Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleding en schoenen


prepass

Aanbevolen berichten

Misschien een iets minder spannend onderwerp maar volgens mij niet minder belangerijk; kleding en schoenen.

 

Stel we zijn al enkele weken onderweg in een SHTF situatie en je kan je kop boven water houden. Je komt er achter dat het weer slechter aan het worden is naarmate de winter nadert.

Hoe goed zit jij in je kleding en schoenen mbt preps nu? Schoenen zal je hard nodig hebben want het kan zomaar zijn dat je zga alles lopend moet doen. Sokken? Broeken? Jassen? Truien? En wat heb je voor kinderen? 1-2-3 maten te groot als voorraad?

 

Een stukje lopen naar je favoriete boer ( die je nog steeds wilt helpen met voedsel) is al gauw 10-12km en dat 2-3 per week in de regen/sneeuw. Dan gaan schoenen utieindelijk een mogelijke SPOF worden.....?

 

En wat heb je in huis om je kleding/schoeisel eventueel te onderhouden en/of te repareren? ( ja Dick, een Singer bijvoorbeeld).

 

Nu zijn goede wandelschoenen makkelijk te verkrijgen en betaalbaar, dan ook nog? Zelfde geld voor overige outdoor kleding.

 

Heeft iemand hier aan gedacht en er ook actie op ondernomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb nog de kleren van toen ik geboren was. Ik heb zelfs nog kleren van toen mijn moeder jong was! Ook heb ik nog alle kleren van mijn kinderen. Ik heb alles van maat 50 tot volwassen in overvloed.

 

Alles staat in dozen op de zolders. Ik heb ook twee Singers, drie "gewone" naaimachines en genoeg stoffen, wol en naaigerei om een klein land te kleden. Ik gooi nooit iets weg, tenzij echt onherstelbaar. Een trekje dat ik van mijn moeder heb overgenomen.

 

Ik heb trouwens ook allerlei heel oude meubels op zolder. De kwaliteit van antieke meubels is vele malen beter dan die troep wat ze tegenwoordig gebruiken. Ik heb wel allerlei design-troep in mijn huis, omdat het gewoon mooier is. Maar als het erop aan komt, en ik moet lange tijd overleven, heb ik tenminste echte kwaliteits-spullen als er niets anders meer te krijgen is. Altijd prettiger dan op de grond slapen. En soms kun je er ook mensne mee helpen. Mijn verzameling wordt soms erg groot, en meestal komt er net op dat punt iemand aankloppen voor hulp. Een jaartje geleden was bijvoorbeeld een oude vriend bij zijn vrouw weggegaan, en had niets en geen geld, dus toen heb ik zijn hele huis kunnen inrichten, vloerbedekking, gordijnen, meubels, keuken, alles. Gewoon met spullen van mijn zolder. Dat geeft echt een goed gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik redelijk op orde ben.

Het is natuurlijk nooit genoeg, zeker als we veel meer moeten wandelen en fietsen dan slijt alles ook veel meer!

De kinderen groeien als kool dus dat blijft een probleen, de prijzen van kinderkleding en schoenen is echt absurd, dus ik koop steeds meer in uitverkoop en groter in.

 

De singer moet nog komen.

Heb wel al een paar keer de naalden, veiligheidsspelden schappen leeg getrokken.

Dat is trouwens best gaaf, er staat dan zo'n enorme stelling maar vaak maar twee of drie verpakkingen diep, dus dan is zo'n stelling snel leeg.

Zo hadden ook klosjes van 1,5km garen maar tot nu toe maar een of twee verpakkingen van zwart of wit, die heb ik nu dus ook al twee keer meegegritst.

 

De supers stellen niet veel voor, ik trek echt vaak een vak van iets leeg en denk dan "wow alsmensen gaan hamsteren dan is zo'n toko echt gewoon binnen een paar uur leeg.... En dan heb je eigenlijk nog niks....

