Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overzicht van lang houdbare levensmiddelen


Aanbevolen berichten

Wat zijn de meest ideale levensmiddelen met een hoge THT (tenminste houdbaar tot) datum? Handig als we hier een lijst samenstellen zodat we allemaal inspiratie voor de supermarkt hebben wat we zoal nodig hebben voor de preplijst. Blikjes met 2012 of vroeg 2013 laat ik eigenlijk altijd staan, maar ik weet er onvoldoende vanaf om te weten bij wat voor soort produkten of verpakkingen je die datum kan negeren.

 

Paar suggesties vast van mijn kant:

 

  • tonijn in blik
  • sardientjes in blik
  • droge peulvruchten (bonen, erwten, quinoia)
  • granen (volgens Kamut ongelimiteerd houdbaar, mits donker en goed verpakt opgeslagen)
  • thee, liefst hele gedroogde blaadjes (volgens verkoper van Simon Levelt ongelimiteerd houdbaar, mits donker en goed - droog vanzelfsprekend - verpakt)
  • bronwater (volgens barleduc minstens 5 jaar houdbaar)
  • blikjes tomatenpuree
  • gevriesdroogd vlees
  • alle gevriesdroogde gerechten (toch?)
  • boillonblokjes
  • honing
  • suiker
  • zout
  • MRE (meals ready-to-eat)
  • voedingsrepen als NRG-5 en BP-5

 

En nu vergeet ik natuurlijk nog een heeeeele hoop :)

 

Als we gezamelijk deze lijst vullen, zal ik er naderhand een gesorteerde verzamelpagina van maken, voor een zo goed mogelijk overzicht.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ingeblikte ham, luncheon meat, cornet beef, boterhamworst, knakworst etc.

potten en blikken met groenten en fruit

diverse noten (wel roteren!)

cup noodles (of een ander merk instant noodles met een zakje spice mix)

zelf gedroogde groenten en fruit

melkpoeder

eipoeder

olie (zonnebloem- olijf of koolzaadolie: we rouleren!)

vast palmvet (nagenoeg eeuwig houdbaar zegt men)

whisky :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en broodbeleg !

Denk aan hagelslag, jam, leverworst, pasta, pindakaas etc

 

Leverworst lang houdbaar? Of bedoel je in zo'n klein blikje, meer beetje paté achtig?

 

Overigens aanvulling: Laten we zeggen dat "lang houdbaar" qua voedingsmiddelen een houdbaarheid van minimaal 5 jaar is. Hoeft niet per se als THT datum op de verpakking te staan, als maar praktisch gezien het ook na die datum te gebruiken is en dan alles bij elkaar minstens 5 jaar.

 

Zo heb ik nu een plastic zak rijst liggen, met een THT van februari 2014. Kan je er dan normaal gesproken vanuit gaan dat het wel tot 2017 eetbaar is? Ik heb dat nog nooit geprobeerd, gooi eigenlijk altijd alles na de THT datum weg (verwende westerling ;))

 

Idem voor pasta, plastic zak tagliatelle, THT oktober 2013. Zolang de zak gesloten blijft, kan ik daar rustig een jaar of 4 bij optellen?

Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen idee van hoor, dus fijn als ik er wat meer over kan leren ...

 

Als je van een produkt iets specifieks weet van de houdbaarheid, zet het aub erachter als extra info, altijd handig!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens aanvulling: Laten we zeggen dat "lang houdbaar" qua voedingsmiddelen een houdbaarheid van minimaal 5 jaar is. Hoeft niet per se als THT datum op de verpakking te staan, als maar praktisch gezien het ook na die datum te gebruiken is en dan alles bij elkaar minstens 5 jaar.

 

Zo heb ik nu een plastic zak rijst liggen, met een THT van februari 2014. Kan je er dan normaal gesproken vanuit gaan dat het wel tot 2017 eetbaar is? Ik heb dat nog nooit geprobeerd, gooi eigenlijk altijd alles na de THT datum weg (verwende westerling ;))

 

Idem voor pasta, plastic zak tagliatelle, THT oktober 2013. Zolang de zak gesloten blijft, kan ik daar rustig een jaar of 4 bij optellen?

Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen idee van hoor, dus fijn als ik er wat meer over kan leren ...

 

Helemaal mee eens. Producten minder dan vijf jaar houdbaar vind ik persoonlijk niet interessant. Wacht nog steeds op de dag dat THRIVE Foods international shipping aan gaat bieden. 25 jaar houdbaar èn lèkker, en veel goedkoper dan hier. http://www.shelfreliance.com/foodstorage De link heb ik van een prepper hier, ik geloof mr bruin. Anders ga ik binnenkort toch echt familie en vrienden in de VS lastig vallen of ze voor één keertje een groot pakket naar Nederland kunnen sturen...

