Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mede ( Honingwijn)


Chinaka

Aanbevolen berichten

Zoals telkens weer in het najaar begint het te kribbelen en wil ik aan de slag met alcohol. Ik koop dan goedkope Jenever en meng die met bijvoorbeeld kersen of zoals vandaag met rode biet. Zo heb ik al de meest gekke dingen uitgeprobeerd en soms lukt dat heel goed en tja soms iets minder. Ik stop dat dan in mooie flessen of bokalen die ik zelf graveer met thema's van wolven, vogels of herten. En tegen of met kerst doe ik die open. Ik moet een beetje met rode wangen toegeven sommige zien kerst nooit.

Maar vandaag wil ik het even over mede hebben. Voor de mensen die zich nog een beetje verbonden voelen met hun voorouders, een typische Keltische drank.

We maakte vroeger mede met toevoeging van kruiden en bloemen en 2000 jaar later doe ik ook.

En ook hier laat je fantasie gaan, wil je een mede met een medicinaal tintje ga dan voor viooltjes of misschien wil je gewoon een lekkere beetje uitgesproken smaak.

De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt.

Ik plaatst bewust geen utube links omdat het aanbod gewoon te groot is en je voor jezelf maar even moet rondneuzen wat je leuk vindt.

Let er wel op dat je de verhoudingen water, honing, gist naleeft. En hygiëne boven alles, als je je gist cultuur bevuild dan mag je het vergeten.

Nu een woordje over gist. Je kan hier wijngist voor gebruiken en dat geeft je een hoger alcohol gehalte maar verse broodgist werkt ook maar dan heb je minder alcohol gehalte.

Het materiaal. Ik gebruik daar elke fles voor met voldoende inhoud en waar ik een waterslot op kan plaatsen, mijn voorkeur gaat naar 4 a 5 liter.

Ook grote plastiek water jars ( sorry kon even niet op de Nederlandse naam komen) met schroefdop komen hier voor in aanmerking. In plaats van een waterslot kan je ook een van die doorzichtige water/lucht tubes gebruiken die je in dierenwinkels vindt afdeling watersport haha Neeee aquarium. Leg daar een loop in, beetje tape om de boel in plaats te houden vul de bodem van de loop met een beetje water en je hebt een waterslot. Nu het belangrijke. We gaan ervan uit dat je mede in wording lekker ligt te pruttelen ( lucht belletjes ontsnappen via je waterslot) na 30 dagen moet je dat proces stop zetten. En hevel je de inhoud over in een schone fles, doet dit voorzichtig en blijf weg van de smurrie op de bodem, dat willen we echt niet mee hebben. Geloof het of niet we hebben nu mede.

Is dat spul drinkbaar? Wel als je echt dorst hebt zal je er niet van doodgaan maar echt lekker is dat niet.

Mede heeft een rijpingstijd nodig en die kan best oplopen in maanden.

Heb je nu interesse om mede te gaan maken neem dan een plons in het utube archief en vergeet vooral niet de verhoudingen betreffende water, gist, honing te noteren.

 

Schol

Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Haha ik moest er ook meteen aan denken! Wel aan de humorversie van Robin hood overigens..

 

Leuke post Chinaka! Ben niet zo'n extreem alcohol fan maar wel planten/kruiden fan :-)

Wie weet ga ik het binnenkort eens proberen.

Tussen ons in alle stilte mijn man drinkt niks van alcohol maar dan ook niks en mijn dochter is een extreme vegetariër. Sttt niet verder vertellen hoor :) Ik ben de enige die een beetje normaal is hahahaha
Link naar reactie
Delen op andere sites

hey zuipert gedraag je je wel een beetje met die zelf gebrouwen zooi:cool:

hoe smaakt dat trouwens jonge met bietensap?

wil wel en keer komen proeven breng ik de aspirine mee,of lukt dat zonder:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dikwijls naar fantasy festivals als de Elf Fantasy Fair, Castlefest en Keltfest. Daar staat altijd wel een standje die diverse soorten mede verkoopt. De meeste daarvan zijn erg lekker. :p

 

Trouwens ook als je niks hebt met fantasy en dergelijke is het erg leuk. Er zijn diverse mensen die oude ambachten reenacten waar je wat van kan leren (doorgaans leggen ze graag uit wat ze aan het doen zijn). Ook worden er handgemaakte gereedschappen, messen, zwaarden, dutch ovens etc. verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel leuk topic! Kleine aanvulling, mocht je dit willen gaan doen, is het heel erg belangrijk dat alle spullen waarmee je gaat werken, dus ook de emmer, fles of het vat waar het in gaat komen, steriel is. Dit bereik je door het te wassen met heel heet water en soda, daarna naspoelen. beter is het ( maar dat wil niet iedereen) om gebruik te maken van chempro. Dit is een chlooroplossing die alles steriliseert, waardoor er geen foute ent meer in je basis zit. Ook is het raadzaam om je handen goed te reinigen voordat je aan het werk gaat.

