Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn tuintjes nou realistisch ?


shooter

Aanbevolen berichten

Ik lees hier veel over zelf tuinieren, dieren houden enz.

Nu vraag ik me af in hoeverre dat realistisch is als de SHTF...

Zoals ik al eerder ergens heb aangegeven is veel van ons prepwerk afhankelijk van

de vorm van SHTF die wij ons voorstellen maar in het scenario waar ik voor prep

worden al die boerderijtjes vroeg of laat het slachtoffer van hongerige hordes ...

 

Misschien een grote samenwerkingsvorm als een soort dorp met hekken,

beveiliging, wachtposten enz. zou een kans maken om tot landbouw en

veeteelt te komen.

 

Dit is geen aanval op de mensen die wel voor die scenarios preppen maar

meer een overpijnzing ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn plan is om met een stuk of 15 man/vrouw te verblijven in een huis met grote tuin. Met een beetje schikken passen die 15 mensen ook in het huis trouwens. Dan in shifts van x aantal uur gewoon de wacht houden. Dan werkt het denk ik wel. Als je in je eentje of met zn 2en dat moet doen is het lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shooter, vanuit jouw overpeinzing zijn ook de ideeen hier ontstaan van een groep mensen, om elkaar beter te leren kennen, zodat ze wanneer SHTF op elkaar terug kunnen vallen en misschien gezamenlijk iets op kunnen zetten. De meningen over hoe dat er uit moet zien lopen nog uiteen, maar dat het zonder samenwerking niet gaat lukken zijn velen al overtuigd.

Ik behoor ook tot die groep en herken je overpeinzing, alleen red je het niet met je tuintje enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie mijn tuin niet als een goeie oplossing voor elke shtf , maar stel dat ik me tuin moet verlaten met een bug out bag en ik kan me dieren niet meenemen en ook met eten niet . stel ik kan alleen wat plukken wat rijp is en dat mee nemen.

In mijn bug out bag zitten zaden , sporen prints vloeibaar mycelium inoculatie materiaal , gist om alcohol te kunnen maken als ontsmetting middel een ph en ec tester en in mijn hoofd zit de kennis om te kunnen tuinieren, en kennis kan macht zijn onder de juiste omstandigheden.

voorbeeld Ik ken mensen en die gaan naar het tuincentrum kopen voor honderden euro,s mooie bakken die niet praktisch zijn in gebruik , die ze vullen met verkeerde grond . vervolgens lopen ze met een berg aan messtoffen opgescheept waarvan ze naar de werking slechts kunne gissen.

ook krijgen ze bestrijdings-middelen mee die ze niet efficiënt kunnen toepassen . en vervolgens blijkt hun tuin helemaal niet geschikt voor de planten die ze kochten of te klein , of hebben ze planten uitgezocht die elkaars nabijheid niet kunnen verdragen.

eind van het liedje is vaak dat ze vergeten water te geven , waardoor de zooi doodgaat . of ze geven veels te vaak water waardoor al hun fancie mestoffen wegspoelen en de wortels verrotten omdat ze geen zuurstof krijgen.

stel dat er een shtf ontstaat als je op vakantie bent in een ver land , de planten die hier bekend zijn groeien daar niet. moet je allemaal op kunnen anticiperen.

Ik kweek dus niet voor zelfvoorzienend heid maar voor de ervaring , want wie leert er nu nog op school dat je een aardappel niet twee keer achter elkaar op hetzelfde veld kunt inzaaien , er komen wormpjes in de aarde die de niet gerooide kleine vergeten aardapeltjes op gaan eten en erin gaan nesten . gevolg het jaar erop stikt het van die krengen en is je hele oogst met misschien al je pootgoed verloren gegaan. heb je shtf en twee jaar erna overleefd ga je nog dood.

tuinieren doe je voor de kennis in mijn optiek. ik ben nu bezig om mijn kennis van medicinale planten te verhogen . mijn eerste ambacht voor na een shtf zou zijn tuinieren , daarna bouwer , of als het meezit beveiliging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuintje moet je niet onderschatten.

 

- Om één persoon een jaar lang te voeden heb je zo'n 1000m2 nodig.

