Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kun jij zonder stroom?


Mr Green

Aanbevolen berichten

 

Aangezien we hier in Nederland sterk afhankelijk gemaakt zijn van stroom kan het al voor hele grote problemen zorgen als door bijv. langdurige ijzel de hoogspanningskabels gaan breken (jaren 90 in amerika).

 

1 week geen stroom betekend voor veel mensen (hr combiketel) geen warm water, geen verwarming ook al is gas.

 

Ik dacht om met een fiets een generator/dynamo aan te drijven maar beschik (nog) niet over de technische kennis.

 

Een handelaar in 2e sloop artikelen (zeer divers) vertelde mij dat een autodynamo altijd gevoed dient te worden met spanning (accu) en dat via een omvormer de 14 volt omgevormd kan worden tot 230 volt.

Hij vroeg me waarom ik niet gewoon een generator van 230 volt nam? (prijs goedkoper dan dynamo+omvormer)

 

tja, als ik de generator met mijn fiets aandrijf kan ik deze direct in het electronetwerk in mijn woning pluggen en dan zou mijn hr ketel moeten werken, toch?

 

onderstaande video zegt ook van wel

 

 

hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een week geen stroom betekent zeker zes dagen ook geen drinkwater!! In Nederland zijn stroomstoringen van een half jaar mogelijk (zie mijn boek). De nooddrinkwater plannen kunnen volgens de minister heel Nederland dekken. Een aparte leugen. De drinkwater bedrijven kunnen alleen een forse storing bij een paar duizend huishoudens aan.... Trek je (Katadyn) conclusie. Niets is belangrijker dan een goed waterfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

generator draait op diesel of benzine dus aandrijven met fiets ?? niet nodig

generatoren zijn relatief goedkoop te kopen op 2de handsmarkt prijs tussen 100€ tot 12000€ naargelang ouderdom en kracht

 

mijn voorbeeld 15kva gen ( 3000€ met 15000uren ) gen gaat gemiddeld 40000uren mee

nieuwe set traktie baterijen 1100€ ( met deze baterijen kom ik minstens 14 uren toe zonder op te laden voor heel huishouden 2 diepvriezen 2 x ijskasten 3tv + dvd verschilden pc + verlichting waterpomp

dit is bij mij aan boord van mijn binnenschip

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze ook nieuw kopen bij een bouwmarkt, deze zijn goedkoop maar hebben niet zoveel power. tevens maken generatoren redelijk wat lawaai.

 

personelijk zou ik een generator voor een stroom uitval van een paar dagen wel gebruiken, maar als de stroomuitval te lang zou aanhouden dan zou het gebruik van een generator alleen maar nadelig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in geval van langdurige stroomuitval die CV-ketel helemaal vergeten. Waarom zou je een heel huis verwarmen? Eén kamer is meer dan genoeg. Sterker nog : een paar flinke wollen dekens over de keukentafel gooien, matras eronder op de grond en je lichaamswarmte doet de rest.

 

Of nu vast een hemelbed aanschaffen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een Outback FM-80 besteld. Hiermee kan ik alle zonnepanelen die ik op mijn dak heb liggen aan een nog aan te schaffen accubank koppelen. Momenteel heb ik 100ah beschikbaar op 24 volt en dat is veel te weinig, maar voldoende om het systeem op te kunnen bouwen.

 

Als ik straks een accubank heb van ongeveer 500ah dan kan ik het wel een tijdje uitzingen zonder stroom. De Victron Multiplus kan continue 1600 watt leveren en een groot deel van de verlcihting draait nu al direct op 12 volt. Met ruim 2500wp aan zonnepanelen op het dak kan ik de acuu's goed vol houden. Mocht de omvormer te weinig stroom kunnen leveren, dan kan ik op een zonnige dag ook nog direct een net omvormer aan de uitgang van de omvormer hangen. Daar heb ik er drie van beschikbaar. Op een echt zonnig dag kan ik dan 1500 watt uit mijn netinverters halen en 1600 watt uit de Multiplus, goed voor 3100 watt continue met een piek van 5500 watt. Als ik maar relatief weinign stroom nodig heb, kan ik alle vermogen van de zonnepanelen naar de Outback sturen zodat ik een maximale laadstroom van net geen 80ah de accus in kan laten lopen waarna de omvormer er weer 230 volt van kan maken. flexibiliteit ten top dus. Als ik dan over een jaar nog een dieselgenerator in het systeem kan opnemen dan zou ik eigenlijk wat betreft de stroom off the grid kunnen.

 

Nog even een aanvullig.

 

Naast de middelen om stroom te kunnen produceren heb ik ook een aantal petroleumkachels, 4 petroleumlampen, 2 benzinelampen en 2 benzinebranders staan. Koken,verwarming en verlichting is dus redelijk gegarandeerd. Ik heb permanent tussen de 75 en 125 liter petroleum op voorraad staan. Voldoende voor ongeveer een maand of 2 licht en warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een Outback FM-80 besteld. Hiermee kan ik alle zonnepanelen die ik op mijn dak heb liggen aan een nog aan te schaffen accubank koppelen. Momenteel heb ik 100ah beschikbaar op 24 volt en dat is veel te weinig, maar voldoende om het systeem op te kunnen bouwen.

