Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brood bakken met Waxine lichtjes


Communicator

Aanbevolen berichten

Spannend... wij gaan daar zo aan beginnen! ...

 

Heb de spulletjes al klaargezet en een steelpan bewerkt (steel er af geschroeft) die in onze grote soeppan past.

 

Bij gebrek aan punaises gebruik ik een zestal gebakvorkjes op de bodem om afstand te bewaren.

 

ik zal er foto's van maken en later hier plaatsen.

 

Zijn er meerdere preppers die dit al eens geprobeerd hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nee nog niet geprobeerd, maar ik ben zeer benieuwd naar je resultaten.

Wil je ook vermelden hoeveel kaarsjes je gebruikt, en hoe lang het duurde tot het brood klaar was?

Op youtube staat een filmpje, en die deed er meer dan 3 uur over. maar het brood zag daar wel goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 16:00 uur staat het brood 3,5 uur in de pan.

 

Ik heb 10 waxine lichtjes gebruikt. Deze zouden 6 uur moeten kunnen branden.

Het ruikt nu wel heerlijk in huis, net een echte oven :)

 

Ik weet dat er al over gesproken is in een ander topic, maar die was meer algemeen: prepper-ontbijt.

Deze gaat specifiek over het bakken van brood met waxine lichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend... wij gaan daar zo aan beginnen! ...

 

Heb de spulletjes al klaargezet en een steelpan bewerkt (steel er af geschroeft) die in onze grote soeppan past.

 

Bij gebrek aan punaises gebruik ik een zestal gebakvorkjes op de bodem om afstand te bewaren.

 

ik zal er foto's van maken en later hier plaatsen.

 

Zijn er meerdere preppers die dit al eens geprobeerd hebben?

 

Ik heb van die metalen dingetjes om je tafelkleed op z'n plaats te houden, als 'afstand-houder' gebruikt: werkte prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst om te beginnen moest ik wel wat attributen bij elkaar zoeken zodat ik mijn waxine project kon starten.

 

Voorbereiding

- soeppan ... check

- waxinelichtjes ... check

- bbqrooster ... check

- kleine pan voor in de soeppan .... euh ....

Na veel zoeken niets kunnen vinden, maar daar stopte het avontuur niet! welnee. Ik heb niet voor niets zo'n mooie multitool van Victorinox gekocht he! Vrouwlief was niet thuis, dus ik kan noaar harte lust knutselen :D (anders ook wel hoor)

 

20120928_105913.jpg.d673b598ba6221ded91c03d200fc88c6.jpg

Ik heb onze steelpan gepakt en daar het handvat van afgeschroefd. Nu past ie wel in de soeppan :)

 

Verder met de lijst...

- punaises... euh ...

Wel gevonden, maar met een plastic laagje er omheen. Lijkt me niet wijs om deze te gebruiken. Toen bedacht ik me ineens dat we een grote stapel met gebaksvorkjes hebben die we nagenoeg nooit gebruiken. Deze gepakt, en uitgespreid over de bodem van de soeppan:

 

20120928_105926.jpg.0eab44b090014a875b2abb6dd465707c.jpg

 

Oke, alles lijkt nu compleet. Dan gaan we nu over tot het maken van het deeg.

 

Broodmix en insmeren steelpan

Ik gebruik voor deze test een kant en klare broodmix, volkorenbrood.

 

400Gr Broodmix

245Ml lauw water (handwarm heb ik gedaan)

 

De broodmix in een grote pan gegooid, en daar het water bij gedaan. En kneden maar. (doe wel eerst je ringen uit, want wat plakt dat spul zeg!)

Daarna mijn handen nogmaals nat gemaakt en er 1 soepele bol deeg van gemaakt.

 

vervolgens 45 minuten laten rusten met een natte theedoek er overheen.

 

Ondertussen heb ik de verbouwde steelpan ingespoten met vet (super makkelijk!) en ook hier een beetje broodmix in gedaan en verspreid over de pan, om aanbakken tegen te gaan.

