Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kook tips/methodes


CityPrepper

Aanbevolen berichten

Brandstofbesparing is vaak een noodzaak.

Elders op dit forum staan beschrijvingen van rocketstoves waarmee je zeer efficiente verbranding kunt bereiken.

In deze thread wil ik een stap verder gaan. Het koken/bakken.

 

Je aardappelen koken in een supergrote wok zonder deksel verbruikt veel meer brandstof dan dezelfde hoeveelheid koken in een klein pannetje met een deksel.

Om een duidelijk idee te geven van mijn bedoeling een lijstje met vragen.

- Smalle hoge pan, of brede lage pan?

- RVS, gietijzer of aluminium?

- Glanzend of mat?

- Donkere of lichte kleur?

- Hogedruk pan?

- Producten voorweken. Bv rijst een uurtje in koud water leggen.

- Nabij het einde v/d kooktijd het vuur doven en verder laten koken met de restwarmte uit de stove en het water.

- Het warme water hergebruiken voor het volgende gerecht.

- Deksel v/d pan isoleren.

- Ipv een deksel een andere pan (met inhoud) bovenop en dus voorverwarmen.

- Lijst van voeding die weing brandstof vereist. (buiten de conserven die meestal alleen opgewarmd moeten worden)

- Recpten voor een stove. Bv hoe bak ik een simpel brood met een minimale hoeveelheid brandstof?

- Blikken au bain-marie in 'vies' water verwarmen. Op die manier warm je bv je soep op en ziekteverwerkers in het water gaan dood. Het water opwarmen kost uiteraard wel extra brandstof. Ik ben dus niet zeker dat deze methode (veel) brandstof gaat besparen.

- Etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

- Blikken au bain-marie in 'vies' water verwarmen. Op die manier warm je bv je soep op en ziekteverwerkers in het water gaan dood. Het water opwarmen kost uiteraard wel extra brandstof. Ik ben dus niet zeker dat deze methode (veel) brandstof gaat besparen.

- Etc

 

In elke geval wel kostbaar schoon drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je maar iets bespaard, wel opletten met blikken verwarmen, er zit vaak een plastic laag in die zou kunnen smelten
Temperatuur is ongeveer 100 graden (kookpunt van water) dus het plastic v/h het blik smelt niet.

Wil je echt op veilig spelen zet dan een klein pannetje in een grotere pan.

Een extra voordeel is dat je dan gemakkelijk kunt roeren en evt nog wat toevoegen.

En minder kans op een blik/plastic smaak.

 

Uiteraard kan ook het kookwater van, bv, aardappelen gedronken worden. Heeft wel een smaakje natuurlijk maar we spreken hier over survival en niet over de keuken v/e top restaurant.

 

Restantjes vet/jus/olie zijn misschien bruikbaar voor het aanmaken van het volgende vuurtje. Of als 'kaars'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf zo'n setje camping pannetjes gekocht. Past mooi in elkaar en zijn licht gewicht. Daarnaast zorg voor een goede koekepan, heb er zelf een die compleet van metaal / staal is. Dus geen tefal hot spot gebeuren. Heb deze thuis al geprobeerd op een vuurtje buiten en is ideaal voor het bakken van vlees, eieren en het verwarmen van blik voer. Groot oppervlak dus gaat snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik kiezen voor een koekepan met deksel (hapjespan). Minder verlies van warmte.

 

Die camping pannetjes zijn prima om in te koken of een vuurtje. Maar aangenomen dat het glazende pannetjes zijn niet geschikt om met een zonne oven te verwarmen. Daarvoor heb je namelijk mat zwarte pannen nodig.

 

 

 

PS.

Heeft iemand broodrecepten incl. bereidingswijze voor een rocket stove?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb rvs pannen, met rvs handvaten die nooit warm worden. Vanmorgen heb ik gedroogde paddestoelen, gedroogde groenten, een verse aardappel in stukjes en bouillonblokjes aan de kook gebracht met deksel erop, daarna de pan van het vuur gehaald en heel snel in een soepele fleecedeken gewikkeld. Nog een losse deken erbovenop.