 

Als ik straks een accubank heb van ongeveer 500ah dan kan ik het wel een tijdje uitzingen zonder stroom. De Victron Multiplus kan continue 1600 watt leveren en een groot deel van de verlcihting draait nu al direct op 12 volt. Met ruim 2500wp aan zonnepanelen op het dak kan ik de acuu's goed vol houden. Mocht de omvormer te weinig stroom kunnen leveren, dan kan ik op een zonnige dag ook nog direct een net omvormer aan de uitgang van de omvormer hangen. Daar heb ik er drie van beschikbaar. Op een echt zonnig dag kan ik dan 1500 watt uit mijn netinverters halen en 1600 watt uit de Multiplus, goed voor 3100 watt continue met een piek van 5500 watt. Als ik maar relatief weinign stroom nodig heb, kan ik alle vermogen van de zonnepanelen naar de Outback sturen zodat ik een maximale laadstroom van net geen 80ah de accus in kan laten lopen waarna de omvormer er weer 230 volt van kan maken. flexibiliteit ten top dus. Als ik dan over een jaar nog een dieselgenerator in het systeem kan opnemen dan zou ik eigenlijk wat betreft de stroom off the grid kunnen.

 

Nog even een aanvullig.

 

Naast de middelen om stroom te kunnen produceren heb ik ook een aantal petroleumkachels, 4 petroleumlampen, 2 benzinelampen en 2 benzinebranders staan. Koken,verwarming en verlichting is dus redelijk gegarandeerd. Ik heb permanent tussen de 75 en 125 liter petroleum op voorraad staan. Voldoende voor ongeveer een maand of 2 licht en warmte.

 

voldemort even een vraagje, NASA verwacht een hoogte punt van solar activiteit tussen december 2012 en mei 2013, hoe bescherm jij al die electronica tegen een eventueele CME (Coronal Mass Ejection oftewel een EMP van de zon)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

voldemort even een vraagje, NASA verwacht een hoogte punt van solar activiteit tussen december 2012 en mei 2013, hoe bescherm jij al die electronica tegen een eventueele CME (Coronal Mass Ejection oftewel een EMP van de zon)?

Niet.De afgelopen jaren is hier vaker voor gewaarschuwd maar het heeft voor zover ik heb kunnen vinden niet of tot weinig schade geleid. Als er nou echt, echt echt wat aan komt zal ik de spullen wel loskoppelen maar dit is net een van de dingen waar ik me niet zo heel druk over maak. Het is wel zo dat het even vervangen niet aan de orde is als de boel echt stuk gaat. Enerzijds vanwege de kosten en anderzijds door het niet beschikbaar zijn van vervangend materiaal.

 

Ik heb nog een basis omvormer en zonnepaneel lader. Die zou ik op kunnen bergen in een beveiligde kist, maar aan de andere kant, hoe weet ik dat mijn apparatuur het overleeft in een dergelijke kist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij persoonlijk geen enkel probleem. Het enige waar ik echt stroom voor nodig heb zijn de koelkast en diepvries, maar ik heb 9kW installatie met zonnepanelen, en materiaal om een windmolen te bouwen (nog niet aan toe gekomen, ook nu niet nodig, dus laat maar staan tot het wel nodig is) dus dat komt dan wel goed.

 

En voor mensen die geen houtkachel of zonnepanelen of windmolen kunnen hebben (denk aan flat ofzo)... tsja... Ik kan geen oplossing bedenken, behalve verhuizen. Al zal dat soms ook niet mogelijk zijn... Moeilijke situatie!!!

 

Ik denk dat je al een heel eind komt met je huis tochtvrij maken (Regelmatig luchten!!!) en warme dekens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen stroom is ga ik gewoon naar bed.

Op mijn werk heb ik geen stroom nodig om te werken.

Alleen de koelkast en vriezer is dan een probleempje.

En qua water, tja, daar heb ik wel een voorraadje van liggen dus dat zit wel snor.

In principe, als NU de stroom zou uitvallen zou ik er een maandje of 3 zonder problemen door kunnen gaan.

Ben pas laat begonnen met het aanleggen van een watervoorraad dus 3 maanden is echt het uiterste.

Bovendien heb ik paar zonnepaneeltjes om mijn mp3 speler op te laden voor een beetje muziek, dynamolampen voor licht en een ouderwetse wekker die me toch wakker maakt om weer op tijd op me werk te verschijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij persoonlijk geen enkel probleem. Het enige waar ik echt stroom voor nodig heb zijn de koelkast en diepvries, maar ik heb 9kW installatie met zonnepanelen, en materiaal om een windmolen te bouwen (nog niet aan toe gekomen, ook nu niet nodig, dus laat maar staan tot het wel nodig is) dus dat komt dan wel goed.

 

Heb je ook de middelen om die panelen te gebruiken als de stroom is uitgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker. Accu's etc. Omvormers,.... Noem maar op. En meer dan een. Ik heb alles wat ik nu niet gebruik opgeslagen, zodat alles werkt op het moment dat het nodig is. Ook heel belangrijk: ik heb van alle onderdelen die ik niet zelf kan maken een flink aantal reserve. Ik verwacht namelijk niet dat ik tijdens een SHTF situatie aanspraak kan maken op garantie. Ik wil trouwens sowieso geen monteurs e.d. op mijn land. Niemand hoeft te weten wat ik heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...