Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Brandnetel (utrica)


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

De Brandnetel we kennen hem allemaal wel en je bent er vast weleens door gestoken.

Deze plant is multifunctioneel van eetbaar tot touw maken het kan allemaal met de brandnetel.

In dit draadje wil ik zoveel mogelijk info verzamlen over deze plant( en zo lijkt het me leuk om meerdere planten te gaan behandelen)

 

Eetbare delen:

Ten eerst de brandnetelbladeren moeten altijd verhit worden zodat de brandnetel zijn brandharen verliest.

 

Bladeren:

Van de brandnetel kun je het jonge blad eten. Vaak worden deze geoogst in de lente of in de herfst als de brandnetel de meeste nieuwe bladeren aanmaakt. Maar inprincipe kan je de toppen het hele jaar door eten. De grote oudere bladeren zijn niet eetbaar die hebben een slecht effect op je nieren. Wat eigenlijk best ironisch is want de jonge bladeren hebben juist weer een goede reinigende functie op je nieren. De bladeren kunnen gegeten worden als een spinazie of bijvoorbeeld door een pasta.

De bladeren zijn ook te drogen en als thee te gebruiken

 

Zaden:

De zaden van de brandnetel zijn ook eetbaar. Nadat de plant gebloeid heeft produceerd hij zijn zaden. Die kun je in hele trosjes oogsten.

Om van de brandharen aftekomen op de zaadcapsules kan je het beste de trosje door een zeef heenhalen. De zaden zijn zo al te eten maar er ziet niet super veel smaak aan. door bijvoorbeeld kwark of een salade is het een goeie toevoeging. Het zijn vitamine bolletjes.

Wat ik zelf me nog afvraag is of je er ook bloem mee kan maken weet iemand dit misschien?

 

Wortels:

De wortels van de brandnetel kan je een koffie vervanger van zetten.

Je oogst de wortelen en roosterd die boven het vuur dan vermaal je die en giet er water over en laat dit een paar minuten doorkoken.

 

 

 

 

Medicinale werkingen:

Als je alle info online en in de boeken mag geloven is de brandnetel zoon beetje het wondermiddel.

Het bevat veel vitamines en wat ook best zeldaam is dat het 1 van de weinige producten is die vitamine D beavat.

Brandnetel werkt zeer reinigend en heeft daardoor een gunstige invloed op het bloed, de urinewegen en het spijsverteringsstelsel. Ook helpt de plant onder andere bij hooikoorts, huid- en haarproblemen en reuma,

Brandnetelzaden hebben een gunstig effect op de bijnieren en schijnen energie te geven.

Verder kan over de geneeskracht van brandnetel wel een heel boek gevuld worden.

Brandnetels zitten vol mineralen, zoals ijzer, silica, kalium, calcium, mangaan en de vitaminen A, B, C,D, E en K. Bovendien bevat brandnetel ook mierenzuur, histamine en chlorofyl. Allemaal stoffen die bijzonder heilzaam zijn voor lichaam en geest.

Brandnetel is een ‘constitutiekruid,’ dit betekend: het werkt door het hele lichaam het reinigt en verstekt de organen. Brandnetels werken namelijk bij elke kwaal die gebaat is bij toevoeging van mineralen. Brandnetel is daarom een zeer goede voorjaarsreiniger.

De plant zit ook vol voedingsnutriënten en wordt daardoor gebruikt in de strijd tegen anemie (ofwel bloedarmoede), het tekort van mineralen, zwakte, ouderdomszwakte, beenkrampen en voorjaarsmoeheid. Het helpt ook het herstel bij, of na, een langdurige ziekte.

De brandnetel is bloedzuiverend, bloedstelpend, vocht afdrijvend en werkt antiallergisch. Het helpt urinezuur uit het lichaam verwijderen en is hierdoor een zeer goed plantaardig geneesmiddel tegen jicht, artrose, artritis, reuma, gewrichtsontsteking en oedeem

 

 

 

Touw en garen:

Met de vezels van de brandnetel worden al eeuwen langen touwen gemaakt.

Dit doe je door de vezels van elkaar te scheiden door en bijvoorbeeld met een tak op te slaan en daarna de vezels in elkaar te draaien.

