Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012

Exclamation Waterstand Nederland

In ons kleine kikkerlandje lopen we een groot risico als het om waterstanden gaat! Daarom lijkt het mij ook van belang om voor jouw eigen regio op te zoeken wat de hoogste en laagste punten zijn, voordat je je BOL bepaalt!

Welk risico?
    Bij een crisis situatie waarbij je niet meer beschikt over netstroom loop je het gevaar dat sommige gemalen niet meer werken. Dit zal vast wel een goed back-up plan hebben, (handmatige bediening ofzo), maar mij lijkt dat ook dit ooit ophoudt. Als dat zo is, en de gemalen krijgen de toevoer van water niet meer verwerkt, zal het waterpeil op vele plaatsen behoorlijk stijgen!

Voorzorgsmaatregelen
    Mocht je in een gebied wonen waar veel beekjes en rivieren samenkomen, of langs lopen, dan is de kans aanwezig dat ook jouw omgeving onder water komt te staan. Het zal dan ook niet onverstandig zijn om jezelf te voorzien van ťťn of meerdere opblaasbare boten, en eventueel een afrolbare ladder/ touw, die je uit je zolder raam kunt hangen.

Hoe controleer ik de landhoogte?
    dit kun je doen met behulp van de AHN Viewer (Actueel Hoogtebestand Nederland).
    ook het Nationaal Georegister voorziet de handige harry van de nodige informatie.
    voor Brabant hebben we ook een heuse wateratlasTip!
    ook dit document is erg interessant voor Brabantse Preppers

Zo kun je ook meteen controleren of het zinvol is om bij jouw BOL een waterput te slaan, of er voldoende water in de buurt is en hoe de cultivatie is van de grond de komende jaren.

Het zou mooi zijn, als we voor heel Nederland een verzameling aan deze gegevens hier opsommen.
    -=<>=-
    Wat een ramp lijkt, blijkt vaak een kans.
    (Lao-Tse - Chinees filosoof +/- 600 v.C.)
    -=<>=-
    September 2014 Nieuwste PodCast:

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    die zijn ook op NL 1,2 en 3 te vinden op teletekst

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012
    deze dus, neem ik aan?:

url: http://teletekst.nos.nl/?720-01

Dat is inderdaad wel handig ja, zolang alles nog in de lucht is
    -=<>=-
    -=<>=-

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Overstromingen in Den Haag en voorbereiding
    http://www.denhaag.nl/home/bewoners/...erstroming.htm
    http://www.denhaag.nl/home/bewoners/...n-Den-Haag.htm

Verwachte waterhoogtes per stadsdeel
    Segbroek: geen
    Loosduinen: geen
    Leidschenveen-Ypenburg: tot 0,5 meter
    Laak: tot 2 meter
    Scheveningen: 2 tot 5 meter
    Escamp: 2 tot 5 meter
    Centrum: 2 tot 5 meter
    Haagse Hout: 2 tot 5 meter

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Communicator Bekijk Berichten
    deze dus, neem ik aan?:

url: http://teletekst.nos.nl/?720-01

Dat is inderdaad wel handig ja, zolang alles nog in de lucht is
    in de meeste gevallen werkt de tv nog wel, ik kijk eigenlijk zelden omdat ik en de vrouw 6x per dag langs t water komen, we zien zo wel oftie omhoog of omlaag gaat

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Het gaat mij zozeer niet om het water zelf, maar om het land waar jij je BOL wilt bouwen, of hebt. is dat hoog genoeg om de komende tijd veilig te zitten.
    mijn toekomstige bol zit +20 NAP ...

snappie
    -=<>=-
    -=<>=-

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Ik zit op 2,7 meter. Duurt dus wel even voordat ook hier het water aan de lippen staat, maar had liever nog iets hoger gezeten. Voor mij geen reden om ergens anders heen te willen.

Dick Berts
    Guest
    Frank, op +2,7 NAP zul je vermoedelijk weinig problemen krijgen. Theoretisch zou een opgestuwde stormvloed +5 meter boven NAP kunnen bereiken, maar dat krijg je in het overstroomde land nooit voor je kiezen. Zelfs als de dijken op tientallen punten doorbreken, dan duur het nog geruime tijd voordat de badkuip west Nederland volgelopen is. Tegen die tijd is het springtij alweer voorbij. Ik heb het er in het kader van mijn boek met Rijkswaterstaat over gehad. Het is een beetje lastig te voorspellen, omdat het van veel factoren afhangt. Maar vermoedelijk hebben we het na een overstroming bij een opgestuwd springtij bij 1.5-2 meter boven NAP in het overstroomde gebied wel weer gehad. Koop hooguit een paar rubber laarzen.
    Laatst gewijzigd door Dick Berts; 12-09-12 om 13:01.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Dankjewel Dick, das dan weer een geruststelling. Nu even snel naar de Scapinno :-D

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Hoi Preppers
    Op mijn webje heb ik een onderwerp overstroming. Hier heb ik o.a vermeld : Actuele waterhoogten., je moet dan wel weten wanner een bepaalde hoogte bedreigend zijn. Verder: www.risikokaart.nl geeft diverse problemen aan op je woonlokatie.
    Hier mijn samenvatting na een speurtocht door de brei van informatie die door de Overheid op internet is gezet.
    http://survival-bushcraft.com/category/overstroming/

R.J. van der Sluis

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten