Ga naar inhoud

stijn

Aanbevolen berichten

Ik was zojuist naar discovery channel aan het kijken en daar waren ze koelkasten aan het maken die koelen door de verdamping van water.

Ik heb een beetje gegoogeld en een filmpje gevonden om net hetzelfde te maken met gewoon materiaal dat iedereen in huis heeft.

Nu is mijn vraag : heeft iemand hier al ervaring mee? :)

 

Het filmpje: http://www.geenflauwekulletjes.nl/2011/07/bouw-je-eigen-koelkast-zonder.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ey Stijn, het klopt inderdaad wat je aanhaalt hier. In 3e wereldlanden worden ze bijvoorbeeld al gebruikt voor het koel houden van eten. Ik had deze ook al in mijn afspeel-lijst staan op youtube :).

 

Voor diegene die geïnteresseerd zijn, ik heb ondertussen al wat handige youtube filmpjes verzameld welke je op mijn kanaal kunt checken:

 

Foxxie's preppers TV:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ik wist niet dat dat kon , handige tip zeg .

 

Ik heb er nog wel 1 , met behulp van een klein op een co2 fles te schroeven apparaatje kun je zelf droogijs maken . dat is - 78 graden Celsius . als je dat in een koelbox of in je koelkast legt blijft ie echt wel een tijd koel

 

Link voor het apparaatje ergens bijna onderaan op de pagina , het heet de SnowPack Droogijsmaker . en je hebt er dus wel een gevulde co2 cilinder voor nodig. http://www.labstuff.nl/contents/nl/d39.html

 

Op die site zijn wel meer handige dingen te vinden voor preppers.

 

dit is een link van een video waaraan aan een leerling word uitgelegd hoe een iets andere droogijs apparaatje werkt . het is gevaarlijk spul dus kijk er mee uit. ze draagt niet voor niks termo handschoenen in het filmpje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit werkt inderdaad erg goed, als er maar zon en/of genoeg warmte is om het water te verdampen. Iedere vorm van verdamping zorgt voor afkoeling dus dit zo moeten werken naast de houtkachel. Of je echt hele lage temperaturen haalt durf ik niet te zeggen.

 

Van de zomer voer ik langs een woonboot en die had een tuinsproeier op het dak staan. Ook dat koelt en op die manier heb je dus een soort van airco zonder stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

@Wonderland, leuke link en ik denk ook echt handig. Zeker als je een tuin heb, gewoon wat van deze potten in je tuin gebruiken en als je het echt nodig heb, heb je zo een paar koelkastjes die restjes of medicijnen kunnen koel houden.

 

Weet alleen niet hoe dit gaat werken als het bewolkt is of als je een hoge luchtvochtigheid heb waardoor je dus minder verdamping heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik vraag me alleen af, indien je de koelkast groter zou maken, word hij dan kouder?

 

Nope.

 

Voor werking zie quote wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdamping

 

Verdampingswarmte en condensatiewarmte

Bij deze verdamping daalt de temperatuur, iets dat goed te voelen is als men blaast op wat aceton die men in de hand houdt, of op een bezweet stukje van de huid. De temperatuur is een maat van de gemiddelde snelheid van de vloeistofmoleculen, dus door het ontsnappen van de snelste moleculen zal de temperatuur van de vloeistof lager zijn

 

Zie wikipedia voor meer uitleg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...