Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rocketstove (theorie)


Aanbevolen berichten

Een rocketstove bouwen is erg simpel. Heel veel info is te vinden met Google.

Vrijwel alle stoves hebben een gele vlam. Dus onvolledige verbranding. Onnodig hoog brandstofverbruik. Niet goed voor ruimtes met beperkte ventilatie.

Wat ik in deze thread wil bespreken is simpel: Hoe krijg ik een blauwe vlam?

Verhouding (diameter en lengte) schoorsteen en brandstof magazijn?

Hoeveelheid, diameter en plaats van lucht gaatjes?

Isolatie?

Liefst zonder elektrisch ventilatortje.

 

Ik zoek dus informatie die dieper ingaat op de materie.

Wie helpt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

misschien moet je in plaats van een rocket stove meer gaan denken aan een hout-gas brander. Wat mij opviel aan een rocket stove is dat het alleen het hout gebruikt als brandstof. Een hout - gas brander gebruikt eerst het hout en en daarna ontbrand het de gassen die vrijkomen van het hout. dus je hebt een veel zuivere ontbranding. Een blauwe vlam haal je er niet echt mee, dat heb ik alleen gezien bij alcohol branders, die zijn ook wel makkelijk te maken, maar ik vind ze een beetje klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste moet je goed droog hout hebben, het voordeel van een rocketstove is dat je er kleine takjes in kan doen maar mensen laten deze vaak niet eerst drogen (omdat de takjes al wel redelijk droog zijn of ze niet weten dat hout goed droog moet zijn) maar toch zal het drogen helpen voor een betere verbranding.

 

De basis die je nodig hebt voor een verbranding bestaat uit het volgende:

 

Een brandstof

Ontbrandingstemperatuur

Zuurstof

 

Voor een optimale verbranding heb je de juiste combinatie tussen die drie factoren nodig. De brandstof is aanwezig, het hout. Zorgen dat het hout in goede staat is, dus goed droog en geen chemische behandelingen van het hout (gelijmde planken etc.) is belangrijk.

 

De ontbrandingstemperatuur is makkelijk te bereiken bij houdt en door de rocketstove goed te isoleren met een niet brandbaar materiaal tussen de buis en de metalen emmer (of wat je ook gebruikt bij het ontwerp) zal de temperatuur goed hoog worden helpen bij een meer volledige verbanding.

 

Nu het allerbelangrijkste, zuurstof. Voor een volledige verbranding heb je veel zuurstof nodig. Dit is de beklemmende factor bij veel verbrandingen en ook bij de rocketstove. Bij de meeste ontwerpen zit de aanvoer buis voor het hout twee compartimenten. 2/3 van de buis voor houtaanvoer en 1/3 voor zuurstof. De hoeveelheid zuurstof die je benodigd hebt zal afhangen van de soort hout en de hoeveelheid hout die je aanvoerd. De precieze verhoudingen weet ik niet maar daar kan je door trial and error wel achterkomen.

 

Als je dus een volledige verbranding wilt met een rocketstove (zover dat mogelijk is) zal je dus goed droog en "schoon" hout moeten hebben. De rocketstove goed isoleren met een niet brandbaar materiaal. En zorgen dat er veel zuurstof wordt aangevoerd. Ik denk dat je dan dus moet afstappen van het gangbare model en zorgen voor genoeg zuurstof aanvoerig van onderaf en de mogelijkheid om dit met schuifjes te reguleren naar de hoeveelheid en soort hout die je erin stopt. Doordat warme lucht opstijgt en je onderop de aanvoer van de koele nieuwe lucht onderop hebt zal hier een goede trek opkomen maar of het genoeg zal aanvoeren voor de volledige verbranding kan ik zo niet zeggen.

 

Met wat aanpassingen zal je dit basis ontwerp wel kunnen aanpassen om meer zuurstof toe te voegen.

 

rocketstove_000.jpg.cc3b206c50447bfee4df89df22a4b204.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hiervoor ook op het ecologieforum.eu en koop het pdf boek van Evans over rockets stoves.

