Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF � Stad, dorp of platteland?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Wat zijn nou de voor- en nadelen van een stad, dorp of platteland bij een SHTF. Het over grootste gedeelte van de bevolking is woonachtig in de (grote)steden, vanwege de economische belangen en de werkgelegenheid. Desondanks dit, kiezen er vele voor om te wonen in een dorp of op het platteland. Kortom, wat zijn de voor- en nadelen van jouw stad, dorp of platteland bij een SHTF?

 

CB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat iedere plaats zijn voor en nadelen heeft. Ik woon in een groot dorp (50000) en heb de voordelen van de stad en de voordelen van het platteland. Ik woon 5 minuten van mijn moestuin (op de fiets) en heb daar schuilgelegenheid in een tunnel onder de rijksweg door. Tevens mijn moestuin bij de hand, Dus daar zie ik wel potentie voor langer verblijf als het thuis niet meer gaat. Ik denk dat wij preppers best inventieve mensen zijn die in elke situatie het beste op dat moment proberen te halen.

 

Het vooruit denken geeft je in ieder geval al een voorsprong op diegenen die dat niet gedaan hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn nou de voor- en nadelen van een stad, dorp of platteland bij een SHTF. Het over grootste gedeelte van de bevolking is woonachtig in de (grote)steden, vanwege de economische belangen en de werkgelegenheid. Desondanks dit, kiezen er vele voor om te wonen in een dorp of op het platteland. Kortom, wat zijn de voor- en nadelen van jouw stad, dorp of platteland bij een SHTF?

 

CB

Ik zie mensen als gebruikers van materialen en voedingsstoffen, het probleem is dat dit in SHTF in mindere maten te verkrijgen is.

Dus simpel gezien wil ik persoonlijk niet in een omgeving zijn waar veel mensen wonen/leven ivm de tekorten.

Ik ben dan ook zeker van plan naar het platteland te vertrekken, waar alsnog niet het probleem is opgelost, maar wel de gebruikers in aantallen zijn afgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

diefstal in shtf is een 1malige actie als je gepakt word, dan bestaan draaideur criminelen niet meer

 

Daarom vind ik 12G zo'n super vent; ik vrees ook dat als SHTF en mijn kinderen hebben geen eten, dus ik naar mijn volkstuin.....en meneertje Onverlaat heeft alle wortels opgegeten en wil net wegfietsen met al mijn boerenkool, en hij is niet voor rede vatbaar (oké, je hebt de wortels al opgegeten, geef mijn boerenkool terug!), dan hebben 'we' moeilijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie mensen als gebruikers van materialen en voedingsstoffen, het probleem is dat dit in SHTF in mindere maten te verkrijgen is.

Dus simpel gezien wil ik persoonlijk niet in een omgeving zijn waar veel mensen wonen/leven ivm de tekorten.

Ik ben dan ook zeker van plan naar het platteland te vertrekken, waar alsnog niet het probleem is opgelost, maar wel de gebruikers in aantallen zijn afgenomen.

 

dit vind ik een fascinerende stelling, waarom denk je dat je vertrek naar een vreemde omgeving met vreemde mensen die niks hebben met "stadse lui" een goeie zet is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je woont in den haag zeg je, heb je wel s gezien hoe druk het is?

 

Zeker 12gauge, Den Haag is een zeer drukke stad met vele inwoners(501.725) en heeft als achtergrond de zee(Kijkduin en Scheveningen). Bij een grootschalige evacuatie of paniek situatie, zal het voor mij een hele klus worden om de stad uit te komen. Aangezien ik dicht bij de zee woon, zal ik proberen per rubberboot het gebied te verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf (en nu ook voor jullie) heb ik ooit een lijstje gemaakt met voor- en nadelen van een stad wanneer SHTF.