Ben toen een boodschap gaan doen. Kwam terug na 1,5 uur ofzo en pakte de pan uit. Tot mijn stomme verbazing was het een snoeihete pan die ik niet kon vastpakken bij de handvaten. En heerlijke soep waar ik niets meer aan hoefde te doen. Ik ga dat voortaan altijd zo doen, SHTF of geen SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens in een thermosfles gekookt, maar dat was geen succes. Het werd gewoon te snel koud. Ik ben toen gaan zoeken op het internet en vond toen dat een échte Thermos® Work Series Flask - 1.2L het beste zou zijn. Het zou de boel 24 uur lang warm (of koud, net wat er in zit) houden, wat ik nogal een prestatie vind.

Kortom, deze fles staat nog op mijn verlanglijstje. Tenzij iemand een nóg betere weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riem, reviews lezen op Amazon is altijd erg leerzaam. Voor mij althans :-)

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Daps&field-keywords=thermos

 

Tip: Als je iets warm wil houden eerst de theormosfles omspoelen met heet water. Anders moet jouw voedsel eerst het binnendeel van je kan opwarmen.

 

Ik heb eens in een thermosfles gekookt, maar dat was geen succes. Het werd gewoon te snel koud.
Er zijn gewoon hele slechte flessen te koop. Je kunt natuurlijk wel je eigen fleece deken tip toepassen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op Amazon koopt is het wellicht slim om een Prime lidmaatschap te nemen. Kost normaal $76 per jaar en je krijgt dan korting op veel artikelen en verzendkosten. Je kunt echter een gratis proefabonnement nemen voor een maand. (is zeer simpel te annuleren)

 

http://www.amazon.com/Thermos-Stainless-King-SK3000MBTRI4-Midnight/dp/B0017IFSIS/ref=sr_1_1?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1349957257&sr=1-1&keywords=thermos

 

Als voorbeeld bovenstaan de thermos kun je dan met 34% korting kopen.

Let op: Ik geef geen advies wat betreft de kwaliteit. (ik heb het product net getest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandstofverbruik pan vs snelkookpan.

 

Een grote vlam warmt de pan sneller op dan een klein vlammetje.

Maar het water zal nooit meer dat 100 graden worden.

Efficient koken betekent dus exact genoeg hitte aanvoeren om op het kookpunt te blijven.

Te weinig hitte en het water koelt af. Te veel hitte en de efficientie neemt af.

Het is dus zaak om de hitte zodanig te temperen dat het water nog net blijft koken.

Dat kan flink wat brandstof besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je maar iets bespaard, wel opletten met blikken verwarmen, er zit vaak een plastic laag in die zou kunnen smelten.

en wel een gaatje in de bovenkant maken, bij verwarmen van gesloten blikken bouw je druk op

 

Als je het blik helemaal onder water zet, is dat geen probleem. Ik kook op die manier blikjes gecondenseerde gezoete melk. Drie uren koken en je hebt dulce de leche, een soort caramel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op Amazon koopt is het wellicht slim om een Prime lidmaatschap te nemen. Kost normaal $76 per jaar en je krijgt dan korting op veel artikelen en verzendkosten. Je kunt echter een gratis proefabonnement nemen voor een maand. (is zeer simpel te annuleren)

 

Dat is een goede tip. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

in noorwegen gebruikte we enkel een steelpannetje koken en mescans om in te bakken.

een thermofles om voor de thee warm te houden en dat was het.

vooral veel soepen at je en wat je ving aan hoenen en konijnen.

maar een stove werkt perfect, snel heet en door dat je alles in elkaar kunt schuiven betrekkelijk weinig ruimte nodig om t zo mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen thermosfles, maar wij koken al een jaar in een echte hooikist. Dit is een geisoleerde houten box (binnenkant hooi in stof). Vroeger werden ze veel gebruikt en soms worden de oude nog aangeboden op marktplaats. Maar ze zijn ook nieuw verkrijgbaar, in sommige eco/biowinkels. Je zet de piepers op, brengt ze aan de kook en zet ze daarna in de hooikist. Een paar uur later zijn ze gaar. Ook al geprobeerd met stoofpeertjes, werkte prima. Maar we gebruiken de kist m.n. voor de aardappels.

Bespaart tijd en ook geld. Dit jaar kregen we E200,- terug van het energiebedrijf in plaats van een naheffing.

