Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar kan en mag je in Nederland kamperen èn een boom omhakken èn een vuurtje stoken?


Joris Driepinter

Aanbevolen berichten

Zijn er in Nederland überhaupt plekken waar men kan oefenen te bushcraften en een vuurtje te stoken? Zover ik kan google'en kan dat niet echt in dit land... :( Weet iemand hier waar ik dit zo dichtbij mogelijk kan oefenen/trainen? In Amsterdam in ieder geval niet lol :D Behalve als ik bij de padvinders ga, maar ik heb geen zin in de wekelijkse verplichting van een padvindersclub. Natuurlijk kan je een heel 'survival-weekend' boeken, maar ik zou ook gewoon graag op m'n eigen houtje met m'n messen en m'n firesteel klooien en oefenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast urbanprepper

In nederland heet dat wildkamperen(verboden) en vuur stoken al helemaal uit den boze. Maar mischien zijn er speciale daarvoor gecreeerde plekken. Ik krn ze iig niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gegroet,

Er is een plek waar je mag wild kamperen. Staatsbosbeheer heeft plekken aangewezen waar dit mag zie hier de website:

http://www.hiking-site.nl/routes_paalkamperen.php

Hier mag je geen vuur stoken maar wordt wel gedaan.

 

Als je "legaal" wil fikkie steken, kijk dan eens op een scoutingssite. Ik weet dat er 1 in Rotterdam zit waar je mag fikkie steken en Oosterhout ook.

Je wordt wel continu op je vingers gekeken maar je hebt een plek om een vuurtje te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan regelmatig met de camper naar Zeewolde..daar ligt n camperplaats in t hulkestijnsebos...n supergebied.Nooit echt druk je komt r nog volop wild tegen..en aan t einde van t bos is n klein strandje waar ik nog nooit iemand moeilijk heb horen doen over t vuurtje dat ik daar stook...of n bbq aanmaak.Meestal is er ook niemand.Zeker niet als je buiten d vakanties gaat.Naast t camperterein is n grote parkeerplaats..voor n kaart zie de link.http://www.camperplaatsen.net/content/camperplaats/1270/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 6 maanden later...

Zodra ik weer volledig genezen ben van mijn operatie, ga ik weer wild kamperen en waarschijnelijk is dat weer illegaal, maar gebruik meestal vuurtjes die ik onder controle kan houden. Ben nog geen enkele keer gepakt en hopelijk blijft dat ook zo. De beste tijd echter is door s'morgens heel vroeg de bossen in te trekken, dan is er nog niemand. Je kunt dan zonder gedoe je plekje zoeken waar je een stealthy shelter wilt gaan bouwen. Dan word het licht, dan kun je takken en stammetjes gaan zoeken en ondertussen je omgeving in de gaten houden voor mogelijke wandelaars enzo. Als de avond valt, heb je inmiddels een simpele maar doeltreffende shelter gemaakt (ik ben 2 meter dus ik moet hem iets groter maken). Als je de eerste sterren al ziet, nog even 20 minuten wandelen naar een meertje om daar wat water te halen en weer terug naar je shelter.

Om het zo veilig mogelijk te doen, graaf ik een gat met een pijpgat aan de zijkant net bij een opening in de shelter aan de achterkant, dat fungeert als keuken. Vuurtje erin of ministove of rocketstove, zolang het maar in dat gat zit (kijk wel uit voor uitstekende takjes of wortelen, mischien iets te voorzichtig, maar ik wil geen ondergrondse brand veroorzaken in dat prachtige bos). 4 Metalen pinnetjes op het gat en je pannetje erop (of je blik voer) en laat het maar lekker gaar/warm worden.

De nacht is gevallen (of althans, het is pikkedonker) en je bereid je slaapgedeelte voor in je shelter. Zolang je het maar behaaglijk genoeg hebt zodat je de volgende ochtend niet wakker hoeft te worden met rug- en nekpijn.

En de volgende ochtend breek je alles af en loopt terug naar waar je de auto ergens hebt geparkeerd aan de rand van het bos (ik parkeer hem aan de straat van een woonwijk bij dat bos, wekt minder argwaan) Mocht iemand je tegenkomen met je bepakkingen om, doe je net alsof je van plan was om te gaan kamperen maar dat je een telefoontje had gekregen dat er iets was gebeurt in de familie waar je direct naartoe moet. Opgelost!

 

Oh en wat bomen hakken betreft, dat laat ik wel open voor als er echt stront aan de knikker is. Er ligt nu nog voldoende takken en boomstronken die je in zijn geheel kunt gebruiken. Ga geen bomen afslachten alleen maar om wat te "spelen"...

 

En zelf ben je weer een ervaring rijker. Eén ervaring is goed - je bent ontmaagd, meerdere ervaringen is een gewoonte - net als fietsen. :p

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlak bij Amsterdam, tussen Muiden en Muiderberg, liggen een paar (3) eilanden in het Markermeer (of heet het daar nog IJ-meer?) waar kamperen en fikkie stoken getolereerd wordt. Het meest oostelijke eiland (Hooft) is het meest toegankelijk, Je kunt er met een bootje komen,

 

PS in de bouwvak moet je daar niet komen, dan is het echt vreselijk druk.

 

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zweden en noorwegen kun je altijd wild kamperen en vuurtjes maken, moet je je wel aan fatsoensregels houden, maar die zijn overal op het internet vinden.

