Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat zit er in jouw EDC?


Sneard

Aanbevolen berichten

Every Day Carry, door diegenen die nog niet wisten wat het was. Dit is het materiaal wat je in principe altijd bij je hebt.

Zelf heb ik dit in mijn tas zitten die altijd meegaat naar het werk:

 

- Kompas

- Thermodeken van spiegelend materiaal

- Klein EHBO tasje

- Opinel 10 inch mes (erg groot en scherp)

- Een kaart van de omgeving

- Een firemaker (magnesium plus staal om vonken mee te maken)

- Aansteker

- Duracell acculader

- Telefoonoplader

- Camera/fototoestel op zakformaat

- Tablet plus toetsenbord (Asus Transformer), zodat ik altijd het internet op kan (via mijn telefoon)

- Reservebatterijen AA en AAA

 

Verder altijd bij me:

- Zwitsers zakmes

- Buck tactical knife

- Altoids Tin (klein setje bare essentials; ik zal deze later neerzetten)

- Sleutels met: kompas, vergrootglas, thermometer, fluitje, zaklamp die aangezwengeld en opgeladen kan worden via de zon

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bedankt voor je reactie :D

 

Uiteraard zijn er grotere en kleinere crises. In de kleinere (telefoon leeg/wondje dat vervelend is) is vooral deze EDC geschikt. Een paracord en duct tape zouden hier denk ik inderdaad goede aanvullingen op zijn.

 

Het meeste die-hard overlevingsmateriaal heb ik in een BOB zitten (Bug Out Bag), waarmee in ieder geval meerdere dagen overleefd kan worden wat betreft voedsel, shelter en water, en die een goede basis biedt voor overleven op langere termijn. Ik zal daar nog een uitgebreid lijstje van neerzetten in een nieuw topic :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik roeleer tussen 3 tassen (1 werktas en 2 vrije tijds tassen zeg maar) en ik verhuis altijd de leatherman naar de tas waarmee ik op stap ben. Dat is eigenlijk de enige preptool die mee heb. Ook heb ik meestal een goud- of zilverstuk op zak, maar meestal beide :). Een American Silver Eagle en een American Buffalo. Niet eens vanuit een prepgedachte dat ik een waardevol ruilmiddel op zak heb, maar omdat ik het zulke mooie munten vind dat ik het gewoon lekker vind op ze in m'n zak te hebben :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is ook lang niet alles op orde. Maar daar ben ik mee bezig ;)

Ik ga eigenlijk nooit op stap zonder mijn Victorinox, telefoon & lader, aansteker, kompas, medicijnen, zaklampje en klein EHBO tasje.

Resulteert wel in een zware handtas waarvan iedereen zich altijd afvraagt wat ik allemaal met me meesleep :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben een minimalist het enigste wat ik bij me heb is een sak,streamlight stylus pro,sleutels en portomonee waar ik altijd rond de 200 euro aan verschillende biljetten in heb zitten.

de sak en streamlight wil ik nog wel is omwisselen met een spyderco delica en een 4sevens quark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben netals Chinook een EDC rugzak prepper. Maar om OBL-Rien's lijstje in te gaan:

 

1. Op de riem een Victoryknox multitool, fire steel en een fluitje.

In me zak een aansteker een mini maglite aan me sleutelbos en dan een smart phone in me andere zak. Ook altijd een pakje zakdoekjes in mijn

kontzak. Altijd handig voor mensen die een bloed neus krijgen of als er geen wc papier aanwezig is of dood gewoon als je je neus wilt snuiten.

 

2. In mijn EDC rugzak zit het volgende:

blizzard bag gekleurd zie plaatje Blizzard_Bag.jpg.55b19ed99aa75103ab76b56d61f0d478.jpg

bandana (druk uitoefenen bij een wond of te gebruiken bij waterfiltering of bescherming tegen de zon)

Vuilniszakken ( kan gebruikt worden voor noodponcho, onderdak, om water te verkrijgen via een levende boom of via een gat in de grond, vul het met droge bladeren of papier en je hebt een slaapzak).

of

op ongeveer 5:04.

 

Paracord (bestaat uit verschillende draaitje die je kan gebruiken voor bv. vissen of vallen uit te zetten)

Voedsel (hartkeks en candybars) en water

SAS handboek de dwarsligger (handig om de tijd mee te doden)

Werkhandschoenen, ziplocbags, accu oplader voor mijn mobiel, een rol ductape ( je weet wat ze zeggen over ductape: "Als je niet kunt maken met ductape dan is het of niet kapot of je hebt te weinig ductape", EHBO benodigheden zoals verband en pleister, zout en suiker, wegwerphandschoenen, pincet enz. breaklights, ty rips, veiligheidspelden (kan je ook vishaakjes mee maken), een klein vissetje, een klein vallen setje, een kein kledingreperatie setje, vaseline (goed voor de droge lippen e.d. maar ook handig voor de beginselen van een vuurtje het is gebaseerd op olie), waxinelichtje (als je die als eerste aankrijgt en uit de wind houd dan kan je die gebruiken om je vuur aan tekrijgen), kompas, seconde lijm, geld, waterzuiveringstabletten, iets om je mes scherper te maken, medicijnen (paracetemol, diareeremmers), zakdoekjes, platypus water reservoir, schoenveters, mp3 spelertje met extra batt. spelkaarten, een extra mes, write in rain block met potlood, een markeerstift, oordopjes, zonnebril, wegwerpponcho.