Dit houdt in dat je voor een gezin van 4 personen zo'n 4000m2 tuin nodig hebt. Ik denk niet dat veel tuintjes in Nederland dit oppervlak halen.

 

- De snelste planten kun je na c.a. 3 maanden oogsten.

Dit betekent dat je toch zal moeten zien te overleven terwijl je planten groeien. Je moet eten in huis hebben om dit soort periodes op te kunnen vangen. Hiervoor moet je zorgen dat je weet hoe je veilig moet inmaken en dit ook altijd doen. (Als je 20 tomatenplanten nodig hebt om je gezin te voeden, moet je er 40 planten)

 

- Het onderhouden van een tuin is heel zwaar werk.

Schoffelen, harken, op je knieën onkruid wieden, planten, oogsten,... Het klinkt allemaal leuk en romantisch, en dat is het ook als het niet nodig is en je leven hangt er niet van af en je hebt een klein hobby-tuintje. Maar op het moment dat je er echt van moet overleven zullen heel veel mensen op de koffie komen.

 

- Het onderhouden van een tuin is heel moeilijk werk.

In het verlengde van het vorige punt; Het is ook heel moeilijk werk. Een beetje boerenzoon/dochter doet er zo'n 25 jaar over om EEN BEETJE EEN IDEE TE HEBBEN van wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Je moet precies weten wat je wanneer, waar en hoe moet planten, wat wel en niet naast elkaar mag staan, planning over meerdere jaren kunnen maken om de kans op ziektes op biologische wijze te minimaliseren,... En deze kennis kun je NIET uit boeken halen. Dit komt door ervaring.

 

- Elk jaar gebeurt er wel iets waardoor je minder of geen oogst hebt, denk aan een ziekte, droogte, hagel, regen, wind,..........

Zoals ik het zeg. Elk tuintje heeft een dikke zwarte ondoordringbare donderwolk boven zich hangen. Er is altijd wel wat. Zorg dus dat je altijd zaden op voorraad hebt, oogst altijd nieuwe zaden als het kan en wed nooit op één paard. Je kan wel een tuin volzetten met 1000 tomatenplanten, maar om over je dieet nog niet eens te spreken, stel dat er dan net dat jaar een ziekte in je tomatenplanten zit... Murphy's Law. Zorg dus dat je altijd diversiteit hebt aan planten en zorg dat je meerdere plekken hebt waar voedsel groeit. Wij hebben in het bos verschillende groenten en fruit geplant die daar "wild" groeien en we hebben drie moestuinen en we hebben een serre. En nog moeten we af en toe naar de winkel. Dit jaar was het een felle hagelbui die vrijwel alle planten in de moestuin kapot had geslagen. En er zat een ziekte in de aardappelen. Tsja, heel veel hard werk, en vrijwel geen opbrengst. In het geval er geen winkels meer open zouden zijn zouden we dit kunnen opvangen met onze grote voorraad ingemaakt voedsel die we in de loop van de jaren hebben opgebouwd.

 

Maar om op de vraag terug te komen:

Ja, tuintjes zijn realistisch. Maar je moet wel rekening houden met bovenstaande.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog even toevoegen dat ik ook heb gedacht aan plunderende hordes.

 

Mijn oplossing: Ik heb een boerderij gekocht die VER van de bewoonde wereld ligt. Binnen 15 kilometer is er niemand, en binnen 50 kilometer liggen een paar boerderijen die dus zelf ook eigen groenten, dieren etc. hebben. Ik heb zeer goede contacten met al deze boeren en verwacht eerder dat we hulp aan elkaar hebben dat dat ze zouden komen plunderen. En als mensen de steden al hebben leeggeplunderd, en dan nog sterven van de honger verwacht ik niet dat ze 100 kilometer kunnen lopen om mijn boerderijtje te komen plunderen. Ze zullen onderweg sterven. En die het wel halen... Ik hoop dat ze harder dan 3000 km/h kunnen rennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je dan volledig zelfverzorgend?

 

Ja. Tenminste, ik KAN het zijn. We hebben geen riool, elektriciteit, water, boodschappen etc. NODIG.

