Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe zelf gist te maken: Home made Yeast


Tom

Aanbevolen berichten

Hoewel u uw tarwe kunt opslaan voor ongeveer 30 jaar of langer, maar de houdbaarheid van gist zal slechts ongeveer een jaar duren voordat het zijn werking verliest. En tenzij je houd van het eten van ongezuurde Matzah brood, word je zonder gist gedwongen om ​​brood als bakstenen te eten tijdens een SHTF situatie.

 

Dit besef bracht me op het idee om zelf gist te maken

 

LEES VERDER

 

Ja ik weet het er zijn meer manieren, lees ook de 37 commentaren op de link, er zitten mooie tips bij:)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou, mijn eerste poging is ... ahum ... laten we zeggen: half geslaagd.

Als we nu in de SHTF zaten, hadden we dit brood best kunnen eten.

 

brood-zonder-gist-small.jpg.0b6c1ae5f87cf2400710323dac067d1d.jpg

 

Ik heb het volgende gedaan:

 

* Een halve appel (in 2 stukken) en een hand vol druiven in 300 ml water

* 4 dagen laten staan op een iets wat warmere plek (bovenop de espresso machine :))

* Er waren inmiddels bubbels a la voorbeeld en het rook best gisterig

* Gebruikt op 550 gram bloem met daarin 1.5 tl zout

 

Tussendoor:

 

* Na een uur was het nauwelijks gerezen, heb er toen ook maar wat suiker nog doorheen gekneed

* Nog 2 uur laten rijzen (wederom nauwelijks effect)

* 1 uur in een ovenvaste pan (met bakpapier) gebakken op 220 graden (hete lucht oven)

 

Conclusie/eindresultaat:

 

* Wel iets gerezen uiteindelijk, althans ik zie gaatjes in het brood. Maar toch veeeeel te compact.

* Het deeg was te nat. Volgende keer zo'n 250 ml op 500 gr bloem denk ik

* De smaak is overigens helemaal niet slecht! :)

 

Vragen:

 

* Moet er misschien ook nog iets suiker bij?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede draad dit. Moet ik ook eens proberen. Overigens is het makkelijk gist extra te maken, verwijder het fruit en doe er een beetje suiker bij (lijkt me dat het fruit snel achteruit gaat namelijk). Gistcellen kunnen daar op groeien. Let wel op, alcohol vormt zich ook, als het percentage alcohol te hoog wordt, dood het gistcellen (precies de reden waarom bier maar maximaal een bepaald alcohol percentage kan krijgen. Op een gegeven ogenblik worden suikers niet meer omgezet).

 

Overigens is het zo dat gistcellen zich ook in bestaand brood kunnen bevinden. Theoretisch kun je dus ook een beetje brood pakken, suiker en dat in een pot met water zetten. Ook werd vroeger bier gemaakt door het in de open lucht te laten vergisten, gist bevind zich namelijk altijd al in de lucht.

 

Hmmm.... ik voel een experimentje aankomen :)

 

Slapp.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Het is makkelijker om zuur gist te vangen dan een "bakkersgist".

 

Als je 10 potjes op 10 verschillende plekken in je huis maakt zal je waarschijnlijk 10 verschillende gisten vangen. Als je dan eenmaal een goede gist hebt gevangen (die goed werkt én goed smaakt) kan je die het beste blijven voeren i.p.v. steeds weer opnieuw beginnen.

 

Je kan ook naar de betere pizzeria gaan en vragen of je daar wat gist starter kan krijgen/kopen. Heb je wel kans dat ze daar heel geheimzinnig over gaan doen omdat het hun geheime ingrediënt is. Je kan dergelijk gist vervolgens de rest van je leven blijven voeren / vermeerderen. Dus met een beetje onderhoud gaat het niet over datum.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is makkelijker om zuur gist te vangen dan een "bakkersgist".

 

Als je 10 potjes op 10 verschillende plekken in je huis maakt zal je waarschijnlijk 10 verschillende gisten vangen. Als je dan eenmaal een goede gist hebt gevangen (die goed werkt én goed smaakt) kan je die het beste blijven voeren i.p.v. steeds weer opnieuw beginnen.