Dan vooral experimenteren, je moet de stove goed kunnen horen.

Eerst de heat riser + feed tube testen voor je er een constructie omheen bouwt.

 

Op internet is niet zo gek veel te vinden omdat er te veel ruis is. Mensen die 2 pijpen aan elkaar zetten en beginnen te juichen als het vuur niet uitgaat.

 

Op een ecologieforum forum-dag heb ik een kachel gezien met een rocketstove binnenwerk en een 'bell' (omgekeerde oliedrum) als warmte buffer.

De vuurhaard komt dan ruim boven de 1500 graden terwijl de afgas temperatuur erg laag blijft (geloof uiteindelijk een paar honderd graden maar weet de details niet meer, zou ik op moeten zoeken). De rest van de warmte is dan dus voor in de ruimte waar je stookt.

 

Deze stond overigens eerst een tijd vol rook omdat de vaten nog schoon moesten branden.

 

Uit de schoorsteen kwam geen rook / geur meer toen eea. een keer was schoon gebrand.

 

Zoek op het ecologie forum naar peterberg.

 

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan dus moet afstappen van het gangbare model en zorgen voor genoeg zuurstof aanvoerig van onderaf en de mogelijkheid om dit met schuifjes te reguleren naar de hoeveelheid en soort hout die je erin stopt.
Wat bedoel je met "van onder af"?

De buis waar de brandstof ingeschoven wordt? Gaatjes in de bodem van de schoorsteen?

 

 

Zijn gaatje in het bovenste deel van de schoorsteen nuttig? Ik twijfel daar erg over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien moet je in plaats van een rocket stove meer gaan denken aan een hout-gas brander. Wat mij opviel aan een rocket stove is dat het alleen het hout gebruikt als brandstof. Een hout - gas brander gebruikt eerst het hout en en daarna ontbrand het de gassen die vrijkomen van het hout. dus je hebt een veel zuivere ontbranding.
Ja, alleen hout lijkt wel te kloppen en dat is uiteraard een minpunt.

De stove moet zo flexibel mogelijk zijn. En niet zoals in veel demonstraties super droog hout van een bepaalde soort met specifieke afmetingen.

Ik denk wel dat een stove die onder perfecte omstandigheden de beste resultaten geeft, ook bij wat minder perfecte omstandigheden redelijk blijft werken.

 

De brandstof bij een rocket stove ligt op een roostertje zodat de luchtaanvoer onder het vuur kan doorstromen. Perfect voor hout maar een probleem voor andere brandstoffen zoals zaagsel, bladeren, papier, grote stukken hout, etc.

Die brandstoffen vallen door een rooster of blokkeren de luchtaanvoer.

Is het onderstaande misschien een (deel van de) oplossing?

Bouw een standaard rocket stove. Zet bv halverwege een blik met een diameter die fors minder is dan die v/d schoorsteen op een rooster.

Dat blik vul je met brandstoffen die niet geschikt zijn voor een rooster. De inhoud van het blik zal dan gaan verbranden/vergassen.

Ik denk dat het zeker gaat werken. Maar ik twijfel of de totale efficientie toeneemt. Het blikje is namelijk een blokkering in de schoorsteen die mogelijk het hele rocket idee om zeep helpt.

Lucht aanvoer word ook veel moeilijker. Immers het vuur onder in de stove moet een ideale hoeveelheid lucht hebben. Dus precies genoeg voor een optimale everbranding. Meer lucht koelt af en vermindert de vergassing. Als de lucht op is dan is er uiteraard te weinig lucht voor de brandstof in het blikje. Aparte luchtaanvoer voor het blikje.

Mmmm, daar gaat de eenvoud :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check ook eens de 'Leidse stoof' die in gebruik is bij VrijGroen in Leiden. Ik heb een keertje uitgebreid gesproken met de maker van dat ding. Hij heeft m niet alleen waanzinnig mooi gebouwd maar m ook op basis van de onderliggende theorie in optimale verhoudingen.

