Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eetbare planten in de tuin die door derden niet als zodanig herkend worden.


cafard

Aanbevolen berichten

In tijden van voedsel crisis dien je als bezitter , bewerker van een groenten tuin alert zijn op figuren die zelf niet de moeite namen om te preppen , of zelfvoorzienend te worden.

Die zouden het begrijpelijker wijs gemunt kunnen hebben op het resultaat van uw tuinieren .

tijdens een bliksem aanval zouden uw appels gejat kunnen worden en uw kolen gerooid.

Dit komt omdat het voor iedereen duidelijk is dat een appel of een peer of een rode bes of een boerenkool eetbaar is ...

Mensen , zelfs mensen die honger hebben hebben nog wel een vorm van zelfbehoud , ze realiseren zich dat omdat ze al zo verzwakt zijn dat iets giftigs eten onmiddellijk hun dood kan betekenen en zullen het bij twijfel laten staan of er niet eens aan denken dat die plant wellicht eetbaar is.

Welnu wat zijn planten die eetbaar zijn maar niet direct opgemerkt worden als eetbaar. allereerst planten die niet netjes in rijtjes staan , kwekers van kolen plaatsen die altijd netjes in rijtjes . dat moet niet zo geeft u aan dat er zorg en tijd is besteed aan het zoeken van een goeie plek voor die desbetreffende plant , als die plant zo verder geen sier waarde heeft voor uw tuin . kan men er dus vanuit gaan dat eetbaarheid een motivatie was van u om de plant te plaatsen. Laat het er dus uit zien alsof het volstrekt willekeurig is dat die plant daar groeit . iemand met geen of weinig kennis van planten zal denken dat het onkruid is .

Plaats er geen bordje bij met de naam van de plant dat wekt weer de indruk dat er iets speciaals mee aan de hand is . zorg dat u de plant kunt herkennen in elk groei stadium van de plant.

Laat als de plant geplukt is , of ontdaan van zijn vrucht zaad of noot geen resten achter , anderen zullen zien dat er van de plant gegeten is en zullen het ook gaan doen.

 

planten die ervoor in aanmerking komen om in uw eigen tuin gecultiveerd te worden als nood voedsel of op een andere clandestiene plek ( guirilia farming ) kunnen het best gezocht worden uit zaad banken van andere plekken op aarde of van heirloom seeds, vergeten groentes en kruiden , die zijn immers ook eetbaar als nood aan de man komt . knol gewassen die men hier niet kent zijn goed , het eetbare gedeelte is niet te zien boven de grond .

Of zoek met behulp van google naar rare and exotic seeds. flink zoeken en je komt van alles tegen . doe je best als het water aan de lippen staat zal iedereen weten dat paarde bloemen eetbaar zijn en madeliefjes ook . maar de planten die u zult kweken heeft nog nooit iemand van gehoord.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 jaar later...

Dit is de grofstekelige Chayote. Alles aan deze plant is eetbaar. Ik heb hem gisteren binnengekregen via Vreeken Zaden. Hij ontkiemt in de vrucht zelf. Eenmaal ontkiemt plant je hem in (of half in) een pot. Na 15 mei plant je hem dan in de volle grond. Hij is in principe meerjarig maar kan niet tegen vorst dus in Nederland wordt dat wat moeilijker. Kan tot 15 meter hoogte groeien in 1 jaar.

2014-03-28-18.50.19-1.jpg.bb0c8495b1bc700228fa6abba1c869d2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je ook nog de Yacon. Niet te verwarren met de aardpeer of zonnewortel. Ik heb hem afgelopen zomer in een grote pot in de tuin gehad en een goede oogst gekregen. Smaakt naar een kruising tussen wortel en appel. Is goed voor de maag en darmen. Bleek ook zo te zijn. Wortel krijg ik altijd maag en buikpijn van. Van Yacon helemaal niet. Er lekker als je hem als wortel beziet. Niet eetbaar als je liever een appel wilt.

Eenmaal geoogst kun je de knollen eten maar de broedknolletjes houdt je apart voor volgend jaar. Het verschil is duidelijk te zien.

 

2013-07-31-09.09.54.jpg.75b7e799cab9d798f08de2304baa5273.jpg

 

2014-01-29-14.27.12.jpg.d0a01330f8dea78ecdbdf6ec34c716ce.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mini kiwi.

 

Ga je voor één exemplaar neem dan de Issai, die is zelfbevruchtend.

