Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk vervoermiddel bij een Bug out?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Afhankelijk van de situatie, de locatie waar je naartoe wilt en het vervoermiddel dat je tot je beschikking hebt(of geen), is voor jou het beste vervoermiddel om jou(en gezin) te gebruiken bij een evacuatie(Bug Out)? Elk vervoermiddel heeft zo zijn voor- en nadelen. Daarnaast kun je het vervoermiddel aanpassen en/of alvast bevoorraden met spullen en materialen. Lopen is geen vervoermiddel maar heeft ook zijn voor- en nadelen. Welk vervoermiddel neem jij bij een evacuatie(Bug Out) en waarom?

 

Vervoermiddelen:

Auto-Jeep-Bus-Vrachtwagen-Camper-Motor-Scooter-Brommer-Quad-Snorfiets-Fiets-Bakfiets-Yacht-Zeilboot-Rubberboot-Paard-Openbaarvervoer

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vervoermiddel

 

BOV.jpg.c9467b9974f916ad60953267b14a76eb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij hebben vorig jaar gekozen voor een kleine eco auto (1:25) en met een paar jerrycans bezine er extra in rijden we in 1.5 dagen naar ons safe house. Daar hebben we ook een oude Jeep staan die we voor het terrein daar kunnen gebruiken. Onze 2de wagen hier kan ik vol tanken en red ik net Breda mee (SUV) en niet praktisch om ver te komen (mocht benzine moeilijk verkrijgbaar zijn). In de schuur ligt alles klaar om mee te kunnen nemen en past allemaal net maar wordt wel erg afzien mocht het zover komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

@ joris. Een geweer vereist munitie en kunde. Een geweer afvuren is simpel. Een geweer afvuren op bewegende doelen(en deze raken) is iets anders. Denk er niet te licht over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Mr. Gold, dat is wel een heel zuinige auto, wat ook weer goed is voor de portomonee. Ik zag vandaag aan de pomp dat de benzineprijs op €1,88 staat(te gek voor woorden). Erg leuk om te lezen is ook dat je daar een stuk grond hebt en een reserve auto. Mocht je plotseling moeten evacueren, dan heb je in iedergeval een plek om naar toe te gaan, waar je je leven kunt voortzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou voor de auto kiezen omdat dit de makkelijkste manier voor mij is om weg te komen uit de stad en naar mijn safe house te vertrekken. er staat 150 liter benzine klaar om in een noodgeval weg te komen. De auto van mij heb ik aangevuld met allerlei zaken die mijn overlevingskansen in geval van evacuatie aanzienlijk te verhogen.

de spullen die ik ten alle tijde in mijn auto heb:

gereedschappen om de auto zo snel mogelijk te kunnen repareren ( waaronder b.v. een hydraulische krik, doppensets, schroevendraaiers en proppensets)

water (15 liter)

kompas

koevoet

bijl

mes

touw ( sleeptouw en langer touw om b.v. mee te klimmen)

reserveonderdelen

ducttape ( om leidingen te repareren)

EHBO set ( zelf samengesteld)

onderdelen grondvlakantenne

en nog steeds ruimte voor mijn benzine en eventuele andere spullen om mee te vervoeren.

 

In mijn sitatie is mijn auto dus mijn bug out bag, ook mede omdat ik mijn auto zonder elektriciteit kan laten draaien. Daarom ben ik van mening dat in mijn situatie de auto het beste vervoersmiddel is.

m.v.g.

Davilex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst; een Bug Out is wel het allerlaatste en meest erge scenario dat ik me als prepper kan voorstellen. Er moeten hier tanks door de straten rijden wil ik mijn huis verlaten. Alles wat mijn gezin nodig heeft is hier, en dat zal ik tot het laatste moment verdedigen. Een "Bug In" situatie is meer van toepassing.

 

Maar goed, de vraag ging over een Bug Out Vehicle.