 

Hij deed ook veel metingen aan de stoof en vertelde vol trots dat hij hittes en verbrandingspercentages haalde die door experts bijna niet voor mogelijk werden gehouden. Dan begon de stoof ook te bonken alsof hij gelanceerd wilde worden - een echte raket stoof dus. En ondertussen kon je het ding aan de buitenkant gewoon nog met blote handen vastpakken.

 

Als ik het me goed herinner is het cruciaal dat de luchtinhoud rondom de pan zoveel mogelijk gelijk is aan die van de pijp eronder, zodat de trek dus optimaal is. Dus de verschillende diameters luisteren nauw! Er was nog van alles meer, maar dat weet ik niet meer precies.

 

De moeite waard om die man te spreken! (maar misschien haal je al die info ook van ecologieforum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alleen hout lijkt wel te kloppen en dat is uiteraard een minpunt.

De stove moet zo flexibel mogelijk zijn. En niet zoals in veel demonstraties super droog hout van een bepaalde soort met specifieke afmetingen.

Ik denk wel dat een stove die onder perfecte omstandigheden de beste resultaten geeft, ook bij wat minder perfecte omstandigheden redelijk blijft werken.

 

De brandstof bij een rocket stove ligt op een roostertje zodat de luchtaanvoer onder het vuur kan doorstromen. Perfect voor hout maar een probleem voor andere brandstoffen zoals zaagsel, bladeren, papier, grote stukken hout, etc.

Die brandstoffen vallen door een rooster of blokkeren de luchtaanvoer.

Is het onderstaande misschien een (deel van de) oplossing?

Bouw een standaard rocket stove. Zet bv halverwege een blik met een diameter die fors minder is dan die v/d schoorsteen op een rooster.

Dat blik vul je met brandstoffen die niet geschikt zijn voor een rooster. De inhoud van het blik zal dan gaan verbranden/vergassen.

Ik denk dat het zeker gaat werken. Maar ik twijfel of de totale efficientie toeneemt. Het blikje is namelijk een blokkering in de schoorsteen die mogelijk het hele rocket idee om zeep helpt.

Lucht aanvoer word ook veel moeilijker. Immers het vuur onder in de stove moet een ideale hoeveelheid lucht hebben. Dus precies genoeg voor een optimale everbranding. Meer lucht koelt af en vermindert de vergassing. Als de lucht op is dan is er uiteraard te weinig lucht voor de brandstof in het blikje. Aparte luchtaanvoer voor het blikje.

Mmmm, daar gaat de eenvoud :-)

 

als ik het zo hoor dan zou je het beste even op You Tube even kunnen zoeken op de term: wood gas burner of hobo stove.

 

de hout gas brander die ik heb gebouwd is naar mijn mening erg handig, hij verbruikt minder brandstof dan een rocketstove en brand zuiverder door de 2e ontbranding. door de aanpassongen die ik er op heb gemaakt kan ik diverse maten pannen of ketels erop gebruiken en voorkom ik dat er vonken ontsnappen. Helaas is het niet perfect, want je moet er regelmatig stukjes hout ingooien. Misschien dat jij meer gebaat bent met een hybride van een rocket stove en een hout gas brander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alleen hout lijkt wel te kloppen en dat is uiteraard een minpunt.

De stove moet zo flexibel mogelijk zijn. En niet zoals in veel demonstraties super droog hout van een bepaalde soort met specifieke afmetingen.

Ik denk wel dat een stove die onder perfecte omstandigheden de beste resultaten geeft, ook bij wat minder perfecte omstandigheden redelijk blijft werken.

 

De brandstof bij een rocket stove ligt op een roostertje zodat de luchtaanvoer onder het vuur kan doorstromen. Perfect voor hout maar een probleem voor andere brandstoffen zoals zaagsel, bladeren, papier, grote stukken hout, etc.

Die brandstoffen vallen door een rooster of blokkeren de luchtaanvoer.

Is het onderstaande misschien een (deel van de) oplossing?

Bouw een standaard rocket stove. Zet bv halverwege een blik met een diameter die fors minder is dan die v/d schoorsteen op een rooster.