Groeit bij lange na niet zo hard als de gewone kiwi.

Smaak is lekker dan welke kiwi dan ook.

Waarom in je tuin? De kleine vruchten vallen niet op dus iedereen loopt er langs.

En vreemde vruchten stopt een mens niet in de mond :)

 

image.jpg.9cd70123f5d0ec0460b425ed50b55de2.jpg

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de Hosta alleen de jonge uitlopers eten, vroeg in het voorjaar.

 

Nog meer dingen om te kweken en die er op het eerste gezicht niet eetbaar uitzien:

 

- Lindeboom (kun je laag snoeien), de jonge blaadjes zijn heerlijk als sla.

- Amaranth, een plant die prachtig is als paars/roodbloemige sierstruik, de zaden zijn als granen eetbaar. Niemand die dat ziet.

- Aardkastanje, een witte schermbloemige waarvan de wortels bestaan uit eetbare knolletjes.

- Aardaker, een klimplant met prachtige bloemetjes, knolletjes eetbaar.

- Honingbes, door aparte langwerpige vorm, weten mensen niet of hij eetbaar is, een heerlijke bes!

- Kornoelje (Japanse) veel mensen weten niet dat de bessen eetbaar zijn. Wel zuur, je kunt er jam van maken.

- Een Dwergmispel en een Kwee, eetbaar maar mensen twijfelen vaak en denken dat het siervruchten zijn.

- Krentenboom, de rode besjes in de boom, zoet en eetbaar. Een niet kenner durft geen besjes van een boom te eten.

- Sleedoorn hetzelfde verhaal, kleine zure minipruimpjes lijken oneetbaar, maar zitten boordevol vitaminens

- Bamboe, de jonge scheuten die boven de grond uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze tuin staat intussen :

 

- bosaardbeien voor de fijne smaak

- gewoon een rijtje ajuinknollen

- ik experimenteer met topinambour

- pastinaak komt vrij hoog, daarmee test ik nu, volgend jaar wil ik die als groenscherm voor een afsluiting, valt nooit op als je t niet kent.

- frambozen

 

Hosta's hebben we ook staan maar ik had het inderdaad niet aangedurfd er van te eten.

Winterpostelein is inderdaad heel erg lekker maar groeit behoorlijk traag. Dat wil ik deze winter ook weer verbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hosta's eetbaar? Sjonge dat verrast me. Dat heb ik nou nog in geen enkel wilde-planten-plukboek gelezen...

Goed zeg, zijn favoriete siertuinplanten.

 

 

Alleen het blad volgens de Chinezen.

Maar de plant is niet giftig dus de bloem zou ik bij grote trek niet laten staan.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hosta's eetbaar? Sjonge dat verrast me. Dat heb ik nou nog in geen enkel wilde-planten-plukboek gelezen...

Goed zeg, zijn favoriete siertuinplanten.

 

Ja klopt, werden als groente in de bossen geplukt totdat ze variegata varianten vonden die men ging verzamelen.

Als tip heb ik de Hosta Empress Wu.

Is de allergrootste variant die er bestaat en kan meer dan een meter hoog worden.

Staat uiteraard bij mij in de tuin :cool:

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje...

 

Zijn er ook planten die er echt lekker/eetbaar uitzien, maar die bijzonder slecht bekomen ?

 

Zet ik die onder handbereik dan zullen ze daarna niet nog meer komen proeven...?

 

K a n s

 

De bessen van de Belladonna (Nachtschade). Als ze tussen je minitomaatjes staan, dan zie je bijna het verschil niet tussen de rijpe bessen en de tomaatjes.

De rood/oranje bessen zijn zeer giftig en het nadeel is, ze smaken niet eens vies. Dus opletten.

 

Edit: ik bedoel specifiek deze van de nachtschadefamilie, heet ook wel Bitterzoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterzoet

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bessen van de Belladonna (Nachtschade). Als ze tussen je minitomaatjes staan, dan zie je bijna het verschil niet tussen de rijpe bessen en de tomaatjes.

De rood/oranje bessen zijn zeer giftig en het nadeel is, ze smaken niet eens vies. Dus opletten.

 

Edit: ik bedoel specifiek deze van de nachtschadefamilie, heet ook wel Bitterzoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterzoet

 

Bitterzoet is niet de Belladonna.

Ik denk dat je in de war bent met Atropa Belladonna die zwarte vruchtjes geeft.

 

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wolfskers

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...