Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken


Scavenger

Aanbevolen berichten

Weet iemand waar je goedkope inmaakpotten kan krijgen? Heb wel een site gezien maar vraag me af of er ook een winkel is waar je ze kan kopen?

En zijn er nog andere manieren om voedsel langer houdbaar te maken? Bijvoorbeeld pindakaaspotten ofzo? Die koop je natuurlijk sowieso dus als je die kan bewaren is lekker goedkoop..

Maarja het moet wel weer luchtdicht zijn toch?

 

En als je bijv rijst in potten wil doen, maakt het dan niet uit of er zuurstof bij zit?

K zie ze nl op NGC dat soort spul in gewone potten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

op ngc doen ze het in glazen potten met schroefdeksels.. dat kan hier ook, maar dan kun je niet zien of de inhoud wel goed is.. de deksel zit er stevig opgedraaid.

 

weckpotten zijn op marktplaats heel goedkoop te krijgen! (let op geen holle binnenkant bij deksel, en geen ronding bij deksel, dit is oud type)

hier heb ik ook besteld: http://glaeserundflaschen.de/ goede leverancier

verder bij XENOX en welkoop, maar hier is het wel een stuk duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun voor jam en pikkels gewoon potjes gebruiken, als je ze goed flink vul en op hun kop zet ,trekken ze zich vaccum. zo niet in de ijskast bewaaren. op veel plek vind je 2de hand inmakpot. kijk dat de merk de je het best bevalt en zoek ernaan online. de rubber moet wel nieuw zijn. kijk na http://www.leparfait.fr. dat is een franse merk.

ik ben trouwens erg benieuw hoeveel van ons inmakken.ben net terug uit het bos met paddestoel en ga een deel inmakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rommelmarkten, heb net 18 X 1 liter weckpotten gekocht voor 7,50 euro. Mensen doen ze weg, idem voor weck ketels

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

 

kijk goed welke merk ze zijn , je kan voor ieder format de ruber ring nabestellen.als je ring wil preppen ,kun je de ring in vetten met petroleum jelly.dan drogen ze niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk goed welke merk ze zijn , je kan voor ieder format de ruber ring nabestellen.als je ring wil preppen ,kun je de ring in vetten met petroleum jelly.dan drogen ze niet uit.

 

Bedankt voor de tip, de potten zijn van weck tulp model, twee dozen waren een enkele keer gebruikt en 1 dus was nog geheel nieuw.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag hak potten aan je buren en kennissen of collega's als niet wil zeggen waarom, vertel ze dan dat het voor een surprise is of voor een vriend die ze kan gebruiken in zijn schuur of zoiets. je zal binnen no time heel je huis kunnen volzetten ermee.

hoeft niet perse hak te zijn , maar pak iets van een pot waarin geen geur meer hangt van wat er inzat . dat is bij uien en augurken namelijk wel het geval.

in echte weck potten is het wel langer houdbaar vermoed ik . helemaal als je de tip van Mrsjones opvolgt . me dunkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is lang. Ik gooi elk jaar tientallen appels en trossen druiven weg omdat het teveel is wat we hebben in de tuin maar moet toch eens gaan verdiepen in het wecken denk ik dan maar.

Dank je Mrsjones

 

je kun met appel apple butter maken , een soort jam ,en druiven jelly is ook erg lekker.als de druiven niet rijp worden kun je ze perssen tot een soort azijn achtige sap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is lang. Ik gooi elk jaar tientallen appels en trossen druiven weg omdat het teveel is wat we hebben in de tuin maar moet toch eens gaan verdiepen in het wecken denk ik dan maar.

Dank je Mrsjones

 

ik ben van druiven sap aan het wijn maken *overdrijven 120 liter :cool:

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand waar je goedkope inmaakpotten kan krijgen? Heb wel een site gezien maar vraag me af of er ook een winkel is waar je ze kan kopen?

En zijn er nog andere manieren om voedsel langer houdbaar te maken? Bijvoorbeeld pindakaaspotten ofzo? Die koop je natuurlijk sowieso dus als je die kan bewaren is lekker goedkoop..

Maarja het moet wel weer luchtdicht zijn toch?

 

En als je bijv rijst in potten wil doen, maakt het dan niet uit of er zuurstof bij zit?

K zie ze nl op NGC dat soort spul in gewone potten doen.

Om rijst ( Niet gekookt) te bewaren kan je cola P.E.T flessen gebruiken. Tevens kan je bijna elke bokaal hergebruiken voor inmaak, wel even het deksel controleren op beschadiging en ze altijd of met soda uitwassen of even in de oven. De meeste groenten kan je langere tijd bewaren door ze even te blancheren en op te leggen in azijn.http://www.weckenonline.eu/index.html Op deze site staat enorm veel info.