 

Voordelen

Veel kant en klare beschutting

Veel spullen om te verzamelen

Veel mensen die wegtrekken

Je bent bekend met je omgeving

 

Nadelen

Segregatie van verschillende bevolkingsgroepen

Veel shit als het riool overstroomt

Snelle uitbraak van ziekten vanwege het hebben van veel potentiele ziektedragers op een plek

Onoverzichtelijk als je geen goed uitkijkpunt hebt

Plunderingen van winkels

 

Mijn conclusie hieruit was dat hoewel overleven in een stad te doen is post-SHTF. Dit tijdens de shtf moelijk is vanwege plunderingen, files op wegen die de stad uit leiden en het geweld dat hiermee gepaard gaat. Daarom heb ik toen ook voor mezelf besloten zo snel mogelijk naar een kleine stad/dorp te verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit vind ik een fascinerende stelling, waarom denk je dat je vertrek naar een vreemde omgeving met vreemde mensen die niks hebben met "stadse lui" een goeie zet is?

 

Ik ga er vanuit dat je dit algemeen bedoelt?

Ik kan nooit en te nimmer zien dat u een stads mens bent (tegenwoordig lopen boeren ook gewoon met Nike air)

Ten tweede bent u een prepper dus is de locatie waar u naar toe gaat (BOL) u niet onbekend.

Ten derde het platteland heeft in de meeste gevallen voeding en materialen ruim genoeg per persoon, laat staan overschot (boeren is massa productie)

Dus boeren kunnen nagenoeg hun melk niet kwijt tegen de prijs die ze normaal gesproken verkopen. en hoe word het transport geregeld? van bv melk.

In de WW2 zijn er ook verschrikkelijk veel mensen "stadse lui" naar het platteland vertrokken om daar te overleven en te schuilen in ruil voor dagelijks arbeid op de boederij.

 

Ik wil je bij deze uitleggen dat IK VAN MENING BEN dat je in een SHTF scenario nagenoeg nooit "alleen" de klus kan klaren. Samen sta je sterk.

Zodra je vervreemd van de mensen om je heen zal dat in mijn optiek dit ernstige psychologische effecten genereren en dit uiten in het doen en laten.

Misschien wat diepgaand maar in geval van nood is te toestand tussen de oren waarschijnlijk belangrijker dan alles om je heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat de stad GEEN enkel voordeel bied in een SHTF scenario.

Te veel mensen in een klein gebied geeft altijd ellende.

Je moet eerst maar eens zien weg te komen uit een angstige massa...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat elke situatie voor en nadelen heeft.

 

Stel je bent een individu en je zit in een stad, dan zou ik bv iets met een ondergrondsepakeer garage doen, denk aan een hoek dichtmetselen bv als bugin plek.

Als ik met een groep was zou de hoogste verdieping van een kantoor mijn belangstelling hebben, eerste vediepingen over de hoop halen dan de trappen tm. de hoogste drie vediepingen vol storten met meubilair, liften onklaar maken. Dan heb je drie verdiepingen en dak tot je beschikking.

 

Een dorp/platteland lijkt me de plek voor een paar gezinnen om te overleven.

Samenwerking voor verbouwen van voedsel en verdediging zijn dan key.

 

Het platteland lijkt me de plek voor een goede bol, omvang van groep maakt me dan niet uit.

Voor mijn gevoel moet je dan wel geheel zelfvoorzienend kunnen zijn.

Ook als eenling die zelfvoorzienend is of op de run voor plunderingen is het platteland wellicht een goede keus.

 

Ik zie het als uitdaging om overal mogelijkheden te zien.

 

Velen denken dat afzondering het beste zal zijn, ik zie daar ook veel nadelen in.

Je bent dan ook redelijk tot elkaar veroordeeld en hulp zal je dus ook niet kunnen organiseren.

 

Veel hangt dus af van je situatie en het scenario.

Hou er ook rekening mee dat er heel snel veel kan veranderen, dus mischien juist meer nadenken over flexibiliteit dan vastklampen aan een mogelijheid?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat je dit algemeen bedoelt?

Ik kan nooit en te nimmer zien dat u een stads mens bent (tegenwoordig lopen boeren ook gewoon met Nike air)

Ten tweede bent u een prepper dus is de locatie waar u naar toe gaat (BOL) u niet onbekend.

