dan gelijk in het hok, en NIET buiten het hok.

 

Het is heel verleidelijk om ze na transport gelijk los te laten lopen (want in de tuin zal niet veel meer staan)

Het probleem is dat je een reële kans heb dat je de kippen zal moeten leren waar hun hok is, en dat is best wel een opgaaf (zowel voor je zelf, als voor de kip)

Als je ze gelijk in hun hok plaatst dan zullen ze wel instaat zijn om dit te onthouden.

Zodra je een extra kip bijplaats is dit niet meer zo belangrijk, want dan zal de nieuwe kip de andere kippen volgen zodra het schemer wordt.

 

Over het even/oneven, ik vraag me af of dit echt belangrijk is.

Wat ik wel weet is dat als je 2 kippen heb, en er 1 sneuvelt, dat je er verstandig aan doet om minimaal 2 kippen, of 0 kippen te hebben.

(Je geeft de laatste kip weg, of neem 1 extra kip)

Het is een groepsdier, 1 kip alleen is geen kip

 

Veel plezier met je kippen, het gaat nog een flinke uitdaging zijn om zowel kippen als moestuin te hebben, maar dan nog heb ik er (meestal) geen spijt van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip.

Zodra je de kippen gaat plaatsen, zet ze dan gelijk in het hok, en NIET buiten het hok.

 

Het is heel verleidelijk om ze na transport gelijk los te laten lopen (want in de tuin zal niet veel meer staan)

Het probleem is dat je een reële kans heb dat je de kippen zal moeten leren waar hun hok is, en dat is best wel een opgaaf (zowel voor je zelf, als voor de kip)

Als je ze gelijk in hun hok plaatst dan zullen ze wel instaat zijn om dit te onthouden.

Zodra je een extra kip bijplaats is dit niet meer zo belangrijk, want dan zal de nieuwe kip de andere kippen volgen zodra het schemer wordt.

 

Over het even/oneven, ik vraag me af of dit echt belangrijk is.

Wat ik wel weet is dat als je 2 kippen heb, en er 1 sneuvelt, dat je er verstandig aan doet om minimaal 2 kippen, of 0 kippen te hebben.

(Je geeft de laatste kip weg, of neem 1 extra kip)

Het is een groepsdier, 1 kip alleen is geen kip

 

Veel plezier met je kippen, het gaat nog een flinke uitdaging zijn om zowel kippen als moestuin te hebben, maar dan nog heb ik er (meestal) geen spijt van.

 

Dank voor de tip maar dat hadden we van de fokker al gehoord dat we ze eerst minimaal 1 dag in het nachthok te laten om te wennen en daarna pas de ren in dus dat gaan we ook zeker doen.

 

Wij hebben gelukkig een heel stuk tuin wat we niet voor de moestuin kunnen gebruiken dus daar zullen ze zomer en winter kunnen lopen.

 

Zodra de hersft begint mogen ze letterlijk de hele tuin mogen gebruiken. Dit ivm we een kweekkas hebben staan waar ze toch niet bij kunnen en daar dan nog wat planten in zullen staan.

 

Ook hebben we een deel moestuin in de voortuin en daar zullen ze nooit komen hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger hadden we zeker 20 kippen op het erf rondscharrelen....we aten ze altijd na een jaar of twee op...

Nu wil ik graag 3 kippen en géén haan. voor de eitjes.

een mooie ren bouwen kan ik zelf wel, ik heb nog wel plek in mijn achtertuin. in de winter kunnen ze evt de kas die ik gemaakt heb gebruiken.

Mijn moestuin ligt 2 km hier vandaan...helaas mag ik daar geen dieren houden.

 

nou een hele rare vraag....zou ik kippen kunnen leren om in een reismand oid te gaan? dan kan ik ze overdag als ik op de tuin bezig ben daar in een ren laten lopen.

lekker sla pikken en wormen graven....of maak ik ze dan helemaal gek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Ik wordt af en toe gek van die bloedluizen ( de kippen nog meer als ik natuurlijk ). Heb zelfs mijn oude hok er voor afgebroken en verbrand nadat alle behandelingen ze niet weg kregen. Daarna heb ik ze in een oude kunstof regenton geplaatst, dacht zonder naden e.d. het wel beter zou gaan, niet dus. Weer anti-bloedluis middel gespoten, tabaksstelen in het hok en de kippen zelf met ( zal zeker wel troep zijn) spuitbusnevel bewerkt. Resultaat is nihil en denk er nu over om met legkippen te stoppen en over te gaan op het houden van vleeskippen.

 

Of iemand moet hier nog een briljante tip hebben? 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Rataplan zei:

Ik wordt af en toe gek van die bloedluizen ( de kippen nog meer als ik natuurlijk ). Heb zelfs mijn oude hok er voor afgebroken en verbrand nadat alle behandelingen ze niet weg kregen. Daarna heb ik ze in een oude kunstof regenton geplaatst, dacht zonder naden e.d. het wel beter zou gaan, niet dus. Weer anti-bloedluis middel gespoten, tabaksstelen in het hok en de kippen zelf met ( zal zeker wel troep zijn) spuitbusnevel bewerkt. Resultaat is nihil en denk er nu over om met legkippen te stoppen en over te gaan op het houden van vleeskippen.

 

Of iemand moet hier nog een briljante tip hebben? 

Sowieso zou ik voor vleeskippen gaan.

 

Hoeveel eieren eet je per week?? Ik krijg hier elke week zoveel eieren van mensen die legkippen houden, die kan ik nooit op al zou ik elke dag een tortilla eten.?

 

Met vleeskippen kun je in een groot deel van je voedsel voorzien en je weet wat je eet en welk voer je ze geeft.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...