 

Wat betreft rijst kan ik tot mijn schaamte uit ervaring zeggen dat het nog prima smaakt na zeven jaar over de THT-datum :o Voor pasta ga ik eigenlijk van hetzelfde uit. Als je het dan ook nog eens zou vacumeren heb ik persoonlijk het gevoel dat je rijst en pasta makkelijk 15 jaar na de THT-datum kan eten zonder er ziek van te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik veel nieuws hieraan toevoeg, maar vanochtend voor het eerst bewust mijn eerste 'echte' voorraadje ingeslagen:

 

Spaghetti - 500G - 01/2015

Penne - 500G - 03/2015

Rijst - 400G - 02/2014

Tomatenpuree - 70G - 12/2013

Bouillonblokken - 32st - 03/2013

Smac - 349G - 01/2015

Ham (ingeblikt) - 454G - 02/2015

Knakworsten - 400G - 03/2015

Doperwten - 400G - 12/2015

Wortelen - 400G - 12/2015

Manderijnen op siroop - 300G - 12/2014

Thee - 12/2014

 

Zolang dit droog staat zal het neem ik aan nog wel iets langer meegaan. Enige wat ik niet weet of dat veel langer dan de THT gaat zijn de bouillonblokken. Iemand enig idee daarover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

blikken Bruine bonen heb ik hier nog niet zien staan.

misschien nog een idee om alle blikjes te verpakken in een zakje om roest tegen te gaan.

ik heb laatst een artikel gelezen over de houdbaarheid van blikvoedsel, en dat de fabriekant de houdbaarheidsdatum had gebaseerd op de garantie van het blikje, dus zo lang dat het blikje gegarandeerd goed bleef volgens weer de blikjes fabriekant..

 

 

 

http://www.voedselbankennederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134&Itemid=126

 

ook leuk:

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/07/26/negeer-die-uiterste-houdbaarheidsdatum/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat ik niet weet of dat veel langer dan de THT gaat zijn de bouillonblokken. Iemand enig idee daarover?

 

Ik las hier dat bouillonblokjes zoveel zout bevatten dat ze in geen honderd jaar zullen bederven. Mits uiteraard droog bewaard. Maar geen idee hoe betrouwbaar dit als bron is.

 

@08091981: Goeie linkjes, thanks! Voor de compleetheid hier de essentie van de Voedselbank-link:

 

Enkele voorbeelden/richtlijnen van de eetbaarheid na de houdbaarheidsdatum (THT)

 

Product > Hoe lang nog probleemloos te consumeren

 

* rijst, thee, pasta’s > zeer lang houdbaar (jaren)

 

* frisdranken > idem

 

* koekjes, chips > maanden

 

* groenten/fruit in blik > zeer lang houdbaar (jaren)

 

* jams en zoetwaren > idem

 

* soepen/conserven > idem

 

* koffie en thee > jaar of langer

 

* macaroni, mie e.a. > jaar of langer

 

(voor alles geldt: mits de verpakking onaangebroken is)

 

En van die NRC link:

 

Een jaar tot jaren na de houdbaarheidsdatum: zout, suiker, pasta’s, koffie, thee, rijst, kruidenmix, stroop, hard snoep, frisdrank en vruchtensap. Volconserven in blik of glas: groenten, fruit, soep, vlees, vis, koffiemelk, jam.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dr Prepper. Ja, bedoel inderdaad die blikjes met (smeer) leverworst van Unox. (of willekeurig ander merk)

Die ik hier heb staan zijn houdbaar tot medio 2015

 

Betreffende de houdbaarheidsdata: zolang pasta en rijst droog bewaard worden kun je ze meerdere jaren na de THT nog prima eten.

Idem met gedroogde bonen, mais, erwten etc.

 

Eten in blik en potten is inderdaad tot meerdere jaren na de THT nog prima te eten. Vertrouw bij een zeer lang verlopen THT op je neus: als het raar ruikt niet eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens die BP-5 repen geprobeerd. Persoonlijk vindt ik ze niet te nassen. Ze zijn erg droog zodat je (extra) water moet drinken om die droge rommel weg te krijgen.

Vergeet niet de good noddels en pasta van unox ook goed te nemen voor je eigen MRE. Zelf heb ik nog een pak van adventure food liggen om uit te proberen.

Deze lijkt me ook wel wat:

 

Heeft iemand nog ervaring met MRE's. ik wil ze een keer uitproberen. Ze worden namelijk op marktplaats aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens. Producten minder dan vijf jaar houdbaar vind ik persoonlijk niet interessant. Wacht nog steeds op de dag dat THRIVE Foods international shipping aan gaat bieden. 25 jaar houdbaar èn lèkker, en veel goedkoper dan hier. http://www.shelfreliance.com/foodstorage De link heb ik van een prepper hier, ik geloof mr bruin. Anders ga ik binnenkort toch echt familie en vrienden in de VS lastig vallen of ze voor één keertje een groot pakket naar Nederland kunnen sturen...