Ten derde het platteland heeft in de meeste gevallen voeding en materialen ruim genoeg per persoon, laat staan overschot (boeren is massa productie)

Dus boeren kunnen nagenoeg hun melk niet kwijt tegen de prijs die ze normaal gesproken verkopen. en hoe word het transport geregeld? van bv melk.

In de WW2 zijn er ook verschrikkelijk veel mensen "stadse lui" naar het platteland vertrokken om daar te overleven en te schuilen in ruil voor dagelijks arbeid op de boederij.

 

Ik wil je bij deze uitleggen dat IK VAN MENING BEN dat je in een SHTF scenario nagenoeg nooit "alleen" de klus kan klaren. Samen sta je sterk.

Zodra je vervreemd van de mensen om je heen zal dat in mijn optiek dit ernstige psychologische effecten genereren en dit uiten in het doen en laten.

Misschien wat diepgaand maar in geval van nood is te toestand tussen de oren waarschijnlijk belangrijker dan alles om je heen.

 

er zijn misschien uitzonderingen maar bijna alle boeren zijn afhankelijk van brandstoffen en massa leveranties van veevoer en insecticiden

 

kan je het rechtstreeks zien? nee maar je haalt iemand uit de stad er zo uit in een dorp ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vraag om over na te denken. Ik denk dat stadsmensen (zoals ik) hier al vaker over nagedacht hebben dan plattelandsmensen. Simpelweg omdat mensen zich op het platteland veiliger wanen.

 

Er zijn verschillende soorten van SHTF denkbaar.

 

In het minst erge geval valt de stroom/water/gas uit voor een bepaalde tijd. In het ergste gevallen alle voorzieningen uit, ontploffen kerncentrales en chemische opslagplaatsen en hebben we een TEOTWAWKI.

 

In beide gevallen kan je het prima overleven in de stad, mits je de goede voorbereidingen hebt getroffen.

 

Zelf wil ik er vanuit gaan dat ik me 3 maanden op kan/moet sluiten en moet overleven wat ik heb. Dat is in het ergste geval van SHTF voldoende om veilig te zijn voor nucleaire straling/falldown en chaos/plunderingen in de eerste periode.

Na drie maanden is het veilig om buiten te zijn zonder stralingsgevaar. Als mensen in die drie maanden de stad hebben geplunderd op zoek naar eten is dat dan ook wel leeg en trekken de overlevenden de stad ook uit op zoek naar voedsel.

In dit ergste scenario is eten van moestuintjes geen optie omdat elk gewas wat blootgesteld is aan straling niet meer eetbaar is dus deze 3 maanden regel geldt ook voor plattelandspreppers.

Bovendien leven we in zo'n drukbevolkt land dat iedereen op een fiets binnen een paar dagen overal in Nederland kan komen waar hij wil.

 

Het voordeel wat plattelandspreppers hebben over stadspreppers is dat ze over het algemeen veel meer ruimte hebben om hun spullen op te slaan. Een watervoorraad van 1000 liter is geen probleem en een flinke stapel brandbout is ook wel ergens weg te werken.

 

Punt van dit verhaal: In de stad of op het platteland kan je prima overleven met de nodige spullen. Zorg er als stadsprepper voor dat je een goede BOL hebt waar je eventueel naar toe kan na 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat elke situatie voor en nadelen heeft.

 

Het platteland lijkt me de plek voor een goede bol, omvang van groep maakt me dan niet uit.

Voor mijn gevoel moet je dan wel geheel zelfvoorzienend kunnen zijn.

Ook als eenling die zelfvoorzienend is of op de run voor plunderingen is het platteland wellicht een goede keus.

 

Ik zie het als uitdaging om overal mogelijkheden te zien.

 

Velen denken dat afzondering het beste zal zijn, ik zie daar ook veel nadelen in.

Je bent dan ook redelijk tot elkaar veroordeeld en hulp zal je dus ook niet kunnen organiseren.

 

Veel hangt dus af van je situatie en het scenario.

Hou er ook rekening mee dat er heel snel veel kan veranderen, dus mischien juist meer nadenken over flexibiliteit dan vastklampen aan een mogelijheid?

 

Grt

Kans

 

Helemaal mee eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik denk aan jongelui uit de stad, dan zijn die denk ik meer 'street wise' en harder dan mensen uit een dorp.

