Ga naar inhoud

Ulco

Aanbevolen berichten

Na een korte search heb ik nog geen topic gevonden puur over (drink)water.

 

Zelf heb ik beperkte mogelijkheid om water op te slaan.

Ik ben me ervan bewust dat er altijd nog water in de wc-storbak zit en in uiterste nood kan het cv-systeem nog leeg gehaald worden.

 

Nu bedacht ik, in het meest extreme geval van shtf; wat als ik in mijn huis een gat in de vloer maak en daar een gat van twee meter graaf. daar moet in mum van tijd grondwater in komen te staan, ongeacht hoever boven NAP je woont.

 

Denk hier eens over na, ga van het ergste geval uit dat je kan bedenken en schiet op dit idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mij lijkt dat op zich een goed idee. Het water is meteen beschermt voor invloeden van buitenaf. Bovendien kan niemand van buitenaf zien dat jij een geheime watervoorraad tot je beschikking hebt.

Een gat graven in de grond totdat de grond vochtig genoeg is om vocht uit op te nemen is natuurlijk al jaren een gebruikte techniek, dus het zal zeker werken. Wel denk ik dat je rekening moet houden met een fundering waar je misschien op stuit en leidingen die onder het huis doorlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ulco, grondwater moet je ook filteren, maar ik weet niet of er altijd water inkomt als je x aantal meters boven NAP woont.

Het is wel een mooie oplossing als oppervlakte water besmet is geraakt door luchtverontreiniging of straling.

 

Er zijn wel topics over water, maar met een andere titel, zoals deze;

http://preppers.nl/forum/threads/1136-Waterzuivering-met-bleekwater?highlight=bleek

 

Zelf heb ik lege frisdrankflessen goed omgespoeld en gevuld met leiding water tot de rand vullen en verder niet met iets ander in contact laten komen, dus schone flessen die zo zijn leeggeschonken, (dus niet met de mond zijn leeggedronken. Deze flessen koel en donker bewaren en dan zeker een jaar houdbaar meestal wel langer. Voordeel is snel mee te nemen of weg te geven. Je kunt natuurlijk ook bronwater in flessen opslaan.

Ik heb in diverse vertrekken een krat staan en ook de zolder i.v.m. een overstroming. Elk jaar ververs ik ze en heb nog maar 1X meegemaakt dat er 1 fles was bedorven water is dan geel en stinkt naar slootwater:p

 

In de schuur heb ik een nieuwe regenton van de bouwmarkt voor 50 euro staan met 180 liter schoon water de ton is in het begin gewassen met afwasmiddel en heet water en goed omgespoeld daarna vullen met water via de slang en ongeveer 1 kwart kopje dunne bleek erin en deksel erop.

Deze is ook wel 9 maand goed te houden, vaak wel langer maar na 9 maand ververs ik deze. Ik heb deze op een stevige stapel tegels gezet (toch 200 kg) zodat er een emmer onder het kraantje kan en een afdekhoes voor nieuwschierige blikken:confused:

En een regenpijpvuller met leding los erbij zodat ik deze in een korte tijd op de regenpijp kan aansluiten

 

En uiteraard in huis een steekschop om inderdaad een gat onde de vloer te graven en diverse waterfilters en dan nog de portable-waterfilters in de BOB's

Er staat oonk nog een handige tip over een soort zonne energie water condensor, en de tip van Mrjones wil ik nog uitwerken

http://preppers.nl/forum/threads/1648-Eenvoudige-Zonne-energie-Water-condensor-5-liter-drinkwater-uit-zeewater-per-dag!

 

En ben heb ik nu een enigzins overdreven passie voor water? Misschien, maar wat gebeurt er als je zonder zit?

(heb ik als tip aan Joost gegeven)

http://preppers.nl/forum/threads/1679-Preppers-in-tijdschrift-Quest?p=29827#post29827

 

Stadia van uitdroging en dorst

 

Een menselijk lichaam kan zonder schade te ondervinden een dag zonder water maar onder extreme omstandigheden zoals felle kou of grote hitte kan een lichaam minder lang zonder water. Een dergelijke dorstopwekkende omgeving wordt een dipsogenese genoemd. Men onderscheidt bij dorst de volgende stadia:

Eudipsia of gewone dorst, deze dorst treedt op wanneer het menselijk lichaam een half procent van het gewicht door uitdroging heeft verloren.

Hyperdipsia of extreme dorst, bij een verlies van twee procent van het gewicht door uitdroging is de maag niet groot genoeg om het vochtverlies door drinken te compenseren. Soms moet een infuus uitkomst bieden.

