Ga naar inhoud
GENEGEERD

Yoghurt maken van melkpoeder


Gast zitkuil

Aanbevolen berichten

Als grote yoghurt liefhebber vraag ik me af of als er geen verse melk is, je van melkpoeder uit blik en met behulp van een kefir plantje, ook yoghurt kan maken. Iemand die er iets van weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb dat wel eens gedaan in het verleden.

Het proces van het "enten" vond ik erg interessant.

Ik lust geen yoghurt/kwark/karnemelk dus het was geen lang leven beschoren helaas.

 

Greener

 

Heb je gewone melk gebruikt of melkpoeder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 jaar later...

Ook mevrouw krijgt er zin in. Zonder morren gaat ze mee in het verhaal. Ze ziet dat alles duurder wordt en haalde bij haar moeder (mijn schoonmoeder) een bijna antieke yoghurtmaker uit de 70's. De kleur is verschrikkelijk, mijn schoonmoeder is blij dat het ding uit haar kast weg is. Er gaan 6 potjes(van 200ml schat ik) in. Het ding werkt perfect.

 

[ATTACH=CONFIG]11382[/ATTACH]

 

Een impressie.

 

Voor het maken van yoghurt 6x200ml gebruiken we :

 

1 potje bio yoghurt à 1,64€/500g

1 liter melk à 0.65€/l

 

[ATTACH=CONFIG]11383[/ATTACH]

 

Van 1 potje bio maken we 3 keer yoghurt, dit kost dus 55ct/ batch en we gebruiken 155g bio yoghurt.

 

[ATTACH=CONFIG]11384[/ATTACH]

1 l melk à 0.65€

 

 

1 theelepel melkpoeder wordt toegevoegd aan de potjes. (6.35€/400g) of 5g/theelepel à 6 potjes = 30 g of 0.5€

Daarna wordt de yoghurt gewarmd in het dingetje hierboven*. Na een nachtje hebben we 1.2 l bio yoghurt.

 

Dit betekent dat we voor 1.2 l yoghurt 0.65€+0.5€+0.55€ = 1.7€ betalen, wat ongeveer de helft is van de winkelprijs, 1.41€/l

 

Het verschil in prijs zit in : marge voor de distributie, transportkost, en glazen verpakking. We hielden geen rekening met de kost van afwassen en de werkuren. Merk op dat er ook goedkopere yoghurt te koop is tegen 0.99€/liter. In dat geval is het geen bio yoghurt en de smaak is duidelijk minder.

 

Benefit : We produceren geen afval, weten wat we eten en hoeven ons huis niet uit om te winkelen wat impulsaankopen vermijdt. Vooral het milieu vaart er wel bij. Jammer dat we de melk niet goedkoper krijgen.

 

 

* De elektra is gratis en komt van onze PV panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de smaak in vergelijking met een yoghurt plantje @lewieke?

Ik kan me herinneren dat mijn moeder vroeger met dat plantje yoghurt maakte maar nooit geweten dat het ook gewoon met yoghurt kon.

Dank voor de uitleg, ik ga hetthuis eens uitproberen. :)

 

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benefit : We produceren geen afval, weten wat we eten en hoeven ons huis niet uit om te winkelen wat impulsaankopen vermijdt. Vooral het milieu vaart er wel bij.
Ook niet onbelangrijk.

 

Overigens, na deze lading gemaakt te hebben hoef je geen yoghurt meer aan te schaffen. Je kan de laatste yoghurt van deze portie gebruiken.

De vervolgporties dalen daarmee in prijs omdat je alleen melk hoeft te kopen.

Zelf koop ik die bij de boer, één euro per liter.

Zou ik een pak houdbare melk gebruiken, dan kom ik op 50 cent (ik koop melk alleen als het twee voor een euro is.)

 

Je kan ook yoghurt maken in de hooikist of in een thermosfles, hier een uitleg van Teunie die het zelf in de hooikist maakt:

Ook yoghurt maken in de kist gaat uitstekend. Voor wie niet weet hoe dat gaat: je verwarmt (boeren)melk tot tegen het kookpunt. Daarna laat je de melk afkoelen tot 42 graden. Op die temperatuur kan je je vinger nét 10 tellen in de melk houden zonder 'au' te roepen. Dan roer je 1 eetlepel gewone, goedkope, magere yoghurt uit de winkel per liter melk erdoor en je zet de melk warm weg. Je kunt bijvoorbeeld een thermosfles gebruiken, of een (geïmproviseerde) hooikist. Na ongeveer 8 uur is de yoghurt klaar. Je hebt dan heel dikke, lobbige yoghurt met een heel milde smaak. HEERLIJK! Als je een beetje van deze yoghurt achterhoudt, kan je dat als nieuwe starter gebruiken. Dat gaat zo een paar keer. Daarna moet je weer eens nieuwe yoghurt uit de winkel kopen om genoeg melkzuurbacteriën te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

Na een paar keer zijn er niet meer genoeg melkzuurbacteriën, maar allicht zou het goedkoper kunnen door inderdaad het laatste potje achter te houden. Met kinderen in huis die graag yoghurt eten komen we wel eens voor verrassingen. In het bokaaltje dat we kopen zit voor drie porties. Het is ook niet de bedoeling dat die slecht wordt. Ik zal er volgende keer aan denken.

 

Melk tegen 0.5€ per liter heb ik hier nog nooit gezien. We betalen minimaal 0.65€. Met het volume dat wij hier consumeren zou dat nog een kleine besparing zijn. Het is ook niet de bedoeling dat we een halve tank diesel verrijden voor het bijslepen van de melk. De melk à 0.65€ vinden we op 100m.

 

@Vladimir

Ik heb nooit geweten dat het ook kon met een yoghurtplantje. Ik dacht dat je melkzuurbacteriën nodig had. Je moet me maar eens uitleggen hoe jouw systeem werkt. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...