 

Wat ik nog erbij wil een stofmasker, oog bescherming, Emergency Cooker http://www.urbansurvival.nl/index.php?item=emergency-cooker&action=article&aid=1968&lang=NL, en misschien nog een instant meal waar je alleen nog kokent water moet toevoegen (een warme maal is goed voor het moraal) en een reflecterend hemd.

Dit alles zit in een rugzak van de scapino en weegt 5,5 kg

 

Oke, het zal wat overdreven over komen maar het geeft ook een rust gevoel en dat vindt ik ook belangrijk. Het is redelijk mee te nemen maar het moeilijkste was het niet vergeten mee te nemen. Als ik naar de stad ga om bv. boodschappen te doen dan neem ik de EDC tas niet mee want ik woon aardig dicht bij het centrum. En zo kom ik aardig in de buurt bij de 3 hoofdpunten van survival

naamloos.JPG.c8e8d63e98df0739e808a611b7f21bc5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf ook twee heuptasjes in de verschillende voertuigen met de nodige troep erin. En dan natuurlijk thuis de BOB, vrij uitgebreid. En dan heb ik de hardcore shit in een speciaal vest met duizend vakjes en daar zit tentje in en mes etc, alles enorm compact, daar kun je je wel mee redden in het bos. Lastig is echter dat wanneer SHTF je waarschijnlijk in Nederland bent, op je werk of thuis. Daarom zit ik steeds meer te denken dat een Bug-Out-Jacket oftewel een gewone alledaagse (ouwe) jas in een niet opvallende kleur, een beter idee is. Dus je ouwe winterjas, lekker warm, zakken volstoppen met de Essentials, mes je in binnenzak, zaklantaarn en wat repen koolhydraten en je bent in Bizniz. Niet dat opvallende met een zwarte rugzak rondlopen,maar onopvallend wel alles bij je. Past ook makkelijk in de klep van je auto. Als je er nog zo'n zwarte werkbroek bij doet met allemaal van die vakjes, dan ben j ein een keer klaar; veel handiger dan allemaal van die losse tasjes. Want dan zit je te pielen met EN een rugzak, En een heuptas En je waterfilter etc etc. Als je alles 'op de man' hebt lijkt mij practischer. Ik ga er weer eens over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn EDC tas die ik altijd bij me draag is n Hazard4 Tonto Minimessenger bag.Met de volgende inhoud.Portemonee met creditcards.Paspoort.Rijbewijs.Notitieboekje.Fenix LD20 zaklamp.Coldsteel Pocketshark.MiniMultitool.2x pen,uitschuifbare magneetpen.Kershaw chill zakmes.Bic aansteker.Zippo aansteker.Kleine EHBO kit.Survivaldeken.Zonnebril.carabiner met n Zwitserszakmes en n Gerber artifact.4m Paracord.4 reserve penlight batterijen.8tierips.plastic pedaalemmer zakje.pakje papieren zakdoekjes.sleutels met Olight i3eos.SonimXP20 telefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn edc heuptas bestaat uit: kompas, klein radiotje fm, zaklampje, light my fire zakmes (met firesteel), pepermuntjes, opwindbare zaklampje (ook om telefoon mee op te laden), Noodtent, noodslaapzak, noodponcho, nooddeken, noodjas (liff.nl), noodkaarsje, survival doosje (metaal), ducktape, ehbo kit (met medicijnen), handwarmers, pocketstove, 10 meter paracord, opvoubare bekertje, dajo survivor mes, buck zaagje, twee lichtstaafjes, opvoubare schepje, fishing rod, Notitieblok met pen, zwarte stift, waterzuivveringspillen, webtex straw filter, aansteker, multitool, fluit, survivalhandleiding (bear grylls), bidon, aanmaakblokjes, ijzerzaag, breekijzer, zeep, klein geld, stofmasker en een veiligheidsbril. Daarnaast nog een blik soep en knakworsten met ducktape op elkaar geplakt, om dit vervolgens in de tweede bidonzak te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai! Af en toe kan ik het nauwelijks volgen. Ik begrijp nog dat een BOB iets van Buck Out Bag zal zijn, maar een EDC !? Eau de Cologne?? Ik vermoed dat het iets is dat je every day bij je hebt.