 

na die 45 minuten heb ik het deeg in vorm gekneed en in de steelpan gedaan en wederom een half uurtje laten rusten

 

20120928_113346.jpg.dce6fbcd212b2a7f2fe23c265a733818.jpg

 

Na dat half uur heb ik de waxine lichtjes aangestoken, de steelpan voorzichtig in de soeppan geplaatst en vervolgens 3,5 uur gewacht...

 

20120928_123526.jpg.7f99b8b59f15a4b78a946a43b6ecf8c5.jpg

Zoals je ziet gebruik ik 2 waxinelicht houders op zijn kant om ruimte te maken tussen de pan en de lichtjes. Achteraf gezien was deze ruimte te groot. Houd deze ruimte dus zo klein mogelijk om zo optimaal gebruik te maken van de hitte van de waxinelichtjes!

 

Na 3,5 uur hebben we even gespiekt en geprikt met een vorkje, en zagen al gauw dat het aan de bovenkant nog deeg was. Op dit punt heb ik het bbq rooster 2 cm laten zakken door de waxinelichthouders te kantelen. en wederom een dik uur gewacht.

Na dit uur zagen we wel dat dit effect had! de pan heeft dus te hoog gestaan!

 

Om toch het effect duidelijk te maken besloten we om de test hier te stoppen en het uiteindelijke resultaat van een half mislukt brood zie je in het volgend bericht :) ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20120928_170121.jpg.c41d9e6cf30987d4c3066516e4c227f5.jpg

De onderkant is goed, en zelfs lekker te noemen!

 

20120928_170244.jpg.47930aa7d5f485fb44191cc222ff9798.jpg

Bij het snijden met een broodmes merkte je goed dat het brood niet klaar was en op de foto is duidelijk te zien dat de onderkant nog van deeg is (nu de onderkant, in de pan is dat de bovenkant)

 

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! onze volgende poging wordt hopelijk een succesvollere!

 

Gr,

 

TC

Link naar reactie
Delen op andere sites

En kneden maar. (doe wel eerst je ringen uit, want wat plakt dat spul zeg!)

Daarna mijn handen nogmaals nat gemaakt en er 1 soepele bol deeg van gemaakt.

 

Ik herinnerde me net (terwijl ik het deeg van mn handen aan het wassen was) hoe we dat bij Scouting aanpakten. In het bos kun je niet uitgebreid je handen wassen dus hadden we een trukje hiervoor: meel+water in een plastic zak, zak dichtknopen en kneden maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand moet heel weinig zin, echter niet de vlam de pan niet raken dan heb je een zwarte pan die je niet meer schoon krijgt.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

 

Valt wel mee. Een goede TEFAL pan krijg jij niet zomaar zwart. Een goedkoop prut pannetje wel misschien.

 

Heb onlangs een nieuwe pan gehaald en die staat vol in het vuur op het oude gasfonthuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het snijden met een broodmes merkte je goed dat het brood niet klaar was en op de foto is duidelijk te zien dat de onderkant nog van deeg is (nu de onderkant, in de pan is dat de bovenkant)

Gr,

 

TC

 

Ik heb gisteren nog een keer op deze manier een brood gebakken, en in tegenstelling tot vorige keer is ook mijn brood niet afgebakken. Deze keer ander meel/gist, maar ik vermoed dat de oorzaak is dat ik meer meel gebruikt heb. Ik neem aan dat er een max aantal gram beslag tegelijk op 10 waxinelichtjes te bakken is, ik vraag me af hoeveel gram dat is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...

Omdat een oud topic nieuw leven verdient 😄

Deze vond ik de moeite waard om te delen.  https://youtu.be/EhLemIZwVuM

Het verschil met eerder genoemde baktechnieken zit m in het brood even omdraaien in de pan.

Voor de lezers die problemen hebben met de Duitse taal,  in deze video wordt gebruik gemaakt van een gietijzeren pan van 24cm doorsnee, een springvorm van 18 cm doorsnee en 10 cm  hoog. Onderin de gietijzeren pan worden 2 inbussleutels gelegd als afstandhouders en 7 theelichten leveren de benodigde energie. Na 3 uur baktijd wordt het brood gedraaid om nog een uur te bakken.

 

Mijn springvorm is onderweg en komende week ga ik  brood bakken zoals in dit filmpje gedaan wordt

Resultaat zal ik hier vermelden

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...