 

Groetjes Chinaka

 

Oeps en nu zie ik dat de link reeds geplaatst was :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In weckpotten kun je ook goed en snel kiemgroente maken, zie: http://www.depeuleschil.nl/thuiskiemen/kweekmethodes/weckpot-methode

 

Wat ook erg gezond is om in te maken is Koreaanse Kimchi, dit is gefermenteerde kool, meestal heel pittig, maar je kunt het natuurlijk zelf ook minder scherp maken.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/zelf-kimchi-maken/ of met wei: http://www.modderbaard.nl/recepten/kimchi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pindakaaspotten zijn niet geschikt om mee te wecken, de deksel van bijvoorbeeld Calve potten zijn van plastic en niet sterk genoeg voor het wecken.

 

"Gewone" glazen potten van HAK etc. kan je wel gewoon gebruiken, ze hebben handzame porties zijn makkelijk op te slaan en goedkoop te verkrijgen.. Ik heb echter op meerdere plekken gelezen dat je die maar ongeveer 3 keer kunt wecken. Na die tijd willen de deksels niet meer goed sluiten (ik denk door de druk die er constant op staat) en zul je nieuwe deksel moeten gebruiken (de potten zijn nog wel goed dus je moet extra deksels op voorraad hebben).

 

Nog een nadeel van HAK potten etc. is dat je niet kunt zien of het wecken gelukt is of niet. Bij gewone WECK potten worden de potten vacuum gezogen doordat met het koken alle zuurstof eruit wordt geperst. Het glazen deksel wordt dan vervolgens vastgezogen omdat de druk in de pot lager is dan de druk in de buitenlucht. Dit gaat ook zo bij de potten met ringdeksel van HAK etc. die draai je erop en door de hitte word het beetje lucht dat erinzit eruit geperst. Wanneer echter niet alle bacterien goed gedood zijn in hetgeen je inmaakt hebt kunnen deze zich verder gaan ontwikkelen en gaan ze als afvalplroduct gassen uitstoten. Hierdoor komt er weer lucht in de pot en springt het deksel van een gewone weckpot los. Bij HAK potten met ringdeksel kan het voedsel wel bedorven raken maar het deksel zal vastblijven zitten, je moet dus goed kijken of het deksel na het wecken goed hol is (dan is hij goed aangezogen) en of hij na verloop van tijd niet bol gaat staan. Bij gewone weckpotten moet je in principe aan het glazen deksel kunnen trekken zonder dat die losspringt (je maakt ze los door aan het rubber te trekken waardoor er weer lucht in de pot komt en het deksel losspringt).

 

Gewecktvoedsel is in principe onbeperkt houdbaar daar er geen bacteriegroei en dus bederf kan ontstaan omdat de producten goed gekookt en steriel in de pot zitten. Na verloop van tijd zal er (mede door blootstelling door licht) wel mindering in de smaak en vitaminen optreden.

 

Er zijn testen gedaan op oude geweckte potten voedsel uit kelders van oude landhuizen etc. waar voedsel inzat van tientallen jaren oud en dit was nog steeds eetbaar. Vitaminen en smaak was achteruit gegaan maar nog steeds te eten.

 

Ik zou zelf gewone weckpotten aanraden. Je vind ze vaak bij oudere mensen thuis op zolder of in de kelder, marktplaats en rommelmarkten. Als je hoort dat een familielid van een van je vrienden bijvoorbeeld naar het verzorgingstehuis gaat vraag dan eens of ze niet toevallig nog weckpotten hebben. Grote kans dat je ze gratis mag meenemen omdat de familieleden ze anders weggooien (komt meer voor dan je denkt). Koop vervolgens een lading weckringen en bewaar ze goed in olie etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik ook weckpotten bij de Xenos gezien. Weckketel heb ik ooit bij de Lidl gekocht, die hebben regelmatig hier een aanbieding van.Sowieso wordt het wecken nog veel in Duitsland gedaan. Ik heb een hele uitzet aan weckbenodigdheden voor weinig geld bij een Duitse supermarkt gekocht, o.a. Rubber, dus een keer over de rens boodschappen doen kan zeker de moeite waard zijn.. Het is idd ook zo dat je weckpotten vaak gratis op kunt halen, bijvoorbeeld bij oude boerderijen waar er vaak nog veel op zolder of in de schuur staan. Via Marktplaats of op rommelmarkten kun je vaak goedkoop receptenboeken vinden voor de inmaak. Sowieso vind je in oude kookboeken uit de jaren '40 en '50 vaak een hoofdstuk over inmaken.

Je moet bij het inmaken alleen er echt heel goed opletten dat de rubberen ringen goed aanlsuiten en geen scheurtjes vertonen ( kan door uitdrogen komen, als je de ringen al wat langer hebt liggen). Zodra er ook maar een beetje zuurstof bij je ingemaakte spullen kan komen loop je al kans om botulisme op te lopen en dat is echt nasty!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...