 

Primair is de gezinssamenstelling van belang. In mijn geval vrouw en kinderen. Dat houdt in dat ik ruimte nodig heb. Voor een BOV hebben we een off-road auto tot onze beschikking. Okay, het is een benzine slurper, maar ik hoef maar 100 km tot het alternatieve vervoer/onze bug out locatie. Off-road is belangrijk, aangezien ik niet van plan ben om op welke snelweg dan ook in de file te staan als iedereen weg wil uit mijn woongebied. Als je in die file staat en je ziet een enorme terrein wagen naast je snoeihard rijden - niet op de snelweg maar in de berm, in het gras/modder/zand - dan ben ik dat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een auto kapot mag gaatie niet, en alstie het nog even moet doen gaat hij kapot

das altijd

ooit eens geprobeerd een opel astra te slopen

2 uur 80 in de 2 gereden zon koeling

toen slag hij af

half uur later weer starten lopen en vrolijk verder gereden

 

en terreinrijden is een uitdaging opzich

Link naar reactie
Delen op andere sites

All I am saying is: Ik hoef maar 80 km naar mijn primaire bug out, dat houdt die auto zonder problemen vol. Voordeel van een ATV is dat je niet enkel bent aangewezen op verharde wegen. En ja, ik ga de berm in wanneer nodig, ik sluit niet aan bij het klapvee dat naar schoonmoeder toe wil als TSHTF. Daarnaast, terrein rijden is voor mij niet nieuw, ik heb niet voor niets zo'n ding... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ook zaak om te weten wat er om je heen afspeelt. je kan nog zo goed preppen maar als je bepaalde dingen mist tegen een (bijvoorbeeld, militaire problemen) dan zal je toch je huis moeten verlaten. als je dat doet voor heel nederland probeert te vluchten ben je goed bezig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog eens goed nagedacht over waar een Bug out vervoermiddel allemaal aan moet voldoen. Dit is natuurlijk heel lastig, omdat er geen perfect vervoermiddel bestaat. Voor mijzelf zijn dit de belangrijkste criteriapunten.

 

Het beste vervoermiddel voor mijzelf moet…

• direct beschikbaar zijn

• onafhankelijk zijn van brandstof(geen brandstof geen vervoermiddel)

• niet afhankelijk zijn van vaste wegen(moet elke vorm van een weg kunnen nemen)

• minimaal een afstand van 25 kilometer per dag kunnen afleggen

• spullen en materialen kunnen meenemen

• makkelijk te repareren zijn

• makkelijk te camoufleren zijn

 

Het vervoermiddel waar ik op uitkwam is een…

 

bakfiets-030-dbb-3-speed.jpg.b6507247b1e790b944c06133a1120a5f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb nog eens goed nagedacht over waar een Bug out vervoermiddel allemaal aan moet voldoen. Dit is natuurlijk heel lastig, omdat er geen perfect vervoermiddel bestaat. Voor mijzelf zijn dit de belangrijkste criteriapunten.

 

Het beste vervoermiddel voor mijzelf moet…

• direct beschikbaar zijn

• onafhankelijk zijn van brandstof(geen brandstof geen vervoermiddel)

• niet afhankelijk zijn van vaste wegen(moet elke vorm van een weg kunnen nemen)

• minimaal een afstand van 25 kilometer per dag kunnen afleggen

• spullen en materialen kunnen meenemen

• makkelijk te repareren zijn

• makkelijk te camoufleren zijn

 

Het vervoermiddel waar ik op uitkwam is een…

 

bakfiets-030-dbb-3-speed.jpg.b6507247b1e790b944c06133a1120a5f.jpg

 

Cyberbeer, ik had net zo'n voorwaardenlijst en kwam ook op een fiets uit. Maar een driewiler met bak leek mij niet makkelijk in de bossen en door zand. Ik kwam uit op een gewone fiets, met weinig toeters en bellen. in combinatie met een (opvouwbare) hondenkar. En wel het type hondenkar die ook makkelijk te duwen is wanneer ook fietsen niet meer mogelijk is. In de hondenkar zit dan al de spullen. Inclusief een kleine bob met alleen de allernoodzakelijkste overlevingsartikelen, (weegt nog geen 2 kilo). En die bob blijft dan over wanneer lopen nog de enige optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst; een Bug Out is wel het allerlaatste en meest erge scenario dat ik me als prepper kan voorstellen. Er moeten hier tanks door de straten rijden wil ik mijn huis verlaten. Alles wat mijn gezin nodig heeft is hier, en dat zal ik tot het laatste moment verdedigen. Een "Bug In" situatie is meer van toepassing.