Dit kan zowel met de verse plant of een gedroogde stengel. En voor garen word vaak een enkele vezel gebruikt.

 

Hieronder een filmpje van ray mears

 

 

 

Het kleuren van stoffen.

Vroeger werd de brandnetel ook wel gebruikt voor het kleuren van wol , linnen en katoen.

Er werd een sterke reductie gemaakt van de hele plant en hier werd de stof ingelegd om ongeveer 2 dagen te weken zo kregen ze de groene bos kleur.

Die je vaak in films ziet ze wel bijvoorbeeld Robin Hood zijn groene capuchon.

 

 

Heb jij nog meer weetjes over de brandnetel post ze hieronder. Ik ga proberen met regelmaat andere planten uitgebreid te behandelen.

 

 

 

 

Mvg Gwap

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
..

 

Heb jij nog meer weetjes over de brandnetel post ze hieronder. Ik ga proberen met regelmaat andere planten uitgebreid te behandelen.

 

 

Mvg Gwap

 

Leuke post, maar kan je eens een praktijktest uitvoeren?

En dan bedoel ik het koken van het blad,drogen van blad t.b.v. thee, en de wortels branden tot een surrogaat koffie?

 

Zo beweert men dat gebrande eikeltjes ook een alternatief is voor koffie, maar dat blijkt in de praktijk toch tegen te vallen

 

Voor het maken van touw is de hennepplant naar mijn idee een stuk beter geschikt, en heeft ook nog wat andere nuttige toepassingen.

Of wil er iemand anders eens een poging ondernemen om koffie te maken van brandnetelwortel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke post, maar kan je eens een praktijktest uitvoeren?

En dan bedoel ik het koken van het blad,drogen van blad t.b.v. thee, en de wortels branden tot een surrogaat koffie?

De praktijk testen heb ik meerdere malen uitgevoert. En geniet bijna dagelijks van een kopje brandnetel thee van gedroogde bladeren.

De wortels heb ik ook aleens geroosterd is goed te drinken in combinatie met kleefkruid.

En de soep is 1 van mijn favorieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandnetel kun je ook goed in de moestuin/bloementuin gebruiken wanneer je last hebt van luis op je planten. Hiervoor moet je een flinke bos met brandnetel een aantal dagen laten weken in een emmer water. Vervolgens zeven en kun je het aftreksel in een plantenspuit gieten en vernevelen over de planten met luis

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain dit middeltje werkt inderdaad voor veel beestjes best goed ,Brandnetels kun je ook goed gebruiken om bepaalde doorgangen te ''blokkeren '' of af te zetten (niemand loopt graag door brandnetels) @GuywithAplan om er draad en touw mee te maken kun je beter de rode brandnetel variant nemen dit geeft een betere kwaliteit draad

nog wat extra informatie mbt touwmaken

(http://www.woodcraftsurvival.com/Survival%20skills/Survival_technieken/touwen%20en%20knooptechnieken/geimproviseerd_touw/touw_brandnetels.htm

http://ijzertijdboerderij.blogspot.nl/2011/10/van-brandnetel-tot-touw.html

http://bushcraftexperience.weebly.com/knopen--touw-maken.html )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan, leuk stukje. Ik heb hier zat brandnetels, misschien ga ik het nog eens proberen. :)

Ik heb alleen nog een vraagje. Je schrijft: Bovendien bevat brandnetel ook mierenzuur, histamine en chlorofyl.

Verderop schrijf je: De brandnetel is bloedzuiverend, bloedstelpend, vocht afdrijvend en werkt antiallergisch.

 

Als ik weer eens last van hooikoorts heb, moet ik antihistamine slikken.

Dus waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal goed hoe het werkt, maar het lijkt me tegenstrijdig.

 

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan, leuk stukje. Ik heb hier zat brandnetels, misschien ga ik het nog eens proberen. :)

Ik heb alleen nog een vraagje. Je schrijft: Bovendien bevat brandnetel ook mierenzuur, histamine en chlorofyl.

Verderop schrijf je: De brandnetel is bloedzuiverend, bloedstelpend, vocht afdrijvend en werkt antiallergisch.