 

Je kan ook naar de betere pizzeria gaan en vragen of je daar wat gist starter kan krijgen/kopen. Heb je wel kans dat ze daar heel geheimzinnig over gaan doen omdat het hun geheime ingrediënt is. Je kan dergelijk gist vervolgens de rest van je leven blijven voeren / vermeerderen. Dus met een beetje onderhoud gaat het niet over datum.

 

Hoe werkt dat dan? Gist voeren en/of vermeerderen? lijkt me interessant om dat zelf ook te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco even kort en simpel: je voert het dagelijks met gelijke delen (in gewicht) bloem en water.

 

'Normaal' is om dagelijks de helft van je (zelfgemaakte) starter weg te nemen (brood bakken, weg geven of desnoods composteren) en die helft vul je aan met een papje van water en bloem. De volgende dag is dat papje ook weer vergist and so on. Elke dag vers zelfgemaakt brood! Met de huidige idiote prijzen voor (lekker) brood in NL misschien niet eens een gek idee. Gist is behoorlijk smaak bepalend dus ik zou dan wel even op zoek gaan naar iets dat jou bevalt. Daarbij raad ik nogmaals aan om een poging te doen dit van een pizzeria o.i.d. te verkrijgen i.p.v. het zelf proberen te vangen. Anders valt het misschien toch steeds tegen en zie je er weer vanaf.

 

Je kan het ook in de koelkast bewaren, waardoor de gist gaat slapen, dan voer je het 1 keer per week ipv elke dag. Als je het er uit haalt moet je dan een paar dagen voeren (water + meel) om het weer goed op gang te krijgen voor gebruik.

Anderen voeren weer 2x per dag, anderen doen er een beetje suiker bij en zo heeft iedereen zijn eigen manier. Dus het is best de moeite waard om eens wat te experimenteren om te zien wat voor jou het beste werkt. Je kan goed aan het papje zien of het aan het vergisten is (bubbels), dus dan weet je dat je goed bezig bent.

 

http://www.wildyeastblog.com/2007/09/29/maintain-starter/

http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices

http://www.greydragon.org/library/culturing_yeast.html

Sorry, alle bovenstaande linkjes zijn weer Engelstalig. Komt denk ik omdat ik over het algemeen in het Engels communiceer en daardoor ook in het Engels nadenk en het dus makkelijker voor me is Engelstalige bronnen te vinden. Als ik de zoekwoorden die ik in me hoofd heb naar Nederlands vertaal krijg ik allemaal onzinnige resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Coco even kort en simpel: je voert het dagelijks met gelijke delen (in gewicht) bloem en water.

 

'Normaal' is om dagelijks de helft van je (zelfgemaakte) starter weg te nemen (brood bakken, weg geven of desnoods composteren) en die helft vul je aan met een papje van water en bloem. De volgende dag is dat papje ook weer vergist and so on. Elke dag vers zelfgemaakt brood! Met de huidige idiote prijzen voor (lekker) brood in NL misschien niet eens een gek idee. Gist is behoorlijk smaak bepalend dus ik zou dan wel even op zoek gaan naar iets dat jou bevalt. Daarbij raad ik nogmaals aan om een poging te doen dit van een pizzeria o.i.d. te verkrijgen i.p.v. het zelf proberen te vangen. Anders valt het misschien toch steeds tegen en zie je er weer vanaf.

 

Je kan het ook in de koelkast bewaren, waardoor de gist gaat slapen, dan voer je het 1 keer per week ipv elke dag. Als je het er uit haalt moet je dan een paar dagen voeren (water + meel) om het weer goed op gang te krijgen voor gebruik.

Anderen voeren weer 2x per dag, anderen doen er een beetje suiker bij en zo heeft iedereen zijn eigen manier. Dus het is best de moeite waard om eens wat te experimenteren om te zien wat voor jou het beste werkt. Je kan goed aan het papje zien of het aan het vergisten is (bubbels), dus dan weet je dat je goed bezig bent.