 

En een bijl, schop, kruiwagen etc. kun je net zo goed zelf maken hoor! Maar ik ga ervan uit dat voordat ik door, ik schat zo'n 30 kruiwagens, heen ben die hier zo rondslingeren, dat er wel weer ergens wat open is. Of niet, maar ik heb alle kennis om alles wat ik nodig heb zelf te maken.

 

Ik heb trouwens ook voor het land te bewerken naast mijn machines zoals tractor, hooipers, brouilleur, faneuse, faucheuse (ben even de nederlandse namen kwijt) ook al deze dingen en reserveonderdelen liggen om te gebruiken met de paarden. Ik hou altijd één paard die ik train om deze te gebruiken, totdat die te oud wordt, dan begin ik een nieuwe te trainen.

 

Die oude machines kun je trouwens ook heel makkelijk zelf repareren. Het meeste is gewoon van hout.

 

Ik ga wel soms naar de stad, maar dat is eigenlijk gewoon uit luiheid/luxe. Ik heb eigenlijk niets NODIG om te overleven.

Zoals bijvoorbeeld een Computer of TV. Je hebt het niet NODIG, maar toch wel leuk om te hebben zoals het er is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plan is om met een stuk of 15 man/vrouw te verblijven in een huis met grote tuin. Met een beetje schikken passen die 15 mensen ook in het huis trouwens. Dan in shifts van x aantal uur gewoon de wacht houden. Dan werkt het denk ik wel. Als je in je eentje of met zn 2en dat moet doen is het lastiger.

 

mijn plan is om met 15 vrouwen te gaan overleven natuurlijk zal ik 1 keer in de maand een weekje op verkenning gaan om voorraden aan te kunnen vullen.:p

 

 

 

even weer on topic, ik denk dat je op een boerderij moet wonen of een redelijk afgelegen huis moet hebben met een flinke lap grond. maar zelfs dan wordt het zwaar, want stel je voor dat je oogst door shtf omstandigheden mislukt.. wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is 1000 m2 niet een minimum aan vereiste om zelfvoorzienend te zijn kwa opbrengsten van een tuin onder bepaalde omstandigheden.

Het is maar intensief je gebruik kunt maken van de ruimte die je ter beschikking hebt . en niet alleen dat , gebruik al je rest materiaal als voedsel , voeding voor iets anders . al je groen afval verwerk je tot compost wat weer je padenstoelen voed . stukjes paddenstoel die jij niet eet zijn goed geschikt voor je vissen of kippen , er zit veel eiwit in.

de wormen die in de composthoop groeien , ideaal voor je vissen.

de stro die overblijft na dat je je peulen van de plant hebt afgetrokken .... juist stoeltjes voedsel. of groenbemester om door je grond te verwerken , er zit veel stikstof in de plant die de bonen laat groeien. meng het door je tuinaarde en je hebt een zeer goeie organische toevoeging.

gebruik elk vrij oppervlakte die je hebt voor het kweken van planten of kruiden . denk "out of the box " en denk dan verder dan dat ...

mijn experiment voor volgend jaar zal worden ... aardappels kweken in een grote zak gevuld met klei korrels. op de zak ergens aan de onderkant komt een stevige rits sluiting . en als de aardappels groeien naar verwachting zal ik als ze mooi groot zijn en rijp , de ritssluiting open maken en de verse aardappels oogsten .

weet iemand hoe makkelijker dat zou zijn in tegen stelling tot aardappels oogsten met een riek , zo van de koude grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, heel goed. Zo ver ben ik nog lang niet.

Ik weet ook niet of ik dat wel wil, maar dat staat op een andere pagina :)

 

Overigens, zelf een bijl maken?

Alleen steel, of smeeden, ijzererts delven?

 

Veel van wat wij als zelfvoorziening zien is in wezen niets anders dan interen op voorhanden zaken. Leven op gespaard vermogen. Alleen is dat vermogen dan in de vorm van bestaande spullen. Zo gezien ben je dan met voldoende goud en zilver ook zelfvoorzienend... lol..