Polydipsia of dorst waarbij men bereid is alles te drinken wat voorhanden is, bij een verlies van vijf procent raakt het slachtoffer geprikkeld en vermoeid. De hartslag is verhoogd, het gezicht gloeit, de hartslag is verhoogd en er treedt lichte koorts op.

Uridipsia, ook urophagia genoemd, het drinken van urine. Onderzoek door onder andere het Amerikaanse leger[2] toonde aan dat het drinken van urine geen goede overlevingstechniek is. De urine geeft ongeveer een kwartier verlichting van de dorst maar de zouten in de urine doen het lichaam vervolgens sterker uitdrogen waardoor een negatieve spiraal begint. Bij een verlies van tien procent treden duizeligheid, hoofdpijn, ademhalingsproblemen, speekselgebrek een blauwige huid en spraakstoringen op.

Hemoposia of het drinken van bloed. Bij een verlies van tien procent van het lichaamsvocht kan een mens niet meer lopen. De huid krimpt en gezichtsvermogen en gehoor nemen sterk af. Urineren wordt pijnlijk en de urine is heel donker. Uiteindelijk treden bij een verlies van twaalf procent van het lichaamsvocht een zodanig dik geworden tong dat slikken onmogelijk wordt en de mond geen gevoel meer heeft. Daarna volgen een delirium, sterke oververhitting omdat het te dik geworden bloed niet meer circuleert, stuiptrekkingen en vervolgens de dood door hartfalen.

 

De twee laatste stadia van uitdroging behoren tot het stervensproces van verdorstende mensen en dieren. Het menselijk lichaam verliest door transpiratie, urinevorming, vochtverlies in de ontlasting en verdamping tijdens de ademhaling in een constant tempo vocht. Uitdroging verandert de snelheid van het vochtverlies niet. Wie in een hete woestijn loopt verliest 15 liter vocht per dag. Wie rustig blijft verliest zeven liter vocht.

 

In de Sahara of een andere woestijn kan een mens, wanneer hij in de zon loopt, in een halve dag alle hierboven genoemde stadia van uitdroging doorlopen. DORST (klik)

 

Ja ik weet het ga het niet allemaal zelf opdrinken, maar tja je dierbaren toch ook maar voor geprept, altans op het gebied van bijna gratis water;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan grote wateropslagzakken die je onder je terras kan installeren.

Niemand die het ziet.

 

Ik ken het vooral vanuit de hoek van mensen die willen besparen op water, e meer gebruik willen maken van grijs water.

Hier wat snel gegoogelde info hierover.

 

Heb je een leuk stuk land dan kan je ook je eigen put én natuurlijke zuiveringsinstallatie aanleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Goede aanvulling!

 

Ulco, grondwater moet je ook filteren, maar ik weet niet of er altijd water inkomt als je x aantal meters boven NAP woont.

 

Volgens mij zit grondwater ruwweg overal op dezelfde diepte. In de buurt van rivieren of andere watermassa's zal het iets lager liggen.

Filteren en koken moet je altijd doen.

 

En ben heb ik nu een enigzins overdreven passie voor water? Misschien, maar wat gebeurt er als je zonder zit?

 

Drinkwater is prio 1 om te overleven. Altijd belangrijk om een redelijke voorraad van te hebben. Natuurlijk heb ik ook een flink gedeelte van opslagruimte voor water gebruikt.

Het is daarom ook heel belangrijk om aan drinkwater te komen als het (onvermijdelijke) moment komt dat je voorraad op raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een 20 lt jerrycan staan. Hoelang zou dit goed blijven zonder enige toevoeging? Enig idee?

 

Sommige mensen zeggen een jaar. Zelf zou ik het elke 6 maanden verversen en de inhoud van de oude jerrycan in de stortbak ban je wc gieten. Zo verspil je niets en heb je altijd redelijk vers water

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naast die 20 liter jerrycan ook op een andere manier water opslaan. Dus of een reserve jerrycan, of bijvoorbeeld 10x 2 liter pakken Barleduc. (kost je 5 euro)

 

Mocht er dan iets mee gebeuren dan heb je altijd een goede backup. Bovendien kan je het dan op meerdere locaties bewaren. Bijvoorbeeld 5 pakken op zolder en 5 pakken in de kelder.

 

edit: stom, niet goed gelezen. Nergens zeg je dat de 20 liter jerrycan je enige water is. Je hebt het zelfs over 'ook'

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje Dat zou een hele mooie tank zijn! helaas zit er ook een hele mooie prijs aan :(

Op die site staan meer opslagmogelijkheden. Bijzondere regenpijpopslag ook, en een muurtank, zeer slim bedacht.