Dat blik vul je met brandstoffen die niet geschikt zijn voor een rooster. De inhoud van het blik zal dan gaan verbranden/vergassen.

Ik denk dat het zeker gaat werken. Maar ik twijfel of de totale efficientie toeneemt. Het blikje is namelijk een blokkering in de schoorsteen die mogelijk het hele rocket idee om zeep helpt.

Lucht aanvoer word ook veel moeilijker. Immers het vuur onder in de stove moet een ideale hoeveelheid lucht hebben. Dus precies genoeg voor een optimale everbranding. Meer lucht koelt af en vermindert de vergassing. Als de lucht op is dan is er uiteraard te weinig lucht voor de brandstof in het blikje. Aparte luchtaanvoer voor het blikje.

Mmmm, daar gaat de eenvoud :-)

 

dat wat je in die heatriser wil hangen moet wel sterk zijn anders brand het stuk. ook remt het de iedeale werking van de heatriser en je zult dus meer rook krijgen.

 

Ik zou een simpele J stove maken (zie het eerste plaatje in dit topic) het belangrijkste is dat de riser en de vuurhaard goed geisoleerd zijn.

 

Je kunt hier natuurlijk altijd andere zut in branden door het er aan de bovenkant in te steken. Dan stook je eigenlijk hetzelfde als een ouderwetse potkachel.

 

hmmm dat gezegd hebbende, ik heb nog een potkachel staan. Ik zou deze eens kunnen isoleren om te zien hoe hard die dan gaat branden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat wat je in die heatriser wil hangen moet wel sterk zijn anders brand het stuk. ook remt het de iedeale werking van de heatriser en je zult dus meer rook krijgen
Een goede doorstroming is van belang.

Anderzijds is een pan ok van negatieve invloed. Maar toch wel belangrijk bij het bereiden van voedsel :o

Ook een 'skirt' lijkt te blokkeren maar schijnt de efficientie te verdubbelen.

De pan staat dan als het ware in de stove buitenste (isolatie) buis v/d stove.

Rondom de pan is 1cm vrije ruimte.

Op deze manier wordt ook de zijkant v/d pan verhit met warmte die zonder skirt verloren zou gaan.

 

 

skirt.jpg.aff21ee3244182a10771ee728c93c3f0.jpg

 

 

http://thegreenbackpack.net/improved-cookstove-design#!/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Heksenboot
Zou je een brikettenstarterset van Weber ook gemakkelijk om kunnen bouwen tot een rocketstove?

http://www.barbequeshop.nl/nieuws/weber-brikettenstarterset-hoe-te-gebruiken.html

 

Hier nog een L vormige buis bij in zetten oid?

 

Nee @Mrs.Lotte, de brandstof gaat onderin het korte L-stukje. Alleen die L-vorm buis is al genoeg. Met isolatie eromheen.

 

Deze is ook geschikt voor zelfgemaakte briketten. Ronde met een gat erin,

 

Ken je de holey rocket al?

 

http://www.youtube.com/watch?v=er7l2...feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=L1t6e...feature=relmfu

 

Leuk kleien met de kinderen. En dan fikkie steken.

Dat zijn de 4 elementen die kinderen fantastisch vinden: aarde - water - vuur in de buiten-lucht.

Vind ik zelf ook nog steeds leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Bij deze heb kunnen regelen dat een pannenkoek bedrijf, blikken voor met gaat op sparen van een halve liter tot aan 1 liter. Dus als je keer een blik nodig hebt van bepaalde omvang, dan mag je het melden en neem ik het mee naar een meeting. Eventueel mag je het ook komen ophalen, en tegen een betaling stuur ik een aantal blikken die kant op !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik kwam deze ook nog tegen. Wel grappig, geen idee of het zal werken.

 

Link

 

Jazeker werkt dat. Geen lange levensduur, helaas, maar je kan er wel een tijdje mee koken. Hoelang geen idee, maar het wordt zo heet, dat het blik "verteert".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...