 

Zelfvoorzienend leven is voor mij gewoon vanzelfsprekend. Ik ben zo opgegroeid en vind het niet meer dan logisch dat je voor jezelf kan zorgen mocht iets mis gaan. Ook moet ik wel, want op veel plekken waar ik zit is geen aansluiting op riool e.d. dus dan kom je er niet onderuit. Het maakt naar mijn mening ook gelukkig, veel meer dan materiële zaken. Maar dat is misschien opinie. Voor mij is het zo. Ik kan niet beoordelen wat anderen vinden, en ik zal niet beweren dat ik altijd gelijk heb.

 

Ik weet inderdaad hoe ik een bijl moet maken vanuit ijzererts, en heb hiervoor wel de middelen, maar dat zal ik nooit nodig hebben (tenzij misschien voor de lol) ik heb genoeg bijlen om een flink aantal decennia mee te kunnen doen, ik denk ook dat de kleinkinderen van mijn kleinkinderen niets tekort zullen komen. Een bijl bijvoorbeeld is heel stevig, moet alleen af en toe geslepen worden. Kan eigenlijk vrijwel niet kapot. En aders kun je er een maken van steen, of van oud ijzer dat je omsmelt. Je kunt heel veel oplossingen bedenken. Of nee, dat hoeft niet, die zijn al bedacht. Je hoeft alleen wat (oude) boeken erbij te pakken en gaan oefenen.

 

Het klopt dus wat je zegt over teren op voorhanden zijnde zaken, en dat doe ik ook. Gewoon uit gemakszucht, Omdat Het Kan. Ik wil wel daarnaast ook de mogelijkheden hebben om alles wat ik nodig heb zelf te kunnen maken van niets. Daar hou ik me vaak mee bezig. Dat is ook wat ik zou noemen volledig zelfvoorzienend, echt alles zelf kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit wel zou kunnen, maar ik WIL het nu gewoon niet, omdat het niet nodig is, en omdat het te veel moeite kost. Maar ik wil het wel KUNNEN. Daarom zeg ik ook nooit "ik ben zelfvoorzienend".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1000 m2 das 31 bij 31 meter in het vierkant.... dat is veel hoor... als je er een kasje opzet die goed geïsoleerd is en met vloerverwarming zodat de kou niet optrekt dan kun je met wat lampen die je voed met een windmolentje of een zonnecel bijkans de hele winter doorkweken in Nederland.

als je echt vee hebt dan word het moeilijker maar een paar kippen die voer je gewoon de restjes die jij overhoud . aangevuld met groenvoer en insecten. insecten is makkelijk , als je aquaponics kweekt gooi dan de delen van de vis die je niet zelf consumeert ( de ingewanden, en kop ) in een krat en zet die krat buiten in de zomer . vliegen leggen er eitjes in en die eitjes worden maden . en die lusten kippen wel , droog de maden of vries ze in en je kippen hebben de hele winter te eten. en de vissen lusten ze ook wel .

en wat hoorde ik vandaag op radio 1 een echte uber prep stukje info....... rapapappapapapa tromgeroffel tromgeroffel wat zou het zijn...

 

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2924381/2011/09/22/Gras-raffineren-voor-duurzame-eiwitten.dhtml

 

zo te lezen is dit proces thuis te doen , geen idee of het smaakt of maar net binnen te houden is. maar wat een vondst zeg ik zou dit wel een keer willen testen.

als ik het niet zou lusten kan ik het zeker aan mijn kippen en vissen voeren of aan me hond.

 

denk aan onconventionele voedingsmiddelen voor in je tuin , bijvoorbeeld eendenkroos , of zeewier , paddenstoelen. boerenkool, hazelnoten en spruiten en winter prei groeien zeer laat in het seizoen nog. radijs zal zeer vroeg groeien net als sla en spinazie als de grond maar warm is isoleren dus en wat glas erboven..

en gewoon stapelen onderop de vissen kweken , daarboven de padenstoelen , en dan de planten die zonlicht nodig hebben. stoeltjes kun je binnen in huis , als je een warmte bron hebt heel de winter door kweken. de tilapia's gaan dood buiten in de nl winter, dus vries ze in rook ze ingewreven met zout en doe er een stuk of wat in een bak in je huis. das voor de nieuwe te maken voor volgend jaar en om op te eten , voer ze je gedroogde maden en rest etens-waren van jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, zo te lezen, dat mijn eerste conclusie wel redelijk was...in mijn versie van SHTF hebben tuintjes, zelf broodbakken en allerlei andere boerderijdingen geen enkel nut.