Tuurlijk, alles kost geld, maar als ik zoiets bekijk, kijk ik ook wat ik zelf kan maken, of op een andere manier voor elkaar kan krijgen.

Ik ga niet af op een mooi plaatje, goed idee, of mooie site alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Nederlandse oppervlaktewater kan halverwege deze eeuw van tijd tot tijd zo vervuild raken, dat het soms niet geschikt is om er drinkwater van te maken. Drinkwaterbedrijven moeten daarom overwegen een voorraad op te slaan voor moeilijke periodes. Dat staat in een rapport van het Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dat woensdag is gepubliceerd.

 

...

 

De onderzoekers suggereren verder om water meer te zuiveren voordat het naar de kraan gaat, en om tijdelijk over te stappen op andere drinkwaterbronnen wanneer dat nodig is. Volgens de Vereniging van Waterleidingbedrijven (Vewin) gebeurt dat al.

 

'We hebben grote buffervoorraden in de Biesbosch, het IJsselmeer en de duinen. Die worden soms aangesproken zonder dat iemand het merkt. Soms krijgen mensen drinkwater uit een ander wingebied. En we zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om water te zuiveren', zegt een woordvoerder. Hij noemt het rapport 'een onderbouwing van wat we al doen''.

 

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3325885/2012/10/03/Waterbedrijven-moeten-in-toekomst-hamsteren.dhtml

 

Toch is het natuurlijk be-lach-elijk om te denken dat er ooit iets mis zou kunnen gaan met de watervoorziening. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bottelen bij bedrijven als Spa gebeurt steriel, zodat de kans dat bacteriën meegaan klein is. Blijft de fles bovendien afgesloten, dan is er ook geen zuurstof waardoor de bacteriën kunnen groeien. Toch staat op Spa Blauw een houdbaarheidsdatum (verplicht in de EU) van twee jaar. Schrans: “Niet dat het een gezondheidsrisico zou inhouden, maar de smaak zou kunnen veranderen.” Je kunt het nog wel drinken.

 

Pakken bronwater zijn dus eigenlijk onbeperkt houdbaar. Uitgaande van 3 liter water per persoon is dit 45 twee-liter pakken water per maand per persoon. Voor 1 maand is dat in mijn geval nog wel te doen maar voor een maand of drie wordt dit wel een probleem dus ben ik op zoek naar alternatieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Pakken bronwater zijn dus eigenlijk onbeperkt houdbaar. Uitgaande van 3 liter water per persoon is dit 45 twee-liter pakken water per maand per persoon. Voor 1 maand is dat in mijn geval nog wel te doen maar voor een maand of drie wordt dit wel een probleem dus ben ik op zoek naar alternatieven.

 

3Liter per dag, per persoon is eigelijk heel erg weinig. Zelf drink ik dat met gemak op een inactieve dag, maar heb zelfs zomerse dagen met instappning meegemaakt, dat ik 8L water heb gedronken. Dan wil je nog wat water voor andere dingen; tandenpoetsen, wassen, koken, etc.

 

3L per dag wordt aangeraden door de overheid, maar het 'denk vooruit' campagne begon met 4L, maar ergens in de wet staat dat de waterbedrijven 3L per dag per persoon moeten leveren wanneer het normale waterleiding niet werkt, dus moesten ze onder protest van de waterleidingbedrijven het terugschroeven naar 3L.

 

Voor langdurige water uitval, denk ik niet dat je alleen water op voorraad moet hebben, maar vooral van opvang of zuiveren van water moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K helemaal mee eens. Ik ben van het minimale uit gegaan om te overleven en een klein beetje te kunnen wassen. Als je niet veel water op kan slaan zal je extreem zuinig moeten doen met je drinkwater.

 

Er is links en rechts natuurlijk al veel over drinkwater geschreven, dit draadje heb ik bedoeld om daar een goede centrale plek voor te maken voor als mensen zoeken op "water". Alle water gerelateerde onderwerpen kunnen hier in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Goede aanvulling!

 

 

 

Volgens mij zit grondwater ruwweg overal op dezelfde diepte. In de buurt van rivieren of andere watermassa's zal het iets lager liggen.

Filteren en koken moet je altijd doen.

 

 

Drinkwater is prio 1 om te overleven. Altijd belangrijk om een redelijke voorraad van te hebben. Natuurlijk heb ik ook een flink gedeelte van opslagruimte voor water gebruikt.

Het is daarom ook heel belangrijk om aan drinkwater te komen als het (onvermijdelijke) moment komt dat je voorraad op raakt.

 

Bij gebruik van grondwater zou ik vooral alert zijn op chemische verontreiniging, een voorraadje actieve kool is dan een pré.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...