 

http://www.wildyeastblog.com/2007/09/29/maintain-starter/

http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices

http://www.greydragon.org/library/culturing_yeast.html

Sorry, alle bovenstaande linkjes zijn weer Engelstalig. Komt denk ik omdat ik over het algemeen in het Engels communiceer en daardoor ook in het Engels nadenk en het dus makkelijker voor me is Engelstalige bronnen te vinden. Als ik de zoekwoorden die ik in me hoofd heb naar Nederlands vertaal krijg ik allemaal onzinnige resultaten.

 

Super, ik ga het binnenkort eens uitproberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh, bij de weg, zuurdesem is dus veel makkelijker te vangen maar smaakt heel anders dan bakkersgist. In de natuurwinkel e.d. kan je eens een desem brood kopen voor je er te veel moeite in stopt. Sommige mensen vinden het niet lekker. Dus straks niet denken dat je brood niet goed is als het zuur smaakt met je zelf gevangen desem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spoonzor Ja inderdaad, dat is een waardevolle tip. Maar ik vind het al erg interessant om de ervaring op te doen om zelf een giststarter te maken.

En als ik het niet te eten vind kan ik nu (voor de SHTF) op mijn gemak naar een oplossing zoeken zodat het wel lekker wordt. Door bijvoorbeeld met één deel desem, één deel bloem en een beetje suiker te pakken zodat het zuurtje een beetje wordt verdoezeld. Dit zodat de kids het ook kunnen eten wanneer het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder het recept wat ik gevolgd heb om zuurdesem te maken

 

Dag 1: 1 kopje volkorenmeel + 1 kopje water gemengd in een wekpot gedaan. + stiekem een mespuntje droge gist

Dag 2 (na 24 uur): Roeren!!! En 1 kopje volkorenmeel + 1 kopje water gemengd toegevoegd

Dag 3 (na 24 uur): Roeren!!! Een half kopje volkorenmeel + half kopje water gemengd toegevoegd (zie foto)

Dag 4 (na 24 uur): Roeren!!! Eén kopje eruit gehaald en wederom een half kopje volkorenmeel + half kopje water gemengd toegevoegd

 

Met het kopje zuurdesem wat ik eruit heb gehaald heb ik een deeg gemaakt. Ongeveer 400gr. volkorenmeel en 100gr. bloem

Water(250ml) + een theelepel zout toegevoegd. Dit heb ik goed door elkaar gekneed en en in een kom gelegd. Stukje folie en een natte handdoek erover gedaan. (zie foto)

Heb het 12 uur laten rijzen en toen had ik de hele schaal tot aan de rand toe vol met gerezen brooddeeg. (helaas geen foto van)

Dit in een bakvorm gedaan en 2 uur in de oven op 200 graden C. En zie foto voor het resultaat.

Ik vond het erg lekker, alleen de korst was erg hard. Misschien weet iemand hier een oplossing voor

 

Gr. Bijenman

 

compri1.jpg.5dafc68fa72af84a84edc37e353764a9.jpg

 

Compri2.jpg.5a136032f7601d6eebbbcb126d862c68.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder het recept wat ik gevolgd heb om zuurdesem te maken

 

Dag 1: 1 kopje volkorenmeel + 1 kopje water gemengd in een wekpot gedaan. + stiekem een mespuntje droge gist

Dag 2 (na 24 uur): Roeren!!! En 1 kopje volkorenmeel + 1 kopje water gemengd toegevoegd

Dag 3 (na 24 uur): Roeren!!! Een half kopje volkorenmeel + half kopje water gemengd toegevoegd (zie foto)

Dag 4 (na 24 uur): Roeren!!! Eén kopje eruit gehaald en wederom een half kopje volkorenmeel + half kopje water gemengd toegevoegd

 

Met het kopje zuurdesem wat ik eruit heb gehaald heb ik een deeg gemaakt. Ongeveer 400gr. volkorenmeel en 100gr. bloem

Water(250ml) + een theelepel zout toegevoegd. Dit heb ik goed door elkaar gekneed en en in een kom gelegd. Stukje folie en een natte handdoek erover gedaan. (zie foto)

Heb het 12 uur laten rijzen en toen had ik de hele schaal tot aan de rand toe vol met gerezen brooddeeg. (helaas geen foto van)

Dit in een bakvorm gedaan en 2 uur in de oven op 200 graden C. En zie foto voor het resultaat.