De benodigde tuinen zijn zo groot dat maar weinig mensen er de beschikking over hebben, de beveiliging van zo'n complex is geen sinicure en ik ben bang dat veel mensen

het teveel romantiseren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, zo te lezen, dat mijn eerste conclusie wel redelijk was...in mijn versie van SHTF hebben tuintjes, zelf broodbakken en allerlei andere boerderijdingen geen enkel nut.

De benodigde tuinen zijn zo groot dat maar weinig mensen er de beschikking over hebben, de beveiliging van zo'n complex is geen sinicure en ik ben bang dat veel mensen

het teveel romantiseren...

 

Dat ligt dus geheel aan de plek waar je je tuin(tje) hebt. Ik denk wel dat 1000m2 het absolute minimum is, en wat beveiliging betreft, Just try......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuintje moet je niet onderschatten.

 

- Om één persoon een jaar lang te voeden heb je zo'n 1000m2 nodig.

Dit houdt in dat je voor een gezin van 4 personen zo'n 4000m2 tuin nodig hebt. Ik denk niet dat veel tuintjes in Nederland dit oppervlak halen.

 

Van een volkstuintje van 100 - 120 m2 kan genoeg worden verbouwd voor 2 tot 4 personen! Een goede teeltkeuze en timing is nodig. Geen luxe groenten zoals asperge of artisjok maar bonen, aardappelen, kolen, uien, wortelen en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cafard #aardappels

 

Las net vandaag deze link over aardappelsnboven de grond kweken

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/aardappelen-boven-de-grond/

 

Heb zelf dit jaar prima ervaring met kweken in groeizakken. Heb bij de Zeeman 10 stevige boodschappentassen gehaald a 50 ct/stuk. Gele kant naar binnen, wit buiten dat t niet te heet wordt. Paar halen met n mes in de bodem voor de afvoer. En dan aanaarden als plant boven de grond komt, dan maakt ie meer aardappels. Denk dat een grotere snee ook prima zou werken als oogstgat, heb je geen rits nodig - daar komt toch aarde tussen?

 

Anyway, prima oogst (maar het is sowieso een goed aardappeljaar dit jaar). En lekker flexibel en mobiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Effel

 

denk je daarbij ook na over lange termijn? Denk je ook van de gevolgen als je eens een ietwat minder goed jaar hebt? Denk je aan voorraden opbouwen en in stand houden? Denk je aan diversiteit van gewassen om ziektes te voorkomen? Denk je aan het zo nu en dan rust geven aan je grond? Denk je er ook aan dat je in een SHTF situatie misschien niet zo veel tijd hebt om in je tuintje bezig te zijn, wat de oogst niet ten goede komt?

 

Ik denk dat als het er echt op aan komt je misschien met minder dan 1000m2 p.p. kan overleven, maar echt prettig leven zal dat niet zijn. Dit is absoluut geen aanval op jou, maar ik geef enkel en alleen mijn mening. Ik ben al sinds ik kind was in tuintjes bezig geweest, en dus naar mijn mening heel wat ervaring opgebouwd, maar ik zal toegeven dat ik echt niets weet van al die "nieuwerwetse" technieken, zoals aquaponics, aardappels in zakken, vierkante-meter-tuinen, gestapelde tuinen, etc etc etc. Ik heb hier geen ervaring mee, en dit hoeft voor mij ook niet. Ik heb genoeg land om het op de ouderwetse manier te doen, en ik ben er goed in op deze manier, weet wat ik doe en mensen doen het al honderden, zo niet duizenden jaren zo. Ik ben vaak een beetje bang voor die nieuwe technieken. Noem me maar ouderwets, dat verdien ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@niki: Ik ben het met je eens en in mijn beleving hoef je ook niet de allernieuwste technieken te kennen. Het is in mijn ogen veel belangrijker om de elementaire kennis te bezitten over hoe je jezelf in leven kunt houden door land te bewerken, dan dat je weet hoe de nieuwste snufjes werken. Stel dat je je veilige plaats uiteindelijk toch moet verlaten neem je de oeroude degelijke kennis mee om ergens anders opnieuw te kunnen beginnen. Hoewel ik nieuwe ontwikkelingen interessant vind heb ook chronische technofear ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval dat de winkels nooit meer open gaan is een tuintje op ten duur onontkoombaar.