Als bierbrouwer heb ik de ervaring, dat de kleinste vervuiling, grote uitwerkingen kan hebben en de smaak van je produkt enorm kan verpesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb liters en liter van dat spul gemaakt. Ik mengde altijd honing met biologische sap en water. Ik verwarmde de honing altijd en dan mengde ik het. Ging zo de mandfles in. Afkoelen tot een graad of 20, dan gist erbij, waterslot erop, paar maanden wachten (duurt veel langer dan bier, heb ik ook gemaakt). Resultaat was soms goed, soms niet. Vaak werd het te zoet, dan was de verhouding met het water te laag. Had dat nog kunnen destileren, maar dat durf ik niet zo goed aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey zuipert gedraag je je wel een beetje met die zelf gebrouwen zooi:cool:

hoe smaakt dat trouwens jonge met bietensap?

wil wel en keer komen proeven breng ik de aspirine mee,of lukt dat zonder:D

Hahaha Dat is best lekker, voeg er wel suiker aan toe hoor wordt het meer een likeur maar met hoger alcohol gehalte. :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

daar moest ik ook gelijk aan denken ;)

 

@chinakwakaenale? ;)

deze komt wel door het 12G filter goed bezig, ben benieuwd naar de smaakt, gewone wijn vind ik nl niet lekker

Ik ben ook niet voor wijn maar een mede van 5 jaar oud YES ! Raar dat kan je zo goed als nergens kopen. En een jonge mede kost al direct 10 €
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Nou ik ben aangestoken hoor. er staat nu al twee dagen 10 liter te gisten op wijngist(n116). over 30 dagen kan ik het over gieten in een andere gistfles. Ik ga voor een tweede gisteng van wederom 30 dagen voordat ik bottel.

 

@Tyrion: ik hoop voor jou dat jij seizoen 2 nog niet gezien hebt. :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben aangestoken hoor. er staat nu al twee dagen 10 liter te gisten op wijngist(n116). over 30 dagen kan ik het over gieten in een andere gistfles. Ik ga voor een tweede gisteng van wederom 30 dagen voordat ik bottel.

 

@Tyrion: ik hoop voor jou dat jij seizoen 2 nog niet gezien hebt. :-(

 

Van Game of Thrones? Jawel. Die heb ik begin dit jaar gezien. Ik kijk series altijd via torrent, een dag na de uitzending op de Amerikaanse TV. En ja dat seizoen eindigt dramatisch. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

nou de gist doet zijn werk. het waterslot blubt er vrolijk op los. nooit gedacht dat drank maken zo geinig was. ik denk dat er in de toekomst nog wel meer projectjes aan gaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou de gist doet zijn werk. het waterslot blubt er vrolijk op los. nooit gedacht dat drank maken zo geinig was. ik denk dat er in de toekomst nog wel meer projectjes aan gaan komen.
Oei oei als dat maar goed komt eens ze drinkbaar zijn :) Dat is toch echt leuk om te doen he? Kost relatief weinig en je krijgt er veel voor terug. Je moet is experimenteren met er bv: sinaasappel bij te doen tijdens de gisting, echt kei lekker. Wel heeeeel goed proper maken die schil. Ikzelf was ze en schrob ze met een borsteltje in warme soda oplossing. Ben echt kei bang van al die pesticide op ons eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik heb alles schoongemaakt met water en sulfiet voordat ik begon. Ja ik zat idd te denken aan sinasappel voor de volgende lading(duurt nog wel ff). Mischien ga ik ook eens een appelcider proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles schoongemaakt met water en sulfiet voordat ik begon. Ja ik zat idd te denken aan sinasappel voor de volgende lading(duurt nog wel ff). Mischien ga ik ook eens een appelcider proberen.
Hou me / ons op de hoogte, wil dat ook wel is proberen. Voor mede kan je echt alle kanten uit met fruit van appel tot vijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...