Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tip oogspoeling.


nvd72

Aanbevolen berichten

ik zat net een site te bekijken met allerlij producten voor medisch gebruik, daar kwam ik oogspoeling tegen.

nu weet ik uit ervaring dat het super is om zn busje bij je te hebben als er iets gebeurt.

 

dus ik heb direkt zn busje uit mijn oude pbm gepakt voor in een van onze bobs, moet er wel even wat bij bestellen.

spul is ideaal als je bijvoorbeeld stof en dergelijke in je ogen krijgt, maar werkt ook goed tegen ander hardnekig spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 4 weken later...

heeft iemand suggesties welk soort oogspoeling je het beste in je BOB kan hebben?? Ik was zelf naar iets opzoek wat ook gebruikt kan worden als er traangas of pepperspray is gebruikt.

voor diegene die het zich afvraagt, ik zoek iets dergelijks omdat als de shtf komt en er zijn grotere rellen dan zal het gebruik van traangas weleens gebruikt kunnen worden. Gebeurd iets dergelijks in je omgeving dan kan men blootgesteld worden aan dat spul en kan je een tijdje uitgeschakeld zijn. niet iets wat je graag zal overkomen als je probeert weg te komen van het geweld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft iemand suggesties welk soort oogspoeling je het beste in je BOB kan hebben?? Ik was zelf naar iets opzoek wat ook gebruikt kan worden als er traangas of pepperspray is gebruikt.

voor diegene die het zich afvraagt, ik zoek iets dergelijks omdat als de shtf komt en er zijn grotere rellen dan zal het gebruik van traangas weleens gebruikt kunnen worden. Gebeurd iets dergelijks in je omgeving dan kan men blootgesteld worden aan dat spul en kan je een tijdje uitgeschakeld zijn. niet iets wat je graag zal overkomen als je probeert weg te komen van het geweld.

 

ik heb daarvoor 2 van deze dingen aangeschaft.

N5400_north_volgelaatsmasker__19540_zoom.jpg.0f96f9ac6948b47feb7412c9dfca8bf5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb daarvoor 2 van deze dingen aangeschaft.

N5400_north_volgelaatsmasker__19540_zoom.jpg.0f96f9ac6948b47feb7412c9dfca8bf5.jpg

 

 

daar heb ik er maar 1 van, maar voor het geval dat ik chemische troep in mijn ogen krijg wil ik wel graag iets hebben waar ik het zo snel mogelijk mee kan verwijderen. helaas heb ik maar 1 site gevonden die echt zegt dat de oogspoeling ervoor gemaakt is, maar ze verkopen 2 verschillende produkten ervan. Dus welke is het beste????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je de ogen gewoon met ruim water uitspoelen.dit kan ook gewoon uit een half liter flesje, al is een oogdouche makkelijker.

Zeg nurse, prikt fysiologisch zout niet als je daar de ogen mee spoelt? Ik gebruik NaCl 0.9% altijd bij verkoudheid ipv neusspray. Daar werkt het ook goed voor.

 

En inderdaad die oogdouches zijn best duur zeg, maar zijn wel met water weer na te vullen...

deze lijkt me best goed en is ook gevuld met fysiologisch zout http://www.kompasveiligheidsgroep.nl/veiligheidsproducten/webshop.asp?pa_id=182&pr_id=136&i=sanaplast_oogdouche

 

Gr. Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je de ogen gewoon met ruim water uitspoelen.dit kan ook gewoon uit een half liter flesje, al is een oogdouche makkelijker.

Zeg nurse, prikt fysiologisch zout niet als je daar de ogen mee spoelt? Ik gebruik NaCl 0.9% altijd bij verkoudheid ipv neusspray. Daar werkt het ook goed voor.

