Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012

Walkie talkie antenne mod

Hoi allemaal,

Door mijn recent opgedane kennis over cb radio's is het mij duidelijk geworden dat het vermogen van een radio pas tot zijn recht komt als er een goede antenne is.

Nu hebben walkie talkies niet bepaald een optimale antenne dus ben ik opzoek gegaan naar het vervangen van de originele antenne voor een lange telescopische antenne. Zodat ik wel hem kan inschuiven maar wel een lage antenne tot mijn beschikking heb.

Ik ben begonnen met Google, helaas is dit een veel bevat topic, maar zonder antwoord met uitzondering van 1 YouTube filmpje. (Ik krijg de link niet gekopieerd, Google op frs/pmr radio antenne mod)

Okť, de radio die ik aan ga passen is de midland gxt850, wel een dure radio dus ik hoop dat ik geen fouten maak...

Goed het is gelukt, nu moet ik nog testen of hij het beter doet dan voorheen. Als dit het geval is dan zal ik de gehele stappen hier online zetten van de tweede die ik dan zal aanpassen.

Voor nu een foto van de twee, soort voor en na foto.

Groet Simurgh
    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Simurgh; 25-09-12 om 12:58.

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    kijk even of je een swr meter er tussen kan krijgen, als de swr goed is is er niks aan de hand
    swr meters zijn niet zo duur maar besparen je wel nieuwe radio's

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Je antenne lengte is ook afhankelijk van welke golf/band je gebruikt. Maar dat je met een goede antenne verder komt dan met meer vermogen is wel duidelijk. Ik kom met 0,5watt verder met een hoge goed afgestelde antenne dan met 25watt en een bagger antenne.....
    Swr meter is inderdaad een zinvolle aanschaf!

Succes met je project

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Volgens mij zitten deze Midland porto's in de 462 MHz band, dus zoek een goede antenne daarvoor. Is geen PMR en ook geen LPD band, eigenlijk een Amerikaans bandje.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Gmrs band = inderdaad 462mhz

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012
    Ja dat klopt heren en deze antenne is daar dan ook voor bedoeld. Kan ik hier ook gewoon een swr meter tussen hangen? Het is nogal een andere frequentie...leuk dat jullie zo meedenken

Overigens is dit een 5 watt Porto die hier niet te koop/legaal zijn om te gebruiken. Wat ik natuurlijk niet zou doen

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jun 2012
    dan moet je wel een SWR meter nemen die geschikt is voor die frequentie, anders krijg je verkeerde meetresultaten. Wat je ook kan doen is de stroom meten tijdens zenden bij een bepaalde antenne, hoe meer stroom, des te beter zal die afstralen, dus vermogen afgeven. Zo kun je ook een te lange antenne inkorten, steeds meten, en zodra de stroom weer afneemt, heb je het maximale bereikt.

Een gewone rechte antenne zal 1/4 golflengte zijn, de 462 MHz band is 65cm, dus een kwart daarvan is dus 16,2 cm.
    Laatst gewijzigd door Ger52; 25-09-12 om 16:23.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012
    Een swr, sociaal hiervoor... hij zit er op, is gevoeliger voor storing merk ik, maar het signaal is ook helderder. Hoe kun je de stroom meten, dat kan ik dan nog doen. Wat ik bedoelde is dat deze antenne speciaal voor deze frequentie is.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Nee, dat bedoelde ik niet, wat ik bedoel is dat er voor elke frequentie-band eigenlijk maar ťťn antenne de beste is. Een antenne voor de LPD of PMR band zal anders, lees minder, presteren op jouw portofoon als een die speciaal voor die 462 Mhz band ontworpen is.

De stroom meet je door de batterij los te nemen en dan met een universeelmeter de stroom te meten die de batterij levert tijdens het zenden. Je moet dan een hulpdraadje gebruiken om de min van de batterij met de min van de portofoon te verbinden. De plus van de meter aan de batterij, de min van de meter aan de plus van de portofoon, zodat de meter als het ware tussen in hangt. Met wat plakband erbij kom je een heel eind, of anders even een extra handje er bij.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    May 2012
    De antenne is speciaal ontworpen voor 462MHz. De stroom meten zal ik nog wel een keer doen, maar zoals met veel projecten moet het vaak tussen alle bedrijven door. Bedankt voor het geven van een manier om de effectiviteit te meten zonder dat ik kilometers moet lopen met mijn broer aan de andere kant..

Forum Rechten