Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hakken niet onderschatten!


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik ben zojuist begonnen met het onkruid vrij maken van mijn achtertuin. dat is niet een kwestie van schoffelen en harken... nee;

hakken, zagen en kappen, is meer van toepassing in mijn mini-jungle. :)

 

De vorige bewoonster was een verwoed tuinier met een doordachte tuin, het hele jaar door een mooie groene tuin. Ik daarentegen heb een hekel aan tuinieren in die vorm en heb er daardoor dan ook anderhalf jaar niets aan gedaan. Dat resulteert dan in een prachtige tuin... dat wel... maar to much is to much he :)

 

Gezien mijn tuin voornamelijk uit stekelhoudende planten staat, is het een hele klus om dit te klaren.

Sinds de ontdekking van preppers.nl heb ik ineens een hele andere bestemming voor mijn achtertuin en moest ik er toch maar eens aan beginnen.

 

Het begin

Ik pakte mijn bijl en machette (kapmes) om de eerste lange en dikke takken te gaan verwijderen en baande mij zo een weg door de jungle.

...

10 minuten later ben ik uit voorzorg gestopt omdat mijn pols hierdoor behoorlijke opdonders kreeg!

Ik ben al wel een eind gekomen in de tuin, maar hier verbaasde ik mij toch wel over en was iets waar ik niet bij stil heb gestaan. De fysieke kracht die nodig is om dit te doen!

 

Spierkracht ontbreekt het niet aan, ben gewoon een gemiddelde man wat dat betreft. Maar mijn polsen zijn toch behoorlijk getraind en toch niet goed genoeg voor dit klusje!

 

Ik vond dit wel een heel goed punt om te vermelden op preppers.nl ...

 

Onderschat het hakken niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik ben weer even verder gegaan, en door de 'zure appel' heen gebeten.

 

Mijn gehele tuin is nu weer overzichtelijk! (jaja, die hele 5mx5m :D)

 

Nu ligt mijn tuin vol met stukjes haag, rozenstruiken en nog meer van die ellendige prik dingen!

 

Wat kan ik nu het beste doen om dit zo goed mogelijk als compost te gaan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige woning was een appartement op 1 hoog. Nu een hoekwoning met voor-, zij-, en achtertuin. Wat heb ik mij daar op verkeken. Had het geljik bij de verhuizing moeten laten asfalteren! Wat een ellende zo.n tuin. Heb dus geen groene vingers dus een moestuin is ook niet aan mij besteed. Kippen en konijnen en een paar biggen zou nog wel leuk zijn maar alstublief geen gewroet in de grond voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben weer even verder gegaan, en door de 'zure appel' heen gebeten.

 

Mijn gehele tuin is nu weer overzichtelijk! (jaja, die hele 5mx5m :D)

 

Nu ligt mijn tuin vol met stukjes haag, rozenstruiken en nog meer van die ellendige prik dingen!

 

Wat kan ik nu het beste doen om dit zo goed mogelijk als compost te gaan gebruiken?

 

Ben je bekend met deze vorm van tuinieren?

http://backtoedenfilm.com/index.html

Dan zou je de takken kunnen hakselen en in je tuin gebruiken.

 

Hier een site met een lijst wat wel en wat niet op de composthoop kan.

http://www.composteren.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=3

Maar gezien de grootte van je tuin, zal je wel kiezen voor een compostton.

 

Er zijn compstversnellers in de handel. Maar een legertje wormen aanschaffen voor een snelle start, is ook een optie. Maar ja, in de winter werken die niet zo hard meer hoor. :cool:

 

Klasse trouwens dat je je tuin zo snel "geruimt" hebt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige woning was een appartement op 1 hoog. Nu een hoekwoning met voor-, zij-, en achtertuin. Wat heb ik mij daar op verkeken. Had het geljik bij de verhuizing moeten laten asfalteren! Wat een ellende zo.n tuin. Heb dus geen groene vingers dus een moestuin is ook niet aan mij besteed. Kippen en konijnen en een paar biggen zou nog wel leuk zijn maar alstublief geen gewroet in de grond voor mij.

 

Haha, categorie koude kermis... Maar ken je het principe van het luie tuinieren? De permacultuur? Wellicht iets voor jou en je tuin? Of gras, maar dat moet wel regelmatig gemaaid worden. Mijns inziens is maaien makkelijker dan onkruid tussen de steentjes weg halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

Spierkracht ontbreekt het niet aan, ben gewoon een gemiddelde man wat dat betreft. Maar mijn polsen zijn toch behoorlijk getraind en toch niet goed genoeg voor dit klusje!