Na het plunderen van de winkels in de stad gaan ze op een bepaald moment zeker naar het platteland.

Overigens denk ik dat de dorpswinkeltjes tegen die tijd al lang zijn leeggeroofd door de dorpelingen zelf ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er in een stad op termijn meer voedsel overblijft dan op het platteland. De overschotten die een boer in zijn schuur heeft rotten zo weg. In een stad (of eigenlijk meer in de periferie van een stad) heb je veel distributiecentra van supermarkten en groothandels waar langhoudbaar voedsel in opgeslagen ligt. Maar de meeste stedelingen zullen hun heil zoeken in het platteland omdat ze het idee hebben dat boeren altijd te eten hebben. Dit zag je ook in de Tweede Wereldoorlog.

 

Tip: zorg ervoor dat je een overzicht hebt van de distributiecentra in je omgeving. Gooi de papieren telefoongids/goudengids niet weg maar bewaar deze, hier staan adressen in van groothandels e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip mbt distributiecentra!

 

Distributiecentra in Nederland (supermarkten). Zonder adressen, maar op basis van deze kaart kan je meer informatie zoeken:

http://www.supplychainmagazine.nl/wp-content/uploads//2009/12/SCM05-52-53-Supermarkten.pdf

 

Ik zou niet alleen een adres opzoeken maar ook dmv google maps kijken waar het is. Op die manier kan je kijken of het ook op andere manieren toegankelijk is (vanuit een natuurgebied, of vanaf het water).

 

Misschien zitten er ook wel fabrikanten van langhoudbare spullen in de buurt, dat is ook een goede plek om te wezen. Dat zal wel eenzijdig qua keuze zijn, maar je kan het altijd nog gebruiken om te ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip mbt distributiecentra!

 

Distributiecentra in Nederland (supermarkten). Zonder adressen, maar op basis van deze kaart kan je meer informatie zoeken:

http://www.supplychainmagazine.nl/wp-content/uploads//2009/12/SCM05-52-53-Supermarkten.pdf

 

Ik zou niet alleen een adres opzoeken maar ook dmv google maps kijken waar het is. Op die manier kan je kijken of het ook op andere manieren toegankelijk is (vanuit een natuurgebied, of vanaf het water).

 

Misschien zitten er ook wel fabrikanten van langhoudbare spullen in de buurt, dat is ook een goede plek om te wezen. Dat zal wel eenzijdig qua keuze zijn, maar je kan het altijd nog gebruiken om te ruilen.

 

Je komt nu al niet in die centra, ik denk dat die na de SHTF extra bewaakt zullen worden, dus een flinke groep met vuurwapens is dan nodig om daar binnen te komen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt nu al niet in die centra, ik denk dat die na de SHTF extra bewaakt zullen worden, dus een flinke groep met vuurwapens is dan nodig om daar binnen te komen ...

 

Het enige voordeel van het vuurwapenverbod is dat er in Nederland veel minder vuurwapens beschikbaar zijn en ook veel minder munitie dan de VS. Sportschutters, jagers, politieagenten en ja ook criminelen hebben maar een beperkte hoeveelheid munitie in hun bezit omdat deze ervan uit gaan dat ze niet lange tijd zonder zullen zitten. Militairen zullen wel een grotere voorraad hebben maar niet overal zijn kazernes.

 

Maar er zijn natuurlijk andere manieren om een groot gebouw als een distributiecentrum te verdedigen. Zie de serie The Colony voor voorbeelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sportschutter mag 10.000 patronen in huis hebben ....

 

Omdat iets mag maakt het nog niet dat het zo is.

 

Je komt nu al niet in die centra, ik denk dat die na de SHTF extra bewaakt zullen worden, dus een flinke groep met vuurwapens is dan nodig om daar binnen te komen ...

 

Dan wens ik je veel sterkte met je poging tenzij je een kerninstructeur OVG bent met ruimschootse ervaring.

 

Verder vindt ik dit draadje het niveau "Mad Max fantasie" weer goed benaderen.

 

Distributiecentra plunderen. Doe ff normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...