@Vantazzy ik zie get niet, heel suf misschien, maar met jouw omschrijving van het gat en het vuur zie ik het plaatje van hoe het moet zijn niet helemaal voor me, kan je het voor mij verduidelijken of tekenen. Het lijkt me namelijk leuk om eens te gaan proberen.

 

Ik ben met het kinderfeestje van mijn zoon ook het bos ingegaan, vuur maken mocht niet maar toch gedaan om worstjes en broodjes warm te maken...... Nou binnen 15 minuten stond de boswachter voor ons, het moest uit!!! Gelukkig geen voete gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het er op aankomt zal je als mens bepaalde regels moeten overtreden.

 

Ik oefenen altijd in de ardennen voor een SHTF toestand daar zijn de bossen zo groot. En daar heb ik nog het idee van vrijheid waar je nog een beetje je gang kan gaan. een vuurtje maken een boom hakken daar kan het nog wel hoor. Tja en Nederland ik geloof dat in een toestand van plunderingen, rellen , en grote landelijke chaos-

 

het er niet meer echt toe zal doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige regels in dit land zijn echt om verdrietig van te worden, maar ik hoopte dat iemand wellicht een camping of scouting(bos) weet waar dit kon? Waar je een plekje of een huisje kan huren of iets dergelijks.

 

De meeste regels op dit gebied zijn er ter bescherming van andermans bezit. Ik zou het ook niet fijn vinden als er ineens wat zwervers in mijn achtertuin een hut graven en een fikkie stoken.. ;)

 

Maar je zou eens scoutings kunnen vragen. De meesten verhuren hun toko's ook (met vrienden deed ik dat vroegah wel, lekker een weekje in een scoutinghut zitten), en ze hebben kampvuurplaatsen, en genoeg materiaal om eens lekker te pionieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

juistom deze reden ben ik bezig om met eeuwigdurende erfpacht een bos te verkrijgen in helden als het lukt wordt het daar een plekie waar mensen zoals jij en ik wel kunnen slapen onder de sterrenhemel in je bivvy leanto shelter of iets in die trant

 

dus mocht je tegen de zomer een plekkie zoekken kan ik je die tegen die tijd wel bieden denk ik dikke groet

 

 

Zijn er in Nederland überhaupt plekken waar men kan oefenen te bushcraften en een vuurtje te stoken? Zover ik kan google'en kan dat niet echt in dit land... :( Weet iemand hier waar ik dit zo dichtbij mogelijk kan oefenen/trainen? In Amsterdam in ieder geval niet lol :D Behalve als ik bij de padvinders ga, maar ik heb geen zin in de wekelijkse verplichting van een padvindersclub. Natuurlijk kan je een heel 'survival-weekend' boeken, maar ik zou ook gewoon graag op m'n eigen houtje met m'n messen en m'n firesteel klooien en oefenen...
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

juistom deze reden ben ik bezig om met eeuwigdurende erfpacht een bos te verkrijgen in helden als het lukt wordt het daar een plekie waar mensen zoals jij en ik wel kunnen slapen onder de sterrenhemel in je bivvy leanto shelter of iets in die trant

 

dus mocht je tegen de zomer een plekkie zoekken kan ik je die tegen die tijd wel bieden denk ik dikke groet

Ook in je eigen stukje bos zal je de aanwijzingen van de brandweer op moeten volgen, als er code oranje of rood is mag er geen open vuur zijn en niet gestookt worden.Maar dat heb je vast al gelezen op bosgrond.nl

Wel tof dat je je bosje aanbiedt om te overnachten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank offgrid! Camping De Wielewaal dus. http://www.dewielewaal.com/ Top tip. Echter, als ik het goed begrijp is dit een "Exclusieve camping voor campers en kampeerauto’s, uniek in Flevoland" en kan je er dus niet echt met je tentje neerstrijken?

 

Hartelijke groet

 

Op Campercamping de Wielewaal kan in overleg veel. en naast campers kan je er ook met je tent staan. Er zijn zelfs plekken voor je hangmat.

Familie Hospes en den Brok zijn super aardige gasten. je kan er kamperen en als je wil mag je ook een paar meter meer het bos in staan. Dit voorjaar hebben ze ook enkele stekjes aan het water. ze verkopen ook brandhout en er staan vuurvelgen om te stoken.

Om nog even door te spammen, het zijn namelijk hele goede kennissen. voor groepen (ook individueel) staat er een leuke overkapping met een openhaard, dus ook bij minder weer hoef je niet te ontberen als je het niet echt wil (mooi weer prepper:p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een scouting groep die heet de MPSE de Most Primitive Scouting Experience. Zoals de naam al zegt worden daar op de primitieve manier scouting gedaan. Kijk maar eens op hun site. Ik vind het de leukste scoutinggroep die ik ken.

 

Ik denk dat er vast wel boeren zijn met een stuk bos waar je onder voorwaarden kunt kamperen. Zou wel leuk zijn als we een paar van deze ' campings' in Nederland hadden.

 

Ook kun je in Nederland paalkamperen. Het nadeel is dat open vuur niet is toegestaan. Dus neem een blikje oid mee om je vuur in te maken. Op deze site staan veel paalkampeerplaatsen.

https://sites.google.com/site/paalkampeerders/regels

 

Groet,

Tanfana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...