Zoiets heb ik nog niet, maar daar moet ik wel eens achteraan. In onze Bob zit het volgende:

 

Inventaris BOB:3lt Water, Verbanddoos incl Tekentang, Zaklamp (op een dynamo), Wereldontvanger met batterijen, Peilkompas, Wegenkaarten en stafkaarten, Rol Ductape, Energie snoepjes, Dunne plastic poncho’s, Plastic doos met: Zeep - Notitieboekje - Bol vliegergaren - Doosje visdraad, haakjes, loodjes - Potlood en pen - Paracetamol - Tabletten kippenbouillon - Waxinelichtje - Zakmes - 8 Staafjes suiker - 2 doosjes Lucifers - 2 aanstekers - Elastiekjes - Vaseline - Naald en draad - Set (leger)bestek - Firestick, Tondel, Vilmesje.

Verder een leger poncho (camo), Aluminium gamellen, Visrooster, Emaillen mok, Kleine Bijl, Flexibele zaag, Veldfles filter voor 1600 lt (Web-Tex), Koppel, 2 x 10 m Lijnen 8mm, Boog met pijlen, Klein Survivalmes, Schep (inklapbaar), SAS handboek, Boekje eetbare planten, Geld.

Dan is er nog wat ruimte voor extra kleding, sokken, truien, handschoenen, muts....

 

Amazing Dre heeft dezelfde uitrusting, eenzelfde poncho. Twee poncho's kunnen samengesteld worden tot een piepklein tentje.

Ik wil (zeker na het lezen hier!) nog een groter survival mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai! Af en toe kan ik het nauwelijks volgen. Ik begrijp nog dat een BOB iets van Buck Out Bag zal zijn, maar een EDC !? Eau de Cologne?? Ik vermoed dat het iets is dat je every day bij je hebt.

Zoiets heb ik nog niet, maar daar moet ik wel eens achteraan. In onze Bob zit het volgende:

 

Inventaris BOB:3lt Water, Verbanddoos incl Tekentang, Zaklamp (op een dynamo), Wereldontvanger met batterijen, Peilkompas, Wegenkaarten en stafkaarten, Rol Ductape, Energie snoepjes, Dunne plastic poncho’s, Plastic doos met: Zeep - Notitieboekje - Bol vliegergaren - Doosje visdraad, haakjes, loodjes - Potlood en pen - Paracetamol - Tabletten kippenbouillon - Waxinelichtje - Zakmes - 8 Staafjes suiker - 2 doosjes Lucifers - 2 aanstekers - Elastiekjes - Vaseline - Naald en draad - Set (leger)bestek - Firestick, Tondel, Vilmesje.

Verder een leger poncho (camo), Aluminium gamellen, Visrooster, Emaillen mok, Kleine Bijl, Flexibele zaag, Veldfles filter voor 1600 lt (Web-Tex), Koppel, 2 x 10 m Lijnen 8mm, Boog met pijlen, Klein Survivalmes, Schep (inklapbaar), SAS handboek, Boekje eetbare planten, Geld.

Dan is er nog wat ruimte voor extra kleding, sokken, truien, handschoenen, muts....

 

Amazing Dre heeft dezelfde uitrusting, eenzelfde poncho. Twee poncho's kunnen samengesteld worden tot een piepklein tentje.

Ik wil (zeker na het lezen hier!) nog een groter survival mes.

 

aangezien je ook al een kleine bijl zou ik niet een te groot mes kopen.

mora maakt goedkope maar stevige en populaire bushcraft messen die samen met je bijl de meeste klussen wel aankunnen.

 

edit: en hou ook rekening met gewicht, een groot mes en bijl gaan je naar een aantal km behoorlijk dwars liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je spullen moet achterlaten dan gaat er toch iets fout??

 

Ja, we kunnen natuurlijk duizenden euro's uitgeven aan high-tech materialen en spin offs uit de ruimtevaart... maar dat lijkt me ook de bedoeling niet. Ik bedoelde meer te zeggen dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden. In feite kan een echte doorzetter met alleen een mes al overleven.

Maar zoals een verwende westerling betaamt, neem je mee wat je hebt en koop je wat je niet hebt. Daarom zouden we ook meer moeten oefenen, zodat leert wat belangrijk gereedschap is en wat niet. Zoiets als het SAS handboek is natuurlijk ballast, dat boek zou in je kop moeten zitten, niet in je tas!

 

En OBL Rien, bedankt voor de uitleg van de afkortingen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel mijn zak ...mijn rugzak weegt, dat weet ik zo niet. Ik zal het eens checken.

 

Wat dat SAS boek betreft, het dat boek van John Lofty Wiseman is toch speciaal geschreven voor trackers en mensen op reis. Het gaat vooral om overleven tot je gered wordt.

 

Maar wie gaat ons redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...