 

Wat betreft rijst kan ik tot mijn schaamte uit ervaring zeggen dat het nog prima smaakt na zeven jaar over de THT-datum :o Voor pasta ga ik eigenlijk van hetzelfde uit. Als je het dan ook nog eens zou vacumeren heb ik persoonlijk het gevoel dat je rijst en pasta makkelijk 15 jaar na de THT-datum kan eten zonder er ziek van te worden.

 

Shelfreliance-link heb je van mij (was mijn eerste post, haha), daardoor eigenlijk hier op het forum gekomen. (Zie: voedsel in blik)

Ben er zelf errug dol op en denk erover vrienden in de USA te vragen het hierheen te sturen. Vind het namelijk ontzéttend lekker spul.

Maar heb serieus geen idee wat dat dan gaat kosten qua douane enzo.. iemand die daar wél verstand van heeft? ;)

 

(Ze hebben ook leuke filmpjes btw bij shelfreliance :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Preppy. Ik heb een vriendin die hobbymatig veel bezig is met MRE's.

Ik denk dat wij eens samen een dagje MRE's gaan testen :)

Ik zal dan een review kunnen doen van een aantal gerechten. Zit te denken aan "the whole works": compleet met foto's, manier van bereiden en smaatktesten.

Lijkt mij erg leuk om te doen en zal denk ik ook de nodige nuttige informatie opleveren voor het forum :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
blikken Bruine bonen heb ik hier nog niet zien staan.

misschien nog een idee om alle blikjes te verpakken in een zakje om roest tegen te gaan.

ik heb laatst een artikel gelezen over de houdbaarheid van blikvoedsel, en dat de fabriekant de houdbaarheidsdatum had gebaseerd op de garantie van het blikje, dus zo lang dat het blikje gegarandeerd goed bleef volgens weer de blikjes fabriekant..

 

Om roesten (met name aan de boven- en onderrand) tegen te gaan, kreeg ik de tip de blikken (onder en bovenkant zodat de randen goed bedekt zijn) in gesmolten kaarsvet te dippen. Dat werkt inderdaad prima. Het is aan te raden dat buiten te doen of bij een open raam. De dampen die van het gesmolten kaarsvet komen, kan stinken en irritatie aan ogen en luchtwegen veroorzaken.

Blikken in een plastic zak zorgen er juist voor dat de blikken (sneller) gaan roesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en broodbeleg !

Denk aan hagelslag, jam, leverworst, pasta, pindakaas etc

 

Helaas is hagelslag, net als chocolade, niet zo lang houdbaar. Chocolade kan al binnen een half jaar wit gaan uitslaan; dito met hagelslag. Chocolade pasta daarentegen, is wel lang houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leverworst lang houdbaar? Of bedoel je in zo'n klein blikje, meer beetje paté achtig?

 

Overigens aanvulling: Laten we zeggen dat "lang houdbaar" qua voedingsmiddelen een houdbaarheid van minimaal 5 jaar is. Hoeft niet per se als THT datum op de verpakking te staan, als maar praktisch gezien het ook na die datum te gebruiken is en dan alles bij elkaar minstens 5 jaar.

 

Zo heb ik nu een plastic zak rijst liggen, met een THT van februari 2014. Kan je er dan normaal gesproken vanuit gaan dat het wel tot 2017 eetbaar is? Ik heb dat nog nooit geprobeerd, gooi eigenlijk altijd alles na de THT datum weg (verwende westerling ;))

 

Idem voor pasta, plastic zak tagliatelle, THT oktober 2013. Zolang de zak gesloten blijft, kan ik daar rustig een jaar of 4 bij optellen?

Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen idee van hoor, dus fijn als ik er wat meer over kan leren ...

 

Als je van een produkt iets specifieks weet van de houdbaarheid, zet het aub erachter als extra info, altijd handig!

 

Spaghetti/pasta is inderdad veel langer houdbaar dan als THT is aangegeven. Maar soms kunnen er kleine witte puntjes op verschijnen. Volgens een italiaanse spaghetti/pasta verslaafde, zou dat schimmel zijn en hij ried af het dan nog te eten.

Het beste is inderdaad het vacuum te verpakken of in een mylar zak met zuurstof zakje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik veel nieuws hieraan toevoeg, maar vanochtend voor het eerst bewust mijn eerste 'echte' voorraadje ingeslagen:

 

Zolang dit droog staat zal het neem ik aan nog wel iets langer meegaan. Enige wat ik niet weet of dat veel langer dan de THT gaat zijn de bouillonblokken. Iemand enig idee daarover?

 

Wat fijn te lezen, Iwillsurvive, dat je bent begonnen met het aanleggen van een voorraadje.