 

En inderdaad die oogdouches zijn best duur zeg, maar zijn wel met water weer na te vullen...

deze lijkt me best goed en is ook gevuld met fysiologisch zout http://www.kompasveiligheidsgroep.nl/veiligheidsproducten/webshop.asp?pa_id=182&pr_id=136&i=sanaplast_oogdouche

 

Gr. Bob

 

De flesjes oogspoeling die je koopt zijn gevuld met nacl 0,9% . Het bevat ongeveer het zelfde natrium gehalte wat je eigen lichaam ook bevat.

eveneens als je tranen, dus nee het prikt niet meer als bv. water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Volgde een beetje het nieuws over Occupygezi in Istanbul op het Taksimplein toen ik op deze website http://www.thenation.com/blog/174614/occupy-gezi-international-solidarity-turkeys-uprising dit tegenkwam:

 

antitraangas-vloeistof.jpg.8503a4d7a0e47d03cfcdaaa5a05b777d.jpg

 

Het is in het Engels maar volgens mij is Maalox een vloeibare maagzuurremmer zoals bij ons Gaviscon. Check even de ingredientenlijst zelf of het exact hetzelfde is voordat je het gaat uitproberen!

 

Misschien een handige tip voor Preppers voor wanneer er ooit onrustsituatie ontstaat na een SHTF en er traangas wordt gebruikt? Vloeibare maagzuurremmers preppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Volgde een beetje het nieuws over Occupygezi in Istanbul op het Taksimplein toen ik op deze website http://www.thenation.com/blog/174614/occupy-gezi-international-solidarity-turkeys-uprising dit tegenkwam:

 

antitraangas-vloeistof.jpg.8503a4d7a0e47d03cfcdaaa5a05b777d.jpg

 

Het is in het Engels maar volgens mij is Maalox een vloeibare maagzuurremmer zoals bij ons Gaviscon. Check even de ingredientenlijst zelf of het exact hetzelfde is voordat je het gaat uitproberen!

 

Misschien een handige tip voor Preppers voor wanneer er ooit onrustsituatie ontstaat na een SHTF en er traangas wordt gebruikt? Vloeibare maagzuurremmers preppen?

 

 

Dat is dus gewoon calciumcarbonaat, bakpoeder.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Maalox

@vheeswijk weet misschien wel een mooie mengverhouding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgde een beetje het nieuws over Occupygezi in Istanbul op het Taksimplein toen ik op deze website http://www.thenation.com/blog/174614/occupy-gezi-international-solidarity-turkeys-uprising dit tegenkwam:

 

antitraangas-vloeistof.jpg.8503a4d7a0e47d03cfcdaaa5a05b777d.jpg

 

Het is in het Engels maar volgens mij is Maalox een vloeibare maagzuurremmer zoals bij ons Gaviscon. Check even de ingredientenlijst zelf of het exact hetzelfde is voordat je het gaat uitproberen!

 

Misschien een handige tip voor Preppers voor wanneer er ooit onrustsituatie ontstaat na een SHTF en er traangas wordt gebruikt? Vloeibare maagzuurremmers preppen?

@Heksenboot & @Davena.

 

Oei pas op! er zijn tientallen maagzuurremmers. Wat je in de ogen eigenlijk niet mag gebruiken zijn maagzuurremmers op basis van poeders (aluminium-, magnesiumhydroxide of calcium carbonaat). Deze kunnen het plaveisel-epitheel op de cornea in principe beschadigen net zoals zandkorrels. In het scheikunde-laboratorium waar ik vroeger heb gewerkt stond in de koelkast altijd een 1/2 liter pak halfvolle melk. Deze werd als universeel middel gebruikt om in de ogen te druppelen. Melk is een goede physiologische buffer, d.w.z. het kan zowel zuren als basen neutraliseren. Het is bovendien steriel. Ook irritantia, waaronder o.a. traangas valt werden bij calamiteiten met melk behandeld. Het vet in de melk lost slecht water-oplosbare stoffen in de regel goed op. Melk is héél verzachtend en verlicht de pijn in de ogen. Melk is een antiek middel in de oogheelkunde. Het wordt om het oog in rust te brengen alleen overtroffen door atropa belladonna (atropine). De beschadiging van het oog kan door basen (zoals natriumhydroxide of gebluste- en ongebluste kalk) vrij ernstig zijn. Als de cornea niet beschadigd is, door snel spoelen met veel water, dan kan door de pH-schok opeens het enzym collagenase actief worden met als gevolg dat het epitheel wordt afgestoten en de wederopbouw van dit epitheel slordig verloopt waardoor een "blurred vision" onstaat. Druppelen met een steriele collagenaseremmer als 0,1% EDTA oplossing doet dan wonderen. In een SHTF-situatie zult u waarschijnlijk niet kunnen beschikken over melk, maar melkpoeder opgelost in gekookt water (daarna afkoelen a.u.b) heeft dezelfde bufferende werking als melk. Samengevat: Bij calamiteiten met het oog éérst spoelen met veel water, en daarna regelmatig druppelen met melkproteïnen. Mogelijk kunnen anderen bv @Keyser Suze nog iets toevoegen aan dit betoog.