 

Als ik weer eens last van hooikoorts heb, moet ik antihistamine slikken.

Dus waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal goed hoe het werkt, maar het lijkt me tegenstrijdig.

 

Groetjes.

Moet eerlijk toegeven dat ik daar niet helemaal in thuis ben misschien dat @Keyser Suze of @vheeswijk je hier wat meer over kan vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk toegeven dat ik daar niet helemaal in thuis ben misschien dat @Keyser Suze of @vheeswijk je hier wat meer over kan vertellen

 

Ik ben geen medicus of physioloog maar Google leert mij:

 

 

Dus histamine veroorzaakt geen allergie maar bij allergie kan histamine vrijkomen.

Deze histamine, op zijn beurt, veroorzaakt een secundaire reactie die tot klachten kan leiden.

Ik maak hieruit op dat er maar weinig histamine in brandnetel zit, in ieder geval ver beneden de toxische grens.

Met dank aan Google.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt dat als je koude ledematen hebt dat als je er brandnetel over de huid heen haalt dat de ledematen weer warm worden. Dot zou komen omdat dan de bloedvaten wijder worden.

 

Dat klinkt net zo fout als alcohol drinken waardoor je een vals gevoel van warmte krijgt. Bloedvaten wijder, meer warmte verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt net zo fout als alcohol drinken waardoor je een vals gevoel van warmte krijgt. Bloedvaten wijder, meer warmte verlies.

 

Hmm dat klinkt idd wel logisch. Misschien heeft het te maken dat alcohol het hele lichaan beinvloed en de brandnetel alleen lokaal waardoor de bloeddruk niet wordt aangetast.

 

Opzich wel grappig dat alle geraadpleegde bronnen het over Romeinen hebben als vroeger gebruik. Misschien is het wel zo een fout in de geschiedenis die maar terug blijft komen, misschien zijn het echt rare jongens die Romeinen of misschien werkt het echt. Ik weet het niet. Maar als ik me nog een keer geroepen voel wil ik het wel eens proberen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dat klinkt idd wel logisch. Misschien heeft het te maken dat alcohol het hele lichaan beinvloed en de brandnetel alleen lokaal waardoor de bloeddruk niet wordt aangetast.

 

Opzich wel grappig dat alle geraadpleegde bronnen het over Romeinen hebben als vroeger gebruik. Misschien is het wel zo een fout in de geschiedenis die maar terug blijft komen, misschien zijn het echt rare jongens die Romeinen of misschien werkt het echt. Ik weet het niet. Maar als ik me nog een keer geroepen voel wil ik het wel eens proberen.

 

Het hebben van koude ledematen en het gebruik van brandnetel om dit tegen te gaan wil nog niet zeggen dat je het dan hebt over onderkoeling. Je kunt ook gewoon last hebben van slechte doorbloeding en daardoor koude ledematen als je in een veilig huis bent waarin een houtvuur brandt. Het lijkt mij dus niet zo onwaarschijnlijk dat dit gebruikt werd als medicijn door de Romeinen maar niet zozeer als overlevingsmethode bij onderkoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eetbare delen:

Ten eerst de brandnetelbladeren moeten altijd verhit worden zodat de brandnetel zijn brandharen verliest.

Uurtje in koud water werkt ook, maar is meer van toepassing als het als veevoer gebruikt wordt of handig als je het klein moet snijden en geen handschoenen oid kan gebruiken.

 

Irritatie door brandnetel kan je oplossen door erover heen te wrijven met weegbree, maar er op spugen en dan wrijven werkt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brandnetel is een van de weinge planten die voor zijn afweermechanisme (de brandhaartjes), tevens de afweerstoffen bij zich draagt.

 

Het sap dat vrijkomt uit het blad helpt de irritatie tegen te gaan.

 

Door het blad in de mond te stoppen en hier op te kauwen heb je maar vrij kort last van de irritatie door het sap dat vrijkomt en de pulp na het kauwen op de geïrriteerde plaats wrijven.

 

Mocht je het geen prettig idee vinden om het blad direct in de mond te stoppen, dan volstaat het om een vlam langs de onderkant te halen waardoor je de haartjes weg brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...