Wat betreft de bouillonblokken: ik ben al jaren bezig een manier te vinden ze lang houdbaar te houden. Steeds worden de blokken toch weer enigzins vochtig en verkleuren ze. Kennelijk trekt het zout erin toch steeds weer vocht aan. Qua smaak blijven ze prima. Dus ik gebruik ze gewoon; ook als ze al een paar jaar voorbij de THT zijn.

Laatst heb ik wat blokken in een mylar zak gestopt met zuurstof zakje erbij en met het strijkijzer luchtdicht verzegeld. Een paar anderen uit dezelfde aankoop gewoon in een glazen pot gedaan. Over twee jaar ga ik eens kijken of er verschil is.

Yep, twee jaar :rolleyes:........

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gehoord dat de witte uitslag het vet is dat uit de chocolade komt. Het zou daarom eerder een teken van kwaliteit zijn dan een teken dat het niet langer eetbaar is.

Mijn eigen ervaring is dat ook wit uitgeslagen chocolade nog prima smaakt en je er niet ziek van wordt.

 

Een collega van me heeft ooit eens een mars reep van ongeveer 8 jaar oud gegeten en rapporteerde dat het prima te eten was. Ook hij is er niet ziek van geworden.

 

http://www.food-info.net/nl/national/ww-chocolade.htm#2

 

Samenvatting:

 

Chocola is natuurlijk gemaakt van cacao bonen, waarin cacaoboter zit. Witte chocola is in principe alleen de cacaoboter, pure chocolade heeft dat het minst.

Het wit wat je ziet als het uitslaat is cacaoboter wat naar buiten komt, is dus niet schadelijk. Maar lekker.. nee vind ik niet.. de chocola zelf wordt erg droog.

Als je zelf chocolade smelt en dat niet op de goede temperatuur doet (dit luistert behoorlijk nauw) zul je al na een paar dagen zien dat het uitslaat.

Bovendien kun je chocolade het beste bij 20 graden bewaren, niet in de koelkast/te koud; de smaak wordt anders en je hebt grote kans dat het wit/grijs uitslaat, en uiteraard ook niet te warm, door het smeltproces zullen de vetten ook eerder uittreden.

 

Oftewel; wil je chocola bewaren (lang) bewaar het dan droog, op kamertemperatuur en kies pure chocolade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

hier ook al een groot deel van de blikken ingepakt in zakjes, het roesten zal doorgaan tot de zuurstof op is in het zakje, mits luchtdicht afgesloten.

Dus misschien toch wel inpakken als je een vochtige bewaarplaats hebt.

 

wiki:

(Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vorige week in zuid Frankrijk op vakantie geweest en daar in de supermarkt blikken " confit de canard du sud-Ouest" gekocht. Dit had ik al eens eerder meegenomen en opgegeten. Lekkere eend dat met het vet in blik zit. Blikken van netto 750 en 425 gram. Blikken hebben een houdbaarheidsdatum van januari 2016. Het is erg lekker en weer eens wat anders. Ik heb eens een site gezien van iemand die allerlei Franse en Italiaanse artikelen verkocht maar als je deze zomer in Frankrijk bent kan ik iedereen aanraden een voorraad van deze blikken mee te nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week in zuid Frankrijk op vakantie geweest en daar in de supermarkt blikken " confit de canard du sud-Ouest" gekocht.

 

Water loopt me al in de mond, zo lekker is dat. Stokbroodje, dik roomboter en dan de confit de canard! Zalig. Ja, als we op met dat soort eten de SHTF door moeten komen, dan is het zo erg nog allemaal niet haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Of zelf je confit maken.

 

Redelijk wat ganzenvet in een pan dan eend of gans borst (of ander vlees) in het vet zorg dat alles onder staat en op een temp van +-70 graden garen tot het helemaal gaar is.

Vlees eruithalen vlees plukken en terug in het vet doen en in weckpotten bewaren (zeer lang houdbaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of zelf je confit maken.

 

Redelijk wat ganzenvet in een pan dan eend of gans borst (of ander vlees) in het vet zorg dat alles onder staat en op een temp van +-70 graden garen tot het helemaal gaar is.

Vlees eruithalen vlees plukken en terug in het vet doen en in weckpotten bewaren (zeer lang houdbaar).

 

Dat klinkt als een hele goede bron van vetten!! Doe je hier nog iets van kruiden en zout bij, of is dat naar eigen inzicht? Ik neem aan dat je de weckpotten ook nog een uurtje in kokend water zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als een hele goede bron van vetten!! Doe je hier nog iets van kruiden en zout bij, of is dat naar eigen inzicht? Ik neem aan dat je de weckpotten ook nog een uurtje in kokend water zet?

 

Je kan het zelf op smaak brengen met peper en zout is wel zo lekker( was ik vergeten erbij te zetten).

En wat je zegt je moet je weckpot altijd sterreliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...