 

een bug out heeft ook te maken met je eigen locatie ( je woning enz) voor mij is het de enigste optie, mijn woning bevind zich direkt aan de grote weg, ik heb maar 1 ingang/uitgang en bevind mij op een aantal km van verschillende militaire locatie's, daarnaast staat mijn woning zo omringt dat ik alleen maar dode hoeken heb.

 

dus met alles wat ik heb uitgezocht en wetende hoe de locale bevolking is lijkt het mij verstandiger om een bug out te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik een beetje campergek ben heb ik er vorigjaar een oude camper bij gekocht(zonder computer)en op diesel.3x185W Zonnepaneeltjes op t dak.een Honda generator een batterijen bank van 4 accu,s......Waar ik alleen mn BOB en mn Meisie in hoef te gooien en ik ben op weg...200L Water aan boord..en natuurlijk 10 jerrycans diesel die nu al gevuld zijn(worden regelmatig ververst)Ik denk dat ik niet zal wachten tot idd de SHTF maar al zou probeeren om voor de uitbraak van paniek weg te zijn(anders zit je ook vast)En maar hopen dat voor die tijd mn BOL al helemaal in orde is.(Maar daar word hard aan gewerkt)t enige waar t nog aan schort is de beveiliging onderweg.....Natuurlijk is er n verzameling messen.Maar helaas nog geen kruisboog of geweer.dat laatste zal er jammer genoeg niet komen dankzij det Nederlandse wetgeving:(.(Moet wel ff zeggen dat ik de laatste tijd n hoop aant kijken ben op t internet naar die expeditie campers 4x4...:D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ offgrid er is op marktplaats een bedrijf dat verschillende 4x4 voertuigen aanbied uit het zweedse leger, en wat ik zo heb gezien zijn ze vrij makelijk om te bouwen tot camper.

 

edit: ze zijn ook nog is belasting vrij.

 

Thanks Medan k heb die pagina van ze idd al s bezocht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik een beetje campergek ben heb ik er vorigjaar een oude camper bij gekocht(zonder computer)en op diesel.3x185W Zonnepaneeltjes op t dak.een Honda generator een batterijen bank van 4 accu,s......Waar ik alleen mn BOB en mn Meisie in hoef te gooien en ik ben op weg...200L Water aan boord..en natuurlijk 10 jerrycans diesel die nu al gevuld zijn(worden regelmatig ververst)Ik denk dat ik niet zal wachten tot idd de SHTF maar al zou probeeren om voor de uitbraak van paniek weg te zijn(anders zit je ook vast)En maar hopen dat voor die tijd mn BOL al helemaal in orde is.(Maar daar word hard aan gewerkt)t enige waar t nog aan schort is de beveiliging onderweg.....Natuurlijk is er n verzameling messen.Maar helaas nog geen kruisboog of geweer.dat laatste zal er jammer genoeg niet komen dankzij det Nederlandse wetgeving:(.(Moet wel ff zeggen dat ik de laatste tijd n hoop aant kijken ben op t internet naar die expeditie campers 4x4...:D.

Beste Offgrid, jaloers op je mooie wagen en voorbereidingen. Fantastisch. De kruisbogen vallen nu (nog) onder de sportartikelen, en het loont de moeite om eens op de Zwarte Markt in Beverwijk te snuffelen. Daar verkopen ze ook prima messen. Heb er zelf onlangs nog een geweldige zaklantaarn gekocht voor 15 euro zag hem later voor 85 met opladers en al voor in auto, nachtzonnetje, heel fel. Dito mes van Smith en Wesson, met snijstuk voor je gordel en een ruitentikker voor een tientje. Echt prima, originele doos enzo, maar je moet er natuurlijk tegenaan lopen, er wordt ook veel zooi verkocht. Als je een kruisboog koopt, denk dan ook aan een lading pijltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...