In alle andere gevallen is het ideaal om verse groenten te kunnen eten.

 

Ik denk dat de belangrijkste reden is voor mensen om een tuintje bij te houden dat we onafhankelijk willen zijn en natuurlijk zodat je weet hoe de groenten zijn gekweekt en dat het veel goedkoper is.

 

Zijn tuintjes realistisch? In mijn opinie, ja. Zelfs als je bij een extreme shtf een tijdje niet van je eigen tuintje kan eten, je hebt in ieder geval een boel ervaring opgedaan om het eventueel later wel weer te kunnen doen. Plus je hebt de periode voor de shtf lekker en goedkoop van je tuin kunnen eten waardoor je geld hebt uitgespaard om je op een andere manier te kunnen preppen. En denk eens aan de hoeveelheid eten wat je zelf kan kweken en kan drogen/wekken/cannen of op een andere manier conserveren.

 

(Ik zou ook wel graag een tuintje willen hebben :( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Om één persoon een jaar lang te voeden heb je zo'n 1000m2 nodig. Dit houdt in dat je voor een gezin van 4 personen zo'n 4000m2 tuin nodig hebt. Ik denk niet dat veel tuintjes in Nederland dit oppervlak halen.

 

- De snelste planten kun je na c.a. 3 maanden oogsten.

Dit betekent dat je toch zal moeten zien te overleven terwijl je planten groeien. Je moet eten in huis hebben om dit soort periodes op te kunnen vangen. Hiervoor moet je zorgen dat je weet hoe je veilig moet inmaken en dit ook altijd doen. (Als je 20 tomatenplanten nodig hebt om je gezin te voeden, moet je er 40 planten)

 

- Het onderhouden van een tuin is heel zwaar werk.

Schoffelen, harken, op je knieën onkruid wieden, planten, oogsten,... Het klinkt allemaal leuk en romantisch, en dat is het ook als het niet nodig is en je leven hangt er niet van af en je hebt een klein hobby-tuintje. Maar op het moment dat je er echt van moet overleven zullen heel veel mensen op de koffie komen.

 

- Het onderhouden van een tuin is heel moeilijk werk.

In het verlengde van het vorige punt; Het is ook heel moeilijk werk. Een beetje boerenzoon/dochter doet er zo'n 25 jaar over om EEN BEETJE EEN IDEE TE HEBBEN van wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Je moet precies weten wat je wanneer, waar en hoe moet planten, wat wel en niet naast elkaar mag staan, planning over meerdere jaren kunnen maken om de kans op ziektes op biologische wijze te minimaliseren,... En deze kennis kun je NIET uit boeken halen. Dit komt door ervaring.

 

- Elk jaar gebeurt er wel iets waardoor je minder of geen oogst hebt, denk aan een ziekte, droogte, hagel, regen, wind,..........

Zoals ik het zeg. Elk tuintje heeft een dikke zwarte ondoordringbare donderwolk boven zich hangen. Er is altijd wel wat. Zorg dus dat je altijd zaden op voorraad hebt, oogst altijd nieuwe zaden als het kan en wed nooit op één paard. Je kan wel een tuin volzetten met 1000 tomatenplanten, maar om over je dieet nog niet eens te spreken, stel dat er dan net dat jaar een ziekte in je tomatenplanten zit... Murphy's Law. Zorg dus dat je altijd diversiteit hebt aan planten en zorg dat je meerdere plekken hebt waar voedsel groeit. Wij hebben in het bos verschillende groenten en fruit geplant die daar "wild" groeien en we hebben drie moestuinen en we hebben een serre. En nog moeten we af en toe naar de winkel. Dit jaar was het een felle hagelbui die vrijwel alle planten in de moestuin kapot had geslagen. En er zat een ziekte in de aardappelen. Tsja, heel veel hard werk, en vrijwel geen opbrengst. In het geval er geen winkels meer open zouden zijn zouden we dit kunnen opvangen met onze grote voorraad ingemaakt voedsel die we in de loop van de jaren hebben opgebouwd.