 

Ik vond dit wel een heel goed punt om te vermelden op preppers.nl ...

 

wij niet, smeerlap ;) (GEINTJE)

 

maar je hebt gelijk, sommige klusjes zijn wij als hedendaagse uitermate verwende generaties niet meer gewend

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge:

 

Ghehe. zoals de waard is... :p

 

ontopic: we zijn zijn vandaag samen verder gegaan in de tuin en hebben de indeling toch enigszins aangepast. Dat scheelt weer wat werk :)

kippenhok word toch ietsje groter, we nemen er dan 4. Ras nog niet over uit. en de kas wordt iets verplaatst zodat de open lucht groentetuin er achter komt te liggen.

 

Nu hebben we een flinke stapel met takken en groen die we nog moeten lozen. en dat wordt wel problematisch want wij hebben geen 'achter uitgang' en langs binnen is een big no-no!

Wellicht een hakselaar huren en in zakken afvoeren...

 

en een gedeelte gebruiken voor de compost...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het is wat met de fysieke arbeid.

Net twee uur met stookhout in de weer geweest.

Lekker met de kettingzaag kortmaken, dat is leuk werk.

Dan de dikke stukken kloven, pfff weer even in komen.

Eerst weer moeten leren mikken, twee drie stammetjes en nu de conditie weer opbouwen.

Plus natuurlijk verplaatsen en stapelen....

 

Lekker die spiertjes weer aan de gang te hebben...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

LOL, met zo'n apparaat ben ik ook nog bezig in de tuin. Bomvol struiken en bomen, gaan allemaal door het apparaat en naar een bult om te composteren. En dan het spitten, man man, wat een werk.

 

Gebruik een kettingzaag voor 't dikste hout, takken handzaag voor wat dunner hout.

'k Heb ook ervaring met een manchete, maar idd, erg zwaar voor de polsen. In mijn geval is het ook nog zo dat die manchete veel te zwaar is, 't meer zo'n rambo geval, dan praktische jungle tool. 'k Zoek nog een parang, veel lichter en handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik jouw subject las @Communicator over "hakken" dacht ik gelijk aan een metalconcert waar ik eens mijn "hak" van mijn laars verloor.

Wat overbleef waren 5 scherpe spijkers onder mijn laars. Ik ben maar niet doorgegaan met springen en dansen. (misschien kan dit antwoord beter onder het topic : idee voor zelfverdediging? :):cool:

 

Maar goed, het andere "hakken" dus. Leuk he, lichamelijke arbeid in de tuin? Zo hebben wij zelf een peren en kersenboom gehakt (ze waren slecht en droegen geen vrucht en hielden de zon weg). Vooral de wortels uitgraven en uithakken, was veel werk. Maar wat een heerlijke voldoening als het af is. Plus mooi hout voor in de vuurkorf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hakken niet onderschatten

Maar ook sneeuw ruimen moet je niet onderschatten .

Voor de zoveelste maal moest ik sneeuw ruimen deze winter .

Ik ben daar ongeveer 2u mee bezig om een pad vrij te maken en een deel van de oprit .

Het kruipt behoorlijk in de rug .

Op sommige plaatsen lag het een halve meter dik omgewaaid weliswaar .

Het is een hele karwei om het weg te krijgen .

Ik hoop dat het de laatste maal was .

Ik haat sneeuw in maart

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hakken niet onderschatten

Maar ook sneeuw ruimen moet je niet onderschatten .

Voor de zoveelste maal moest ik sneeuw ruimen deze winter .

Ik ben daar ongeveer 2u mee bezig om een pad vrij te maken en een deel van de oprit .

Het kruipt behoorlijk in de rug .

Op sommige plaatsen lag het een halve meter dik omgewaaid weliswaar .

Het is een hele karwei om het weg te krijgen .

Ik hoop dat het de laatste maal was .

Ik haat sneeuw in maart

 

Geert

 

Fysiek werk niet onderschatten, tegenwoordig zitten we het grootste deel v/d dag op een stoel of bank. Dat gaan we wel merken als je weer het grootste deel v/d dag 'echt werk' moet gaan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...