Is er dus weinig brandstof in tijden van nood, dan is een hooikist ook een mooi alternatief. je kan hem zelfs zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al in een ander draadje noemde heb ik een Dutch oven, een zwart gieijzeren pan die je op briketten kunt zetten met briketten er bovenop en dan is het net een oventje. Tevens kun je hem aan een haak hangen boven het vuur, volgens een kenner, vlngs mij zei Dick dit, is die van Qvist beter maar ze zijn er ook van Barbecook. Ze worden ook wel Afrikaanse Potije pannen genoemd. Ik gebruik hem nu gewoon id keuken voor rollade/stoofvlees e.d.

 

Nu ontdekte ik vandaag een Hongaarse goulash oven voor buiten, lijkt mij een handig ding, heeft iemand hier ervaring mee? Zie:

http://www.rokenenkoken.nl/index.php?item=heksenketels_-goulashketel---buiten-koken&action=page&group_id=16&page=1&lang=NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

draadje even doorgelezen... En om nog wat algemene kooktips te geven die wellicht van pas kunnen komen...

 

Kookwater bewaren voor de volgende dag! Om te drinken is het echt niet lekker, maar het water waar je je aardappels, rijst of groentjes in gekookt hebt is wel een goede basis voor een soep! Zeker als je aardappel of rijst water gebruikt, dan heb je gelijk wat binding.

 

Sowieso vind ik soepen en stoofpotjes echt SHTF voer. Je kunt alles in één pan mikken, gebruikt meteen ook alle vocht (=minder verspilling) en alle vitaminen blijven in je gerecht!

 

Wij gaan buiten koken als we geen elektra meer zouden hebben (ons huis heeft ook geen gasaansluiting, nieuwbouw... dus afgelopen 2 jaar al 3 keer buiten moeten koken door elektra uitval)

Ons vuur is kostbaar, door het hout waarop we koken, dus denk vooruit. Wil je morgenvroeg brood? ga dan voor je begint aan je avondmaal het bos is, snij wat verse takken af. Bast eraf en indien nodig extra nat maken. Brooddeeg om het einde van je stok wikkelen. Wanneer je avondmaaltijd in pan boven het vuur hangt/in je vuur staat, steek je stok in de grond en draai tijdens het koken een paar keer, en je hebt lekker vers brood, voor de volgende ochtend!

 

Zorg in je BILof BOL voor kruiden! Rijst/pasta en groenten in blik... Het heeft echt een smaakje nodig. (buiten dat we zout nodig hebben in een gezond dieet) hoe fijn is het als je cayenne peper hebt om door je geïmproviseerde chili te mikken! Gedroogde kruiden blijven, mits goed opgeslagen, echt lang lekker. (tip: koop bij toko of op de markt, daar kost een kilo hetzelfde als een klein potje in de supermarkt!)

 

kruiden die ik niet zo kunnen missen tijdens SHTF koken zijn zout, peper, gedroogde uitjes (als aan uien niet meer te komen is) knoflookpoeder (liever vers, maar ja) kerrie, paprikapoeder, dille en italiaanse kruidenmix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens in een thermosfles gekookt, maar dat was geen succes. Het werd gewoon te snel koud. Ik ben toen gaan zoeken op het internet en vond toen dat een échte Thermos® Work Series Flask - 1.2L het beste zou zijn. Het zou de boel 24 uur lang warm (of koud, net wat er in zit) houden, wat ik nogal een prestatie vind.

Kortom, deze fles staat nog op mijn verlanglijstje. Tenzij iemand een nóg betere weet?

 

Of ie beter is weet ik niet maar de Primus thermos voedselcontainer (1,5L) voldoet denk ik ook wel aan je eisen.

Je gooit er wat rijst,macaroni of spaghetti in kokend water erbij en je hebt het zo gaar.

Met piepers gaat het ook wel alleen duurt dat uiteraard langer. Deze kun je misschien beter poffen in een zelfgemaakte rocketstove.

Zelf heb ik een rocketstove gemaakt van een oud 20L verfblik met spandeksel. De stove doet het als een malle, hij brengt,met een minimum aan hout, 4 liter water van 8 graden celcius in 16 minuten aan de kook.Wel oude pannen gebruiken of even bij de action kijken daar kosten pannen geen drol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...