Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Benefit : We produceren geen afval, weten wat we eten en hoeven ons huis niet uit om te winkelen wat impulsaankopen vermijdt. Vooral het milieu vaart er wel bij.
    Ook niet onbelangrijk.

Overigens, na deze lading gemaakt te hebben hoef je geen yoghurt meer aan te schaffen. Je kan de laatste yoghurt van deze portie gebruiken.
    De vervolgporties dalen daarmee in prijs omdat je alleen melk hoeft te kopen.
    Zelf koop ik die bij de boer, ťťn euro per liter.
    Zou ik een pak houdbare melk gebruiken, dan kom ik op 50 cent (ik koop melk alleen als het twee voor een euro is.)

Je kan ook yoghurt maken in de hooikist of in een thermosfles, hier een uitleg van Teunie die het zelf in de hooikist maakt:
    Ook yoghurt maken in de kist gaat uitstekend. Voor wie niet weet hoe dat gaat: je verwarmt (boeren)melk tot tegen het kookpunt. Daarna laat je de melk afkoelen tot 42 graden. Op die temperatuur kan je je vinger nťt 10 tellen in de melk houden zonder 'au' te roepen. Dan roer je 1 eetlepel gewone, goedkope, magere yoghurt uit de winkel per liter melk erdoor en je zet de melk warm weg. Je kunt bijvoorbeeld een thermosfles gebruiken, of een (geÔmproviseerde) hooikist. Na ongeveer 8 uur is de yoghurt klaar. Je hebt dan heel dikke, lobbige yoghurt met een heel milde smaak. HEERLIJK! Als je een beetje van deze yoghurt achterhoudt, kan je dat als nieuwe starter gebruiken. Dat gaat zo een paar keer. Daarna moet je weer eens nieuwe yoghurt uit de winkel kopen om genoeg melkzuurbacteriŽn te hebben.
    Laatst gewijzigd door Stuudje; 09-07-14 om 05:46.
    So Long, and Thanks for All the Fish

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=805]Stuudje[/MENTION]

Na een paar keer zijn er niet meer genoeg melkzuurbacteriŽn, maar allicht zou het goedkoper kunnen door inderdaad het laatste potje achter te houden. Met kinderen in huis die graag yoghurt eten komen we wel eens voor verrassingen. In het bokaaltje dat we kopen zit voor drie porties. Het is ook niet de bedoeling dat die slecht wordt. Ik zal er volgende keer aan denken.

Melk tegen 0.5Ä per liter heb ik hier nog nooit gezien. We betalen minimaal 0.65Ä. Met het volume dat wij hier consumeren zou dat nog een kleine besparing zijn. Het is ook niet de bedoeling dat we een halve tank diesel verrijden voor het bijslepen van de melk. De melk ŗ 0.65Ä vinden we op 100m.

[MENTION=2709]Vladimir[/MENTION]
    Ik heb nooit geweten dat het ook kon met een yoghurtplantje. Ik dacht dat je melkzuurbacteriŽn nodig had. Je moet me maar eens uitleggen hoe jouw systeem werkt. :-)
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Je zou ook kefir kunnen gebruiken, om yoghurt te maken. Dat zijn "de plantjes" die [MENTION=2709]Vladimir[/MENTION] bedoelt.
    Het is een gist, het groeit, je houdt er zelfs van over.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Voor de mensen die yoghurt maken met een yoghurtmachientje wel leuk vinden, de Lidl heeft er dit moment een in assortiment.
    Kost vijftien euro.

Forum Rechten