 

Maar om op de vraag terug te komen:

Ja, tuintjes zijn realistisch. Maar je moet wel rekening houden met bovenstaande.

 

Met alle respect, maar er is veel aan te merken op jouw post.

Je hebt echt geen 1000 meter aan grond per persoon nodig. Je moet vooral letter op welke gewassen je moet verbouwen. Dat het werk kost, tjsa, tis niet dat je nog naar je werk hoeft als SHTF. Maar dan nog valt het mee;

 

- pompoen. Veel opbrengst, weinig tot geen onderhoud. Lang houdbaar. Op je composthoop zetten, veel voeding voor de plant en je composthoop komt door de grote bladeren in de schaduw, houd de hoop vochtig, dat wil je. Courgette valt hier eigenlijk ook onder, zeer makkelijk, elke dag te oogsten van 4 planten. Houd ook van mest.

- aardappelen. phytoftora kan een probleem zijn (aardappelziekte) maar er zijn genoeg soorten die resistent zijn. Bijvoorbeeld de Tesla, een rode aardappel. Ook weinig onderhoud, alleen in het begin. Na een tijdje moet je een hoop maken rond het loof, als dat groot genoeg is hoef je niet meer te wieden. Kan op redelijk arme grond, houd niet van kalk. Ook lang houdbaar mits juist bewaard (koel, droog, bijvoorbeeld door kuilen)

- mais (let op geen voedermais kopen, suikermais). Weinig onderhoud, wel effe grond spitten en goed mesten, 1 jaar kweken en je grond is arm.

- bonen. Ook makkelijk te kweken. Zeer lang houdbaar.

 

Tomaten en sla zijn leuk, maar niet zo voedzaam en calorierijk als bovenstaand. Met een redelijk oppervlakte kun je met bovenstaande planten een jaar leven. Makkelijk zelfs. Dat je na 3 maanden al kan oogsten is inderdaad zo, peulen bijvoorbeeld kunnen we 2 keer per jaar zaaien en oogsten. Maar je kan als je meteen uit je tuin wilt eten ook beginnen met wat je wild kunt vinden. Overigens hebben we een kas vol tomaten, maken we ingekookte saus van en wecken we.

 

Ik heb een tuin van 2700 m2. Daarvan is 200 m2 (inc kas) groentetuin. Daar kunnen we voldoende afhalen om met 2 man lang (geen jaar omdat we dat niet getest hebben) van te eten. Als ik de oppervlakte verdubbel kan dat gemakkelijk. Bemesting is alleen een probleem als we dat zelf willen doen. Groenbemesters zijn een optie, daar zijn we mee bezig, maar voorlopig gebruiken we koemest korrels. Binnenkort gaan we aan een boer in de buurt vragen zijn mest bij ons te dumpen, jaar laten liggen en over het land ermee.

 

Een hoop info kun je wel uit boeken halen, maar de praktijk is het beste. Wel lijkt me het volgende boek interessant voor jou;

http://www.amazon.com/The-Resilient-Gardener-Production-Self-Reliance/dp/160358031X

 

Slapp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze gaan plunderen, in de oorlog tijdens de hongerwinter liepen mensen 200 tot 300 km met een handkar om eten te halen en een boer die niets gaf haalde zijn hek geeneens echter door honden op zo een boerderij deinsde de hongerige terug, dus ook al heb je een boerderij ver van de bewoonde wereld voor je gevoel dan zijn ze ineens behoorlijk dichtbij, neem een paar luie viervoeters erbij die van t oertype en mensen blijven heus op een afstand.......

je huis en raad verdedigen is geen overbodige luxe en veel mensen zijn toch bang voor honden, 1 gaat nog maar 4 das een ander verhaal.

maar ik zou zo met je ruilen een boerderij is een prachtig gegeven.................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...