 

Hieronder staat een foto hoe je het eenvoudigst een goede disposable WTSHTF-druppelpipet kunt maken uit een rietje voor ogen, oren en waterzuivering (dunne bleek).

 

Pipet.jpg.57be7c7b47842b6a6fca9b86b14e6845.jpg

 

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk vraag kruiden als kamille worden ook gebruikt om vermoeide of ontstoken ogen tot rust te brengen zou dit ook hierbij kunnen helpen ??

(heb enkel geen flauw idee welk bestanddeel van de kamille did doet )

gr wafels

@Wafels : O ja dat kan uitstekend. Google maar op 'onstoken ogen kamille'. Kamille is overigens beter bekend voor de behandeling van luchtwegen (link) :). Ik ben overigens niet zo heel goed in kruiden. Het is echter ongeschikt voor calamiteiten met zuren, basen en irritantia zoals bv. traangas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot & @Davena.

 

Oei pas op! er zijn tientallen maagzuurremmers. Wat je in de ogen eigenlijk niet mag gebruiken zijn maagzuurremmers op basis van poeders (aluminium-, magnesiumhydroxide of calcium carbonaat). Deze kunnen het plaveisel-epitheel op de cornea in principe beschadigen net zoals zandkorrels. In het scheikunde-laboratorium waar ik vroeger heb gewerkt stond in de koelkast altijd een 1/2 liter pak halfvolle melk. Deze werd als universeel middel gebruikt om in de ogen te druppelen. Melk is een goede physiologische buffer, d.w.z. het kan zowel zuren als basen neutraliseren. Het is bovendien steriel. Ook irritantia, waaronder o.a. traangas valt werden bij calamiteiten met melk behandeld. Het vet in de melk lost slecht water-oplosbare stoffen in de regel goed op. Melk is héél verzachtend en verlicht de pijn in de ogen. Melk is een antiek middel in de oogheelkunde. Het wordt om het oog in rust te brengen alleen overtroffen door atropa belladonna (atropine). De beschadiging van het oog kan door basen (zoals natriumhydroxide of gebluste- en ongebluste kalk) vrij ernstig zijn. Als de cornea niet beschadigd is, door snel spoelen met veel water, dan kan door de pH-schok opeens het enzym collagenase actief worden met als gevolg dat het epitheel wordt afgestoten en de wederopbouw van dit epitheel slordig verloopt waardoor een "blurred vision" onstaat. Druppelen met een steriele collagenaseremmer als 0,1% EDTA oplossing doet dan wonderen. In een SHTF-situatie zult u waarschijnlijk niet kunnen beschikken over melk, maar melkpoeder opgelost in gekookt water (daarna afkoelen a.u.b) heeft dezelfde bufferende werking als melk. Samengevat: Bij calamiteiten met het oog éérst spoelen met veel water, en daarna regelmatig druppelen met melkproteïnen. Mogelijk kunnen anderen bv @Keyser Suze nog iets toevoegen aan dit betoog.