Ik vond het erg lekker, alleen de korst was erg hard. Misschien weet iemand hier een oplossing voor

 

Gr. Bijenman

 

compri1.jpg.5dafc68fa72af84a84edc37e353764a9.jpg

 

Compri2.jpg.5a136032f7601d6eebbbcb126d862c68.jpg

 

Een bakje water in de oven zetten samen met het brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Hoewel u uw tarwe kunt opslaan voor ongeveer 30 jaar of langer, maar de houdbaarheid van gist zal slechts ongeveer een jaar duren voordat het zijn werking verliest. En tenzij je houd van het eten van ongezuurde Matzah brood, word je zonder gist gedwongen om ​​brood als bakstenen te eten tijdens een SHTF situatie.

 

Dit besef bracht me op het idee om zelf gist te maken

 

LEES VERDER

 

Ja ik weet het er zijn meer manieren, lees ook de 37 commentaren op de link, er zitten mooie tips bij:)

 

Ik heb een link gevonden naar hoe je zelf gist kunt maken op https://www.plezierindekeuken.nl/gist-maken-recept-dag-1-hoe-kweek-je-zelf-gist-voor-brood-pizza-en-andere-recepten

 

Daarnaast kun je ook heel simpel zelf zuurdesem maken wat bij beiden als de cellen werken heel eenvoudig te doen is. Op internet kun je daar de meeste linken voor vinden. Het brood moet met zuurdesem alleen wel minimaal 6 uren rijzen, met gist maar een uur, maar geeft ook een heerlijke smaak.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Hmmm vond dit topic terug doordat ik een interessante link elders tegen kwam.

En merkte toch op dat het recept hier genoemd net iets anders werkt dan de allereerste methode die hier gepost werd. Dus voor de volledigheid en om er geen nieuw topic voor op te starten. Een Nederlandstalig eenvoudig recept om zelf gist te maken.

Valt te proberen. (en idd met wat ik hier terug las in dit recept staat idd een klein  beetje suiker toevoegen in het begin)

 

https://www.de-andere-economie.nl/bijzondere-recepten/gist-zelf-maken/?fbclid=IwAR0M6BFTR-XtZnP_CZ9ottaPWDFRg8cEY-Vu-auD91f6ZdSNU0pG9yKQbUE

 

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Sterredag zei:

Hmmm vond dit topic terug doordat ik een interessante link elders tegen kwam.

En merkte toch op dat het recept hier genoemd net iets anders werkt dan de allereerste methode die hier gepost werd. Dus voor de volledigheid en om er geen nieuw topic voor op te starten. Een Nederlandstalig eenvoudig recept om zelf gist te maken.

Valt te proberen. (en idd met wat ik hier terug las in dit recept staat idd een klein  beetje suiker toevoegen in het begin)

 

https://www.de-andere-economie.nl/bijzondere-recepten/gist-zelf-maken/?fbclid=IwAR0M6BFTR-XtZnP_CZ9ottaPWDFRg8cEY-Vu-auD91f6ZdSNU0pG9yKQbUE

 

 

Jaa geweldig! Weet jij toevallig of elke appelschil goed is, of dat het bio appelen (onbespoten/ongewaxt) moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Aalawok zei:

Jaa geweldig! Weet jij toevallig of elke appelschil goed is, of dat het bio appelen (onbespoten/ongewaxt) moeten zijn?


Geen idee, want het is mijn pagina niet. Heb er geen verstand van, daarom vond ik het juist interessant, maar dan met logisch redeneren denk ik dat het allebei kan, maar dat het net als de pure appel eten beter is om bio appelen of van je eigen boom te nemen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...