Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Gasslang Propaan vervangen


Erny

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje aan iemand met verstand van gasslangen...

 

In mn (volkstuin)huisje ben ik bezig de gasslang van het gasfornuisje naar de gasfles (staat buiten in een kist) te vervangen. Deze leek poreus gezien de gaslucht in het huisje. Die leek dus aan vervanging toe. En gezien de voorschriften van de vereniging ook voorschrijven dat dat 1x per 6 jaar moet gebeuren is het daar ook wel ruim tijd voor.

 

Een vriend heeft voor mij wat meters gasslang "geregeld" van zijn werk.

 

Maar is dit nu ook de geschikte soort slang?

 

Want er staat totaal andere informatie op. Dus wilde ik dit graag even checken voor dat ik verder ga met de nieuwe drukregelaar te bevestigen etc.

 

Gasslang NIEUW: codering op de slang:

RX Orange Star

ISO 3821 PN 2NPa

(20 BAR)

DN8 -30 gr C. 2015

 

Gasslang OUD: codering op de slang:

ALFAGOMMA

Propaangasslang 8 mm

NEN 5654 * * SO 3821 * *

1999 2018

 

IMG_8054.jpg.60c2d63e37c26dbc4af6f3db48ca5bae.jpg

 

 

En bij vergelijken van de uiteinden zag ik dat bij de oude slang de zwarte binnenste laag ietwat dikker leek te zijn dan de nieuwe slang. Zal dit een probleem zijn of is het verschil te miniem daarvoor?

Bovenste = oud / onderste = nieuw...

 

IMG_8056.jpg.e34d07e5a0d330dafa3ce6dd6569a35a.jpg

 

 

En is er ook een truc om straks die slang gemakkelijker om het "ventiel" (dit blijkt een slangtule te heten ontdek ik net) van de drukregelaar te kunnen duwen? Ik dacht zelf daar wat afwasmiddel (of vet) voor te gebruiken. Kan dat kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

 

En is er ook een truc om straks die slang gemakkelijker om het "ventiel" (dit blijkt een slangtule te heten ontdek ik net) van de drukregelaar te kunnen duwen? Ik dacht zelf daar wat afwasmiddel (of vet) voor te gebruiken. Kan dat kwaad?

 

Doe zelf altijd een heel klein beetje afwasmiddel aan de slangtule en zoals eerder vermeld: dubbele klemmen. Als ik de slang vervangen heb controleer ik deze altijd met een zeepsopje, als er een lek is krijg je bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat de oude slang aan de SO 3821 en de nieuwe aan de ISO 3821 voldoen, betekent dat de slang aan de eisen voor "Lassen en verwante processen" voldoet.

Dus geschikt is voor allerlei gassen (waaronder propaan) is.

Zoals eerder vermeldt, een beetje afwasmiddel om de tule's zorgt dat de slang er makkelijker op gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...