 

Hieronder staat een foto hoe je het eenvoudigst een goede disposable WTSHTF-druppelpipet kunt maken uit een rietje voor ogen, oren en waterzuivering (dunne bleek).

 

Pipet.jpg.57be7c7b47842b6a6fca9b86b14e6845.jpg

 

@vheeswijk (chemicus)

 

Geniaal, dank je wel Wolf. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot & @Davena.

 

Oei pas op! er zijn tientallen maagzuurremmers. Wat je in de ogen eigenlijk niet mag gebruiken zijn maagzuurremmers op basis van poeders (aluminium-, magnesiumhydroxide of calcium carbonaat). Deze kunnen het plaveisel-epitheel op de cornea in principe beschadigen net zoals zandkorrels. In het scheikunde-laboratorium waar ik vroeger heb gewerkt stond in de koelkast altijd een 1/2 liter pak halfvolle melk. Deze werd als universeel middel gebruikt om in de ogen te druppelen. Melk is een goede physiologische buffer, d.w.z. het kan zowel zuren als basen neutraliseren. Het is bovendien steriel. Ook irritantia, waaronder o.a. traangas valt werden bij calamiteiten met melk behandeld. Het vet in de melk lost slecht water-oplosbare stoffen in de regel goed op. Melk is héél verzachtend en verlicht de pijn in de ogen. Melk is een antiek middel in de oogheelkunde. Het wordt om het oog in rust te brengen alleen overtroffen door atropa belladonna (atropine). De beschadiging van het oog kan door basen (zoals natriumhydroxide of gebluste- en ongebluste kalk) vrij ernstig zijn. Als de cornea niet beschadigd is, door snel spoelen met veel water, dan kan door de pH-schok opeens het enzym collagenase actief worden met als gevolg dat het epitheel wordt afgestoten en de wederopbouw van dit epitheel slordig verloopt waardoor een "blurred vision" onstaat. Druppelen met een steriele collagenaseremmer als 0,1% EDTA oplossing doet dan wonderen. In een SHTF-situatie zult u waarschijnlijk niet kunnen beschikken over melk, maar melkpoeder opgelost in gekookt water (daarna afkoelen a.u.b) heeft dezelfde bufferende werking als melk. Samengevat: Bij calamiteiten met het oog éérst spoelen met veel water, en daarna regelmatig druppelen met melkproteïnen. Mogelijk kunnen anderen bv @Keyser Suze nog iets toevoegen aan dit betoog.

 

Hieronder staat een foto hoe je het eenvoudigst een goede disposable WTSHTF-druppelpipet kunt maken uit een rietje voor ogen, oren en waterzuivering (dunne bleek).

 

Pipet.jpg.57be7c7b47842b6a6fca9b86b14e6845.jpg

 

@vheeswijk (chemicus)

 

Melk verhaal ja. De opmerking over belladonna echter niet; atropine contraheert de iris spier, waardoor de pupil groter wordt. Dat kan, bij mensen met aanleg voor glaucoom, of bij bepaalde letsels van het oog tot ernstige schade leiden. Melk ja, belladonna nee dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melk verhaal ja. De opmerking over belladonna echter niet; atropine contraheert de iris spier, waardoor de pupil groter wordt. Dat kan, bij mensen met aanleg voor glaucoom, of bij bepaalde letsels van het oog tot ernstige schade leiden. Melk ja, belladonna nee dus.

 

Melk is gewoon lekker voor de oogjes, ik las het al in oude boekjes, maar deze confirmatie van (Jeh, ook een moeilijk woord) @vheeswijk , maakt het effe wat duidelijker. Trouwens melk was in ons lab ook standaard aanwezig om ogen uit te spoelen, gewoon 1 liters houdbare melk! Atropine contraheert (sorry, weer een moeilijk woord, samentrekken betekent dat) de iris spier bij ouderen en uitzonderingen. Ga je voor veilig ja, maar 't kan wel degelijk helpen! Echter prep gerelateerd, een paar liter houdbare, roulerende melk hoort erbij, al drink/gebruik je geen melk zoals ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...