 

Ahh nog een tip, er zijn van die blisters met hele dikke en stevige naalden, die moet je ook wat hebben.

Om een dikke jas of schoenen enz te repareren heb je dus niks aan een gewone naald....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien kou een grote mogelijkheid is tijdens een SHTF situatie, heeft iemand nog tips t.a.v. de aanschaf van thermisch ondergoed (vooral waar je op moet letten) en een goede (lees goedkope) winkel waar het te koop is.

 

mijn tips voor kou badjassen /knuffelsokken/kruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stukje lopen naar je favoriete boer ( die je nog steeds wilt helpen met voedsel) is al gauw 10-12km en dat 2-3 per week in de regen/sneeuw. Dan gaan schoenen utieindelijk een mogelijke SPOF worden.....?

 

Goede bergschoenen gaan je leven lang mee, zolen/oogjes etc kun je repareren of vervangen. Schoenmaker wordt vast weer een gewaardeerd beroep na SHTF!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dr3, goede schoenen gaan inderdaad erg lang mee, zeker met een beetje goed onderhoud. Ik heb toch de afgelopen jaren 4 paar versleten.

 

Wat is versleten? Bij goede bergschoenen slijt alleen de zool, en kunnen veters of veter-oogjes/haakjes stuk gaan. Zool vervangen is vaak alleen de moeite waard bij de betere bergschoenen (zool vervangen kost bijna 100 euro geloof ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gescheurd leer (viel langs scherpe steen, snee in leer). Binnenwerk kapot. Oogjes waren niet meer te repareren aan één paar volgens producent (Hanwag). Lip uitgescheurd, was te duur om te repareren. ( wel mogelijk dus).

Merken die ik heb /had: Meindl, Hanwag, Lowa. Lowa waren de fijnste schoenen en ook erg stevig. De Hanwags hadden vaak problemen met loslatende stootranden en haakjes. Meindl ging het binnenwerk kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of je zool dit kan weerstaan. Ik denk het wel. Afhankelijk van je gewicht en snelheid waarmee je de spijker raakt denk ik. Flink lang op scherpe rotsen lopen, zorgt er voor dat er uiteindelijk wat materiaal van je zool af geschraapt wordt. Spijkers kan ik niks zinnigs over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je met wandelschoenen langs een spijker loopt, houden de zolen dat een beetje tegen of is het net als bij een slipper dat je er gelijk dwars doorheen gaat?

mn niks zijn namelijk aan vervanging toe ;)

 

Langs lopen is geen punt, gevaarlijker is om in een spijker te trappen. Alleen een schoen met stalen zool (veiligheids-schoen) is daar echt tegen bestand. Voor wandelschoenen heb je verschillende categorieën (A,B,C,D etc), hoe hoger de letter hoe steviger en stugger de schoen. Zolang je niet van plan bent om bergen te beklimmen met steunijzers raad ik een B/C schoen aan. Zelf heb ik een Meindl categorie C van leer, loopt wat zwaarder dan een categorie A of B maar is meer geschikt voor zwaarder werk.

 

Schoenen en rugzakken zijn overigens 1 van de weinige outdoorspullen waarvan ik zeg: absoluut passen in de winkel en laat je adviseren door vakkundig personeel (en lees je van te voren in).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gescheurd leer (viel langs scherpe steen, snee in leer). Binnenwerk kapot. Oogjes waren niet meer te repareren aan één paar volgens producent (Hanwag). Lip uitgescheurd, was te duur om te repareren. ( wel mogelijk dus).

Merken die ik heb /had: Meindl, Hanwag, Lowa. Lowa waren de fijnste schoenen en ook erg stevig. De Hanwags hadden vaak problemen met loslatende stootranden en haakjes. Meindl ging het binnenwerk kapot.

 

Voorzichtig zijn met je spullen hè ;) Maar het is sowieso een goed idee om wat extra paren schoenen aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...